Pagina 1 van 1

import onduidelijkheden

Geplaatst: za 06 okt 2012, 23:15
door Arthur Verhalle
Ik ben wat aan het rondkijken in andere landen via Autoscout24 en probeer me een goed beeld te vormen van importkosten.

Waar ik helemaal niets van snap is de berekening van (rest)BPM. Via zo'n online BPM-calculator kom ik telkens op 2 flink uiteenlopende antwoorden. Kennelijk is er sinds 2012 een soort van diesel-toeslag ingevoerd die er heel aardig inhakt.....

Waarom wordt er dan vaak ook een calculatie zonder die toeslagen gemaakt? Als ik bijvoorbeeld een discovery TD5 van 2004 uit Duitsland wil halen lopen de "2004-berekening" en de "2012-berekening" gewoon een vrolijke € 4.000,00 uit elkaar.

Dat is toch wel een verschil wat uitmaakt of het leuk is of niet.

Weet iemand hier hoe dit nou werkelijk eraan toe gaat?

De papieren afhandeling is van later zorg, eerst maar eens kijken hoe dit zich ontwikkelt.


Arthur

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: za 06 okt 2012, 23:53
door Bart van Dessel
Op de sites van autotelex en autoweek kun je vrij goede berekeningen maken die heel aardig kloppen. Maar waarom zo'n Discovery in het buitenland halen, ik ken een prikker die z'n Discovery TD5 van 2003/2004 graag wil verkopen. Via PB wil ik je wel informeren,

Groetjes, bart

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: zo 07 okt 2012, 12:19
door Arthur Verhalle
Bart,

Ik snap niet welk bedrag ik moet verwachten. Stel, ik voer een disco uit 2004 in, TD5, SE, automaat. Ik krijg 2 antwoorden: "berekening 2004" € 1.508,00 , "berekening 2012" € 6.337,00.

Welk bedrag krijg ik dan voor mijn kiezen? En dan doe ik echt niet moeilijk over een paar honderd hoger of lager, maar dit verschil is gewoon groot.

De reden waarom ik een disco opgaf was puur ter illustratie, maar een mooie disco uit die tijd, 7-sits, full options, is zonder al dat BPM-geneuzel, in het buitenland goedkoper te scoren.

Arthur

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: zo 07 okt 2012, 12:46
door Bart van Dessel
Hoi Arthur,

ik ga me niet verdiepen in die berekeningen, sorry. Ik weet alleen zeker dat je hier in NL net zo goed kunt slagen als in het buitenland met een Discovery van 10 jaar oud. Je moet ook eerlijk tellen, de BPM, tijd en gedoe bij RDW en douane etc etc Als je nu op zoek gaat naar een Audi A7 3.0 tdi van een half jaar oud, dna kun je écht wat besparen! Als je me privé even mailt dan kan ik je wat aanbieden.

Groetjes, bart

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: zo 07 okt 2012, 14:05
door Martijn ten Broeke
Goedemorgen Arthur,

Ik heb mijn Disco te koop, kijk eens op: link marktplaats

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ead2ec249b1f23e48e4ea8628b290c28', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15980993, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: zo 07 okt 2012, 14:17
door Bart van Dessel
Yes, die bedoel ik! Probeer die maar 's in Duitsland te kopen, in deze staat en voor dit geld.

Gr, Bart

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: zo 07 okt 2012, 23:49
door Arthur Verhalle
Het is fijn om te mogen constateren dat een op het eerste gezicht normale vraag, slechts beantwoord kan worden met een volstrekt niet terzake doende aanbieding.

Vergelijk het dan maar eens hiermee:

Groenteboer, waarom is ijsbergsla vele malen duurder dan gewone sla?

Antwoord: de gewone sla is in de aanbieding.

Hier kan ik niets mee. En bovendien, voor € 6.250,00 kan ik er wel eentje kopen met een 100.000 km minder op de klok, dus als reactie op het antwoord voor de vraag die niet gesteld is: sorry, niet geïnteresseerd.

Arthur

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 00:22
door Martijn ten Broeke
sorry hoor, dacht dat ik mogelijk je hielp....

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b14b7df7eb71e936d694a05d34f14232', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15983163, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 08:20
door neef Henk
Dit is denk ik de enige site die juist moet zijn want ze heffen het

[www.belastingdienst.nl]

Groeten neef Henk

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 09:42
door Bart van Dessel
Jij bent toch ook geen groenteboer Martijn? Maakt niet uit, niet geschoten altijd mis. Prettige week voor iedereen!!

Gr, Bart

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 10:30
door Arthur Verhalle
Dankjewel Henk!

Het is wel weer fraai met die CO2 heffing bovenop de BPM. Op die manier is het dus volstrekt oninteressant geworden om een diesel personenauto te importeren.....


Arthur

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 13:47
door David
Voor zover ik weet mag je bij het invullen van de BPM aangifte kiezen welke berekening je wil gebruiken. Indien voor jou interessant die van 2012 (bijvoorbeeld smart 0.8) of die van het jaar dat de auto nieuw was.

Beste is gewoon een keer bellen met de mannen van de belastingdienst.

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:46
door Geert Oude Luttighuis
Bovenstaand antwoord is niet alleen het meest ter zake doende en het meest complete, het is bovendien volledig waar, inclusief het advies.
Overigens is het volgens mij niet de Belastingdienst die de BPM heft/int, maar de douane?

Hoe dan ook, bij import mag je (nog) de voor jou meest gunstige regeling kiezen...

Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: di 09 okt 2012, 09:18
door Arthur Verhalle
DLK, ik ga dit vandaag even bij de Belastingdienst laten bevestigen.

En Geert, de douane valt formeel onder de Belastingdienst.

Arthur

DE OPLOSSING Re: import onduidelijkheden

Geplaatst: di 09 okt 2012, 10:45
door Arthur Verhalle
Zo, navraag gedaan bij de Belastingdienst.

Er zijn 3 manieren waarop de BPM, cq importheffingen/toeslagen, berekend mogen worden:

-1- grondslag anno NU, dus 2012 hier wordt de CO2 uitstoot als belangrijkste maatstaf genomen
-2- historisch, dus grondslag bouwjaar/eerste ingebruikname
-3- taxatie rapport

Van al deze 3 mogelijkheden mag je de voor jezelf voordeligste toepassen.

Nu wordt het dus wel weer interessant!

Snel ingevoerd in een BPM-calculator zie je dus een verschil tussen optie 1 en 2 voor de voorbeeld-discovery uit 2004 van bijna € 5.000,00.......

Let wel op bij optie 2 dat accessoires, zoals navigatie, cruise control, boordcomputer, etc etc apart kunnen worden meeberekend voor het bepalen van de "netto catalogusprijs".

Arthur