dynamo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ruud Demandt

dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

hallo mensen zit met een dynamo probleem ,heb er een gekocht van n ford ,past prima maar het probleem is dat ie de accu helemaal leeg trekt als de moter niet loopt ,loopt ie wel laadt ie perfect bij al andersom aangesloten maar dan laadt ie nauwelijks bij en de acculamp blijft branden .
heeft er iemand een oplossing voor ???????????????????? o ja is een v8 dynamo 70 ampere.

groeten ruud.
Jos Daalmans

Re: dynamo

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Ruud,

Ik kwam deze ook al ergens tegen bij een verwarming, maar nu dan toch op de juiste plaats. Ik neem aan dat je ook een V8 hebt (omdat de dynamo ook van een V8 komt).

De dynamo heeft een punt (soms 2) voor afgifte van de spanning en daarbij ook stroom leverend (de dikke kabel dus) en meestal via de accukabel op de startmotor uiteindelijk met de accu is verbonden.
Afhankelijk van het type dynamo heb je soms twee van deze draden met de kleur (N) bruin (dikke ader). De 4 cilinder motoren hebben één dikke draad, de V8 heeft twee dikke draden. Als je nu een dynamo heeft die weliswaar drie aansluitpunten heeft, maar waarvan slechts één de spanning afgeeft, heb je kans op een probleem. De tweede aansluiting (die van het laadlampje even buiten beschouwing gelaten) kan eventueel spanning moeten krijgen via het contactslot. Dit is met name bij US made cars wel eens gedaan. Dit was om bij een doordraaiende motor geen laadstroom meer te krijgen als het contact werd uitgezet. Het zal wel weer zo een verzekeringskwestie zijn geweest. Als op dat punt nu permanent spanning staat, lever je constant de stroom voor de rotor. Deze heeft een weerstand van ongeveer 3 ohm en trekt dan tot wel 4 Ampere.
Een andere aansluiting is het draadje (bruin/geel) wat naar het laadlampje in het dashboard loopt. Dit lampje zorgt er normaal voor dat de dynamo een hulpspanning krijgt om uiteindelijk zelf spanning te gaan leveren.

Wat moet je gaan doen:
Zorg voor een volt/Ampèremeter (tot 10 Ampère)
Neem wat Faston vrouwtjes en mannetjes en zet daar een stuk draad aan om deze aan de Ampèremeter te koppelen.
De Faston connectoren zien er zo uit:
[www.google.nl]

Trek de stekker los van de dynamo. De auto niet op contact zetten.
Een van de buitenste Fastons van de driepolige aansluiting is voorzien van een dikke draad. Meet of er een stroom loopt van deze Faston naar de corresponderende Faston op de dynamo (dus van de accu naar de dynamo) (hier zou geen stroom mogen lopen).

Meet dan of er van de middelste Faston in de stekker een stroom loopt naar de corresponderende Faston op de dynamo.
Als hier een stroom loopt (max. 4 Ampère) heb je een dynamo die deze aansluiting geschakeld moet krijgen.

Meet dan of er een stroom loopt van de overgebleven Faston (die van het lampje) connector naar de corresponderende Faston op de dynamo. Hier mag geen stroom lopen.
Zet de auto op contact en dan mag er wel een kleine stroom lopen (0,1 tot 0,15Ampere)

Als er een stroom loopt via de middelste Faston connector, moet er een voorziening worden gemaakt om hier stroom op te krijgen. Kijk en meet eens even.

Succes en sleutel ze,

Jos
Marc Frencken

Re: dynamo

Bericht door Marc Frencken »

Dag Ruud,


Zou het niet kunnen zijn dat de diode brug van de nieuwe dynamo niet echt meer dat doet wat hij eigenlijk zou moeten doen nl. het maar in een richting doorlaten van de stroom indien van wisselspanning (door de dynamo) gelijkspanning wordt gemaakt . Waardoor de accu zich via de diodebrug ontlaadt.
Weet niet of de dynamo van de Ford nieuw is of een gebruikte welke je op de kop hebt weten te tikken.

