Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Beste prikkers!
Na twee jaar sleutelen aan mijn Lightweight is 'ie dinsdag met vlag en wimpel geslaagd bij het lokale APK-station. Helemaal blij! Dus rustig aan het inrijden.. Gisteren onder de auto gekeken, was de chassisligger waar het vliegwielhuis boven ligt voorzien van de nodige motorolie. Wattenstaafje in het waadpluggat, en jawel hoor: er staat motorolie in het vliegwielhuis. Gisteravond een stukje gereden, en bij thuiskomst een plas van 5 bij 5 cm motorolie onder de auto. Weer een lekke achterste krukaskeerring? (Is afgelopen zomer 3x vervangen omdat 'ie toen drupte, volgens mij alles goed gedaan) Of kan het iets anders zijn? Of hoort het erbij bij het inrijden (wat me stug lijkt...)
Heeft iemand tips?
Na twee jaar sleutelen aan mijn Lightweight is 'ie dinsdag met vlag en wimpel geslaagd bij het lokale APK-station. Helemaal blij! Dus rustig aan het inrijden.. Gisteren onder de auto gekeken, was de chassisligger waar het vliegwielhuis boven ligt voorzien van de nodige motorolie. Wattenstaafje in het waadpluggat, en jawel hoor: er staat motorolie in het vliegwielhuis. Gisteravond een stukje gereden, en bij thuiskomst een plas van 5 bij 5 cm motorolie onder de auto. Weer een lekke achterste krukaskeerring? (Is afgelopen zomer 3x vervangen omdat 'ie toen drupte, volgens mij alles goed gedaan) Of kan het iets anders zijn? Of hoort het erbij bij het inrijden (wat me stug lijkt...)
Heeft iemand tips?
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Als je 'm al 3 keer vervangen hebt dan zou ik toch ergens aan gaan twijfelen.....heb je het zelf gedaan of door een specialist/kenner? Britpart of originele kwaliteit?
Gr, bart
Gr, bart
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Heb 2x Bearmach OEM, laatste keer Landrover Genuine gebruikt. Brrr..Shitpart heb ik achterwege gelaten Heb de rubberen T-stukken vervangen door de kurken T-tjes die bij de setjes zaten. Zou het probleem in de T-stukjes kunnen zitten? Of komt de olie dan niet door de waadplug naar buiten?
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Ja, dat denk ik wel. Kurk is niet echt spul wat goed afdicht tenzij je vol in de vloeibare pakking zet.
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Hoe zit je carterontluchting gemonteerd,als je veel Carter druk hebt perst hij op die plaatsen de olie eruit.
Normaal komt de olie daar helemaal niet. Zeker niet als je alleen maar op de weg rijdt.
De olie die je rondom je keering aantreft is van het spetteren en daar staat absoluut geen grotere druk op dan je carterdruk.
Er is hier al veel over geschreven, maar keeringen kunnen niet tegen hoge drukken ze zorgen er alleen voor dat er geen olie (drukloos) weg kan lekken rondom draaiende delen.
Voor draaiende afdichtingen waar grote drukken op staan gebruiken we O ringen die verdiept in de As gedraaid worden.
Normaal komt de olie daar helemaal niet. Zeker niet als je alleen maar op de weg rijdt.
De olie die je rondom je keering aantreft is van het spetteren en daar staat absoluut geen grotere druk op dan je carterdruk.
Er is hier al veel over geschreven, maar keeringen kunnen niet tegen hoge drukken ze zorgen er alleen voor dat er geen olie (drukloos) weg kan lekken rondom draaiende delen.
Voor draaiende afdichtingen waar grote drukken op staan gebruiken we O ringen die verdiept in de As gedraaid worden.
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
als ie op de t-stukken lekt lekt t tussen blok en vliegwielhuis, niet in het vliegwielhuis. is je krukas wel braamvrij? diep ingesleten? keerring goed om en op de juiste plek gemonteerd?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7583d3cc2244d8baaa68971217220a76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16017239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7583d3cc2244d8baaa68971217220a76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16017239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Heb je hem zeker goed gemonteerd? Als je de 2 halve manen verwijderd lijkt het erop dat de keerring tussen de halve manen en het blok geplaatst moet worden. Dit is niet het geval! Hij moet aan de andere kant van de halve manen gemonteerd worden.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad75ae97eb18d739a469ea867fcbdc7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16017731, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad75ae97eb18d739a469ea867fcbdc7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16017731, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Alweer lekke achterste krukaskeerring? Of...
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb net de ontluchter boven op het kleppendekselhuis eraf getild, kon er met gemak doorheen blazen: die zal dus wel goed luchten; en vol stof/olie zit 'ie niet omdat ik de ontluchter een half jaar terug in de dieselolie heb schoongemaakt (wat een vetkees was dat ding!).
Er loopt ook een leiding achter het blok van het onderblok naar het bovenblok, heeft deze leiding ook met de carterontluchting te maken? Ik weet zeker dat de krukaskeerring goed gemonteerd is: dus niet tussen het blok en halve manen in, als je hem zo zou monteren krijg je die halve manen volgens mij ook niet goed vastgedraaid en lekt ie al op voorhand. Betreft die T-stukken: tussen blok/vliegwielhuis beetje nat; zou dit nog dicht kunnen trekken door de kurk?
Over de over/onderdruk: Is dit makkelijk te meten door de pijlstok/vuldop eraf te halen? Op deze manier zal de druk toch altijd gelijk aan de buitenlucht moeten zijn, en zal het druppen tot het verleden moeten behoren? Dan is het volgens mij een kwestie van een klein gaatje boren in de vuldop, hier een splitpen in duwen ala versnellingsbak-ontluchting en probleem opgelost, of denk ik nu heel erg fout?
Groet Carlo
Ik heb net de ontluchter boven op het kleppendekselhuis eraf getild, kon er met gemak doorheen blazen: die zal dus wel goed luchten; en vol stof/olie zit 'ie niet omdat ik de ontluchter een half jaar terug in de dieselolie heb schoongemaakt (wat een vetkees was dat ding!).
Er loopt ook een leiding achter het blok van het onderblok naar het bovenblok, heeft deze leiding ook met de carterontluchting te maken? Ik weet zeker dat de krukaskeerring goed gemonteerd is: dus niet tussen het blok en halve manen in, als je hem zo zou monteren krijg je die halve manen volgens mij ook niet goed vastgedraaid en lekt ie al op voorhand. Betreft die T-stukken: tussen blok/vliegwielhuis beetje nat; zou dit nog dicht kunnen trekken door de kurk?
Over de over/onderdruk: Is dit makkelijk te meten door de pijlstok/vuldop eraf te halen? Op deze manier zal de druk toch altijd gelijk aan de buitenlucht moeten zijn, en zal het druppen tot het verleden moeten behoren? Dan is het volgens mij een kwestie van een klein gaatje boren in de vuldop, hier een splitpen in duwen ala versnellingsbak-ontluchting en probleem opgelost, of denk ik nu heel erg fout?
Groet Carlo