Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Dit jaar tank ik de dieseltank in november goed vol met winterdiesel om dit te voorkomen [landrover.startpagina.nl]
Maar nu bedacht ik me dat het misschien wel eens leuk is om vooraf iets bij de huidige diesel toe te voegen die rotzooi/sludge oplost en gelijk leidingen/injectoren reinigt.
Uiteraard is de tank aftappen en spoelen het beste maar daar heb ik geen zin in want ik heb helemaal niet het idee dat mijn tank vervuilt is aan de binnenkant. Alle filters zijn uiteraard wel tiptop in orde.
Middeltjes genoeg zag ik wel op Google maar werkt het ook echt?
Welk merk?
Risico's?
Maar nu bedacht ik me dat het misschien wel eens leuk is om vooraf iets bij de huidige diesel toe te voegen die rotzooi/sludge oplost en gelijk leidingen/injectoren reinigt.
Uiteraard is de tank aftappen en spoelen het beste maar daar heb ik geen zin in want ik heb helemaal niet het idee dat mijn tank vervuilt is aan de binnenkant. Alle filters zijn uiteraard wel tiptop in orde.
Middeltjes genoeg zag ik wel op Google maar werkt het ook echt?
Welk merk?
Risico's?
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Middeltjes/toevoegingen/additieven om leidingen en injectors te reinigen werken alleen als je er mee rijdt. Dus voor dat je hem wegzet eerst even kilometers maken (1/2 tank weg stoken). Absolute aanrader is dan Forté advanced diesel fuel condtioner. Dieselfilter leegmaken en vullen met Forté. De rest van het flesje in de tank en stoken maar. Forté wordt officieel alleen verkocht via werkplaatsen en dealers, maar sommige automaterialenzaken verkopen het ook. Ik weet dat Jansen in Oisterwijk, Bas4cars in America en Keulen automaterialen (diverse vestigingen in het zuiden) het verkopen, maar er zijn vast meer verkooppunten. Ik denk als je bij de gemiddelde merk-dealer (vw-opel-alfa romeo etc.) binnenloopt ze het wel hebben.
Werkt goed, mits je brandstofsysteem werkt zoals het hoort. Lekkende verstuivers, veel klepspeling en te weinig lucht zorgen voor een niet-optimale verbranding en daar doet geen enkel additief iets aan (ervaringsdeskundige). Veel werkplaatsen doen na elke beurt Forté in het systeem. Heb gemerkt met mijn vorige auto (alfa 147 jtd met 420.000 km op de klok) dat na een Forté toevoeging het roken bij koude start en onder belasting een stuk minder was.
Werkt goed, mits je brandstofsysteem werkt zoals het hoort. Lekkende verstuivers, veel klepspeling en te weinig lucht zorgen voor een niet-optimale verbranding en daar doet geen enkel additief iets aan (ervaringsdeskundige). Veel werkplaatsen doen na elke beurt Forté in het systeem. Heb gemerkt met mijn vorige auto (alfa 147 jtd met 420.000 km op de klok) dat na een Forté toevoeging het roken bij koude start en onder belasting een stuk minder was.
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
wanneer moet zo,n flesje erin?bij elke volle tank of 1x bij meerdere tankbeuren dus dat je skipt,verder lees ik dat t ook in de winter gebruikt moet worden tegen vlokvorming,dan ook weer bij elke tankbeurt?
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Ik deed het bij de Alfa bij elke 10.000 kilometer (dus dieselfilter vullen en de rest in de tank). Bij 40.000 per jaar was dat effectief 1x per 3 maanden. En dat lijkt me ongeacht kilometrage wel een aardig interval als je de auto regelmatig gebruikt. Anders 1 of 2 keer per jaar.
Forté zegt op hun site dat je als je naar de wintersport gaat er heen en terug een flesje in moet gooien. Dat lijkt me meer een verkooppraatje dan dat het echt nodig is. Ik neem niet aan dat alle dieselende Zuid-Duitsers, Oostenrijkers, Zwitsers, Fransen en Italianen bij elke tankbeurt er een flesje Forté in doen.
Gewoon regulier onderhoud doen en voor de winter wat preventieve maatregelen als koelvloeistof controleren op vriespunt, remvloeistof controleren op vocht, profiel banden controleren, beetje vaseline aan de rubbers, gloeistiften controleren, staat van de accu laten controleren, eventueel je slabbertje voor de gril spannen en frisse olie die iig tegen wat lagere temperaturen kan en geregeld een stukje rijden (is nog leuk ook!) dan kom je de winter wel door met de LaRo. Vooral blijven rijden. Stilstand is achteruitgang.
