Pagina 1 van 1
Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor OPGELOST
Geplaatst: do 08 nov 2012, 20:06
door def90
Waarde Laro techneuten,
al mijn hoop is op jullie gevestigd, het betreft een defender 90 van 1984.
Na dagje terreinrijden blijft bij scherp insturen naar links het stuur hangen, na een harde knoep rechtsvoor komt het stuur weer los.
Bij scherp insturen naar links hoor je iets ???? tikken / ratelen rechtsvoor, duidelijkst bij (bijna) maximaal insturen en wat gang.
Bij rechtdoor rijden geen bijzonderheden.
Alle wielen van de grondgehad en al draaiende insturen geen bijzonderheden.
Auto stuurt licht, wielen lopen niet aan, het is niet het kapje de stuurkolom.
Er blijft iets hangen naar mijn gevoel.
Inmiddels kogel pitman-arm vervangen, geen resultaat.
Alle stuurkogels los gehad en bij bewegen rechter voorwiel zit een"dood"punt als het wiel bijna recht staat.
Vandaag homokineet en lagers rechtsvoor vervangen, geen verbetering.
Zit nu eraan de denken om voorste aandrijfas eraf te gooien en dan te testen, ivm kapot differentieel.
Alle advies is welkom, de auto staat in Leiden, wie kan mij helpen ????
Gegroet Marco van Schie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2013 19:03 door def90.
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor
Geplaatst: do 08 nov 2012, 20:41
door Leo van der Poel
Hoi Marco
Er zit op de as een boutje en een plaatje wat de uitslag begrenst (bij een serie, bij een 90 weet ik niet) misschien te ver afgesleten gebroken of zoiets. Dan kan het zijn dat het boutje voorbij de begrenzer schiet en met terugdraaien blijft de boutkop dan ff hangen waarna het met geweld wordt teruggetrokken bij het sturen de kloenk kan zijn dat de bout ervoorbij schiet en het blijven hangen met terugdraaien dat de kop aschter het plaatje haakt. Zeg zo maar iets, maar als dat het is hoef je geen dure onderdelen te vervangen.
met vriendelijke groten
Leo van der Poel
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d88d8b00b51d5609becb5629ac3d538f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 16075366, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor
Geplaatst: do 08 nov 2012, 20:46
door def90
Ha Leo,
ik heb inderdaad die aftstelbouten verdraaid ivm andere banden, ik kan op de bouten niets bijzonders zien. Zal het nog een keer controleren of bouten verdraaien.
wordt vervolgd,
Marco
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor
Geplaatst: do 08 nov 2012, 22:07
door G-men (Gargamel)
Klinkt eigenlijk als een homokineet (CV joint) rechtsvoor die het heeft opgegeven bij het terreinritje.....
Bij rechtuitrijden heeft staat ie recht en zal er weinig te merken zijn. Bij (scherp) insturen komen de assen onder een hoek te staan en als er dan speling inzit hoor je hem ratelen. In extreme gevallen kan hij idd vastslaan en niet terug willen.
Zie plaatje onder. Dit is er eentje voor een wagen met ABS; maar het idee is duidelijk..... hij wordt over de aandrijfas geschoven. Om de korte as komt lager, remschijf en uiteindelijk het drive-member met wiel.
[www.hurxkens.nl]
Overigens kan het ook misgaan als je de wieluitslag te groot gemaakt hebt. Dan kan de hoek te groot worden.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2012 21:12 door G-men (Gargamel).
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor
Geplaatst: do 08 nov 2012, 22:46
door VeeTee
Dacht ik ook aan, homokineet, maar topicstarter schrijft toch duidelijk "Vandaag homokineet en lagers rechtsvoor vervangen, geen verbetering. " ...
Dus weet ik het helaas ook niet meer...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor
Geplaatst: do 08 nov 2012, 23:30
door G-men (Gargamel)
Goed lezen helpt idd. ik zie het net staan, maar ik kan eigenlijk niets anders bedenken wat dit effect veroorzaakt.
Zou natuurlijk ook de homokineet links kunnen zijn, dat is soms erg lastig te bepalen.
Een kapot diff moet je ook voelen als je 1 van de wielen draait. Uiteraard het andere wiel op de grond houden en versnelling in neutraal, zodat de cardan vrij kan draaien.
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor
Geplaatst: vr 09 nov 2012, 18:27
door jamaar
Alle stuurkogels los gehad en bij bewegen rechter voorwiel zit een"dood"punt als het wiel bijna recht staat.
dat dode punt is dat als je het wiel draait of als je een stuurbeweging maakt?
ik weet van een landcruiser dat de bovenste fusee lagers (conisch ton) in kan slaan waardoor er een knik in de beweging zit, hij wil niet uit dat punt, kan het niet beter omschrijven, maar je voelt het duidelijk als je het wiel uit het midden wilt sturen, misschien is dat ook bij een defender mogelijk
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e7a2ee1c5a443f0abf2d02f26c0ae55', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16078022, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Stuur blijft "hangen" / tikt rechtsvoor OPGELOST !
Geplaatst: za 12 jan 2013, 19:31
door def90
OPGELOST !!!!!
Voor diff was een tandwiel afgebroken
Mvg
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2013 18:32 door def90.