Defender GEEN stroom

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wouter.fleers@gmail.com

Defender GEEN stroom

Bericht door Wouter.fleers@gmail.com »

LS,

Defender V8
bj '84
galzen zekeringen

Nadat ik wat lampjes van mijn instrumenten heb vervangen krijgt de auto in het geheel geen stroom meer.
de accu op nieuw opgeladen ook een 2de en 3de accu geprobeerd maar niks.

wat heb ik precies gedaan:

instrumenten paneel los gehaald, lampjes vervangen voor zover dat ging.
getest ( starten en stroomverbruiker aan) alles in orde.
aansteker vervangen, getest alles in orde.
bedtijd!

volgende dag retour, dood als een pier.
ik heb echt geen idee meer. en met de spanningsmeter ben ik wel in de weer maar dat kan nog even duren vrees ik.

w.
Jos Daalmans

Re: Defender GEEN stroom

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Wouter,

Lijkt er op dat je een stekker hebt losgetrokken achter het dashboard en misschien wel een stekkerverbinding op de aansluiting van het contactslot.

Om eens goed te kijken doe je het volgende:
Maak de schroeven links en rechts van het klokkenhuis los. Trek het dashboard een stukje naar voren en kijk waar de KM kabel zit. Tegen de KM klok zit een kraag op deze kabel en die kun je op een plaats inknijpen, waarna de kabel losgaat van de KM klok.
Je kunt nu het hele dashboard een halve slag naar rechts (weg) draaien van zijn oorspronkelijke locatie. Daarna kun je de achterkant van de klokken naar boven draaien.
Leg vooraf (afhankelijk van de conditie van je stuurkolom/dashboard) een poetsdoek of handoek over de stuurkolom, dan worden beschadigingen voorkomen.

Je krijgt nu een veel beter overzicht van alle aansluitingen en kom je ook gemakkelijk aan alle lampjes.
Zoek dan eens naar mogelijke losse stekkers. Rechts van buis van de stuurkolom zie je de dikke schakelaar van het contactslot zitten. Hierop zitten best wel veel Faston connectoren. Misschien heb je met het verwisslen van de lampjes daar een van los getrokken of is er een kabel geklemd en veroorzaakt zo een kortsluiting c.q. een stroomlek.

Als je niet helemaal vertrouwd bent met autoelektriciteit, maak dan eerst de massaklem op de accu los alvorens e.e.a. te demonteren. Houd er rekening mee dat onder het dashboard heel veel aansuluitingen niet gezekerd zijn.

Overigens wat betreft de glazen zekeringen, ik doe een paar keer per jaar de zekeringen er een voor een uitnemen en met zo een Scotch schuurmatje (voor schuren van auto's ) de contacten schoonmaken. Het zijn eenmaal lastige zekeringen en het probleem is dat de kracht waarmee de glaszekering wordt ingeklemd te beperkt is.

Wat ook van belang is, is dat de zekeringen die je inklemt niet per ongeluk van de linker en de rechter rij tegen elkaar komen. Zo kun je onverwacht een stroom-lek hebben. Die zekeringen zitten nogal kort bij elkaar.

Succes en sleutel ze,

Jos
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Misschien een kabelbreuk achter je startmotor. Van daaruit gaan (hooguit 3) hoofdaders voor de groepen vanaf accu en dynamo.

grtn

RoLandRover
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Kan niet veel zijn. Eerst controleren of je bij de startmotor 12,.. volt hebt zo ja dan is de dikke kabel van accu naar startmotor nog goed (willen wel is te veel weerstand hebben na al die jaren) daarna even een startkabel pakken en van min van accu naar chassis leggen nogmaals controleren (je zult niet de eerste zijn waarvan de massa in al die jaren te veel weerstand op heeft gebouwd) Als dit eerst niet helpt dan het volgende doen.

contact slot controleren of daar de bruine draad nog op zit (van startmotor naar contactslot). Zo ja dan de voedingsdraad naar contactslot controleren. (ben even de kleur maar is een dikke kabel)
Als dit alles ook goed blijkt te zijn kun je het contactslot nog controleren. Die willen ook wel is kapot gaan.

Echt veel meer kan het niet zijn.
AadG

Bericht door AadG »

ik zet m`n geld op Jos
Wouter.fleers@gmail.com

Bericht door Wouter.fleers@gmail.com »

Heren,

dank voor de reacties, ik zal dit weekend is even aan de slag gaan.
uiteraard zal ik laten weten of het gelukt is.

groeten,
wouter
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

het is vast de bruine of witte draad naar je contactslot.
Wouter

Bericht door Wouter »

Jos en alle anderen,

Ik heb het e.e.a gecontroleerd. Achter de klokken is een aantal zwarte buis stekkers los. Ondaks dat ditwat vreemd is kan ik nergens male stekkers vinden die zouden kunnen paase. Verder vind ik een losse aarde draad die " after market" is maar geen los eind dat in de kroonsteen zou kunnen passen.

Het nalope van contactslot en alle andere dikke draden heeft niks opgeleverd.

De glazen zekeringen Heb ik vandaag met rust gelaten. Ik denk toch dat de foutbdaar zit.
Weet iemand waar k een overzicht kan vinden welke zekering voor wat diens wan die sticker ontbreekt in mijn kapje.
Heb ik die dan weet ik ook welke weerstand het moet zijn. Lijkt mij wel hamdig.

Dank zover!
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Waar woon je ergens wouter?
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Wouter,

het klopt dat er inderdaad een paar van die "buis-stekkers" los hangen. Die zijn voorzien voor allerlei optionele dingen (nou ja, een extra metertje dan) in je dashboard.

De zekeringen, kijk issn naar vilgend plaatje:
[www.lrseries.com]
Dit is de Fuse Box layout met de volgende chassisnummer:
PRC3389 Up to 270139
PRC5670 From 270139 To FA423988
PRC8245 From FA423989 To HA906454
PRC9902 From HA906455
AMR3771 300TDi

Als je op het plaatje klikt, kun je het goed zien. Een instinker kunnen de twee bovenste zekeringen links zijn. Linksboven staat altijd spanning op (toeter, binnenlicht etc)
De tweede van boven is ook voor wat betreft het alarmlicht een zekering waar altijd spanning op staat. Zijn de rechts daarvan ingestoken zekeringen te lang (de gewone glazen zekeringen van 5mm x 32mm) heb je waarschijnlijk een vals contact en een stroomvretertje. De normale glazen zekeringen zijn dacht ik maar 28mm lang.

Kijk eens even.

Succes en sleutel ze,

Jos
Wouter

Bericht door Wouter »

Ik ga het zo nog is even proberen.
Ben woonachtig in leerbroek, vlak bij noordeloos/ leerdam
Plaats reactie