Vlokken gebeurd nog maar zelden. Zorg ervoor dat je de in de winter regelmatig tankt. Dan krijg je zgn. winterdiesel waar anti-vlok bestanddelen inzitten. Als je naar een kouder land op vakantie gaat is het verstandig om aan het eind van de heenreis ter plaatse je tank te vullen. De samenstelling van de diesel in die landen is schijnbaar toch net weer anders om ook bij extreem lage temperaturen vlok-vorming te voorkomen. Men zegt dat je bij moderne dieselmotoren (200tdi en nieuwer) zeker geen benzine bij mag mengen omdat de brandstofpomp dan niet meer genoeg smering krijgt. Wanneer je aan de pomp winterdiesel krijgt weet ik niet. Heb wel eens gehoord van november tot maart (gelijk aan het winterbandenseizoen), maar ook wel eens gehoord dat ze in oktober al starten met het uitleveren. De oliemaatschappijen zeggen er niets of niet veel over. Mocht het nou erg koud worden in oktober (momenteel is het hier slechts 22 graden boven nul), kun je altijd overwegen om er een keer een additief als Forté of Wynns bij te doen.
Forté zegt op hun site dat je als je naar de wintersport gaat er heen en terug een flesje in moet gooien. Dat lijkt me meer een verkooppraatje dan dat het echt nodig is. Ik neem niet aan dat alle dieselende Zuid-Duitsers, Oostenrijkers, Zwitsers, Fransen en Italianen bij elke tankbeurt er een flesje Forté in doen.
Gewoon regulier onderhoud doen en voor de winter wat preventieve maatregelen als koelvloeistof controleren op vriespunt, remvloeistof controleren op vocht, profiel banden controleren, beetje vaseline aan de rubbers, gloeistiften controleren, staat van de accu laten controleren, eventueel je slabbertje voor de gril spannen en frisse olie die iig tegen wat lagere temperaturen kan en geregeld een stukje rijden (is nog leuk ook!) dan kom je de winter wel door met de LaRo. Vooral blijven rijden. Stilstand is achteruitgang.
Vlokken gebeurd nog maar zelden. Zorg ervoor dat je de in de winter regelmatig tankt. Dan krijg je zgn. winterdiesel waar anti-vlok bestanddelen inzitten. Als je naar een kouder land op vakantie gaat is het verstandig om aan het eind van de heenreis ter plaatse je tank te vullen. De samenstelling van de diesel in die landen is schijnbaar toch net weer anders om ook bij extreem lage temperaturen vlok-vorming te voorkomen. Men zegt dat je bij moderne dieselmotoren (200tdi en nieuwer) zeker geen benzine bij mag mengen omdat de brandstofpomp dan niet meer genoeg smering krijgt. Wanneer je aan de pomp winterdiesel krijgt weet ik niet. Heb wel eens gehoord van november tot maart (gelijk aan het winterbandenseizoen), maar ook wel eens gehoord dat ze in oktober al starten met het uitleveren. De oliemaatschappijen zeggen er niets of niet veel over. Mocht het nou erg koud worden in oktober (momenteel is het hier slechts 22 graden boven nul), kun je altijd overwegen om er een keer een additief als Forté of Wynns bij te doen.
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Forte is idd heel goed spul.
Anders kun je ook gewoon n liter of 5 ultimate of v-power benzine bij n volle tank diesel gooien.
Helpt goed tegen het vlokken....
110 200TDI 1983
Anders kun je ook gewoon n liter of 5 ultimate of v-power benzine bij n volle tank diesel gooien.
Helpt goed tegen het vlokken....
110 200TDI 1983
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Kijk uit met het toevoegen van benzine.
Toen ik 30 jaar geleden aan de benzinepomp stond was het heel normaal om tijdens (strenge) vorst 10% benzine toe te voegen aan de diesel. Niet meer dan 10 %. Toen bestond de winterdiesel nog niet. Winterdiesel bevat al additieven om het vlokken tegen te gaan, dit nog eens verdunnen met benzine lijkt mij niet echt verstandig.