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Ruud Demandt

Re: dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

hallo mark ik heb de diodebrug van de orginele dynamo (45 a) op de zo goed als nieuwe ford dynamo gezet want die zat er niet bij zou dat t probleem kunnen zijn.
oh ja de ford dynamo is 70 a.

groeten ruud.
Ruud Demandt

Re: dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

hallo jos daalmans .
ik heb de diodebrug van de orginele lr dynamo op de ford dynamo gezet zou dat t probleem kunnen zijn .

gr ruud
Marc Frencken

Re: dynamo

Bericht door Marc Frencken »

Hoi Ruud,

Had je ook al dit probleem met je originele 45A dynamo, want het vervangen van een dynamo heeft een reden denk ik.
Als je de diode brug van de oude naar de nieuwe dynamo hebt over gezet en het probleem verhuist dan is de veroorzaker wel duidelijk lijkt me.
In mijn 110 V8 had ik ook een 45A dynamo welke de veroorzaker was van een lekstroom en daardoor lage accu capaciteit die starten vaak erg moeliijk maakte.
Deze heb ik toen (een jaar geleden) vervangen door een 70A dynamo van Dirks Automaterialen tegen een prijs van 85 euro met een nieuwe diodebrug. Deze dynamo werkt tot op de dag van vandaag prima.

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Ruud Demandt

Re: dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

hoi mark nee met de oude dynamo heb ik dat niet want die zit momenteel weer in de v8,heb een zwaardere gekocht omdat ik elektrische koeling heb ingebouwd met de

verlichting daar bij aan trekt de 45 a dynamo dat niet.

gr ruud.
Jos Daalmans

Re: dynamo

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Ruud, Marc,

De diodebrug zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ook al lijken de dynamo's uiterlijk bijna hetzelfde, de aansluitingen zouden je wel eens kunnen bedriegen.
Als je de originele diodebrug van de Ford V8 dynamo niet hebt, zou ik eens even gaan speuren om deze alsnog te krijgen.
Overigens kan de wikkeling van de dynamo (een statorwikkeling) met een weerstand van naar schatting ongeveer 0,1 Ohm je eventuele defecte diodebrug meteen in rook doen opgaan. Daar is rekening mee gehouden door hier het zwakke punt in het geheel te maken. Een half defecte diodebrug zou de dynamo volgens mij niet op spanning laten komen en wordt er ook meteen rook gegenereerd. De dynamo bestaat uit drie spoelen die als een draaistroomgenerator werken. Met de diodebrug met drie of zes vette diodes, maak je er gelijkstroom van.
Het enige wat de accu kan leegtrekken is wat ik al aangaf, de hulpspanning voor de rotor wikkeling, als deze niet zelf de regelspanning vanuit de dynamo haalt.

Kijk eens naar volgend schema:
charging_alternatorcircuit.gif --> mod_embed_images_loadimage('6c8843431310b60bdc56510e7cc29e58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimages.carparts.com%2Fdesign%2Fassets%2Fclassroom%2Fimages%2Fcharging_alternatorcircuit.gif', 'http://images.carparts.com/design/assets/classroom/images/charging_alternatorcircuit.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimages.carparts.com%2Fdesign%2Fassets%2Fclassroom%2Fimages%2Fcharging_alternatorcircuit.gif', '', 16010553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De IG aansluiting kan in de huidige dynamo en bestaande bedrading voor de problemen zorgen. Als deze niet geschakeld is, trekt de regelaar de stroom voor de veldwikkeling.

Compleet kan een schema er dan zo uitzien:
Image138.gif --> mod_embed_images_loadimage('aea117f144f22f97e87dd9f5d7a46af9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.tb-training.co.uk%2Fimages%2FImage138.gif', 'http://www.tb-training.co.uk/images/Image138.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.tb-training.co.uk%2Fimages%2FImage138.gif', '', 16010553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier is echter het hulpcircuit niet aangegeven.

