Pagina 1 van 1

Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 17:13
door Wim Janssen
Ik wordt een beetje moe van al die hypocriete uitspraken over misbruik maken van de belastingvrijstelling voor Oldtimers. Wat is er mis om met een klassieker elke dag te rijden? De regering heeft ooit beslist dat auto's van 25 jaar en ouder vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Prima, dan doe we dat toch gewoon. Wat is daar misbruik aan.
Ik ben 10 jaar geleden begonnen met de restauratie van een 109. Toen die na 4 jaar klaar was dacht ik dat ik daar alleen maar een beetje voor de hobby in ging rijden. Maar als je 4 jaar hebt gebuffeld om die auto optimaal te maken, dan blijkt dat je daar heel gemakkelijk dagelijks in kunt rijden en dat ging ik dus ook doen. Toen mijn andere auto, een redelijk oude Citroen XM al 3 maanden werkeloos op de oprit stond, heb ik die maar verkocht want die bleek niet meer nodig. Ook omdat ik inmiddels helemaal gek was van Land Rovers.
Als ik echter 2400,- Euro per jaar wegenbelasting moet gaan betalen kan ik die autokosten dus niet opbrengen en zal ik niet meer Land Rover kunnen rijden. Een 60 dagen kaart lost daar niets aan op omdat ik dan een tweede auto erbij moet nemen om naar mijn werk te gaan.
Het punt is heel simpel dat er geld nodig is en de burger moet dat ophoesten. Al die kul over milieu en het feit dat klassiekers maar af en toe mogen rijden heeft daar toch niets mee te maken. Dat wordt er gewoon allemaal bijgesleept om mensen te overtuigen dat er betaald moet worden.
Feit is dat er voor veel mensen alweer iets afgepakt wordt dat het leven een beetje leuk maakt.
"One Life Live It" wordt op deze manier weer een beetje verder ingesnoerd en wordt steeds meer "One Life And Live It Like This".

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 17:38
door Gert2.8dt
Gewoon een goedkope belastingbetalende auto aanschaffen en verder met je leven , dit probleem hebben wij allemaal .

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 17:45
door sjorsboomschors/aka/PP
+1
maak je niet druk.... komt wel goed
is mijn inziens afgunst, en vingerwijzen...
ik heb aantal Klassiekers, allemaal WB vrij, en niet omdat dat zo goedkoop is......maar omdat ik geen eenheidsworst wil zijn in prefabplasticmeuk
Nederland was in de 2-de wereldoorlog het land met de meeste verzetshelden & de meeste NAZI-Sympatisanten; zit in onze natuur om " het braafste jongetje v/d klas" te zijn, en doen wat er van ons ( wel of niet bewust) verwacht wordt.
het komt bij mij ook hard aan ALS ik alles moet gaan betalen wat er bedacht wordt, maar soep, temp. & uiteindelijk opeten...
en tevens denk ik dat er MOCHT dit toch doorgaan er teveel arbeidsplaatsen verloren zullen gaan.er is nu al een redelijke terugval van LPG specialisten, onderdeelboeren en oldtimerspecialisten, die DIRECT de economische gevolgen merken van "een proefballonnetje" .
niemand klaagt verder over 2%BTW verhoging, accijnsverhoging, 6,5% huurverhoging, studiebeperkingen....... komt ook nog wel aan bod

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 19:09
door Gerard
Ja, inderdaad misbruik ...
Er bestond een regeling voor oldtimers om niet langer (toen nog) wegenbelasting te betalen en toch legaal 60 dagen per jaar "de weg op" te mogen.
Dat maakte het mogelijk zonder al teveel extra kosten één of meerdere oldtimers te houden naast de auto voor dagelijks gebruik.
Met de meeste oldtimers in die tijd wilde je ook helemaal niet dagelijks rijden; de gemiddelde auto was na 10 jaar wel weggerot en technisch veel slechter dan jongere auto's.
Om het administratief gemakkelijk/goedkoper te maken werd die regeling vervangen door de vrijstelling mrb na 25 jaar.
Dus niks "die hebben lang genoeg betaald" of zo, gewoon een vereenvoudiging voor overheid èn liefhebber om z'n klassieker(s) op de weg te houden.

Inmiddels kan je met een "moderne" klassieker (dus een Golfje, Mercedes maar ook 90/110 enz) uit begin 80-er jaren prima uit de voeten voor dagelijks gebruik.
Ze worden volop geïmporteerd uit het buitenland en menigeen verdient er een boterham mee door de wagens op te pimpen zodat het verschil met veel jongere auto's minimaal is. Dat is toch iets heel anders dan waarvoor de oorspronkelijke regeling ooit gemaakt is.

Ach, natuurlijk maakt dat je geen boef en is "misbruik" misschien wel wat te scherp. Maar "what's in a word"?
En begrijp me goed; ik gun iedereen een lang gelukkig mrb-vrij leven, maar al die kreten over het "niet meer mogelijk maken van hobbies" lees ik vooral als niet meer goedkoop (lees zonder mrb en op met een oldtimer verzekering) dagelijks kunnen rijden.

Gerard

P.S. Ik gok dat voor mrb die jij voor je 110 zou moeten betalen, elke week een bejaarde of gehandicapte een keer extra onder de douche kan of als hij/zij zelfstandig woont z'n huis toch kan worden schoongemaakt. Leg die gasten maar eens uit "hoe zwaar" jij getroffen wordt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 18:11 door Gerard.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 19:36
door joke.eli@kpnmail.nl
Gerard,
P.S. Ik gok dat voor mrb die jij voor je 110 zou moeten betalen, elke week een bejaarde of gehandicapte een keer extra onder de douche kan of als hij/zij zelfstandig woont z'n huis toch kan worden schoongemaakt. Leg die gasten maar eens uit "hoe zwaar" jij getroffen wordt.