Voor zover ik weet wordt winterdiesel vanaf oktober geleverd aan de pomp. Dit zorgt er voor dat in november een dikke 90% van de inhoud van de ondergrondse tank van jouw lokale pomp winterdiesel is. Begin maart wordt weer zomerdiesel in de tanks gepompt.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83318d91735b541b7130860fb5ce5464', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16016823, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Toen ik 30 jaar geleden aan de benzinepomp stond was het heel normaal om tijdens (strenge) vorst 10% benzine toe te voegen aan de diesel. Niet meer dan 10 %. Toen bestond de winterdiesel nog niet. Winterdiesel bevat al additieven om het vlokken tegen te gaan, dit nog eens verdunnen met benzine lijkt mij niet echt verstandig.
Voor zover ik weet wordt winterdiesel vanaf oktober geleverd aan de pomp. Dit zorgt er voor dat in november een dikke 90% van de inhoud van de ondergrondse tank van jouw lokale pomp winterdiesel is. Begin maart wordt weer zomerdiesel in de tanks gepompt.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83318d91735b541b7130860fb5ce5464', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16016823, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
dit ga ik proberen,
maar dan voornamelijk om van het roken tijdens de start van mijn 6 cil. nissan af te komen.
klik
Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.
larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2dbd56320ac815ed1e68045308a971d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 16017058, 600, 600, 'Loading image ...', false);
maar dan voornamelijk om van het roken tijdens de start van mijn 6 cil. nissan af te komen.
klik
Sjaak.
109 met 3.3 Nissanmotor en bak.
larolibelle.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2dbd56320ac815ed1e68045308a971d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-a95vYdUvAso/TiFKpv8OCpI/AAAAAAAADfk/ETrA0XAthVM/larolibelle.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-a95vYdUvAso%2FTiFKpv8OCpI%2FAAAAAAAADfk%2FETrA0XAthVM%2Flarolibelle.jpg', '', 16017058, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Ik heb nog nooit van dit soort spul aan de diesel toegevoegd en ik rijd al zo'n 30 jaar in diesel-auto's (nee niet iedere 3 maanden een nieuwe).
Dat een auto na het toevoegen van dit soort spul eventjes net iets minder rookt kan ook liggen aan het net iets makkelijker vernevelen en dus verbranden van het spul (spul dat niet echt goedkoop is als autobrandstof).
Misschien kan het helpen om een ernstig vervuilde diesel weer schoon (of iig schoner) te maken, maar ik geloof er verder niet echt in.
Zolang er geen serieuze vergelijking is gedaan op basis van dubbel-blind onderzoek zijn voor mijn de "testimonials" van beperkte waarde.
Marc
PS Tegen het vlokken van de diesel is het verstandig de tank in dit jaargetijde goed leeg te rijden zodat je in de winter ook echt een tank met winterdiesel hebt. Heb je een tank van 75 l en tank je hem met 50 liter vol dan zit er nog 1/3 oude diesel in, na twee maal altijd is 't 1/9 (dus 11%), dus beter zover leeg rijden dat je 70 liter moet tanken (of nog beter je reservetankje vullen met winterdiesel, tank leeg rijden, de reserve pas aanspreken als je er echt niet meer in gelooft, en dan na een kilometer of 30-40 de tank met winterdiesel afvullen).
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2012 20:53 door Marc-my-Words.
Dat een auto na het toevoegen van dit soort spul eventjes net iets minder rookt kan ook liggen aan het net iets makkelijker vernevelen en dus verbranden van het spul (spul dat niet echt goedkoop is als autobrandstof).
Misschien kan het helpen om een ernstig vervuilde diesel weer schoon (of iig schoner) te maken, maar ik geloof er verder niet echt in.
Zolang er geen serieuze vergelijking is gedaan op basis van dubbel-blind onderzoek zijn voor mijn de "testimonials" van beperkte waarde.
Marc
PS Tegen het vlokken van de diesel is het verstandig de tank in dit jaargetijde goed leeg te rijden zodat je in de winter ook echt een tank met winterdiesel hebt. Heb je een tank van 75 l en tank je hem met 50 liter vol dan zit er nog 1/3 oude diesel in, na twee maal altijd is 't 1/9 (dus 11%), dus beter zover leeg rijden dat je 70 liter moet tanken (of nog beter je reservetankje vullen met winterdiesel, tank leeg rijden, de reserve pas aanspreken als je er echt niet meer in gelooft, en dan na een kilometer of 30-40 de tank met winterdiesel afvullen).
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2012 20:53 door Marc-my-Words.
