Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Nederland wordt steeds gekker. Vandaag even gebeld naar mijn verzekeringsagent. Morgen kan ik mijn Landrover/Oldtimer ophalen dus verzekeren. Echter...helaas...Alles wat op diesel rijdt, gebouwd is tussen 1970 en 1987 kan niet meer oldtimer verzekerd worden. Er zijn nog een paar maatschappijen die het dit jaar oogluikend toelaten. Maar volgend jaar is alles passé..Hulde voor Nederland!!
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Ja dat heeft dus vrij weinig te maken met Nederland als geheel land, maar meer met die minkukels die een oldtimer kopen en daar vervolgens dagelijks kilometers mee gaan maken, maar wel als oldtimer verzekeren....
Heel raar maar verzekeraars willen winst maken, en dus geen goedkope premies rekenen voor grotere risico's.........
Trouwens een rondje bellen naar de juiste verzekeraars en/of tussenpersonen zou nog wel eens wonderen kunnen doen.
Wiggers al geprobeerd?
Heel raar maar verzekeraars willen winst maken, en dus geen goedkope premies rekenen voor grotere risico's.........
Trouwens een rondje bellen naar de juiste verzekeraars en/of tussenpersonen zou nog wel eens wonderen kunnen doen.
Wiggers al geprobeerd?
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Je kan nog wel degelijk een oltimer verzekering nemen.
De enige beperking die daar aan hangt is een max kilometrage van 7000km / jaar.
Zo 1 heb ik dus niet, aangezien ik op 15.000km per jaar zit heb ik een gewone verzekering
De enige beperking die daar aan hangt is een max kilometrage van 7000km / jaar.
Zo 1 heb ik dus niet, aangezien ik op 15.000km per jaar zit heb ik een gewone verzekering
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Hier ben ik het helemaal mee eens, wat ik bijna dagelijks op de weg tegenkom zijn de in mijn ogen zogenaamde rekeningsrijders, maar dan in negatief opzicht.
Kijk eens hoeveel mercedessen je tegenkomt met een nieuw kenteken, ik kan me niet voorstellen dat deze figuren zo'n auto kopen omdat het klassiekers zouden zijn.
Maar ook in Landroverland lees ik "enthousiaste" verhalen over weer een belastingvrije uit Engeland.
Nee, laten we dan de hand in eigen boezem steken en niet gaan klagen over een maatregel die deze figuren zelf veroorzaakt hebben.
Kijk eens hoeveel mercedessen je tegenkomt met een nieuw kenteken, ik kan me niet voorstellen dat deze figuren zo'n auto kopen omdat het klassiekers zouden zijn.
Maar ook in Landroverland lees ik "enthousiaste" verhalen over weer een belastingvrije uit Engeland.
Nee, laten we dan de hand in eigen boezem steken en niet gaan klagen over een maatregel die deze figuren zelf veroorzaakt hebben.
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Ik rij van de zaak een V50 uit 2012 en iedere 4 jaar heb ik daar weer een vervangen voor, want dan staat er 180.000 km op. Ik rij dus zowel prive als zakelijk een leaseauto en betaal daar ongeveer netto EUR 350 / 375 per maand bijtelling voor.
Daarnaast heb ik een Lotus Elise, heeft het afgelopen jaar ongeveer 500 km gereden en betaal ik EUR 600,00 per jaar all risk premie voor. Dit was EUR 400,00 en door gebruik van oldtimers als dagelijkse auto moest ook hiervoor de premie flink omhoog.
Nu heb ik inderdaad uit engeland een 1986 defender die eruit ziet als een veel nieuwere. Die heb ik dus als derde auto. 't is een dieseltje en ook hiermee zal ik niet veel meer dan 2500 km per jaar rijden. Kortom er zijn ook zat mensen die inderdaad een dieseltje als hobbyauto hebben. Domweg rijdt het beter dan een benzine.
Ik zou het dan ook best jammer vinden wanneer deze maatregel ook voor de LR de premie flink doet stijgen.
Daarnaast heb ik een Lotus Elise, heeft het afgelopen jaar ongeveer 500 km gereden en betaal ik EUR 600,00 per jaar all risk premie voor. Dit was EUR 400,00 en door gebruik van oldtimers als dagelijkse auto moest ook hiervoor de premie flink omhoog.
Nu heb ik inderdaad uit engeland een 1986 defender die eruit ziet als een veel nieuwere. Die heb ik dus als derde auto. 't is een dieseltje en ook hiermee zal ik niet veel meer dan 2500 km per jaar rijden. Kortom er zijn ook zat mensen die inderdaad een dieseltje als hobbyauto hebben. Domweg rijdt het beter dan een benzine.
Ik zou het dan ook best jammer vinden wanneer deze maatregel ook voor de LR de premie flink doet stijgen.
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Zullen vast maatschappijen zijn die er mee ophouden, maar er blijven vast wel " echte" oldtimerverzekeringen over.
Maar dan zeker met terechte restricties als een laag maximum aan de jaarkilometers en wellicht een bepaling als verplicht een andere dagelijkse auto o.i.d.
Een oldtimerverzekering is juist bedoeld voor die oldtimer die echt als hobby wordt gebruikt, als je veel km rijd met een oude auto, moet je gewoon voor een verzekering betalen. Is eigenlijk heel simpel, verzekeren:" de premies moeten de risico's dekken, dus hogere risico's (lees hoger aantal km's en in dagelijks verkeer), is hoger risico op schade, dus hogere premie".