Hier heb je waarschijnlijk helemaal gelijk, maar een bejaarde zal echt niet vaker douchen als de klassiekers MRB gaan betalen.
Ik denk wel dat de Joint Strike Fighter meer binnen handbereik komt.
Voorlopig denk ik dat mijn Triumph wel zal blijven als het er door komt maar van mijn Series III109" diesel zal ik dan toch afscheid moeten nemen. Het ergste is dan dat hij weg zal gaan voor oud ijzer prijs.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 19:50
door Eric&Betty Boop
Ik denk dat Wim er op doelt dat hier op de prik wij(de belastingvrije Landrover rijders) worden afgeschilderd als de veroorzaker van dit alles.

Ik rij,net als Wim,dagelijks in mijn 42 jaar oude serieIIa omdat ik dat wil. Niet omdat dat goedkoop is,want dat is het niet.
Dat ik geen MRB hoef te betalen is alleen maar meegenomen.
Mijn 110 was ook altijd mijn dagelijkse auto en daar betaalde ik ook braaf 1200 euro per jaar MRB.
Een oude Landrover rijden is voor mij de mooiste manier van auto rijden en dat wil ik gewoon iedere dag en niet maar 60 dagen per jaar.
Zoals Neef Henk het in een ander draadje zij. Het is een "Way of live".
Als ik vanaf 2014 wel MRB moet gaan betalen dan "So be it",maar geef mij niet de schuld als jullie dat niet willen.
Ik zal dan iig manieren proberen te vinden dat ik het kan blijven bekostigen.
Ik rook bijna een pakje shag per dag,dus als ik daar mee stop hou ik nog geld over nadat ik de MRB heb betaald.
Dat wat ik overhoud verdwijnt dan wel weer langs een andere weg naar de schatkist.

Maar waar maken we ons eigenlijk druk om?
Binnenkort valt de euro om en dan heeft 90% van ons geen nagel meer over om aan zijn kont te krabben.
Geniet er dus van zolang het nog kan. Carpe Diem.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87c816aff3030aecbecb0ae9fa320775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16080679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ad34ac142935485e5689ce08a5e6bf10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16080679, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 19:58
door Larosaurus
Nou, laten we aannemen dat de regeling is bedoeld om ervoor te zorgen dat liefhebbers die een stukje cultuur rijdend willen houden en niet teveel kilometers maken niet de dupe worden van het normale belastingregime, het T-fordje willen we graag in ere houden, en de eigenaar zou gedupeerd worden op het moment dat hij de volle mep motorrijtuigenbelasting zou betalen. Deze regeling is in toenemende mate gebruikt door mensen die dachten " als we nou zo' n 190 importeren, gas erin gooien, rijden we goedkoop auto. Vanmiddag er weer een gezien met nieuwe nummerplaten. Dan wordt in ieder geval de regeling niet gebruikt waarvoor hij in den beginne bedoeld was. Laten we het nou niet te gek maken en een MB 190 een klassieker noemen, dat zijn de auto's waar het over gaat en waarvoor de regeling ook niet bedoeld is. Ik ga er vanuit dat uiteindelijk het gezond boerenverstand prevaleert boven de hebzucht in Den Haag en dat er een regeling komt die weer meer recht doet aan hetgeen ik in het begin al stelde, liefhebbers die een stukje cultuur rijdend willen houden, het aantal km doet minder ter zake. Laten we ook vaststellen dat de liefhebbers er inmiddels ook wel achter zijn dat het rijdend houden van zo' n stukje cultuur over het algemeen zeker niet goedkoper is dan MRB te betalen. Het is geen misbruik, maar de regels worden gebruikt voor iets waar ze eigenlijk niet bedoeld waren, dat is iets heel anders.
Ik denk dat we op het Sajeltreffen volgende week een speciaal belastingloket moeten openen....

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:09
door Saro
ook een fijn weekend

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:16
door steven
vind het altijd zo jammer dat ze in nederland iets verzinnen maar nooit echt na denken
bv oltimers als een wagen netjes in nederlkand 25 jaar of 30 jaar belasting heeft betaald kan die toch mooi een oltimer worden dus niet alles wat ingevoerd word eerst betalen en dan word je beloond maar nee hoor

grijs kenteken het zelfde mooi regeling maar omdat er te veel mensen gebruik van maken ook mooi om zeep geholpen
en dan heb je nog spaar loon en permie sparen
hypotheek rente
enz

en de meeste regels die gaan komen zal net weer zo zijn

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:23
door Geert Oude Luttighuis
Zeker Carpe Diem, zeker geen misbruik, maar gebruik van de regels. Ik word compleet mesjogge van de mensen die denken te weten waarom de regeling is zoals hij is, en dat anderen er misbruik van maken. Zielig! Het oordelend vermogen zit over het algemeen wel goed in Nederland, blijkt maar weer...
En als er dan een optie wordt aangekaart waarbij er (bijvoorbeeld) 60 dagen gebruik van je hobby gemaakt kan worden, dan blijkt het opeens te krap voor velen.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:30
door Edwin109
een MB 190 AMG zie ik nog wel eens een klassieker worden.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:39
door Gerard
Larosaurus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laten we het nou
> niet te gek maken en een MB 190 een klassieker
> noemen, dat zijn de auto's waar het over gaat en
> waarvoor de regeling ook niet bedoeld is.

Glad ijs hoor ... waarom is een Mercedes 190D geen klassieker en een 90/110 van voor '87 wel?
Ik heb ook met m'n mond open gestaan toen de eerste Kadett D-type op de weg kwam en ook de MB 190 was een flinke evolutie bij Mercedes.
Volgens mij gaat het er niet om wat wel of geen klassieker is, maar of de auto als klassieker wordt gehouden of als gebruiksartikel ...

Gerard

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:45
door Anton (Rumble)
Ha , nu gaan we er onderling nog ruzie over maken ook.

