Pagina 1 van 1

De oliekoeler thermostaat. Een korte studie

Geplaatst: do 08 nov 2012, 00:40
door Peter T.
Nog een discussiepunt dat al jaren speelt op de Prik; De oliekoeler wel of niet houden. Ik wil niet weer de hele discussie over nut en onnut van de oliekoeler oprakelen maar wel een misverstand uit de weg helpen met dit stukje.
Is er nu wel of geen thermostaat aanwezig in het systeem die er voor zorgt dat de oliekoeler alleen ingezet wordt als dit nodig is. Om deze vraag te beantwoorden ben ik ook hier maar aan het “slopen gegaan”.
Op de latere Ned. Ex defensie Land Rovers (allemaal een oliekoeler) zit dit ding (foto 1) in het systeem. Het zit bevestigd op de motorsteun aan de passagierskant)Er bleef twijfel bestaan of dit nu een gewone drieweg klep was of de bewuste thermostaat. Hierbij kan ik eindelijk bevestigen dat dit wel degelijk een thermostaat is die de oliestroom regelt naar oliekoeler afhankelijk van de temperatuur van de motorolie. Kijk eens naar de foto’s hieronder.
Overzicht aansluitingen:
Foto-GAQP8SRC-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f493a2c252d154c1e0419cf6ce943bc3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GAQP8SRC-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAQP8SRC-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GAQP8SRC-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ingang met achterin een messing thermostaat:
Foto-Q6TYQNHB-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c0b20942de1bb03f5caceb8041018cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Q6TYQNHB-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q6TYQNHB-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Q6TYQNHB-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Afgesloten uitgang naar oliekoeler:
Foto-EAMT7WWB-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('19c1bf2f1969e556c88d194fcdac8f60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EAMT7WWB-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EAMT7WWB-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EAMT7WWB-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Open uitgang naar drieweg/carter:
Foto-W46PJYMT-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f8620e1714f936634f809d4198b1bd09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-W46PJYMT-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-W46PJYMT-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-W46PJYMT-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het is een beetje moeilijk te zien in de drie verschillende gaten (aanvoer/naar oliekoeler/ bypass naar carter) maar er is een thermostaat te zien (vergelijkbaar met een gewone waterthermostaat) die de diverse gaten danwel open zet danwel afsluit. Bij olietemperatuur van zo’n 85 graden blijft de opening naar de oliekoeler zo goed als afgesloten (op een kiertje na). Boven de 85 graden begint de opening te openen tot maximaal bij 100 graden. Da’s makkelijk te testen in een pannetje met water. Na mijn mening heeft dus een Land Rover met een oliekoeler EN een dergelijke thermostaat niet meer moeite om zijn olietemperatuur zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te brengen dan een Land Rover zonder oliekoeler.
Het is dus zonder meer de moeite waard om te kijken of je Land Rover een dergelijke thermostaat heeft en een keer te controleren zo nodig. Dit kan met de “pannetjes manier” maar grofweg kun je het ook controleren door te voelen bij een hete motor aan de metalen uitgaande leiding na de oliekoeler (bestuurderskant). Is die heet…dan is je thermostaat waarschijnlijk kapot. Ook kan het zijn dat 1 of 2 van je drukregelaars/terugslagklep (Partnr. 624094 - OIL RELIEF VALVE) blijft hangen of zoals iemand laatst meldde dat de hele interne veer die in deze valve zit ontbrak…
Ook hier gaat de Defensie documentatie de mist in. In het hieronder afgebeelde overzicht van het oliekoelsysteem ontbreekt de bewuste thermostaat.
Foto-JQ7SSPYV-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72f210a77cfd194028dd7b84ce57e55a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-JQ7SSPYV-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-JQ7SSPYV-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-JQ7SSPYV-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze zijn later bijgeplaatst (afgeweken van het originele ontwerp van Land Rover) toen het probleem van te koude olietemperatuur al ettelijke tientallen vroegtijdig versleten 2.25 diesel motoren op had geleverd. Eind jaren 70 zijn ze pas begonnen met bijplaatsen.
De civiele Land Rovers met oliekoeler als extra optie heeft een dergelijke thermostaat niet en rijden rond met het afgebeelde systeem.
Tot slot nog een aantal afbeeldingen hoe het systeem bij “Jeltsin” gemonteerd zit. Niet afgebeeld zijn de metalen leidingen naar en van de oliekoeler evenals een tweede drukregelaar/terugslagklep die bij de drieweg gemonteerd zit. Let tevens op hoe de flexibele aansluiting bij het oliefilter zit. Deze tussenring tussen blok en oliefilter kun je namelijk ook omdraaien en monteren. Het gevolg is dat de aansluiting van de slang dan zit op het circuit van INKOMENDE olie naar oliefilter en niet UITGAANDE olie na filtering. Het lijkt mij dat dit consequentie heeft voor de druk maar op de een of andere manier kan ik het niet beredeneerd krijgen….Dus als iemand het antwoord heeft op deze vraag dan hoor ik het graag. In ieder geval zoals de aansluiting zit op de foto heb ik bij de meeste militaire Land Rovers gezien dus ga ik maar van uit dat het zo goed zit.
Oliethermostaat ingebouwd:
Foto-KW4ZBOJY-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b665b9ab92e6d92779d9788b1d398100', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KW4ZBOJY-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-KW4ZBOJY-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-KW4ZBOJY-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Drieweg aansluiting:
Foto-GDQZY64H-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb253a389fee94537f2c7583a1ee9efb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GDQZY64H-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GDQZY64H-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GDQZY64H-D.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tot slot: De bewuste oliethermostaten zijn nieuw en gebruikt nog te krijgen bij NEDERLANDSE leveranciers. Helaas is mij geen Land Rover Partnr. bekend en de opdruk is lastig te lezen: BEHR (met een grote “T” over de “H”) X1 29383000 en in ieder geval “Made in Germany”

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0841aa0ae1e985df737e2f5d0882db5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 16073439, 600, 600, 'Loading image ...', false);