Maar dan zeker met terechte restricties als een laag maximum aan de jaarkilometers en wellicht een bepaling als verplicht een andere dagelijkse auto o.i.d.
Een oldtimerverzekering is juist bedoeld voor die oldtimer die echt als hobby wordt gebruikt, als je veel km rijd met een oude auto, moet je gewoon voor een verzekering betalen. Is eigenlijk heel simpel, verzekeren:" de premies moeten de risico's dekken, dus hogere risico's (lees hoger aantal km's en in dagelijks verkeer), is hoger risico op schade, dus hogere premie".
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
Ach DLK, ik heb ondanks alles geen meelij met je.
Voor een "gewone" burger lopen de maandelijkse kosten van bijv. een V50 snel boven de € 500,- uit, dus als je voor weinig zorgeloos in een leasebak kan rijden dan houd je leuk wat over voor die andere auto's.
Er is overigens een slimme oplossing denkbaar - maar gedwarsboomd door de auto-lobby - rekeningrijden via een plaatsbepalingssysteem. Als je dan de plaatsbepalings-data ook vrijgeeft aan de verzekeraar dan betaalt iedereen ook verzekeringspremie voor zijn kilometers. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat de tarifering gedifferentieerd kan worden voor snelheden en verkeersdrukte (beide belangrijke factoren in de ongevalskansen).
Ik denk overigens ook dat de lease-auto tegen een "schandalig" laag tarief verzekerd is. Lease-mij-en onderhandelen zeer scherp, scherper als je als particulier kan onderhandelen, en daarbij rijden lease-auto's juist veel "gevaarlijke" kilometers.
Dus ... die "grijsrijdende" belasting-vrijen die veel kilometers maken met een auto die ze niet koesteren maar meer als goedkoop vervoer zien, die drijven de tarieven op van de old-timer-verzekeringen, en die keurige lease-rijders die maken het de "gewone man" moeilijk om een leuke verzekering af te sluiten.
Pas nog door schade en schande wijs geworden: een voorheen leuke verzekering bleek de kleine lettertjes aangepast te hebben, dwz de bonus-malus-ladder – ja, ja, ik had beter moeten weten/lezen* – als ze dan ook nog de rest van hun werk slordig doen dan ... kan je hoogstens de schade afkopen en/of weglopen en een betere verzekeraar zoeken. *Ik weet het, ik was een beetje blond op dit vlak, kennelijk heeft de FBTO graag blonde klanten.
De NMA is overigens net in het nieuws met het bericht dat wij "gewone burgers" honderden Euro's laten liggen omdat we niet de beste verzekering etc. kiezen.
Marc
Voor een "gewone" burger lopen de maandelijkse kosten van bijv. een V50 snel boven de € 500,- uit, dus als je voor weinig zorgeloos in een leasebak kan rijden dan houd je leuk wat over voor die andere auto's.
Er is overigens een slimme oplossing denkbaar - maar gedwarsboomd door de auto-lobby - rekeningrijden via een plaatsbepalingssysteem. Als je dan de plaatsbepalings-data ook vrijgeeft aan de verzekeraar dan betaalt iedereen ook verzekeringspremie voor zijn kilometers. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat de tarifering gedifferentieerd kan worden voor snelheden en verkeersdrukte (beide belangrijke factoren in de ongevalskansen).
Ik denk overigens ook dat de lease-auto tegen een "schandalig" laag tarief verzekerd is. Lease-mij-en onderhandelen zeer scherp, scherper als je als particulier kan onderhandelen, en daarbij rijden lease-auto's juist veel "gevaarlijke" kilometers.
Dus ... die "grijsrijdende" belasting-vrijen die veel kilometers maken met een auto die ze niet koesteren maar meer als goedkoop vervoer zien, die drijven de tarieven op van de old-timer-verzekeringen, en die keurige lease-rijders die maken het de "gewone man" moeilijk om een leuke verzekering af te sluiten.
Pas nog door schade en schande wijs geworden: een voorheen leuke verzekering bleek de kleine lettertjes aangepast te hebben, dwz de bonus-malus-ladder – ja, ja, ik had beter moeten weten/lezen* – als ze dan ook nog de rest van hun werk slordig doen dan ... kan je hoogstens de schade afkopen en/of weglopen en een betere verzekeraar zoeken. *Ik weet het, ik was een beetje blond op dit vlak, kennelijk heeft de FBTO graag blonde klanten.
De NMA is overigens net in het nieuws met het bericht dat wij "gewone burgers" honderden Euro's laten liggen omdat we niet de beste verzekering etc. kiezen.
Marc
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
Ik heb nooit begrepen wat er zo slim is aan het rekening rijden... Je gaat een ontzettend duur, gecompliceerd en administratief systeem bedenken dat de gemiddelde autokosten 2x zo hoog worden om alleen dat systeem in leven te houden.
Rekening rijden is wellicht eerlijk, maar onacceptabel duur.
Rekening rijden is wellicht eerlijk, maar onacceptabel duur.
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
Tom_RRC Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb nooit begrepen wat er zo slim is aan het
> rekening rijden... Je gaat een ontzettend duur,
> gecompliceerd en administratief systeem bedenken
> dat de gemiddelde autokosten 2x zo hoog worden om
> alleen dat systeem in leven te houden.
> Rekening rijden is wellicht eerlijk, maar
> onacceptabel duur.
Als je het goed maakt is het niet duur.
Het inmiddels afgeschoten systeem was zo duur omdat het op allerlei gedachten hinkte en dus allerlei dure extra's nodig waren.