De huidige regeling geeft ruimte, en daar word dankbaar gebruik van gemaakt. Ik ben van mening dat een auto best belasting vrij mag zijn na 25 of 30 jaar. maar stel invoer gewoon aan regels. een auto invoeren en direct belastingv rij rondrijden is natuurlijk volslagen van de zotte. (okee, ik heb er zelf ook zo eentje ) laat zo'n auto eerst maar dokke voor de staats kast. aan de andere kant vind ik een stukje historie wel belangrijk, en iemand die zuinig is op zijn oude auto, kopt geen nieuwe waar weer een hoop productie kosten(lees energie) maakt om gebouwd te worden. Dat mag best beloont worden.
Ik zou een 60 dagen systeem prima vinden, ik rij meer, maar zou dat wel reeel vinden. moet ik wel weer een autotje bij kopen voor woonwerk. is weer onderhoud, apk, parkeerprobleem, wassen op zaterdag. nu heb ik maar een auto te onderhouden, veel makkelijker. Zit op dit moment al te rekenen hoeveel landrovers ik nodig heb om mijn kilometers belasting vrij te blijven rijden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 19:46 door Anton (Rumble).

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:48
door sjorsboomschors/aka/PP
wel, een auto erbij, om je LR als 60 dagen hobbyauto te gebruiken is niet schadelijk voor het milieu??? want DAT is het uitgangspunt en stelregel van deze wetgeving! noem dan de hoed & de rand als overheid & zeg WAAR het je om te doen is!

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 21:04
door Henk Bossinade
Ik denk dat ook ''onze ''huidige regering straaljagers, Griekenland,meedoen met Brussel,zichzelf belangrijk voelen,op de knieen voor Amerika. etc., veel belangrijker vind dan het eigen Nederlandse volk.Wat kan het Rutte en Samson schelen dat de ouderen die hun hele leven keihard gewerkt hebben, verwaarloosd worden in bejaardentehuizen. Tenminste dat gevoel heb ik hierover.Ikzelf rijdt iedere dag een 91 Defender110 en moet hier belasting over betalen en dit zal wel altijd zo blijven.Maar ik begrijp Wim volkomen en ik zou het heel jammer vinden als mensen hun welverdiende hobby zouden moeten opgeven door een regering die aan kiezersbedrog doet. . Laten we hopen dat het allemaal nog goed komt,ook met de zorgpremies en veel andere dingen waar de regerende partijen geen raad mee weten. Vr gr Henk B. Ps. Sjorsboomschors,je weet natuurlijk dat de meeste Nederlandse ''verzetshelden'' hun heldendaden pas verrichten nadat de bevrijders hun straat binnenreden.Een oranje band om de arm en meisjes kaalscheren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 20:06 door Henk Bossinade.

Re: Hoezo misbruik? Zo dus ... wordt misbruik weer gebruik

Geplaatst: za 10 nov 2012, 21:10
door Marc-my-Words
Of je het "Misbruik" noemt, of "Gebruik" ... het verschil is klein.

(Denk maar even aan "Ik voel me gebruikt" of "Ik voel me misbruikt".)

De regeling die nu bestaat biedt ruim mogelijkheden om gebruikt te worden voor gevallen waarvoor hij in het verleden niet bedacht is.

Dat er dan bij het mogelijk afschaffen gezegd wordt dat het (tevens) om milieuredenen is ... dat is dom, net zo dom als bijv. het beroerde verhaal rond de inkomensafhankelijkezorgpremie.

Eigenlijk is het hele gedoe het gevolg van het niet komen tot een kilometerbeprijzing, en als je je geheugen even laat werken dat is die kilometerbeprijzing gesneuveld door slim lobbyen door die mensen die veel kilometers reden (en vooral die mensen die veel kilometers in de spits reden).
Was er wel een kilometerbeprijzing dan was alles al een stuk redelijker (eigenlijk dus net als nu met zie zorgpremie: de inkomensregulering hoort bij de belasting, en de premie is premie).
Bij de MRB zou dat ook kunnen in de vorm van kilometerbeprijzing, maar nu hebben we diverse tarieven geel/grijs, benzine/diesel/gas/electrisch (en ook nog eens korting voor zuinig) en dan ook nog de OldTimer, met die tarieven probeert men het gebruik een beetje te sturen .... wat is nu eigenlijk makkelijker als kilometerbeprijzing: Dan is gebruik gewoon gebruik en nooit meer misbruik. Rijd je veel met je OldTimer dan betaal je ook veel, rijd je weinig dan betaal je weinig.

Marc

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 21:28
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik vind een 190 zeker wel een klassieker, net als een w123 of w124. Dat ze toevallig nog veel voorkomen en voor weinig geld in slechte staat te koop zijn wil niet zeggen dat het geen klassiekers zijn.
Kijk over een jaar of tien maar eens, dan zijn alle rotte sloop 190's verdwenen en zijn er alleen nog mooie 190 klassiekers over.
Jaren geleden zag je op elke straathoek een oude amazon of peugeot 504 staan, dat waren toen de 190's van nu.
Hoe vaak zie je deze auto's nu nog rijden, alleen de echte liefhebbersauto's van deze series zijn nog over.
Wat nu relatief modern is, is in de toekomst gewoon weer antiek, en zo zal dat altijd blijven doorschuiven.
Nu is een Defender voor een Land Rover misschien nog relatief modern, over nog tien jaar is het gewoon een series geworden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 20:28 door Paul Stroink, One-Ten.nl.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 21:32
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Het is natuurlijk niet zo dat je die 60 dagen gratis krijgt hè Anton, over die dagen moet gewoon 1,5 keer normaal tarief MRB worden voldaan om de administratiekosten te dekken. Als je dus meer dagen wilt hebben met meer Land Rovers ben je duurder uit dan een heel jaar met een jonge defender.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 20:33 door Paul Stroink, One-Ten.nl.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 21:37
door marcel 2
Ik heb onder het topic :mogelijk toch vrijstelling mrb voor klassiekers het onderstaande geschreven, maar ik vind dat het ook hier onder past.

Nederlanders een mooi volk, als het gaat om voordelen naar zichzelf toe te schuiven.

Als alle oldtimer bezitters een eenheid vormen, is de kans dat de oude regeling blijft zo als hij nu is.
Maar als je je laat uitspelen door proefballonen, ben je zo een speelbal voor de politiek.
Want dan worden regelingen op maat gemaakt voor een kleine groep oldtimer bezitters. Bij de volgende ronde bezuinigingen gaat er weer eens het mes er in.
Maar dan ben je zo klein en zwak dat je geen invloed op kan uitoefenen.

