Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Tussen het koppelingshuis en motorblok van mijn 2.5 td motor lekt olie.
Op zich zou je zeggen ja dat doen ze allemaal, toch wil ik er graag een eind aan maken.(aan het lekken dan)
Toen ik de waad plug eruit haalde kwam er geen spetter uit, alles netjes droog gemaakt, van middag hingen er weer druppels aan.
Waar zou dit vandaan komen, olie is zwart, zou dus motorolielekkage moeten zijn, maar waarom dan niet uit de waadplug?
Wie heeft er een oplossing?
Gr. Chris
Op zich zou je zeggen ja dat doen ze allemaal, toch wil ik er graag een eind aan maken.(aan het lekken dan)
Toen ik de waad plug eruit haalde kwam er geen spetter uit, alles netjes droog gemaakt, van middag hingen er weer druppels aan.
Waar zou dit vandaan komen, olie is zwart, zou dus motorolielekkage moeten zijn, maar waarom dan niet uit de waadplug?
Wie heeft er een oplossing?
Gr. Chris
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Ik ben helemaal geen expert, hoor, maar mijns inziens zit de waadplug aan de voorkant van je motorblok, toch? Dus als daar olie uit zou lekken, is de oliekeerring van je kkrukas aan de voorkant aan het lekken. Lekt er motorolie aan de koppelingshuis-kant, dan is de oliekeerring aan de achterkant van je krukas aan het lekken......of vergis ik me nou?
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat je achterste krukaskeerring lekt.
Maar wat bedoel je met de waadplug? Zie je oliedruppels aan het koppelingshuis hangen als de waadplug erin zit? In dat geval zou misschien kunnen lekken bij de carterpan.
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Maar wat bedoel je met de waadplug? Zie je oliedruppels aan het koppelingshuis hangen als de waadplug erin zit? In dat geval zou misschien kunnen lekken bij de carterpan.
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
De achterste krukaskering lekt waarschijnlijk juist niet.
Niet alle motoren zitten hetzelfde in elkaar, dat wordt nog wel eens vergeten.......
Bij het blok waar de vraag over gesteld word zit de achterste krukaskering in het aluminium koppelingshuis.
wat ik nu begrijp is dat de inhoud van het koppelingshuis droog is, en de genoemde kering lekt dus niet.
De lekkage zit er waarschijnlijk net voor, tussen de aansluiting van het stalen motorblok en het aluminium huis.
Deze twee delen horen "lekvrij" aan elkaar gemonteerd te zijn.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dcbda88ebb6be624ae0b79530e0a0943', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15968308, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Niet alle motoren zitten hetzelfde in elkaar, dat wordt nog wel eens vergeten.......
Bij het blok waar de vraag over gesteld word zit de achterste krukaskering in het aluminium koppelingshuis.
wat ik nu begrijp is dat de inhoud van het koppelingshuis droog is, en de genoemde kering lekt dus niet.
De lekkage zit er waarschijnlijk net voor, tussen de aansluiting van het stalen motorblok en het aluminium huis.
Deze twee delen horen "lekvrij" aan elkaar gemonteerd te zijn.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dcbda88ebb6be624ae0b79530e0a0943', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15968308, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Die olie lekt tussen het onderblok en het vliegwielhuis door.Been there,done that.
De achterste krukaskeerring zit in het vliegwielhuis en als die lekt komt hetinderdaad uit de waadplug.
Bij de vroege 2,25 blokken zat er tussen het blok en het vliegwielhuis een grote O-ring als afdichting.
Later is die vervallen en vanaf de late 2,25 blokken wordt de afdichting van die pasvlakken bereikt door vloeibare pakking.
In het werkplaatshandboek staat een mooie tekening hoe/waar je op die pasvlakken de vloeibare pakking aan moet brengen.
De enige remedie is dus bak er achter weg (of blok er uit). Vliegwiel verwijderen. Vliegwielhuis verwijderen. Beide Pasvlakken goed reinigen en dan het vliegwielhuis weer monteren met een dunne ring van vloeibare pakking ruim rondom de krukas.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('919fdc86f0c6c999135a0f8365dffb45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15968357, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2dea7165ae7c5407b02a2e4333c71ec9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15968357, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De achterste krukaskeerring zit in het vliegwielhuis en als die lekt komt hetinderdaad uit de waadplug.
Bij de vroege 2,25 blokken zat er tussen het blok en het vliegwielhuis een grote O-ring als afdichting.
Later is die vervallen en vanaf de late 2,25 blokken wordt de afdichting van die pasvlakken bereikt door vloeibare pakking.
In het werkplaatshandboek staat een mooie tekening hoe/waar je op die pasvlakken de vloeibare pakking aan moet brengen.
De enige remedie is dus bak er achter weg (of blok er uit). Vliegwiel verwijderen. Vliegwielhuis verwijderen. Beide Pasvlakken goed reinigen en dan het vliegwielhuis weer monteren met een dunne ring van vloeibare pakking ruim rondom de krukas.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('919fdc86f0c6c999135a0f8365dffb45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15968357, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2dea7165ae7c5407b02a2e4333c71ec9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15968357, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Ik wil nog even toevoegen dat de plek waar de druppel valt, niet altijd de lekkage zit.
Wat ik bedoel te zeggen dat als je slang van de extra carterventilatie, achter op je blok bij de nokkenas, lekt, wat veel gebeurd bij de oude TD, de olie langzaam afdaalt en op de zelfde plek uitkomt.
Maak dus eerst de boel goed schoon en zorg dat je zeker weet waar het probleem zit voordat je gaat demonteren.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f1fcb0710c540fa5097465b30213a4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15968431, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wat ik bedoel te zeggen dat als je slang van de extra carterventilatie, achter op je blok bij de nokkenas, lekt, wat veel gebeurd bij de oude TD, de olie langzaam afdaalt en op de zelfde plek uitkomt.
Maak dus eerst de boel goed schoon en zorg dat je zeker weet waar het probleem zit voordat je gaat demonteren.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f1fcb0710c540fa5097465b30213a4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15968431, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Weet niet waar die lekage zit, waarschijnlijk is je krukasafdichting wel ok. Weet echter wel dat die waadplug niet permanent in het bellhouse hoort te zitten, die draai je er alleen in bij een doorwading (naam zegt het al)
Als je achterste krukasafdichting wel eens zal gaan lekken (en dat kan echt wel eens gebeuren) dan blijft de olie in het bellhouse staan, komt op je koppeling met alle gevolgen van dien.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('266ff62afa97b9fe528294ec4c12674a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15969356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je achterste krukasafdichting wel eens zal gaan lekken (en dat kan echt wel eens gebeuren) dan blijft de olie in het bellhouse staan, komt op je koppeling met alle gevolgen van dien.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('266ff62afa97b9fe528294ec4c12674a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15969356, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Altijd mooi al die reacties, ik zal als me dat lukt even een fotootje plaatsen, zodat je kan zien waar de druppels hangen.
Ik ga eerst nog even proberen om de bouten van het koppelingshuis aan het motorblok even na te trekken, valt het in iedergeval niet meer op straat, blijft echter nog steeds het probleem waar komt die olie vandaan.
Stel het is de krukas keering wat ik mzelf veronderstel, wat doe je dan sneller de motor eruit of de bak?
Ik ga eerst nog even proberen om de bouten van het koppelingshuis aan het motorblok even na te trekken, valt het in iedergeval niet meer op straat, blijft echter nog steeds het probleem waar komt die olie vandaan.
Stel het is de krukas keering wat ik mzelf veronderstel, wat doe je dan sneller de motor eruit of de bak?
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Chris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ga eerst nog even proberen om de bouten van het
> koppelingshuis aan het motorblok even na te
> trekken, valt het in iedergeval niet meer op
> straat.
Het koppelingshuis zit niet aan het motorblok,maar aan 1 kant aan de versnellingsbak en aan de andere kant aan het vliegwielhuis. Je haalt volgens mij wat termen door elkaar.
De volgorde van de onderdelen vanaf voor naar achter gezien is:
Motorblok-vliegwielhuis-koppelingshuis(bellhouse)-versnellingsbak.
Bij jou blok zit de achterste krukaskeerring in het vliegwielhuis vlak achter het vliegwiel.
Als deze keerring niet meer goed afdicht kan de olie dus nooit tussen het vliegwielhuis en het blok uitkomen,maar komt het uit het gat van de doorwadingsplug.
Bij de 3 maal gelagerde 2,25 blokken zat de achterste keerring nog voor het vliegwielhuis,in het achterste lagerblok van de krukas,maar dat is bij jou blok dus niet het geval.
Vanaf de 5 maal gelagerde blokken zit de achterste keerring in het vliegwielhuis en zit er tussen het blok en het vliegwielhuis een grote O-ring.
Bij de 2,25 blokken van de hele vroege 90/110 zijn ze van die O-ring afgestapt en overgegaan op een afdichting mbv vloeibare pakking tussen blok en vliegwielhuis.
De enige reden waarom er olie tussen blok en vliegwielhuis lekt is als die afdichting daar niet meer goed is.
En,zoals ik al schreef, is die afdichting bij jou vloeibare pakking.
Download ff het werkplaatshandboek van internet als je dat niet hebt. Dan kan je zien hoe het zit.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bd5ed4f6d0363c7047067d3fe74f80e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15971535, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bd72d9ae2800eef1033fc27c90d03e6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15971535, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Ik ga eerst nog even proberen om de bouten van het
> koppelingshuis aan het motorblok even na te
> trekken, valt het in iedergeval niet meer op
> straat.
Het koppelingshuis zit niet aan het motorblok,maar aan 1 kant aan de versnellingsbak en aan de andere kant aan het vliegwielhuis. Je haalt volgens mij wat termen door elkaar.
De volgorde van de onderdelen vanaf voor naar achter gezien is:
Motorblok-vliegwielhuis-koppelingshuis(bellhouse)-versnellingsbak.
Bij jou blok zit de achterste krukaskeerring in het vliegwielhuis vlak achter het vliegwiel.
Als deze keerring niet meer goed afdicht kan de olie dus nooit tussen het vliegwielhuis en het blok uitkomen,maar komt het uit het gat van de doorwadingsplug.
Bij de 3 maal gelagerde 2,25 blokken zat de achterste keerring nog voor het vliegwielhuis,in het achterste lagerblok van de krukas,maar dat is bij jou blok dus niet het geval.
Vanaf de 5 maal gelagerde blokken zit de achterste keerring in het vliegwielhuis en zit er tussen het blok en het vliegwielhuis een grote O-ring.
Bij de 2,25 blokken van de hele vroege 90/110 zijn ze van die O-ring afgestapt en overgegaan op een afdichting mbv vloeibare pakking tussen blok en vliegwielhuis.
De enige reden waarom er olie tussen blok en vliegwielhuis lekt is als die afdichting daar niet meer goed is.
En,zoals ik al schreef, is die afdichting bij jou vloeibare pakking.
Download ff het werkplaatshandboek van internet als je dat niet hebt. Dan kan je zien hoe het zit.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bd5ed4f6d0363c7047067d3fe74f80e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15971535, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bd72d9ae2800eef1033fc27c90d03e6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15971535, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Ik begrijp wat je bedoelt, in mijn beleving en bij veel andere motoren is het vliegwielhuis een geheel met het motorblok, in mijn geval komt de olie dus tussen vliegwielhuis en bellhouse vandaan.
En zoals ik eerder al aangaf bij mij zit de doorwaadplug er altijd in, en als ik hem eruit draai komt er geen olie uit.
Jou verhaal volgend, denk ik dat het alleen versnellingsbak olie zou kunnen zijn, of heb ik het mis?
En zoals ik eerder al aangaf bij mij zit de doorwaadplug er altijd in, en als ik hem eruit draai komt er geen olie uit.
Jou verhaal volgend, denk ik dat het alleen versnellingsbak olie zou kunnen zijn, of heb ik het mis?
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
hallo Hendrik,
Het was mij niet helemaal duidelijk wat Chris met de waadplug had gedaan, vandaar mijn opmerking over de krukaskeerring.
Je hebt inderdaad gelijk over dat het soms vergeten wordt dat niet alle LR motoren daar gelijk zijn.
Ik heb even in de werkpl handboeken van de 2.25 en de 2.5 gekeken. Als ik jou verhaal icm de wph's goed begrijp, dan lekt bij een 3x gelagerde 2.25 aan de achterzijde van de krukas alleen olie als de krukaskeerring lekt. Gevolg is oliedruppels uit de opening (waadplug) aan de achterkant van het vliegwielhuis.
Bij een 5x gelagerde 2.25 en een 2.5 kan het aan de achterkant van de krukas op twee manieren lekken:
1) door lekke krukaskeering, gevolg oliedruppels uit de opening (waadplug) aan de achterkant van het vliegwielhuis
2) lekke afdichting tussen blok en vliegwielhuis: gevolg oliedruppels aan de voorzijde van het vliegwielhuis
Heb ik het zo goed samengevat?
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Het was mij niet helemaal duidelijk wat Chris met de waadplug had gedaan, vandaar mijn opmerking over de krukaskeerring.
Je hebt inderdaad gelijk over dat het soms vergeten wordt dat niet alle LR motoren daar gelijk zijn.
Ik heb even in de werkpl handboeken van de 2.25 en de 2.5 gekeken. Als ik jou verhaal icm de wph's goed begrijp, dan lekt bij een 3x gelagerde 2.25 aan de achterzijde van de krukas alleen olie als de krukaskeerring lekt. Gevolg is oliedruppels uit de opening (waadplug) aan de achterkant van het vliegwielhuis.
Bij een 5x gelagerde 2.25 en een 2.5 kan het aan de achterkant van de krukas op twee manieren lekken:
1) door lekke krukaskeering, gevolg oliedruppels uit de opening (waadplug) aan de achterkant van het vliegwielhuis
2) lekke afdichting tussen blok en vliegwielhuis: gevolg oliedruppels aan de voorzijde van het vliegwielhuis
Heb ik het zo goed samengevat?
Marc
< Series 3 - 88" RHD >
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Chris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp wat je bedoelt, in mijn beleving en bij
> veel andere motoren is het vliegwielhuis een
> geheel met het motorblok, in mijn geval komt de
> olie dus tussen vliegwielhuis en bellhouse
> vandaan.
> En zoals ik eerder al aangaf bij mij zit de
> doorwaadplug er altijd in, en als ik hem eruit
> draai komt er geen olie uit.
> Jou verhaal volgend, denk ik dat het alleen
> versnellingsbak olie zou kunnen zijn, of heb ik
> het mis?
Je hebt het mis.
Het vliegwielhuis is niet 1 geheel met het blok,maar een los onderdeel wat tegen het blok zit gebout.
Nu schrijf je weer dat de olie tussen vliegwielhuis en bellhouse lekt. Maar dan zou het ook uit het gat voor de doorwadingsplug moeten komen.
Dus lekt het nu tussen vliegwielhuis en bellhouse? Of tussen vliegwielhuis en blok?
Zet hier eens een foto met een pijltje op de plek waar volgens jou de olie lekt.
Edit: In wat voor auto hangt die 2,5TD? Een serie of een 90/110?
Het scenario van Hendrik,dat de olie ergens van boven komt en langs het bellhouse naar beneden loopt,is ook niet onwaarschijnlijk.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5434477b9b1ffadde8695703db006f31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15972093, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a68a9dc17c79842960b08b0671642ae1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15972093, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2012 22:37 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp wat je bedoelt, in mijn beleving en bij
> veel andere motoren is het vliegwielhuis een
> geheel met het motorblok, in mijn geval komt de
> olie dus tussen vliegwielhuis en bellhouse
> vandaan.
> En zoals ik eerder al aangaf bij mij zit de
> doorwaadplug er altijd in, en als ik hem eruit
> draai komt er geen olie uit.
> Jou verhaal volgend, denk ik dat het alleen
> versnellingsbak olie zou kunnen zijn, of heb ik
> het mis?
Je hebt het mis.
Het vliegwielhuis is niet 1 geheel met het blok,maar een los onderdeel wat tegen het blok zit gebout.
Nu schrijf je weer dat de olie tussen vliegwielhuis en bellhouse lekt. Maar dan zou het ook uit het gat voor de doorwadingsplug moeten komen.
Dus lekt het nu tussen vliegwielhuis en bellhouse? Of tussen vliegwielhuis en blok?
Zet hier eens een foto met een pijltje op de plek waar volgens jou de olie lekt.
Edit: In wat voor auto hangt die 2,5TD? Een serie of een 90/110?
Het scenario van Hendrik,dat de olie ergens van boven komt en langs het bellhouse naar beneden loopt,is ook niet onwaarschijnlijk.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5434477b9b1ffadde8695703db006f31', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15972093, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a68a9dc17c79842960b08b0671642ae1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15972093, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2012 22:37 door Eric&Betty Boop.
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Hij hangt in een 90.
En hij lekt tussen het bellhouse en het vliegwiel huis en er komt geen spetter olie uit de waadplug.
Ik loop dit weekend eens even onder de auto door om een en ander na te trekken bouten en dergelijke.
Dan zal ik eens even het oliepeil van de versnellingsbak checken of dit misschien te hoog staat.en dat van de tussen bak.
En hij lekt tussen het bellhouse en het vliegwiel huis en er komt geen spetter olie uit de waadplug.
Ik loop dit weekend eens even onder de auto door om een en ander na te trekken bouten en dergelijke.
Dan zal ik eens even het oliepeil van de versnellingsbak checken of dit misschien te hoog staat.en dat van de tussen bak.
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Olielekkage opgelost, na het verwijderen van mijn carterontluchting tussen luchtfilter en turbo, en het aanbrengen van een Volvo v40 carterontluchting / olieafscheider is de druk in de motor op een of andere manier toch minder zodat de smeerolie niet door de keerringen naar buiten geperst wordt.
Blij mee!
Blij mee!
Re: Olielekkage tussen koppelingshuis en motorblok
Bouwt je blokje dan druk op?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7446fd3a4c3e5020cf10f1b714a4d22b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16011773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7446fd3a4c3e5020cf10f1b714a4d22b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16011773, 600, 600, 'Loading image ...', false);