Een systeem met GPS (zoals in voertuigvolgsystemen) en GSM hoeft niet duur te zijn (nu ja, ooit was een draagbare telefoon onbetaalbaar, en ook nauwelijks draagbaar). Het afrekenen hoeft ook niet veel te kosten, denk maar aan je GSM abonnement: daar wordt ook rekening gehouden met tarieven etc. Alleen, als enige minpunt: het systeem weet dus waar jouw auto was, maar andere systemen weten ook al waar jouw GSM is en heb je een smarte phone (heb ik niet) dan geeft ie locaties met GPS-nauwkeurigheid door.
Dat het duur etc was is dus de schuld van een ingewikkeld eisenpakket. En dat het zo duur uitpakte kwam de traditionele lobby geweldig goed uit: want wat is er mooier als de autokosten ongrijpbaar houden en na een paar harde klappen (BPM en MR het veel-gebruik te stimuleren met relatief lage variabele kosten. Dat geeft net zulke "perverse prikkels" als die die onze banken bijna om zeep hebben geholpen.
Dus, wat mij betreft gewoon eerlijk betalen voor het gebruik, maar dan ook eerlijk gedifferentieerd naar tijd, plaats en snelheid.
Marc
-------------------------------------------------------
> Ik heb nooit begrepen wat er zo slim is aan het
> rekening rijden... Je gaat een ontzettend duur,
> gecompliceerd en administratief systeem bedenken
> dat de gemiddelde autokosten 2x zo hoog worden om
> alleen dat systeem in leven te houden.
> Rekening rijden is wellicht eerlijk, maar
> onacceptabel duur.
Als je het goed maakt is het niet duur.
Het inmiddels afgeschoten systeem was zo duur omdat het op allerlei gedachten hinkte en dus allerlei dure extra's nodig waren.
Een systeem met GPS (zoals in voertuigvolgsystemen) en GSM hoeft niet duur te zijn (nu ja, ooit was een draagbare telefoon onbetaalbaar, en ook nauwelijks draagbaar). Het afrekenen hoeft ook niet veel te kosten, denk maar aan je GSM abonnement: daar wordt ook rekening gehouden met tarieven etc. Alleen, als enige minpunt: het systeem weet dus waar jouw auto was, maar andere systemen weten ook al waar jouw GSM is en heb je een smarte phone (heb ik niet) dan geeft ie locaties met GPS-nauwkeurigheid door.
Dat het duur etc was is dus de schuld van een ingewikkeld eisenpakket. En dat het zo duur uitpakte kwam de traditionele lobby geweldig goed uit: want wat is er mooier als de autokosten ongrijpbaar houden en na een paar harde klappen (BPM en MR het veel-gebruik te stimuleren met relatief lage variabele kosten. Dat geeft net zulke "perverse prikkels" als die die onze banken bijna om zeep hebben geholpen.
Dus, wat mij betreft gewoon eerlijk betalen voor het gebruik, maar dan ook eerlijk gedifferentieerd naar tijd, plaats en snelheid.
Marc
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
Misschien toch maar gewoon tolwegen, hoeven er geen dure kastjes in auto's te worden gebouwd...
Maar ja, dan zal er wel weer sluipverkeer komen. Al valt dat in Frankrijk toch ook best mee volgens mij.
Bij tolwegen betalen de buitenlandse kentekens in elk geval ook mee als ze over onze snelwegen rijden.
Voor mezelf is het denk ik het beste als alles blijft zoals het is.
Maar ja, dan zal er wel weer sluipverkeer komen. Al valt dat in Frankrijk toch ook best mee volgens mij.
Bij tolwegen betalen de buitenlandse kentekens in elk geval ook mee als ze over onze snelwegen rijden.
Voor mezelf is het denk ik het beste als alles blijft zoals het is.
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Hoi,
Is ook nog van belang dat je minimaal een Primaire auto in je bezit moet hebben waarvoor wel gewoon belasting en verzekering wordt betaald. Heb je die niet, ben je volgens de reglementen van de verzekeraar in overtreding en krijg je bij een onverhoopt ongeval een hoop ellende.
Verder is woon-werkverkeer bij een oldtimer verzekering uitgesloten. Een keer naar je werk gaan is geen probleem. Regelmatig naar je werk is dus niet toegestaan/niet verzekerd. Hierover heeft vorig jaar een artikel gestaan in de LRCH.
Er wordt inderdaad van de oldtimer verzekeringen misbruik gemaakt. Heel veel kilometers maken wordt als gewoon beschouwd, echter zijn de risico's die de verzekeraar voor jou aangaat met veel kilometers niet voorzien en ze zullen er alles aan doen om onder een schade uitkering te komen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze daar onderzoek naar doen en hiervoor worden de APK kilometer registraties opgevraagd.
Rij je veel, met een oude auto, verzeker hem dan voor gewoon gebruik. Als je bij een verzekeraar gaat kijken is het verschil niet meer dan € 100,- tot € 150 op jaarbasis.
O ja, neem er voor die paar centen wel een inzittenden verzekering bij. Als eigenaar rijder wordt je geplukt als er onverhoopt iets met een inzittende gebeurt bij een aanrijding.
Succes en veilige kilometers,
Jos
Is ook nog van belang dat je minimaal een Primaire auto in je bezit moet hebben waarvoor wel gewoon belasting en verzekering wordt betaald. Heb je die niet, ben je volgens de reglementen van de verzekeraar in overtreding en krijg je bij een onverhoopt ongeval een hoop ellende.
Verder is woon-werkverkeer bij een oldtimer verzekering uitgesloten. Een keer naar je werk gaan is geen probleem. Regelmatig naar je werk is dus niet toegestaan/niet verzekerd. Hierover heeft vorig jaar een artikel gestaan in de LRCH.
Er wordt inderdaad van de oldtimer verzekeringen misbruik gemaakt. Heel veel kilometers maken wordt als gewoon beschouwd, echter zijn de risico's die de verzekeraar voor jou aangaat met veel kilometers niet voorzien en ze zullen er alles aan doen om onder een schade uitkering te komen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze daar onderzoek naar doen en hiervoor worden de APK kilometer registraties opgevraagd.
Rij je veel, met een oude auto, verzeker hem dan voor gewoon gebruik. Als je bij een verzekeraar gaat kijken is het verschil niet meer dan € 100,- tot € 150 op jaarbasis.
O ja, neem er voor die paar centen wel een inzittenden verzekering bij. Als eigenaar rijder wordt je geplukt als er onverhoopt iets met een inzittende gebeurt bij een aanrijding.
Succes en veilige kilometers,
Jos
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Er is vaker over geschreven. Bijvoorbeeld [landrover.startpagina.nl]
Voorlopig heb ik van de ANWB, waar mijn 109 verzekerd is, nog geen bericht van wijziging gekregen. Ik denk dat het wel mee gaat vallen allemaal. Er worden zo vaak proefballonnetjes afgeschoten.
En verdwijnt de oldtimer verzekering alsnog, een "reguliere" WA verzekering zal je de kop niet kosten.
mvg Hans
Voorlopig heb ik van de ANWB, waar mijn 109 verzekerd is, nog geen bericht van wijziging gekregen. Ik denk dat het wel mee gaat vallen allemaal. Er worden zo vaak proefballonnetjes afgeschoten.
En verdwijnt de oldtimer verzekering alsnog, een "reguliere" WA verzekering zal je de kop niet kosten.
mvg Hans
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Jos,
Vlgs mij vergis je je qua inzittenden-verzekering.
De (verplichte) WA-verzekering verzekert je ook mbt jou aansprakelijkheid (als bestuurder) tav de inzittenden. Een extra inzittenden-verzekering zorgt voor een extra uitkering - kijk maar naar de polisvoorwaarden: de inzittenden-verzekering verzekerd niet de schade maar geeft een uitkering (dus zoiets als een levensverzekering).
Verder heb je gelijk: Zodra je een old-timer dagelijks in het alledaagse verkeer gaat gebruiken is de schadekans een stuk groter. En ik denk dat de schadekans ook een stuk groter is bij die vrolijke belastingvrije rijers die voor weinig een 25-26 jarige auto kopen en afrijden om daarna weer een "nieuwe" te kopen (vooral ook om dat er met die lage premie geen no-claim meer inzit).
De old-timer-verzekering is zo goedkoop omdat deze verzekering (vaak als een vriendelijk extraatje van de verzekeraar) ervan uitgaat dat de echte old-timer-fan extra zuinig is op zijn museumstuk – ondanks de vaak toch wat mindere prestaties (die van passieve en actieve veiligheid) rijden de "echte" old-timers een stuk attenter/defensiever. (Net zo als uit Britse gegevens bleek dat de Defender de veiligste auto was, en de Mini de onveiligste ! )
Of een old-timer-verzekering gekoppeld moet zijn aan een 1º auto .... dat is aan de verzekeraars. Ik kan me ook voorstellen dat een echte fan voor zijn dagelijks transport de fiets of de trein gebruikt, juist omdat hij eigenlijk van het pure autorijden houdt, en dus alleen zo nu en dan met zijn old-timer op pad gaat.
Voordat er vragen komen: Ik heb geen old-timer, heb er eentje een tijdje gehad, als tussen-oplossing, was tot 10.000 km verzekerd (en de voorwaarden hadden ook nog een clausule voor eventuele meer-kilometers) en ik ben met die old-timer op een soort "sentimental journey" geweest, tot in Andorra. En mijn old-timer zag er niet echt toppie uit, reed prima, en was toch iets om zuinig mee te zijn want het was de oude auto van wijlen mijn vader.
Marc
Vlgs mij vergis je je qua inzittenden-verzekering.
De (verplichte) WA-verzekering verzekert je ook mbt jou aansprakelijkheid (als bestuurder) tav de inzittenden. Een extra inzittenden-verzekering zorgt voor een extra uitkering - kijk maar naar de polisvoorwaarden: de inzittenden-verzekering verzekerd niet de schade maar geeft een uitkering (dus zoiets als een levensverzekering).
Verder heb je gelijk: Zodra je een old-timer dagelijks in het alledaagse verkeer gaat gebruiken is de schadekans een stuk groter. En ik denk dat de schadekans ook een stuk groter is bij die vrolijke belastingvrije rijers die voor weinig een 25-26 jarige auto kopen en afrijden om daarna weer een "nieuwe" te kopen (vooral ook om dat er met die lage premie geen no-claim meer inzit).
De old-timer-verzekering is zo goedkoop omdat deze verzekering (vaak als een vriendelijk extraatje van de verzekeraar) ervan uitgaat dat de echte old-timer-fan extra zuinig is op zijn museumstuk – ondanks de vaak toch wat mindere prestaties (die van passieve en actieve veiligheid) rijden de "echte" old-timers een stuk attenter/defensiever. (Net zo als uit Britse gegevens bleek dat de Defender de veiligste auto was, en de Mini de onveiligste ! )
Of een old-timer-verzekering gekoppeld moet zijn aan een 1º auto .... dat is aan de verzekeraars. Ik kan me ook voorstellen dat een echte fan voor zijn dagelijks transport de fiets of de trein gebruikt, juist omdat hij eigenlijk van het pure autorijden houdt, en dus alleen zo nu en dan met zijn old-timer op pad gaat.