Ik weet niet eens of de nieuwe plannen m.b.t. MRB Europese regelgeving in de weg staat. Want als ik het goed heb mag de nederlandse overheid voertuigen van 30 jaar en ouder niet eens voor het volledige tarief aangeslagen worden. Dit ivm het bewaren van het historisch erfgoed.

Misschien zijn er prikkers die dat kunnen uitzoeken.

FIVA/Fahac 2006

copie van de bovenstaande koppeling:

Och, de FIVA heeft intussen wel mooi een algemene automotive-historische
beleidslijn in de EU weten te verankeren....an sich heb je daar wellicht
niets aan, maar zonder zo'n eerste aangrijpingspunt om EU-lieden aan het
stropje te kunnen trekken, in hun kwijlende jacht op de automobilist, ben
je helemaal nergens:


[www.fehac.nl]
xxxxxxxxx
Amendement Europees Parlement

laatste nieuws: het Europees Parlement heeft in het kader van de bespreking
van het EU road safety action programme een amendement aangenomen dat als
volgt luidt:

Het Europees Parlement maakt zich sterk om het culturele erfgoed in de vorm
van historische voertuigen te bewaren. Daarom dringt het Europees Parlement
er op aan dat nieuwe wetgeving wordt getoetst op onbedoelde, mogelijk
negatieve bij-effecten op het gebruik en ? daarmee ook het behoud ? van
historische voertuigen.

Het amendement is het directe resultaat van het door de FIVA verrichte
lobbywerk, en is een enorme steun in de rug bij toekomstig lobbywerk!


Groeten Marcel 2



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 20:38 door marcel 2.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 21:58
door Gromit
Inderdaad Marc. Van mij mogen ze vanaf a.s. maandag rekeningrijden gaan invoeren. Voor nieuwe auto's, oldtimers, motoren, campers en vrachtwagens.
De wegenbelasting is een belasting voor het gebruik en onderhoud van wegen; maak je veel gebruik van die wegen, dan betaal je meer dan iemand die bv. met z'n campertje alleen in juli richting Frankrijk rijdt.
Je betaalt dan alleen voor die auto waar je op dat moment mee op de weg bent en niet voor de auto die op datzelfde moment in de garage staat.

Fair systeem toch?

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a45d41397819d002a5b0620b4f4f4efb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16081001, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 22:04
door Anton (Rumble)
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is natuurlijk niet zo dat je die 60 dagen
> gratis krijgt hè Anton, over die dagen moet
> gewoon 1,5 keer normaal tarief MRB worden voldaan
> om de administratiekosten te dekken. Als je dus
> meer dagen wilt hebben met meer Land Rovers ben je
> duurder uit dan een heel jaar met een jonge
> defender.


Hoi Paul, ik bedoelde meer, of ik koop een boodschappen auto erbij, of ik koop nog meer landrovers om een voljaar rond te rijden. ik vind een corsa bijvoorbeeld makkelijk, maar daar heb ik niks mee, dan liever een landrover.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 22:09
door Eric&Betty Boop
Gromit Schreef:
-------------------------------------------------------
> De wegenbelasting is een belasting voor het
> gebruik en onderhoud van wegen.

Maar wat wij betalen is geen "wegenbelasting"maar "motorrijtuigenbelasting".
Dus belasting op het hebben van een motorrijtuig.Geen belasting op het gebruik van de wegen.
Het is een illusie te denken dat dit geld wordt gebruikt voor de onderhoud van de wegen.
Maar verder ben ik het met jullie eens hoor.Rekeningrijden is de eerlijkste oplossing.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('298b349551d2889850931fe74ecbdd9e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16081032, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ece41564b77a439caae8fe1ede5c6c3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16081032, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 22:26
door Chris
In hoeverre valt er met zo'n 60 dagen kaart nog wat te sjoemelen.
Als je een beetje in het weekend rijd en niet gecontroleerd wordt kan je volgens mij nog aardig wat dagen de weg op.
De controles zullen wel plaats gaan vinden in de Spits op doordeweeksedagen.
Dan sta ik toch stil met de laro.
Dat klinkt ook weer erg egoïstisch, en dat zijn we denk ik ook hier met z'n allen, we realiseren het ons misschien niet elke dag maar er krijgen op dit moment vele hun ontslag, deze mensen zijn zich druk aan het maken over dingen die er echt toe doen, namelijk om te zorgen dat er brood op de plank komt en nog een paar euro's over blijven om hun kinderen te kleden en naar school te laten gaan.
Dus laten we hier met z'n allen niet zo lopen zeiken, en gewoon kijken hoe we weer een mogelijkheid kunnen vinden om de economie uit het slob te trekken, anders rijd er straks niemand meer in geen enkele auto.


Chris

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 22:31
door Marc vd K
Dit land is echt helemaal gek geworden. Eerst bezuinigen ze mijn werk bijna helemaal weg. En nu willen ze mijn hobby ook nog is afpakken. En dan praten we nog niet over de investering die ik in beide laros gedaan heb. Wanneer ze niet meer belasting vrij zouden zijn worden ze bijna waardeloos. Om het nog maar niet te hebben over al die zelfstandige die het moeten hebben ons oldtimer bezitters. Die zullen vor 95% over de kop gaan~if you ask me....

Dat ze maar is gaan kijken waar het geld echt te halen is! Op de belasting dienst word ook alleen maar bezuinigd. Ze zijn daar zo onder bemand dat ze alleen echt grote wanbetalers kunnen aanpakken. Wanneer het belasting aparaat perfect zou functioneren en ook de (carrousel) fraude zaken opgelost zouden worden. Dan zouden we nog maar 10% belasting hoeven betalen en hoefde er niet bezuinigd te worden. Om het even in agrarische termen te zetten welke idioot gaat er nou bezuinigen op zijn melk installatie?!?! er zijn koeien en melk genoeg alleen met 1 machine geen capaciteit om het te vergaren.

Als het zo doorgaat vertrek ik naar het buitenland met mijn laro's!

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f0e5250affd83062687fe9bb3f77960', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16081072, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 22:57
door marcel 2
Kilometerheffing of Prijsbeleid personenauto's (kmheffing + BPM-diff) is een verpakte vlaktax

Als je de beginselen lees, dan lijkt het eerlijk. Wie het meeste rijd, betaald het meest.

Maar in de praktijk is er ook een milieu toeslag in gebouwd, ik bedoel dan niet de brandstof toeslag. Maar de leeftijd / vervuiling toeslag.
Hoe ouder de auto, hoe meer milieu toeslag boven op de kilometerprijs, want er zijn weer schonere auto's op de markt.

Nieuwe auto's worden goedkoper in aanschaf, maar de kilometerprijs wordt hoger naar mate de leeftijd .
Dus als je dus nieuw rijd word het rijden goedkoper, en de rest betaald daar voor.


Groeten Marcel 2

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:24
door Marc-my-Words
marcel 2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kilometerheffing of Prijsbeleid personenauto's
> (kmheffing + BPM-diff) is een verpakte vlaktax
>
> Als je de beginselen lees, dan lijkt het eerlijk.
> Wie het meeste rijd, betaalt het meest.
>
> Maar in de praktijk is er ook een milieu toeslag
> in gebouwd, ik bedoel dan niet de brandstof
> toeslag. Maar de leeftijd / vervuiling toeslag.
> Hoe ouder de auto, hoe meer milieu toeslag boven
> op de kilometerprijs, want er zijn weer schonere
> auto's op de markt.
>
> Nieuwe auto's worden goedkoper in aanschaf, maar
> de kilometerprijs wordt hoger naar mate de
> leeftijd .
> Dus als je dus nieuw rijd word het rijden
> goedkoper, en de rest betaalt daar voor.
>
>
> Groeten Marcel 2

Marcel 2, wat jij schetst is slechts één invulling van de kilometerheffing.

Wat mij betreft is de kilometerheffing tijd, plaats en snelheid-afhankelijk.
Dan kunnen direct die mensen die 140 km/u nog te langzaam vinden hun Leeuwarden-tax afdragen.

Marc

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:38
door marcel 2
Hallo Marc,

Dit stond te lezen in beleidsplan van d66 van 2006 / 2007

groeten Marcel 2

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:06
door Sylvester
Wat is iedereen aan het piepen?? we schreeuwen al voor dat we geslagen zijn. Niemand weet wat er wordt bedacht in Den Haag, maar we zijn wel vast aan het schreeuwen dat het allemaal anders moet.
Je kon op je klompen aanvoelen dat er wat stond te gebeuren, veel import met MB's etc. op nieuwe kentekens en er zal ook wat gebeuren, maar niemand weet nog wat.
Ik heb het al eerder geschreven, gewoon afwachten en dan gericht gaan protesteren, maar links of rechtsom, ze hebben geld nodig dus er zal wat veranderen.

Sylvester
RRC 1972

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 00:44
door Henk Bossinade
Beste Sylvester,je schrijft ''ze hebben geld nodig''.Wie? De Regering? Als de regeringen van de afgelopen jaren ONS geld niet onnodig verkwist hadden,dan was deze hele discussie niet nodig geweest.Ik werk iedere dag hard. Ik betaal overal mijn belastingen voor(ook voor mijn 110)..Ik ben nooit ziek.Ik betaal veel zorgpremie ,ik betaal al mijn verzekeringen op tijd,ik betaal een woekerprijs voor mijn gas(dank,meneer Den Uyl),ik heb de staat meer dan 20000 Euro betaald voor de Nederlandse nationaliteit van mijn vrouw, etc ,etc. Waarvoor hebben''ZE'' dan nog meer geld van jou en mij nodig ?? Vr gr Henk B.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 01:52
door Jos Daalmans
Hoi Chris,

Je slaat de nagel op zijn kop en heel diep in de plank. Veel mensen gaan de straat op tegenwoordig en ik zelf hoop door een allerlaatste bedenking van mijn oude baas (sinds ik vrijgesteld ben van werkzaamheden in afwachting van mijn definitief ontslag per 1 december) per diezelfde één december bij hem terug te keren en gewoon mijn werk dat ik al jaren met volle overtuiging en inzet heb gedaan, weer kan oppakken.
Het gaat dan over afwegen om de Laro voor de lol te hebben of om de afweging deze maar in afwachting van betere tijden maar te schorsen en aan de kant te houden. Ik heb geluk dat de mijne aan de kant en van de weg af geparkeerd kan worden.
De kids (nou ja, één dochters, ook gek op onze Ninety) zijn/is de deur uit, die zorgen heb ik niet meer. Als je thuis komt te zitten in de WW, heb je niks te makken, laat staan de oervervelende tijd die gewoon niks zit te doen. Je kunt tenslotte niet 8 uur per dag met je Laro bezig zijn (afgezien van het geld dat je dan toch weer uitgeeft).

Ik hoop nog steeds voor ons allemaal dat alles wordt teruggedraaid en dat de Wim'men onder ons ook gewoon zoals ooit bedoeld, hun hart en zaligheid gewoon kunnen blijven gebruiken, zonder dat ons/hun het vel over de over wordt getrokken.

Ik hoop en bid op een goede afloop,

Jos

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 10:49
door sander "one10"
Hoezo misbruik !

Idd Wim er word gesproken over misbruik maar volgens mij misbruiken wij niets ? .

En er word gesproken over de vele import van allerlij auto's , maar er is ook genoeg export van auto's naar het buitenland....

En zoals Wim omschrijft 4jaar restauratie van zijn 109 oftewel hij heeft 4jaar geen dag gereden , slecht voor het milieu !?
Mag je dan compenseren door daarna wat meer te rijden !

Er is idd nog niks besloten maar er hangt wel wat in de lucht wat ons allemaal aangaat....

We zullen zien.....

