Pagina 1 van 1
Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 00:27
door Dirk
Welk olie of vet moet je gebruiken voor het monteren van een nieuwe nokkenas?
Bij het inlopen is het de bedoeling de motor ca 20 minuten te laten lopen op ongeveer 2000 toeren. Hoeveel is dit ongeveer in termen van gas geven, half of vol of ergens tussenin. Is lastig te bepalen zonder toerenteller.
met vriendelijke groeten,
Dirk
Range Rover 1973 3.5 V8
Series III 88" 1973 2.25 B
Re: Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 00:43
door Frans Bonnes
Bij een nieuwe nokkenas hoort ook het nieuwe vet geleverd te worden, lijkt mij tenminste.
Want het is een speciaal soort vet.
En normaal gesproken is 2000 toeren iets minder dan half gas. Vol gas zou ongeveer 4800 toeren moeten zijn.
fb
Re: Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 13:52
door Jos Daalmans
Hoi,
Voorzichtig met half gas. Het gaat dan om een nagenoeg onbelaste motor en als je een beetje gas geeft, zit je al snel aan de 2.000 toeren, met half gas (wat betreft de pedaalstand) zit je al snel op het maximale toerental want je levert dan (theoretisch) half vermogen.
Het betreft een benzine en geen dieselmotor, die wel goed naar de stand van het gaspedaal luisteren wat betreft toerental.
Aannemend dat je motor normaal 800 tot 850 toeren stationair draait, moet het wat betreft geluid best terug te voeren zijn wat 2.000 tot 2.500 toeren zijn.
Je moet alleen opletten dat je meteen na het starten de motor meteen op dit toerental brengt en niet even stationair laat lopen, dan hel je al kans dat de boel verkeerd inloopt.
Heel belangrijk is, is dat je de tandwielen van de oliepomp een dot vaseline meegeeft, anders krijg je geen oliedruk en moet je al meteen het inlopen afbreken.
Liefst met een boormachine (als de ontsteking er nog niet in zit) en een dop van (ik meen) 12 mm laten draaien. Je hoort dan dat de boormachine zwaarder belast wordt, en dan weet je dat er oliedruk wordt opgebouwd en is het oliecirquit gevuld en onder druk.
Start daarna de motor en ga meteen naar het gewenste toerental. Gaat er iets mis, meteen de motor uitzetten en niet stationair laten lopen.
Ik heb zelf laatst zo een oude "motortester" (dwell/voltage/ en allerlei belangrijke punten van vroeger) gekregen, die dus ook het toerental kan meten met twee klemmen op de bobine. Ik weet niet waar je woont. Ik woon in het zuiden (Elsloo) en wil dat ding best wel ter beschikking stellen. Gedeeld gereedschap is het halve werk, zullen we maar zeggen.
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 19:26
door Dirk
Heren, bedankt voor de info.
Ik woon in Zuid-Holland, Jos. Beetje ver weg maar bedankt voor het aanbod. Kan wel even op het werk navragen of ze daar zo'n apparaat hebben.
De nokkenas heb ik opgehaald in Engeland en het vet was helaas niet meegeleverd. Heb het met de leverancier over de V8-motoren gehad en over de prachtige omgeving maar het vet is helaas niet ter sprake gekomen. Zal wanneer ik niet weet welk vet ik moet hebben om het vet hier te kopen naar de leverancier bellen om het na te sturen.
bedankt,
Dirk
Re: Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:14
door Roel
Jos Daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb zelf laatst zo een oude "motortester"
> (dwell/voltage/ en allerlei belangrijke punten van
> vroeger) gekregen, die dus ook het toerental kan
> meten met twee klemmen op de bobine.
Ik zie ze regelmatig voorbij komen op marktplaats voor redelijke bedragen
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:18
door Jos Daalmans
Hoi Dirk,
Kijk eens naar:
[www.realsteel.co.uk]
en met neme op pagina 2 de BY103 Competition Cams Cam Lube
Neem anders eens contact op met deze mensen bij Realsteel, die kunnen je vast van advies dienen.
of bij Rimmer Bros de :
[www.rimmerbros.co.uk]
Dit is ook speciale CA\am inloop olie.
Dit is blijkbaar een wat plakkerig spul wat niet snel tussen de nokkenas en de lagers uit geperst wordt.
Succes en sleutel ze,
Jos
Re: Monteren en inlopen nokkenas V8
Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:28
door Franc
Dirk,
Inlopen en toerental op min. 2000 zetten kan prima met de stationairschroef. Dat voorkomt ook dat je het toerental veel te hoog maakt.
Om de paar minuten een beetje meer en minder is mij verteld.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen