Pagina 1 van 1
Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 02:51
door Tithonus
In de 110 2,5 N/A van een kameraad zit een LT77. De werking van de difflock aan of uit geeft geen verschil. Hij zegt dat het leger deze (preventief tegen slopen) eruit heeft gehaald? Kan dit?
Of kan ie kaduk zijn?
Egon Kooi
Oosterbeek
tithonus@hotmail.com
In dienst: Defender 90 WolfXD Tdi '98, RagRover V8
Uit dienst: Defender 110 Tithonus '86, Defender 110 Tdi '94, RRC V8 '72
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 09:16
door theo bouwman
ik denk kaduk
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 15:10
door defendertje90
trek er achter even een steekas uit en zet hem dan is in lock stand (pook naar links drukken in 4H) en dan is proberen te rijden als hij het doet werkt je lengte sper naar behoren en is waarschijnlijk je schakelaar kapot die het lampje laat branden.
Als hij het niet doet zul je verder moeten zoeken
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 15:30
door Henk Bossinade
Egon.ik begrijp uit je vraag dat jullie de werking al getest hebben en het diff.lock het dus echt niet doet.Het leger(MOD?) haalt echt niet de schuifmof uit de tussenbak.Ik weet niet of je maat de wagen rechtstreeks gekocht heeft,anders zou een evt.vorige eigenaar de schuifmof verwijderd kunnen hebben. Is dit niet het geval ,dan zouden de tanden van de uitgaande as afgebroken kunnen zijn. Deze zijn het zwakst.Ze kunnen afbreken als je bijv. met beide achterwielen in de modder staat te spinnen en met beide voorwielen op de verharde weg staat en daarbij zonder te koppelen het diff.lock inschakeld.Dat krijgen ze bij het leger wel voor elkaar . De afgebroken tanden komen niet bij een oliewissel mee naar buiten,maar kunnen wel in de lagers van de uitgaande as terecht komen. Succes . Vr gr Henk B.
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 15:47
door Egon
We hebben de tunnel er afgehad en gekeken of
1. de splitpen (in het hefboompje van de pook in de bak) er nog wel in zat
2. of de mof wel goed in en uit schuift. Dit voelde wel goed.
Verder rondjes gereden met en zonder de difflock en bekeken of we verschil voelden met het 'bochtenwerk', maar ook dit bleek zonder verschil.
Maar de uitgaande as? Dat is degene vanuit de tussenbak?
Dus tussenbak eraf en dan zie je het resultaat?
Thx!
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 16:32
door defendertje90
Trek eerst die steekas er even uit en test hem dan is in lock stand anders loop je dadelijk naar iets te zoeken wat er niet is
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 17:21
door Art van Blondie
In plaats van de steekas te trekken kun je ook gewoon 1 wiel met een potkrikje opkrikken. Als je dan (voorzichtig) gaat rijden zal zonder difflock het opgekrikte wiel gaan draaien en je blijft dan op je plek staan. Met werkende difflock rijd je van het potkrikje af.
Groet, Art
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 17:36
door Geert LW79
Waarom zo moeilijk? even opkrikken, versnellingsbak in z'n vrij diflock in en even met de hand draaien aan het opgekrikte wiel, draait dit niet dan is de diflock ok, draait hij wel dan is de diflock niet ok. zonder motorgeluid is het ook makkelijker luisteren naar rare geluidjes in de aandrijflijn.
Een auto van z'n krik afrijden is mischien wel leuk maar niet een echt suptiel experiment.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0c07973217c6222e91fe5b177a91772', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15978798, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 20:00
door Tithonus
Laatste "test" ff gedaan: versnelling in z'n vrij; difflock ingeschakeld. Resultaat: wiel draait!
Dus difflock kaduk?
Waar moet de 'pleister' op? Dus, where 2 begin?
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 20:55
door defendertje90
vind ik ook niet zo gek je bak moet dan ook in de versnelling staan je v bak en t bak vormen samen de overbrenging als 1 van die 2 weg is kan het wiel vrij draaien.
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 21:33
door Tithonus
Dus theorie van Geert klopt niet zeg je.
Dan steekas achter maar verwijderen een betere 'oplossing'?
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 21:40
door Geert LW79
Onzin, als je diflock werkt worden er altijd minimaal 2 wielen aangedreven, je achterste en je voorste propshaft zijn dan gekoppeld.
Als je dan aan een achteriel draait moet er dus ook een voorwiel draaien, echter die staan op de grond en dus kan je hem met de hand dus niet verdraaien.
als je diflock niet werkt kan je het wiel wel draaien, je draait dan ook de versnellingsbak mee. Zet je hem nu in de versnelling dan moet je ook de motor weer mee gaan draaien en dat lukt dus weer niet met de hand.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ca65f7f76589d5b27bbbc012ef32d47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15979411, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Diff lock kapot??
Geplaatst: za 06 okt 2012, 22:46
door Henk Bossinade
Egon,ik heb het over de uitgaande as waar de flens van de voorste aandijfas op zit. Op deze as zitten tanden .Op de hoofdas zitten splines.Op deze splines zit een schuifmof die over de tanden van de eerder genoemde as schuift als men het diff.lock inschakeld.Je kunt het flensje waar het ingaande bedieningsasje in draait er uithalen,Zit vast met 3 boutjes.Het kan ook nog zijn dat de vork die de mof bedient kapot is.Vr gr Henk B.