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 10:51
door Chris
Mooi dat je je baan weer terug krijgt let wel op dat je daarmee ook je dienstjaren weer terug krijgt, anders kunnen ze je bij het minste of geringste weer ontslaan.
Succes ermee, en wie weet ontmoeten we elkaar eens op een evenement of actie richting Den Haag want afgezien van de reden lijkt me dat een geweldig leuke dag te kunnen worden, als het door mocht gaan.

Gr. Chris

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 10:56
door Bart van Dessel
Henk, Sylvester heeft het alleen over de mrb, en niet over allerlei andere belastingen. Dus dat is even afwachten inderdaad.

Gr, Bart

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:03
door a.wilbie
Zelfs met betalen per km zal het niet eerlijker worden, als de regels tijdens het spel veranderd mogen worden , dan zal dat zeker gebeuren met de prijs per km na invoering.
Een 60 dagen kaart, mag je voertuig dan ook op de weg staan of moet je weer een kennis hebben waar het voertuig kan staan?

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:29
door Jup haans-klunder
Je mag er alleen maar naar kijken, maar '' rijden '' nie. Juppe.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:46
door Gromit
Tja, met auto's is het nou eenmaal zo in Nederland, dat je moet betalen om te rijden en moet betalen om stil te staan.

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b877e7b8d273239a61602b28ceda899e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 16081903, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:51
door sander "one10"
Er zijn uitzonderingen zoals "de evenementenregeling" zie belastingdienst voor de voorwaarden !

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 11:55
door Sylvester
Henk,

Ik ben het volledig met je eens, als de regering geen banken overeind zou houden, minder aan Europa zou afdragen, want die hebben ook nooit genoeg, en o.a. Griekenland niet volpompen met miljarden, dan zou Nederland deze maatregelen niet hoeven te nemen. Echter de regering is zou betrouwbaar als een dobbelsteen en als ze geld tekort komen is het heel gemakkelijk om het weg te halen bij ons, de burger.
Ook ik werk hard en betaal de belasting, we hebben een aantal jaren terug 2 grijs kenteken auto's weg moeten doen omdat een of andere dwaas het nodig vond om de belasting op grijs kenteken te verhogen. Hiervoor in de plaats heb ik een RRC gekocht die belasting vrij is.
Onderwijl heeft deze RRC zo'n 11000 euro gekost aan onderhoud en reparaties, maar dat is ook hobby.
Ik betaal ook nog belasting voor mijn Disco II, zo'n 576 euro per 3 maanden.
En ja ze hebben nog meer geld nodig, dus moeten wij helaas bloeden.

Groet Sylvester RRC 1972
Disco DII 2000.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: zo 11 nov 2012, 14:59
door Larosaurus
Natuurlijk begrijp ik wel dat een 190 in potentie ook een klassieker kan zijn, maar wat ik rond zie rijden betreft toch veelal modelletjes die met duck-tapebij elkaar gehouden worden, zolang mogelijk zo goedkoop mogelijk. Een auto als klassieker houden betekend voor mij ook een hoog vertroetelgehalte en verdieping in de materie.

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 00:30
door Patrick Nieuwenhuis
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat ook ''onze ''huidige regering
> straaljagers, Griekenland,meedoen met
> Brussel,zichzelf belangrijk voelen,op de knieen
> voor Amerika. etc., veel belangrijker vind dan het
> eigen Nederlandse volk.Wat kan het Rutte en Samson
> schelen dat de ouderen die hun hele leven keihard
> gewerkt hebben, verwaarloosd worden in
> bejaardentehuizen. Tenminste dat gevoel heb ik
> hierover.Ikzelf rijdt iedere dag een 91
> Defender110 en moet hier belasting over betalen
> en dit zal wel altijd zo blijven.Maar ik begrijp
> Wim volkomen en ik zou het heel jammer vinden als
> mensen hun welverdiende hobby zouden moeten
> opgeven door een regering die aan kiezersbedrog
> doet. . Laten we hopen dat het allemaal nog goed
> komt,ook met de zorgpremies en veel andere dingen
> waar de regerende partijen geen raad mee weten. Vr
> gr Henk B. Ps. Sjorsboomschors,je weet
> natuurlijk dat de meeste Nederlandse
> ''verzetshelden'' hun heldendaden pas verrichten
> nadat de bevrijders hun straat binnenreden.Een
> oranje band om de arm en meisjes kaalscheren.
hahah ja precies zo dacht ik er altyd al over die verzetshelden die bij prins bernard vooraan stonden met al hun medailles van de BS,de echte liggen op de waalsdorpervlakte

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 01:20
door Marc-my-Words
Larosaurus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Natuurlijk begrijp ik wel dat een 190 in potentie
> ook een klassieker kan zijn, maar wat ik rond zie
> rijden betreft toch veelal modelletjes die met
> duck-tapebij elkaar gehouden worden, zolang
> mogelijk zo goedkoop mogelijk. Een auto als
> klassieker houden betekend voor mij ook een hoog
> vertroetelgehalte en verdieping in de materie.

Uhh, ik had een jaartje een 25-26 jarige Mitterand-limosine.
Ook daar zat de nodige duct-tape aan ... om het aftermarket open dak (water)dicht te houden.
Verder markeerde hij zijn plekjes net als een LandRover, en was ie geweldig voor de urban jungle.
Verkeersdermpels bijvoorbeeld waren een feest.

Niet direct een hoogvlieger qua directe herkenbaarheid, maar weldegelijk een Old-Timer (bij de R25 club was slechts één gelijke, qua uitvoering+leeftijd, bekend). Voor mijzelf was het ook een Old-Timer want de oude auto van mijn vader, hij kocht 'm toen deze auto nog echt jong en modern was (een jaar oud). De laatste jaren had de auto in zijn "patrie" doorgebracht en mijn broertje had er bijv. een nieuwe radiator in gehangen. Ik kwam niet verder als wat lichtere klusjes en cosmetische zaken. Na een jaartje was mij wel duidelijk: Ik ben geen type voor een OldTimer, steeds weer iets anders repareren, oplossen, en dan weer uitzoeken wat er precies nodig is voor de APK etc. (ik heb wel diverse 25 jarige fietsen, Bridgestones, daar klus ik graag aan, maar dat voelt toch anders).
Maar verder had het wel wat, een Mitterand-limosine (of een "Turkenbak" - let op dit is een grote misvatting: het zijn vooral Marokkanen die respect hebben voor de Franse automobielen), met een geweldig comfort, met ruimte, eigenlijk opvallend modern en toch ook passend in de modellenlijn, en ook nog eens prettig zuinig (1:16-1:17, ja wel diesel) want de auto was wel ruim etc maar niet zwaar.