Voordat er vragen komen: Ik heb geen old-timer, heb er eentje een tijdje gehad, als tussen-oplossing, was tot 10.000 km verzekerd (en de voorwaarden hadden ook nog een clausule voor eventuele meer-kilometers) en ik ben met die old-timer op een soort "sentimental journey" geweest, tot in Andorra. En mijn old-timer zag er niet echt toppie uit, reed prima, en was toch iets om zuinig mee te zijn want het was de oude auto van wijlen mijn vader.
Marc
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Ik had op voorhand al een gewone verzekering genomen na me te hebben verdiept in de regels van de oldtimerverzekering .
Ik wil niet vast zitten aan de km grens (ook al telt de mijne Miles ) , en verzekerd zijn voor 9pers want normaal kom je maar tot 5 , bleek na grondig overleg met me verzekeraar een gewone verzekering wel duurder uit te zijn dan de oldtimerverzekering , maar nu ben ik wel goed verzekerd voor een paar tientjes meer .
Dus gewoon normaal verzekerd goede voorwaarden en geen km grens .
Ik was blij dat ik me niet blind gestaard heb op het voordelige en gewoon de tijd heb genomen om me er even in te verdiepen , ik rijd er veel mee dus ik vind dan ook dat je dan goed verzekerd mag zijn ! .
Het is tenslotte mijn dagelijkse auto .
Groetjes
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
Ik wil niet vast zitten aan de km grens (ook al telt de mijne Miles ) , en verzekerd zijn voor 9pers want normaal kom je maar tot 5 , bleek na grondig overleg met me verzekeraar een gewone verzekering wel duurder uit te zijn dan de oldtimerverzekering , maar nu ben ik wel goed verzekerd voor een paar tientjes meer .
Dus gewoon normaal verzekerd goede voorwaarden en geen km grens .
Ik was blij dat ik me niet blind gestaard heb op het voordelige en gewoon de tijd heb genomen om me er even in te verdiepen , ik rijd er veel mee dus ik vind dan ook dat je dan goed verzekerd mag zijn ! .
Het is tenslotte mijn dagelijkse auto .
Groetjes
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
zolang dit niet wettelijk bepaald is maak ik me geen zorgen.
Er zijn vast wel maatschappijen die het gat weer gaan opvullen (marktwerking)
Er zijn vast wel maatschappijen die het gat weer gaan opvullen (marktwerking)
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
heb mn beide auto's via Wiggers groep verzekerd. De ene een gewone verzekering en de andere een oldtimer verzekering. En nog geen brieven ontvangen dat de oldtimer verzekering verleden tijd is. dus t zal allemaal wel loslopen...
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa6f499bfbaebf08e645bc55f9a20374', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16016298, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa6f499bfbaebf08e645bc55f9a20374', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16016298, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
het wordt duur omdat het aan alle kanten dicht getimmerd meot worden, etc.
En omdat het een groot, giga project is om in te voeren.
Toch ben ik er voor. Kom maar op. Net als verhoging van brandstofkosten. Dan voel je veel beter of je een zuinige rijstijl hebt of niet. Tenslotte zie ik nog steeds iedere dag de verschillen tussen papieren werkelijkheid en praktijk in brandstofverbruik. Een zuinig gebouwde auto is nog geen garantie voor zuinig gebruik.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
En omdat het een groot, giga project is om in te voeren.
Toch ben ik er voor. Kom maar op. Net als verhoging van brandstofkosten. Dan voel je veel beter of je een zuinige rijstijl hebt of niet. Tenslotte zie ik nog steeds iedere dag de verschillen tussen papieren werkelijkheid en praktijk in brandstofverbruik. Een zuinig gebouwde auto is nog geen garantie voor zuinig gebruik.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
Je hoeft ook zeker geen medelijden met mij te hebben! En inderdaad een fatsoenlijke leasebak met tankpas en een baas die geen moeite heeft met onbeperkt privé km's rijden is een zegen! Zo kan ik het hele land door om onderdelen voor de LR en Lotus te halen zonder dat het mij iets extra kost.
Ook een weekendje buitenland is een stuk leuker wanneer je geen brandstofkosten hebt.
Wat ik wel jammer vind is dat ik steeds meer oude mercedes / BMW diesels zie rijden met hagelnieuwe kentekens. Deze kom ik tegen wanneer ik gewoon voor mijn baas op pad ben. Dus dat je die gebruikt om op een regenachtige dag in het centrum van Den Haag voor je hobby rijdt lijkt mij niet heel aannemelijk.
Kortom, de verzekeraar moeten wel. Maar het blijft jammer dat het tenkoste gaat van de mensen die echt het ding voor de hobby hebben. Zowel de Lotus als de LR staan bij mij in de garage. De lotus komt zelfs alleen met mooi droog weer buiten en wordt alleen met wassen nat. Het risico op aanrijdingen met één van deze auto's is echt zeer beperkt. Dat is op een regenachtige dag in de binnenstad van Den Haag wel even anders.
