Niet meer voor of achteruit te krijgen????

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Chris

Niet meer voor of achteruit te krijgen????

Bericht door Chris »

Ik heb vandaag , mijn tussenbak handel van mijn Defender ninety even in zijn neutraal gezet terwijl het linkervoorwiel gedemonteerd was, om even de kruisjes van mijn voorste cardanas te smeren, kon zo mooi onder de auto liggend de cardanas draaien.
Wiel weer gemonteerd klaar.
Wat is nu het probleem zul je je afvragen, wel ik wilde net even gaan rijden, staat de hele boel geblokkeerd.
Eerst dacht ik nog oja hij staat nog in zijn neutraal, maar toen ik hem weer in zijn hogegearing wilde zetten bleef hij geblokkeerd staannog even geprobeerd in zijn lagegearing, ook hierin alles geblokkeerd .
Als je de auto heen en weer duwt zie je wel dat de wielen willen draaien, maar ergens in de tussenbak zorgt er iets voor dat hij niet voor of achter uit wil.
Ik vermoedt dat ik hem in in de difflock heb gedrukt, en dat hij daar om de een of andere reden niet meer uitkomt.

Wie o wie kan mij de oplossing geven om weer te kunnen rijden?
sjeroens

Re: Niet meer voor of achteruit te krijgen????

Bericht door sjeroens »

Handrem nog erop?
Probeer dit eens:
v-bak neutraal, tussenbak neutraal, wiel opkrikken (om spanning eraf te krijgen) starten, kijken of difflock lampje brand, evt van difflock afhalen.
tussenbak in hg zetten, motor uit, wiel laten zakken, glimlachen, in zijn 1 zetten en wegrijden.
Het is nog vroeg dus neem zorg dat je het veilig doet met handrem en wiel blokkeren.
Sccs,
Jeroen
Dixo

Bericht door Dixo »

Chris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vermoedt dat ik hem in in de difflock heb
> gedrukt, en dat hij daar om de een of andere reden
> niet meer uitkomt.

Ook met difflock zou de auto gewoon moeten bewegen. Zou het inderdaad ook eerst in de handrem zoeken.
Chris

Re: Niet meer voor of achteruit te krijgen???? Yes los

Bericht door Chris »

Beste prikbord vrienden,

Na een nachtje slecht slapen, werd ik vanochtend wakker met de gedachte, het kon de handrem wel eens zijn, ( zelfs mijn vrouw deed een opmerking in die richting) maar ik had eerder nooit probleem in die richting.
Eerst de iPad maar gepakt om te kijken of er al prikborders waren die al hadden gereageerd, en ja hoor er waren al weer twee vroege vogels die ook zeiden zou het eerst in je handrem zoeken.
Werkkleding gepakt en mezelf onder de auto gerold, en wat denk je 1 tik met de hamer op het stangetje wat via de anker plaat naar binnen loopt en los was de boel.
Een fijn gevoel was dat, kunnen we straks toch mooi even gaan toeren.
Jeroen en Dixo bedankt voor het meedenken, had dat zetje net even nodig.
Franc

Bericht door Franc »

Chris,

Dan is het wel tijd om je handrem open te maken en het mechanisme goed schoon te maken. Met de vorst die eraan komt ga je dit zeker nog vaker hebben. Been there....
Als ik terrein ben wezen rijden is dit vaste prik.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Jos Daalmans

Re: Niet meer voor of achteruit te krijgen???? Yes los

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Misschien zit het mechanisme op zijn eindpunt, opwel bijna uitgewerkt. Je moet de trommel dan eens even afstellen en kijken of de handrem al eerder pakt.
Je kunt ook de handremkabel bijstellen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Kijk eens op:

[www.landroverweb.com]

En dan hoofdstuk 70 vanaf bladzijde acht. Onderdeel 6 is waar je de remschoenen een voorinstelling geeft. Staat dit niet goed, gaat onderdeel 7 en 5 over een bepaalde maximum stand/uitslag heen en dan kan de boel gaan vast zitten.

Groeten en sleutel ze.

O ja, een handrem gebruik ik nooit, of ik moet de motor stationair laten lopen. In de versnelling geschakeld heb je ook een heel goede blokkering van je voertuig. Een handrem heeft de neiging bij slecht weer te gaan plakken (gewoon vastroesten van de trommel op de remvoering). In de winter vriest de boel zelfs vast.
Mijn advies (tenzij de auto heel erg bergop of bergaf staat geparkeerd), nooit de handrem gebruiken, zet de auto in de eerste versnelling en klaar.
Eventueel nog de sper inschakelen, dan heb je een onafhankelijk werkende handrem op de achteras en op de vooras. Bij wegrijden de sper er weer afhalen natuurlijk.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Dixo

Bericht door Dixo »

Mooi dat het inderdaad slechts de handrem was.

Zou 'm zoals gezegd wel even uit elkaar halen. En als je regelmatig serieus het terrein induikt waardoor de handrem vaker vol met troep komt, kun je een in plaats van het huidige trommel-exemplaar een schijf-handrem overwegen:

[www.x-eng.co.uk]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2012 17:53 door Dixo.
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Jammer ben een schouderklopje mis gelopen, meestal is het dan de transmissie rem. Cris blij voor jouw dat het zo vlug geklaard is. gr. Juppe.
Plaats reactie