Automaatbak bewaren en later monteren
Automaatbak bewaren en later monteren
Om in de toekomst mijn Disco met R380 handbak om te bouwen naar automaat wil ik een ZF-automaat van een 300Tdi demonteren en in de garage bewaren tot ik de tijd heb om 'm in te bouwen. Helaas heb ik geen plaats om de donor-auto compleet te laten staan, dus blijft het beperkt tot een aantal onderdelen.
De automaat schakelt en rijdt nu prima. Hoe kan ik de bak het beste opslaan voor een paar maanden tot een jaar? Met alle olie erin, olie er juist uit? Eerst laten spoelen en dan opslaan, of misschien alles erin laten zitten en weer spoelen na montage?
Verder geen ervaring met de montage van een automaat, zijn er dingen die handig zijn om te vervangen als alles toch open is? Bij een handbak bijvoorbeeld wissel ik altijd koppelingsplaat, drukgroep, druklager en toplager samen met eventueel een achterste krukaskeerring. Hoor dat er bij een automaat wel eens de torque converter uit voorzorg gewisseld wordt. Zijn er nog meer dingen die gelijk meegenomen kunnen worden?
De automaat schakelt en rijdt nu prima. Hoe kan ik de bak het beste opslaan voor een paar maanden tot een jaar? Met alle olie erin, olie er juist uit? Eerst laten spoelen en dan opslaan, of misschien alles erin laten zitten en weer spoelen na montage?
Verder geen ervaring met de montage van een automaat, zijn er dingen die handig zijn om te vervangen als alles toch open is? Bij een handbak bijvoorbeeld wissel ik altijd koppelingsplaat, drukgroep, druklager en toplager samen met eventueel een achterste krukaskeerring. Hoor dat er bij een automaat wel eens de torque converter uit voorzorg gewisseld wordt. Zijn er nog meer dingen die gelijk meegenomen kunnen worden?
Re: Automaatbak bewaren en later monteren
Ik heb er nooit iets speciaal ingedaan om ze te conserveren, ik ben van mening als ie droog opgeslagen wordt dat er dan geen probleem is. Ik heb pas een 300 tdi ingebouwd die 4 jaar buiten in een krat heeft gezeten, alleen een dekentje erover. Blok loopt als nieuw.
Gr, Bart
Gr, Bart
Jaren terug een M90 versnellingsbak uit een Volvo 940 gehaald om deze in de 960 van mijn broertje te zetten. Kort na het demonteren de olie eruit laten lopen en nu ik denk een jaar of 2.5 later de bak onder de auto gezet.
Eerst olie erin gedaan, kon er tenslotte lekker bij. Doet het perfect en lekt niet.
Stalling was overigens wel gewoon goed droog!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2012 12:36 door DLK.
Eerst olie erin gedaan, kon er tenslotte lekker bij. Doet het perfect en lekt niet.
Stalling was overigens wel gewoon goed droog!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2012 12:36 door DLK.
Kijk, dat klinkt goed. Zonder olie zou dus ook kunnen blijkbaar. Zou er nog reden zijn om het juist mét olie te laten staan?
Wil eigenlijk sowieso de boel laten spoelen zodra het gemonteerd is, nieuwe olie en filter moeten er toch al in namelijk. Iemand enig idee waar dat kan in de buurt van Dordrecht?
Wil eigenlijk sowieso de boel laten spoelen zodra het gemonteerd is, nieuwe olie en filter moeten er toch al in namelijk. Iemand enig idee waar dat kan in de buurt van Dordrecht?
Als je wilt gaan spoelen is het dan niet verstandiger om nu te spoelen en nu af te vullen met nieuwe olie ?
Stilstand heeft het risico in zich dat vervuiling neerslaat en zich vastzet op moeilijk naderhand te spoelen plekken.
Marc
Stilstand heeft het risico in zich dat vervuiling neerslaat en zich vastzet op moeilijk naderhand te spoelen plekken.
Marc
Lijkt me inderdaad een aardige verklaring. Ik ga maar eens naar een bedrijf op zoek wat hier in de buurt kan spoelen, kijken wat die ervan vinden. Vond hier op het prikbord wel een link naar een bedrijf ergens in het noorden, dan komt er een halve spoelbeurt bij aan diesel