Overigens Marc, de leaseauto is geen secundaire arbeidsvoorwaarde bij mij, maar pure noodzaak. Ik zit veel op de weg en kom graag bij de mensen thuis. Mijn werk is dan ook niet zonder auto uit te voeren. En als het dan toch moet, dan ook graag wel een auto waar je makkelijk km's mee kan maken.
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach DLK, ik heb ondanks alles geen meelij met je.
>
> Voor een "gewone" burger lopen de maandelijkse
> kosten van bijv. een V50 snel boven de € 500,-
> uit, dus als je voor weinig zorgeloos in een
> leasebak kan rijden dan houd je leuk wat over voor
> die andere auto's.
>
> Er is overigens een slimme oplossing denkbaar -
> maar gedwarsboomd door de auto-lobby -
> rekeningrijden via een plaatsbepalingssysteem.
> Als je dan de plaatsbepalings-data ook vrijgeeft
> aan de verzekeraar dan betaalt iedereen ook
> verzekeringspremie voor zijn kilometers. Ik zou
> me zelfs kunnen voorstellen dat de tarifering
> gedifferentieerd kan worden voor snelheden en
> verkeersdrukte (beide belangrijke factoren in de
> ongevalskansen).
>
> Ik denk overigens ook dat de lease-auto tegen een
> "schandalig" laag tarief verzekerd is.
> Lease-mij-en onderhandelen zeer scherp, scherper
> als je als particulier kan onderhandelen, en
> daarbij rijden lease-auto's juist veel
> "gevaarlijke" kilometers.
> Dus ... die "grijsrijdende" belasting-vrijen die
> veel kilometers maken met een auto die ze niet
> koesteren maar meer als goedkoop vervoer zien, die
> drijven de tarieven op van de
> old-timer-verzekeringen, en die keurige
> lease-rijders die maken het de "gewone man"
> moeilijk om een leuke verzekering af te sluiten.
>
> Pas nog door schade en schande wijs geworden: een
> voorheen leuke verzekering bleek de kleine
> lettertjes aangepast te hebben, dwz de
> bonus-malus-ladder – ja, ja, ik had beter moeten
> weten/lezen* – als ze dan ook nog de rest van
> hun werk slordig doen dan ... kan je hoogstens de
> schade afkopen en/of weglopen en een betere
> verzekeraar zoeken. *Ik weet het, ik was een
> beetje blond op dit vlak, kennelijk heeft de FBTO
> graag blonde klanten.
> De NMA is overigens net in het nieuws met het
> bericht dat wij "gewone burgers" honderden Euro's
> laten liggen omdat we niet de beste verzekering
> etc. kiezen.
>
> Marc
Ook een weekendje buitenland is een stuk leuker wanneer je geen brandstofkosten hebt.
Wat ik wel jammer vind is dat ik steeds meer oude mercedes / BMW diesels zie rijden met hagelnieuwe kentekens. Deze kom ik tegen wanneer ik gewoon voor mijn baas op pad ben. Dus dat je die gebruikt om op een regenachtige dag in het centrum van Den Haag voor je hobby rijdt lijkt mij niet heel aannemelijk.
Kortom, de verzekeraar moeten wel. Maar het blijft jammer dat het tenkoste gaat van de mensen die echt het ding voor de hobby hebben. Zowel de Lotus als de LR staan bij mij in de garage. De lotus komt zelfs alleen met mooi droog weer buiten en wordt alleen met wassen nat. Het risico op aanrijdingen met één van deze auto's is echt zeer beperkt. Dat is op een regenachtige dag in de binnenstad van Den Haag wel even anders.
Overigens Marc, de leaseauto is geen secundaire arbeidsvoorwaarde bij mij, maar pure noodzaak. Ik zit veel op de weg en kom graag bij de mensen thuis. Mijn werk is dan ook niet zonder auto uit te voeren. En als het dan toch moet, dan ook graag wel een auto waar je makkelijk km's mee kan maken.
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach DLK, ik heb ondanks alles geen meelij met je.
>
> Voor een "gewone" burger lopen de maandelijkse
> kosten van bijv. een V50 snel boven de € 500,-
> uit, dus als je voor weinig zorgeloos in een
> leasebak kan rijden dan houd je leuk wat over voor
> die andere auto's.
>
> Er is overigens een slimme oplossing denkbaar -
> maar gedwarsboomd door de auto-lobby -
> rekeningrijden via een plaatsbepalingssysteem.
> Als je dan de plaatsbepalings-data ook vrijgeeft
> aan de verzekeraar dan betaalt iedereen ook
> verzekeringspremie voor zijn kilometers. Ik zou
> me zelfs kunnen voorstellen dat de tarifering
> gedifferentieerd kan worden voor snelheden en
> verkeersdrukte (beide belangrijke factoren in de
> ongevalskansen).
>
> Ik denk overigens ook dat de lease-auto tegen een
> "schandalig" laag tarief verzekerd is.
> Lease-mij-en onderhandelen zeer scherp, scherper
> als je als particulier kan onderhandelen, en
> daarbij rijden lease-auto's juist veel
> "gevaarlijke" kilometers.
> Dus ... die "grijsrijdende" belasting-vrijen die
> veel kilometers maken met een auto die ze niet
> koesteren maar meer als goedkoop vervoer zien, die
> drijven de tarieven op van de
> old-timer-verzekeringen, en die keurige
> lease-rijders die maken het de "gewone man"
> moeilijk om een leuke verzekering af te sluiten.