Terug naar het misbruik: Misbruik, in ieder geval naar de geest, is vlgs mij het gericht zoeken naar hetzij een heel goedkope danwel een riante auto die net aan belastingvrij is en die met de overduidelijke bedoeling er veel kilometers mee te rijden in zetten in plaats van een normale belastingplichtige auto.

Marc

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 11:08
door Wim Janssen
@Gert2.8d
Als ik zo met al mijn dromen omga zit ik heel snel in “One Life And Live It Like This”(een door de overheid gemaakte kleurloze burger)

@Gerard
“P.S. Ik gok dat voor mrb die jij voor je 110 zou moeten betalen, elke week een bejaarde of gehandicapte een keer extra onder de douche kan of als hij/zij zelfstandig woont z'n huis toch kan worden schoongemaakt. Leg die gasten maar eens uit "hoe zwaar" jij getroffen wordt.”

Mijn moeder is na ruim 7 jaar verpleegtehuis dit voorjaar overleden, dus ik weet aardig wat je bedoeld, maar ik wilde bewust alleen maar over de oldtimerregeling praten omdat dit anders een onbegonnen discussie wordt.

@Marc
“Terug naar het misbruik: Misbruik, in ieder geval naar de geest, is vlgs mij het gericht zoeken naar hetzij een heel goedkope danwel een riante auto die net aan belastingvrij is en die met de overduidelijke bedoeling er veel kilometers mee te rijden in zetten in plaats van een normale belastingplichtige auto.“

Ik noem dit geen misbruik, maar creatief handelen binnen de regelgeving.

@Eric
“Ik denk dat Wim er op doelt dat hier op de prik wij(de belastingvrije Landrover rijders) worden afgeschilderd als de veroorzaker van dit alles.“

Ik bedoel eigenlijk dat we hier zelf de dagelijkse rijder zitten af te schilderen als de veroorzaker, terwijl het A volgens de regels mag en B de helft van de aanwezigen een jonge belastingvrij Land Rover bezitten en dat is dus hypocriet.

@Henk
“ouderen die hun hele leven keihard gewerkt hebben, verwaarloosd worden in bejaardentehuizen”

Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Echt niet alle ouderen hebben keihard gewerkt en ze worden ook niet allemaal verwaarloosd in bejaardentehuizen. Denk hierbij ook aan het feit dat zij van een hoop goede regelingen in het verleden gebruik hebben kunnen maken, welke in ons werkend leven allemaal afgeschaft zijn. Zoals ik hierboven al aan Gerard antwoordde, heb ik een serie ouderen van dicht bij meegemaakt.

@Henk
“Als de regeringen van de afgelopen jaren ONS geld niet onnodig verkwist hadden,dan was deze hele discussie niet nodig geweest.”

Een waarheid als een koe. Als een bedrijf of particulier zijn geld verkwist is hij failliet. Als de overheid geld verkwist, komen ze gewoon meer geld halen. Volgens mij is er sinds de middeleeuwen weinig veranderd. Alleen kwamen ze het geld toen met geweld halen en nu mag je het zelf overmaken.

@Sander
“Idd Wim er word gesproken over misbruik maar volgens mij misbruiken wij niets ? .”

Dat is precies wat ik bedoel.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: nou gewoon misbruik!

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 11:39
door Puffino
Waarom zou je met een oude auto dan geen belasting hoeven betalen en met een modernere wel? Een dagelijkse auto mag van mij best belast worden. Een hobby auto is een ander verhaal. Rijd je een oude auto omdat het goedkoop kan (of kon) of omdat je met passie om die auto geeft?

PS: voor iemand gaat piepen: mijn 110 diesel komt uit '89 en ik vind dat bouwjaar in combinatie met de vooruitzichten best jammer ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2012 10:40 door Puffino.

Re: nou gewoon misbruik!

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 12:05
door Wim Janssen
"Waarom zou je met een oude auto dan geen belasting hoeven betalen en met een modernere wel?"
Omdat de regelgeving die ruimte geeft.

"Een dagelijkse auto mag van mij best belast worden."
Prima, dat is jouw mening.

"Een hobby auto is een ander verhaal. Rijd je een oude auto omdat het goedkoop kan (of kon) of omdat je met passie om die auto geeft?"
Mijn auto is absoluut een hobbyauto, maar alleen omdat hij belastingvrij is kan ik hem rijden. Met passie betaal je geen rekeningen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: nou gewoon misbruik!

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 12:52
door Hans N
Tja Wim tis jammer te zien dat we misleidt zijn door onze leiders.
Er wordt misbruik gemaakt van ons vertrouwen en we zijn dan ineens te klein om invloed uit te oefenen om zaken die ons aangaan en deze weer terug te brengen naar een aanvaardbare situatie.
Machtsmisbruik is misschien wat zwaar aangezet maar het is wel het gereedschap waarmee wij nu te maken hebben. Wij hebben het gevoel dat we er niets aan kunnen doen.
Ook op andere fora lees je het gevoel van machteloos toezien hoe velen van ons een hobby gaan verliezen een ""way of life"" in vele gevallen.

In een tijd van economische malaise doe je de abonnementen de deur uit, schrapt de vakantie, en ga je spaarzaam winkelen en energie verbruiken.
Maar een hobby doe(deed) je niet snel de deur uit! Je hebt daar nog even wat houvast aan een tijdverdrijf met een aantal nuttige bijwerkingen ! Dat een hele bedrijfstak in nederland de hobbyisten moet gaan missen valt te voorzien. Slechte tijden ook voor hen.

