Pagina 1 van 1

remmenrollenbank en viscokoppeling

Geplaatst: do 11 okt 2012, 11:28
door Mrah
Ik heb in mijn RRC achter de automatische bak een tusenbak liggen met een zogenoemde viscokoppeling. Ik hoef in ruw terrein dus nooit de sper in te schakelen omdat de viscokoppling daar voor zorgt.

Mijn APK station heeft alleen een rollenbank en is bang dat zijn rollenbank kapot gaat als ik mijn RRC daar op zet om de remmen te testen.

Is dit zo? en moet ik op zoek gaan naar een APK station met platenbank of is hij verplicht mijn auto te keuren met wellicht een remvertragingsmeter? (Die had hij niet zodoende zijn verzoek om ergens anders te keuren).

Re: remmenrollenbank en viscokoppeling

Geplaatst: do 11 okt 2012, 13:46
door Benno
Hangt er een beetje van af. Sommige rollenbanken hebben rollen die tegengesteld kunnen draaien. In dat geval is er weinig aan de hand en zou het goed moeten gaan. Bij sommige 4x4 permanent aangedreven autos (bv. subaru) hebben die banken het wel eens moeilijk. Laatste oplossing is dan de andere aangedreven wielen op dolly's te plaatsen (vrij meedraaiende wielen). die bestaan speciaal voor dat doel. Gemakkelijker is soms een rembank met platen voor dit soort voertuigen alhoewel je dan met links en rechts raar kunt uitkomen bij trommelremmen (moment van aangrijpen links en rechts kan net verschillen). Een remvertragingsmeter in de auto is voor ons het gemakkelijkste denk ik.

Of de bank er echt kapot van gaat weet ik niet. Ik heb wel eens de Subaru forester van mijn vrouw behoorlijk tekeer zien gaan op een rollenbank bij mijn APK-man. De bank blokkeerde volledig op de auto. De auto bleef heel maar echt lekker zag het er niet uit.

groet,

Benno

Re: remmenrollenbank en viscokoppeling

Geplaatst: do 11 okt 2012, 13:48
door Geert LW79
Een moderne rollenbank kan zijn rollen tegengesteld laten draaien, dan draait je aandrijflijn niet mee.
De garage waar ik keur gaat z'n rollenbank hiervoor nog om laten bouwen.
Hij heeft echter een bevriende garage van wie hij een remvertragingsmeter mag lenen dus keuren was voor mij geen probleem.
Zou eerder uitkijken voor schade aan je auto bij gebruik van een verkeerde remmenbank.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32cc5e4d6c74a50e1b10fe16d7a20697', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15993485, 600, 600, 'Loading image ...', false);