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
[www.monsterdiesel.eu]
Dat spul heb ik vorig jaar gekocht na bevriezingsellende: ik heb toen 2 weken niet kunnen rijden omdat de ik ws. nog zomerdiesel kreeg toen ik tankte. Geen idee of dit spul goed werkt: ik heb het nu een aantal keren toegevoegd bij het tanken en wacht nu maar af wat er gaat gebeuren als het vriezen gaat.
E. Mulder
Dat spul heb ik vorig jaar gekocht na bevriezingsellende: ik heb toen 2 weken niet kunnen rijden omdat de ik ws. nog zomerdiesel kreeg toen ik tankte. Geen idee of dit spul goed werkt: ik heb het nu een aantal keren toegevoegd bij het tanken en wacht nu maar af wat er gaat gebeuren als het vriezen gaat.
E. Mulder
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Ik heb in mijn dieseltjes altijd LE2420 gebruikt.
Ook de proef op de som genomen door het op verschillende tankbeurten (onder globaal dezelfde omstandigheden) wel en niet toe te voegen.
Verschil merken doe je zelf niet direct. De auto gaat niet ineens met mach 5 bij 50% minder verbruik ofzo.
Wel merkte ik verschil in verbruik. ongeveer een kmtje meer zuiniger per liter. Ook de power was iets beter na de eerste toevoegingen na aankoop van de auto. Dat zou ook een psychologisch effect kunnen hebben hoor. er heeft nooit een peilstok aangehangen om de power echt te meten.
maar het houdt alles wel goed schoon, en dat is ook wat waard.
Of het uiteindelijk goedkoper is.......... Ik denk het niet. Toevoeging kost ook wat per kilometer.
Als tip voor schone, vocht vrije tank. Rijdt je tank leeg op een langer stuk rijden. Door wat langer te rijden heeft de tank kans om warm te worden doordat de retour is opgewarmt door de motorwarmte.
Als het warm is zal het vocht (in dampvorm) in de tank gemakkelijker naar buiten worden gedrukt als je hem helemaal vol tank met vers geplukte diesel
JW
Ook de proef op de som genomen door het op verschillende tankbeurten (onder globaal dezelfde omstandigheden) wel en niet toe te voegen.
Verschil merken doe je zelf niet direct. De auto gaat niet ineens met mach 5 bij 50% minder verbruik ofzo.
Wel merkte ik verschil in verbruik. ongeveer een kmtje meer zuiniger per liter. Ook de power was iets beter na de eerste toevoegingen na aankoop van de auto. Dat zou ook een psychologisch effect kunnen hebben hoor. er heeft nooit een peilstok aangehangen om de power echt te meten.
maar het houdt alles wel goed schoon, en dat is ook wat waard.
Of het uiteindelijk goedkoper is.......... Ik denk het niet. Toevoeging kost ook wat per kilometer.
Als tip voor schone, vocht vrije tank. Rijdt je tank leeg op een langer stuk rijden. Door wat langer te rijden heeft de tank kans om warm te worden doordat de retour is opgewarmt door de motorwarmte.
Als het warm is zal het vocht (in dampvorm) in de tank gemakkelijker naar buiten worden gedrukt als je hem helemaal vol tank met vers geplukte diesel
JW
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Jan Willem Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Als tip voor schone, vocht vrije tank. Rijdt je
> tank leeg op een langer stuk rijden. Door wat
> langer te rijden heeft de tank kans om warm te
> worden doordat de retour is opgewarmt door de
> motorwarmte.
> Als het warm is zal het vocht (in dampvorm) in de
> tank gemakkelijker naar buiten worden gedrukt als
> je hem helemaal vol tank met vers geplukte
> diesel
>
> JW
Mijn idee !
-------------------------------------------------------
>
> Als tip voor schone, vocht vrije tank. Rijdt je
> tank leeg op een langer stuk rijden. Door wat
> langer te rijden heeft de tank kans om warm te
> worden doordat de retour is opgewarmt door de
> motorwarmte.
> Als het warm is zal het vocht (in dampvorm) in de
> tank gemakkelijker naar buiten worden gedrukt als
> je hem helemaal vol tank met vers geplukte
> diesel
>
> JW
Mijn idee !
Re: Dieseltoevoegingsmiddeltjes?
Betreft de 'winterdiesel':
- Begin oktober: toevoeging tot -11c
- Midden november: toevoeging tot -21c
In NL houdt nagenoeg elke groothandel in BOS en de particuliere pompstations zich hieraan.
- Begin oktober: toevoeging tot -11c
- Midden november: toevoeging tot -21c
In NL houdt nagenoeg elke groothandel in BOS en de particuliere pompstations zich hieraan.