Echter er is hier veel meer aan de hand dan wij als handjevol laro-rijders van dichtbij meemaken.
Belastingvrij rijden is voor velen een noodzakelijke keuze geworden. En dan heb ik het idd over de financiële kant van de keuze om een oud golfje of peugeot te rijden
Denk je niet dat het gros van de mensen die daarin moeten rijden toch liever een moderne zuinige auto zouden willen??

Ik ga hier niet met opzet zielig zitten pleitten voor veel van deze bestuurders maar het is gewoon een keuze die ze om diverse redenen zo hebben moeten maken.
Vele berijders waaronder ondergetekende zouden graag een modernere betrouwbare laro rijden als het betaalbaar zou zijn ..maar dat kan gewoon niet uit.
Nu heb ik een hobby met als bijwerking mijn vervoer.
In de toekomst mogelijk geen auto hobby en aangewezen op het kleinst en goedkoopst mogelijke autootje en openbaar vervoer.

Laten we toch alsjeblieft met zn allen proberen dit onzalige plan van tafel te krijgen

Sterkte...

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]

Re: nou gewoon misbruik!

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 12:54
door Marc-my-Words
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Waarom zou je met een oude auto dan geen belasting hoeven betalen en met een modernere wel?"
> Omdat de regelgeving die ruimte geeft.
>
> .....

Ja, Ja, maar dan moet je niet mopperen (of gewoon een beetje) als de regelgeving op een gegeven moment gewijzigd wordt.

Regelgeving (vreemdgenoeg typte ik eerst 2x Egelgeving) is geen vaststaand van god gegeven eeuwigdurig privilege, maar gewoon mensenwerk (en dus zelden volmaakt).

Marc

PS Versta mij goed: als regelgeving mij uitkomt ben ik er ook blij mee (en zo niet niet).

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:23
door G-men (Gargamel)
Misbruik is onzin, dat ben ik met Wim eens. Het is helemaal legaal en volgens de regels zoals die nu gelden; er wordt gebruik gemaakt van de ruimte die de wetgeving biedt en daar is niets mis mee. Dat doen we tensl;otte ook in de belastingaangifte.
.
Ik denk echter dat we ook moeten erkennen dat er door sommigen te enthousiast gebruik van wordt gemaakt; waarbij ik niet geloof dat dit de Laro eigenaren zijn. Ik vind ook niet dat dit hier op de site door veel mensen wordt gesuggereerd. Wel dat er een paar mensen zijn die het vooral ontkennen....
Ik zie hier (amsterdam e.o.) toch wel erg veel "net belastingvrije" personenauto's rijden en hier op het woonerf staan er ook al 3 die dagelijks gebruikt worden. (citroen BX, Opel Ascona en jawel een merc 190..)
Ik heb zelf dan ook het gevoel dat er een grond van waarheid zit in het statement dat de regeling niet gebruikt wordt voor het doel waar ze voor bedoelt is. Namelijk het in stand houden van ons nationaal erfgoed. Dat is iets anders als het goedkoop bieden van dagelijks vervoer. Worden de wagens zo gebruikt, dab ga ik wel met Sander mee.

De wet is een levend iets, en kan door de overheid aangepast worden aan veranderende omstandigheden en na instemming van onze volksvertegenwoordiging. Gezien de discussie over ziektekosten, hypotheekrenteaftrek en de tekorten; is de oldtimerregeling een "klein" issue en het lijkt me sterk dat het voorstel gaat sneuvelen. (jammer maar helaas) Ook denk ik dat veel van de mercedes-rijders dan alsnog zullen kiezen voor een (kleine) middenklasser; waardoor ze toch het nodige aan extra opbrengsten zullen genereren. Het lijkt dus typisch een geval dat het goede onder het kwade moet lijden.

De 60 dagen kaart lijkt mij op zich een van de weinige haalbare oplossingen ; en zoals ik al eerder aangaf ben ik blij dat er nu in elk geval in oplossingen gedacht wordt.
Mooiste is als ze het laten zoals het is, maar dat is ik ben bang dat dat een gepasseerd station is.

Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2012 18:25 door G-men (Gargamel).

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:37
door Rodietje nieuw
Veel import met MB?! Klopt, maar vergeet ook niet te vermelden dat er nogal wat landrover 110's zijn gekocht in GB... Je kan natuurlijk altijd naar anderen kijken en die mensen de schuld geven van het afschaffen van deze regeling, maar ik geloof dat hier ook zat mensen rijden in een mrb vrijgestelde 'defender'.

Maakt uiteindelijk niet veel uit geloof ik. Vermoed dat de mogelijke afschaffing van deze regeling heel weinig te maken heeft met het 'misbruik' hiervan...

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 20:03
door Anton (Rumble)
belastingdienst maakt de regels voor belasting vrij rijden


aanvraag formulier voor vrijstelling moorijtuigen belasting.
Je voertuig moet 30 jaar oud zijn.
Er zijn geen (herhaal geen!) limieten gesteld aan hoeveelheid te rijden kilometers!

Ik mag met een belasting vrij voertuig dus net zo veel kilometers rijden als ik wil ! Is dat misbruik?

Re: Hoezo misbruik?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 20:49
door Bart van Dessel
Er rijden inderdaad erg veel RRC's en Defenders rond als dagelijks vervoer die de laatste jaren zijn ingevoerd vanuit de UK met het stuur verkeerd. '84-'85'-'86 Dus we moeten ook zeker naar onszelf kijken. Ieder jaar moest er in Den Haag bezuinigd worden en ieder jaar kwamen de berichten op de prik dat we weer door het oog v.d. naald zijn gekropen, geen bezuinigingen bij de oldtimers.... Nu zijn we waarschijnlijk de klos, in hoeverre is dus gewoon even afwachten. Ik heb diverse Range Rovers van 1986, 1985, 1983, 1981 en oudere, voor eigen verzameling of voor de verkoop. Als dagelijks vervoer rij ik een Discovery waar ik Den Haag ieder kwartaal € 563,- rijker mee maak....met alle RRC's samen rij ik nog geen 2000 km per jaar.

Gr, Bart