>
> Pas nog door schade en schande wijs geworden: een
> voorheen leuke verzekering bleek de kleine
> lettertjes aangepast te hebben, dwz de
> bonus-malus-ladder – ja, ja, ik had beter moeten
> weten/lezen* – als ze dan ook nog de rest van
> hun werk slordig doen dan ... kan je hoogstens de
> schade afkopen en/of weglopen en een betere
> verzekeraar zoeken. *Ik weet het, ik was een
> beetje blond op dit vlak, kennelijk heeft de FBTO
> graag blonde klanten.
> De NMA is overigens net in het nieuws met het
> bericht dat wij "gewone burgers" honderden Euro's
> laten liggen omdat we niet de beste verzekering
> etc. kiezen.
>
> Marc
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
had op m'n hoogtepunt 8( acht ja!) klassiekers tegelijk, nu nog maar 3; een 110 ( ' 84) een E23 728i ( '83) & een 245 T(ic) (' 83) en heb een klassieker verzamelpolis
ook heb ik een bedrijfsbus, maar da's puur zakelijk.
ik heb tot nu toe 94 auto's gehad in 20 jaar, waarvan meerendeel klassiek ( >25 jaar) maar da's een bewuste keuze; onderhoud is veelal meer dan met een modern barrel, en ik wil me onderscheiden van eenheidsworst in plastic koektrommeltjes... en reken maar dat het onderhoud en het in rijdende staat houden de nodige $$$ kost! en ja, ik betaal voor 3 oldtimers maar 200 euro verzekering per jaar, maar dat is ook bonus/malus..
en wat een gezever: ALS je hier in NL net zoals in UK de kans krijgt om een pre-25 jaar oude LR oid " op-te-graden- naar- modern" en dan bedoel ik legaal zouden een hoop ( ook hier!!) mensen het doen. dus benut de maas in de wetgeving en wees dankbaar voor een leuker straatbeeld dmv. oudere voitures!!
one life, LIVE IT!!!!
ook heb ik een bedrijfsbus, maar da's puur zakelijk.
ik heb tot nu toe 94 auto's gehad in 20 jaar, waarvan meerendeel klassiek ( >25 jaar) maar da's een bewuste keuze; onderhoud is veelal meer dan met een modern barrel, en ik wil me onderscheiden van eenheidsworst in plastic koektrommeltjes... en reken maar dat het onderhoud en het in rijdende staat houden de nodige $$$ kost! en ja, ik betaal voor 3 oldtimers maar 200 euro verzekering per jaar, maar dat is ook bonus/malus..
en wat een gezever: ALS je hier in NL net zoals in UK de kans krijgt om een pre-25 jaar oude LR oid " op-te-graden- naar- modern" en dan bedoel ik legaal zouden een hoop ( ook hier!!) mensen het doen. dus benut de maas in de wetgeving en wees dankbaar voor een leuker straatbeeld dmv. oudere voitures!!
one life, LIVE IT!!!!
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
ik gebruik mijn oude RRC met nieuwe kenteken op regenachtige dagen waar ik maar wil. Ik heb daar plezier aan. dat is mn hobby.. Dus??? " En inderdaad een fatsoenlijke leasebak met tankpas en een baas die geen moeite heeft met onbeperkt privé km's rijden is een zegen! Zo kan ik het hele land door om onderdelen voor de LR en Lotus te halen zonder dat het mij iets extra kost.
Ook een weekendje buitenland is een stuk leuker wanneer je geen brandstofkosten hebt. " zo'n baas heb ik niet. Ik moet keihard werken om de onderdelen en reparaties aan mijn auto's te betalen en ook de huur. Een hypotheek zit er namelijk niet in voor mij.. Leuk dat je een mening hebt, maar je moet je schamen om zo dingen voor een ander te bepalen!
Overigens is de auto waarmee ik naar mn werk moet wel gewoon verzekerd voor de km's die ik rijd. dat zie je niet aan het kenteken... Ik heb m ook echt nodig voor werk wat door heel het land kan zijn. Omdat ik er op uitgekeken was dat met een "nieuwere" auto te doen doe ik het nu met mn hobby. combineert weer wat leuks aan wat minder leuks.
Ook een weekendje buitenland is een stuk leuker wanneer je geen brandstofkosten hebt. " zo'n baas heb ik niet. Ik moet keihard werken om de onderdelen en reparaties aan mijn auto's te betalen en ook de huur. Een hypotheek zit er namelijk niet in voor mij.. Leuk dat je een mening hebt, maar je moet je schamen om zo dingen voor een ander te bepalen!
Overigens is de auto waarmee ik naar mn werk moet wel gewoon verzekerd voor de km's die ik rijd. dat zie je niet aan het kenteken... Ik heb m ook echt nodig voor werk wat door heel het land kan zijn. Omdat ik er op uitgekeken was dat met een "nieuwere" auto te doen doe ik het nu met mn hobby. combineert weer wat leuks aan wat minder leuks.
Re: Oldtimerverzekering is verleden tijd..maak haast!!
Heb net mijn nieuwe polis weer binnen gehad (maand terug).
Hier staat mijn 109 nog steeds op old timer tarief.
Moet er wel bij zeggen dat ik een "gewone" auto als eerste heb verzekerd.
René
109 serie III StaWag
Hier staat mijn 109 nog steeds op old timer tarief.
Moet er wel bij zeggen dat ik een "gewone" auto als eerste heb verzekerd.
René
109 serie III StaWag
Re: Oldtimerverzekering ... tel je knopen
Rickske,
Alle respect voor jou situatie. Het enige wat ik aangeef is dat door ontwikkelingen in de markt verzekeraars genoodzaakt zijn de premies omhoog te doen. Dat geld helaas voor jou en mij.
Ik gebruik mijn LR ook als het regent en in de modder en andere onmogelijke plekken. Maar ik heb hem wel juist en naar rato van gebruik verzekerd. Dat is nu waar de kneep zit, veel mensen kopen een auto van voor eind 86 en gebruiken die als dagelijks vervoer. De tweede auto is dan vaak die van een familielid. Dit zou wat mij betreft beter onderzocht moeten worden. Ik moest ook gewoon een berijdersverklaring van de leasemy bij mijn tussenpersoon inleveren om aan te tonen dat ik niet dagelijks in de Lotus of LR zou rijden.
Overigens maak ik ook lange dagen, ik krijg het zeker niet cadeau.
Waar ik mij nu precies voor moet schamen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ben gewoon autogek en ben in de gelukkige positie dat ik drie auto's heb die ik allemaal erg leuk vind en niet zomaar weg zal doen. Enige wat ik jammer vind is dat er mensen zijn die naast het feit er geen MRB betaald hoeft te worden óók nog eens voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met verzekeren. Naar mijn mening moeten deze mensen zich schamen.
Stel ik raak mijn baan kwijt en dus de leaseauto ook. Zou meteen de LR meer gebruikt worden en die dus ook als zodanig verzekerd worden.
Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik gebruik mijn oude RRC met nieuwe kenteken op
> regenachtige dagen waar ik maar wil. Ik heb daar
> plezier aan. dat is mn hobby.. Dus??? " En
> inderdaad een fatsoenlijke leasebak met tankpas en
> een baas die geen moeite heeft met onbeperkt
> privé km's rijden is een zegen! Zo kan ik het
> hele land door om onderdelen voor de LR en Lotus
> te halen zonder dat het mij iets extra kost.
> Ook een weekendje buitenland is een stuk leuker
> wanneer je geen brandstofkosten hebt. " zo'n baas
> heb ik niet. Ik moet keihard werken om de
> onderdelen en reparaties aan mijn auto's te
> betalen en ook de huur. Een hypotheek zit er
> namelijk niet in voor mij.. Leuk dat je een mening
> hebt, maar je moet je schamen om zo dingen voor
> een ander te bepalen!
>
> Overigens is de auto waarmee ik naar mn werk moet
> wel gewoon verzekerd voor de km's die ik rijd. dat
> zie je niet aan het kenteken... Ik heb m ook echt
> nodig voor werk wat door heel het land kan zijn.
> Omdat ik er op uitgekeken was dat met een
> "nieuwere" auto te doen doe ik het nu met mn
> hobby. combineert weer wat leuks aan wat minder
> leuks.
Alle respect voor jou situatie. Het enige wat ik aangeef is dat door ontwikkelingen in de markt verzekeraars genoodzaakt zijn de premies omhoog te doen. Dat geld helaas voor jou en mij.
Ik gebruik mijn LR ook als het regent en in de modder en andere onmogelijke plekken. Maar ik heb hem wel juist en naar rato van gebruik verzekerd. Dat is nu waar de kneep zit, veel mensen kopen een auto van voor eind 86 en gebruiken die als dagelijks vervoer. De tweede auto is dan vaak die van een familielid. Dit zou wat mij betreft beter onderzocht moeten worden. Ik moest ook gewoon een berijdersverklaring van de leasemy bij mijn tussenpersoon inleveren om aan te tonen dat ik niet dagelijks in de Lotus of LR zou rijden.
Overigens maak ik ook lange dagen, ik krijg het zeker niet cadeau.
Waar ik mij nu precies voor moet schamen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ben gewoon autogek en ben in de gelukkige positie dat ik drie auto's heb die ik allemaal erg leuk vind en niet zomaar weg zal doen. Enige wat ik jammer vind is dat er mensen zijn die naast het feit er geen MRB betaald hoeft te worden óók nog eens voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met verzekeren. Naar mijn mening moeten deze mensen zich schamen.
Stel ik raak mijn baan kwijt en dus de leaseauto ook. Zou meteen de LR meer gebruikt worden en die dus ook als zodanig verzekerd worden.
Rickske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik gebruik mijn oude RRC met nieuwe kenteken op
> regenachtige dagen waar ik maar wil. Ik heb daar
> plezier aan. dat is mn hobby.. Dus??? " En
> inderdaad een fatsoenlijke leasebak met tankpas en
> een baas die geen moeite heeft met onbeperkt
> privé km's rijden is een zegen! Zo kan ik het
> hele land door om onderdelen voor de LR en Lotus
> te halen zonder dat het mij iets extra kost.
> Ook een weekendje buitenland is een stuk leuker
> wanneer je geen brandstofkosten hebt. " zo'n baas
> heb ik niet. Ik moet keihard werken om de
> onderdelen en reparaties aan mijn auto's te
> betalen en ook de huur. Een hypotheek zit er
> namelijk niet in voor mij.. Leuk dat je een mening
> hebt, maar je moet je schamen om zo dingen voor
> een ander te bepalen!
>
> Overigens is de auto waarmee ik naar mn werk moet
> wel gewoon verzekerd voor de km's die ik rijd. dat
> zie je niet aan het kenteken... Ik heb m ook echt
> nodig voor werk wat door heel het land kan zijn.
> Omdat ik er op uitgekeken was dat met een
> "nieuwere" auto te doen doe ik het nu met mn
> hobby. combineert weer wat leuks aan wat minder
> leuks.