Kijke je naar dit schema:
alternator.gif --> mod_embed_images_loadimage('6b6ae7856490a11a9322521a58c8ea7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.smartgauge.co.uk%2Fimages%2Falternator.gif', 'http://www.smartgauge.co.uk/images/alternator.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.smartgauge.co.uk%2Fimages%2Falternator.gif', '', 16010553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dan zie je dat via de D+ de hulpspanning levert voor de regulator. Daar vermoed ik het lek.

Algemeen over Dynamo's, kijk eens naar deze link:
[www.carparts.com]
Hier is alles duidelijk uitgelegd, geef toe niet voor iedereen, maar toch.

Ik weet niet waar Ruud woont, anders denk ik dat we eens een sessie moeten besteden. Marc en ik komen uit het zonnige zuiden (als de zon schijnt).
Tarieven zijn over een te komen in de vorm van koffie/koekjes/etc.

Groeten,

Jos
Wim Janssen

Re: dynamo

Bericht door Wim Janssen »

Hey Jos,

Daar hebben we dus het Sajeltreffen voor, want Ruud woont in Stein en was wel aanwezig.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Jos Daalmans

Re: dynamo

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Wim,

Wrijf het er maar weer in. Is er iets voor de Laristen in Elsloo, zit ik zelf in München op het Oktoberfeest.
Gelukkig was ik door onze dochter vertegenwoordigd.

Ik heb Ruud een berichtje gestuurd en wacht even op zijn reactie. Ik ga dan eens kijken en wat meten.

Groeten,

Jos
Wim Janssen

Re: dynamo

Bericht door Wim Janssen »

Jos,

Jouw vertegenwoordiging was prima geregeld. Maar ergens in November wil ik weer iets plannen, dus dan kan je van de partij zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
VeeTee

Re: dynamo

Bericht door VeeTee »

Excuus, even inbreken op dit Limburgse topic: binnenkort ga ik (als ex-Limburger) na vele jaren weer eens een paar daagjes minivakantie doorbrengen in het Zuid-Limburgse heuvellandschap (Epen). Zijn er nog leuke route's te rijden in die buurt?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
G-men (Gargamel)

Re: dynamo

Bericht door G-men (Gargamel) »

Goede kans dat jos gelijk heeft; maar afgezien daarvan ..... een diodebrug uit een 45A alternator gaat het in een 70A alternator niet lang uithouden; zelf al zijn alle aansluitingen hetzelfde. (en dat hoeft zeker niet, zelfs al zien ze er hetzelfde uit.)
De diodes zijn berekend op een 45A versie; en je kunt er wel een 10% extra doorheen sturen, maar bij 70 Ampere worden ze te warm en gaan ze vrij snel kapot.
Een bijpassende diodebrug kopen is de enige goede oplossing; anders kom je van de winter (veel energie gebruik) voor een vervelende verassing te staan.

Gerrit
Ruud Demandt

Re: dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

hallo jos net je bericht zie dat je wim ook kent ,je wou eens wat komen meten zag graag ik kom r niet uit en elektro schema,s snap ik zoveel vanal van vrouwen haha ,mail me ff stuur ik je mijn adres en06 zet ik liever niet op t forum vandaar .
koffie en kook of pilsje en chips zal ik voor zorgen alvast bedankt .
email joycedeuss@hotmail .com.
gr ruud .
Ruud Demandt

Re: dynamo

Bericht door Ruud Demandt »

ha wim dit forum is super allemaal eensgezinde mensen zelfs wat je zomaar zonder dat je ze echt kent willen komen helpen super dit is waar t toch ook om gaat dat je mekaar ,kan helpen als t kan geweldig gewoon hoop hier veel goede vrienden aan over te houden en nog meer goede bekenden .

bedankt dat je met het treffen bent begonnen hoop dat r nog vele zullen volgen wij zijn weer van de partij ,moet r iets geregeld worden zullen we proberen hier aan te voldoen.

groeten ruud en joyce .
Wim Janssen

Re: dynamo

Bericht door Wim Janssen »

Gewoon kortste route instellen op de TomTom in een richting waar geen grote doorlopende routes zijn. Hebben dat vaak gedaan en je komt dan op de mooiste plekjes. En vergeet dan ook de Voerstreek in Belgie niet.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie