Pagina 1 van 1
Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: vr 28 sep 2012, 23:19
door Rienk
Mede prikkers ik heb een probleem met mijn koppeling.
Heb er een lang verhaal van gemaakt om zoveel mogelijk info te geven hopelijk is er iemand die mij kan helpen.
Heb een serie 3 LHD 88" 2,25 diesel.
Wilde laatst gaan rijden. laro stond in de 1e versnelling bij intrappen kopeling en daarna starten sloeg de motor direct af omdat hij niet ontkoppelt. Motor staat nu uit versnellingsbak in zijn vrij gezet en weer gestart. Motor ging lopen en sloeg niet af. Vervolgens met draaiende motor geprobeerd in zijn achteruit te zetten met koppeling ingetrapt en dat resulteerde in tandenpoetsen.
Vervolgens Koppelingsvloeistof ververst want deze was flink vervuild. Daarna ontluchten wat niet lukte omdat steeds weer veel kleine luchtbelletjes in het system terug kwamen.
Dus nam ik aan dat de hoofdkoppelingscilinder aan vervanging toe was.
Dus nieuwe hoofdcilinder en werk cilinder geplaatst en tevens het verloop van de koppelingsleiding vervangen en aangepast omdat de draad van de leiding kapot ging bij losdraaien. Nu heb ik de flexibele slang direct op de werkcilinder en daarna loopt de leiding direct naar de hoofdcilinder.
Heb nu geen lucht meer in het systeem dus dat probleem is opgelost maar kan de laro nog steeds niet met draaiende motor in zijn Achteruit zetten want wederom tandenpoetsen. Ik probeer de achteruit want anders rij ik bij min buurvrouw de tuin in.
Nu ben ik aan het rommelen met de afstelling van de hoofdcilinder want ik vermoed dat daar het probleem zit maar kan in onderstaande gevallen nog steeds niet schakelen zonder tandenpoetsen
A) ik krijg de vrijeslag van het pedaal niet kleiner dan 2cm deze zou minimaal 6mm moeten zijn volgens de laro bijbel, kan dit leiden tot te korte slag van de hoodcilinder en dus niet kunnen ontkoppelen?
Voordat ik de hoofdcilinder verving was de afstand tussen onderkant koppelingspedaal en vloer meer dan de 14cm zeg ongeveer 16cm. Als ik hem instel op 14cm neemt de weerstand van het pedaal onderin af. Als ik hem instel op 16cm heeft het pedaal onderin wel weerstand maar nog steeds tanden poetsen.
Dan eindeljk mijn vragen
Denken jullie ook dat het probleem in de afstelling zit?
Wellke hoogte van het pedaal moet ik nu aanhouden? Zoals in de bijbel 14cm of de oude stand 16cm?
Is de vrijeslag van 2cm een probleem?
Zou het niet kunnen ontkoppelen ergens anders door veroorzaakt kunnen worden?
Gaarne jullie advies
Groet rienk
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: za 29 sep 2012, 13:13
door Frans Mien Mesjien
Volgens mij zit er op de hoofdcilinder een stang met twee moeren. Daarmee kan je de slag ook afstellen.
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: za 29 sep 2012, 13:57
door Hans 109
Die zit er.
[landrover.startpagina.nl]
mvg Hans
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: za 29 sep 2012, 23:31
door Marcel
Hallo Rienk
Ben erg benieuwd naar de eventuele reactie's. Zelfde kar uit ''82 met hetzelfde probleem..,schakelen ging steeds slechter totdat het na +-3 dagen echt niet meer ging. Werkcilinder vervangen ..ontlucht..beetje heen en weer draaien met moeren bij de hoofdcilinder..pff wat een gepruts met spatbord erop . En het loopt weer als van ouds.., zelf beter. Maaaaar.. ook bij mij staat het pedaal veel te hoog ergens tussen de 16\17 cm en een vrije slag van ongeveer 2 a 3 cm. Vertrouw het toch ook niet helemaal zou zomaar kunnen dat er op langer termijn iets in de soep loopt. Heb de auto nou een half jaar en weet dat het pedaal voor de nieuwe werkcilinder ook al op 17 cm stond en ook een voor mijn gevoel een te grootte vrije slag. Ben zeker geen monteur maar wil het toch graag doen zoals het zou moeten.
groet Marcel
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: zo 30 sep 2012, 10:54
door Rienk
Gister bij een autospecialist geweest.
Omdat het een oude auto betreft is het volgens hem niet gek dat een langere slag van koppelingscilinder nodig is om te koppelen/ontkoppelen en dus het pedaal hoger moet worden ingesteld.
Dus nu heb ik het pedaal op 17cm staan, de stelbouten op de hoofdcilinder ingesteld op maximale slag en ongeveer 1,5mm speling voordat de cilinder aangrijpt en heb nu 1,5 cm vrijeslag op het pedaal.
Nog steeds kan ik niet schakelen met draaiende motor en koppeling ingetrapt, weer tandenpoetsen.
Nogmaals ontlucht resultaat geen lucht
Werkcilinder verwijderd gaffel gechecked deze zit vast aan gaffel pen en kan ik heen en weer bewegen
Als ik de auto in neutral zet kan ik met draaiende motor en koppeling in alle versnellingen bereiken behalve de achteruit wat resulteert intanden poetsen
Ik vermoed dat het een klevende koppeling ofmietsnanders waardoor de koppeling blijft hangen
Vandaag de tunnel eraf en daaronder eens kijken.ik moet echt alles uitsluiten voordatnik hem weg breng om de bak te verwijderen
Rienk
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: zo 30 sep 2012, 12:40
door Eric&Betty Boop
Rienk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ik de auto in neutral zet kan ik met
> draaiende motor en koppeling in alle versnellingen
> bereiken behalve de achteruit wat resulteert
> intanden poetsen
Als ik het goed begrijp kan je hem dus goed in alle versnellingen krijgen maar niet in de achteruit?
Probeer dan eens het volgende.
Met draaiende motor in neutraal en koppeling op.
Dan de koppeling intrappen en eerst naar 2 of 3 en dan met nog ingetrapte koppeling naar de achteruit.
Dan heb je waarschijnlijk geen last meer van tandenpoetsen.
Als de motor loopt met bak neutraal en koppeling op draait de hoofdas van de bak ook mee.
Als je nu naar de achteruit wil schakelen zal je eerst de hoofdas met de tandwielen stil moeten zetten en dat doe je door eerst een gesynchroniseerde versnelling in te schakelen.
De achteruit is bij jou bak niet gesynchroniseerd volgens mij.
Dan nog een vraag.
Hoe stel jij de pedaalhoogte af?
Op de pedalbox zit aan de voorkant een boutje met contramoertje. Deze is om de pedaalhoogte in te stellen.
Nadat je de pedaalhoogte hebt ingesteld moet je met de twee moertjes die op de drukstift in de pedalbox zitten de vrije slag afstellen.
De drukstift moet dan 1,5mm vrije slag hebben ten opzichte van het zuigertje in de hoofdcilinder en dat komt dan overeen met 6mm vrije slag gemeten op het pedaal.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3465b4192fc3378537781e450a9c659e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15960079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('bddf732770dcbc27b2f63a5ac8543e87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15960079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: zo 30 sep 2012, 15:03
door Rienk
Hallo eric,
Pedaal hoogte instellen doe ik inderdaad met dat boutje zoals je beschrijft ik zorg er altijd voor dat ik de 1,5mm vrije slag tot het zuigertje heb toch heb ik dan iets meer dan 6mm vrije slag op het pedaal van ongeveer 1,5-2,0cm.volgens mij moet dit geen probleem zijn want boek zegt minimaal 6mm en niet maximaal.
Voordat ik koppelings werk en hoofd cilinder en flex slang heb vervangen omdat er lucht in het syteem bleef komen stond het pedaal op ongveeer 16-17 cm hoogte. Of ik hem nu instel op 14 of 17 cm maakt niks uit want kan nog steeds niet ontkoppelen.
Wat extra info om zeker te weten dat ik jullie niet op verkeerde spoor zet:
A. Alles begon toen ik de motor wilde starten met ingetrapt koppelin en in de 1e versnelling motor sloeg af omdat hij niet ontkoppelde, toen bleek ik zacht pedaal te heben en lucht in de leidingen dus koppeling werk en hoofd cilinder en flex slang vervangen. Nu dus wel weerstand op pedaal maar kan nog steeds niet koppelen en ontkoppelen, heb vogende geprobeerd:
B. versnellings bak in zijn vrij,motor starten, koppeling in, krijg hem niet in de 1,2,3,4 omdat ik teveel weerstand moet overbruggen in de achteruit zetten lukt ook niet want tandenpoetsen.
C. Versnelligsbak in zijn 1 koppeling in motor starten motor slaat af omdat hij niet ontkoppeld.
D. bak ( is dat de tussenbak?) in neutral (ik bedoel daarmee de stand tussen hoog en lage gearing) koppeling in dan kan ik naar 1,2,3,4 schakelen maar daarna niet naarr de achteruit want tanden poetsen.
Eric ik zal nog eens proberen wat jij voorstelt mar vrees dat ik dit dus met bovenstaande al eens gedaan heb.
Groet rienk
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: zo 30 sep 2012, 15:21
door Eric&Betty Boop
Ok. In je vorige posting had je over de bak in neutraal,maar je bedoelde dus de TUSSENbak in neutraal.
Dan klopt het dat je dan wel gewoon kan schakelen omdat de verbinding naar de wielen er niet meer is.
Je hebt dus een koppeling die niet vrij komt.
Twee mogelijkheden.
1 Er zit nog steeds lucht in.
2 Heeft de auto lang stilgestaan? Dan kan het dat de plaat verkleeft zit op het vliegwiel of op de drukgroep.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbaabcc6d720fdd9b44b8cc426455037', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15960711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('15e1e8e6f99f60e2f50d5b8317f3dcc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15960711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: zo 30 sep 2012, 15:45
door Rienk
Eric,
Lucht is het niet heb 1 lieter door het hele systeem gespoeld om vuiltjes te veriwjderen en daarna 2 keer ontlucht.
Heb niet veel gereden de laatste tijd dus heb ook vermoeden dat het systeem verkleefd zit ergen.
Hoe kan ik dat het beste checken?
Versnellingspook en tunnel eraf an dan aan de linkerzijde een plaatje losschroeven klopt dat en kun je voldoende zien door die opening?
Groet
Rienk
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: zo 30 sep 2012, 23:00
door Eric&Betty Boop
Boven in het bellhouse,onder de steun van de pook,zit een gat. Maar als je daardoor wil kunnen zien of de plaat echt vrijkomt zal je een endoscoop moeten gebruiken.
Als je zeker weet dat alles goed zit en goed ontlucht is kan je gaan rijden en dan bij een beetje snelheid vol op de rem trappen met de koppeling ingetrapt. Een verkleefde plaat komt dan meestal wel los.
Verder is het ook zo dat als je nieuwe cilinders monteerd de slave zich ff in de goede ruststand ten opzichte van de drukgroep moet instellen. Dit kan een paar ritjes duren. Het aangrijppunt ligt dan ook nog erg laag,maar dat wordt vanzelf beter.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea7a99ab033c000ae2aa3b9c5162b5bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15961960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0dbf05fb3c3b0f26e30b572c46db9587', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15961960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: ma 01 okt 2012, 23:39
door remon
ik heb na mijn motor wissel het zelfde gehad. ik heb toen ook de drukgroep en koppelingsplaat vervangen. kon hem met draaiende motor niet in zijn 1 en in de achteruit krijgen. op aanraden van eric... gewoon starten in de versnelling..(koppeling in).. en ga maar gewoon aan de rit.schakelen tydens rijden gaat/ging wel. het
liefste met een tandemasser er achter. in ben nu een jaar verder... schakelt weer helemaal als vanouds.
er vanuit gaande dat het systeem goed is.. ontlucht/pedaalstand enz
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: di 02 okt 2012, 00:18
door Eric&Betty Boop
remon Schreef:
-------------------------------------------------------
> ben nu
> een jaar verder... schakelt weer helemaal als
> vanouds.
Het heeft bij jou toch geen jaar geduurd Remon?
Dat is wel erg lang.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffa86e24c721d646ef0aac53b6ff26ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15965206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c39f2b7b98125722ea8c547ebad0a991', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15965206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: di 02 okt 2012, 21:03
door Rienk
Remon,
Mijn hoofdcilinder was defect dat is duidkeijk want had lucht in systeem. Die is nu vernagen en heb nu weer weerstand op het pedaal. Kan me niet voorstellen dat op hetzelfde moment van de hoofdcilidner ook de koppeling of druk groep, druklager of gaffel of diafragma etc etc het begeeft die zijn allemaal vervangen 15 jaar geleden net zoals versnellingsbak revsie.
Komend weekend ga ik proberen wat jjn zegt, in zin 2 te starten heb dat nu steeds in de 1e versnelling gedaan met koppeling in en dan slaat de motor direct af.
Als dat het probleem niet oplost dan ga ik de oude werkcilinder terugplaatsen en kijken of dat verschil maakt misschien dat die niet helemaal funtioneert.
Daarna ga ik de flexibele slang niet direct op de wercilinder aansluiten maar eerst een stukje harde leiding met daarna flex slang en dan harde leiding naar hoofdcilinder. Misschien is dit onzin maar je weet het nooit, er zit niet voor niks op de lhd en rhd een harde leiding op de werkcilinder en daarna pas een stuk flex slang. Apke heeft ook de flex slang direct op de werkclinder maar heeft nog niet kunnen testen met draaiende motor.
Eventueel daarna nog een nieuwe hoofdkoppeling cilidner kopen en dan pas ga ik de bak verwijderen.
Hou jullie op de hoogte
Groet rienk
Re: Probleem koppeling serie 3 iets meer info
Geplaatst: wo 07 nov 2012, 21:47
door Rienk
Even een update van mijn koppelingsprobleem.
Van alles gebprobeerd maar kan nog steeds niet ontkoppelen.
Afstelling pedaal en vrije slag zijn goed.
Heb geen lucht in het systeem en ook gen lekkage.
Gaffel/vork lijkt intact en niet versleten.
Enige wat overblijft is mogelijk een klevende koppeling dus motor warm laten draaien en daarna in verschillende versnellingen proberen te starten met koppelingspedaal ingetrapt, helaas geen resultaat.
Laatste poging , laro de weg op geduwd en in versnelling gestart en stukje rijden.
Valt mij op dat de koppeling slipt als ik gas geef met koppelingspedaal niet ingetrapt.
Met koppelingspedaal ingetrapt en gas geven nog steeds slippende koppeling
Hoor ook een licht brommend geluid onder de auto vandaan komen als ik met koppelingspedal ingetrapt gas geef.
Heb ook nog met de voet op de rem gereden en dan ruik ik de lucht van hete/warme koppelinsplaat.
Conclusie ik heb geen klevende koppeling maar vermoed een kapotte drukgroep of diafragma omdat koppelingsplaat onvoldoende wordt aangedrukt door de drukplaat en ook niet voldoende loskomt bij intrappen koppelingspedaal.
Wat denken jullie?
Wat kost een drukgroep laten vervangen (serie3 88" diesel softtop)?
Als de bak los is welke zaken moet ik dan meteen ook laten vervangen?
Groeten rienk
Re: Probleem koppeling serie 3 iets meer info
Geplaatst: do 08 nov 2012, 10:55
door jamaar
drukgroep, koppelingsplaat, druklager en toplager in het vliegwiel dan zit je voor de volgende 80K+ weer goed, wel kijken of de koppelingsplaat goed om zit
als je niet weet hoe oud het blok is kan je overwegen om de keerring achter het vliegwiel en in de bak te vervangen, weet je zeker dat je geen olie op de plaat lekt
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b14cf03bfad6d482b1c0a5565f5cf7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16073805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Probleem koppeling serie 3
Geplaatst: do 08 nov 2012, 11:28
door Edwin109
Vergeet het borgje voor het druklager niet.
De onderdelen kosten je nog geen 200 euro.
Wat het duur maakt zijn de arbeidskosten.
Het is veel werk,reken zeker op een dag.
Echter het is geen moeilijke klus.
Om de kosten in de hand te houden kun je het beter zelf doen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2012 10:38 door Edwin109.
Re: Probleem koppeling serie 3 opgelost
Geplaatst: za 22 dec 2012, 14:46
door Rienk
Allen,
Na vele pogingen om de koppelingsplaat los te krijgen dan toch maar besloten de laro naar de garage te brengen.
Bleek toch zoals ik als eerste dacht een klevende koppelingsplaat te zijn. Deze zat vastgeroest in/op het vliegwiel.
Met met behoorlijk wat kracht hebben ze de plaat los gekregen en systeem bekeken en waar roest zat dit verwijderd.
Nu koppelt en ontkoppelt de laro weer.
Mijn diagnose dat de koppeling slipt als ik rij met voet op de rem was dus niet correct.
Denk ook dat ik weet hoe de plaat is vastgeroest. Bij mij in de buurt is een nieuwbouwwijk waar ik s,avonds wel eens ga crossen dan rij ik 5 min naar huis en zet de laro waarschijnlijk vochtig weg (beginners fout) en daardoor gaat de boel roesten en vastzitten. Rij niet door hele diepe plassen maar toch Voortaan na het crossen maar even een ritje op de snelweg om alles droog te rijden.
In ieder geval ieder dank voor het meedenken.
Rienk