Pagina 1 van 1

VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 20:59
door neef Henk
Help, vandaag is mijn turbo kapot gegaan op weg naar huis vanaf het LR kampeerweekendje. Het moeilijke van het verhaal is dat het gaat om een TGV international blok met zo'n variabele turbo, deze zijn nogal lastig te vinden en erg prijzig heb ik begrepen.
Omdat het me dagelijkse wagen is moet hij natuurlijk weer zo snel mogelijk op de weg zijn. Is het mogelijk om een andere turbo te monteren van bijvoorbeeld een 300tdi (lijkt mij makkelijker om te vinden) of zijn er nog andere mogelijkheden?

Wie kan me wat op weg helpen met adviezen/adresjes etc?

Groeten neef Henk


Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 00:54
door Bart van Dessel
Er past een 300 tdi turbo op, op mijn 300 tdi zit tenminste een 2.8 TGV turbo die er ook gewoon op paste. Weet alleen niet meer precies of de aansluitingen van de olieleidingen hetzelfde waren, ik heb bij Pirtek wat aan laten passen. Je hebt ook de voorpijp van de 300 tdi nodig, die past wel gewoon op de rest van je systeem. En je inlaatslangen lopen anders. Maar zo handig als jij bent, dat krijg je wel voor mekaar. Persoonlijk zou ik de TGV turbo laten reviseren.

gr, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 08:40
door neef Henk
Ik zit er ook aan te denken om de turbo te laten reviseren, ik heb hem er nog niet afgehaald dus weet ook nog niet wat er precies aan kapot is. Tijdens het rijden verloor ik opeens vermogen en na een controle zag ik dat er olie uit de turbo liep en er olie uit de uitlaat kwam met veel rook. De temperatuur van de motor was gewoon en deze loopt ook nog steeds netjes (gebruik hem natuurlijk niet meer omdat ik bang ben dat ie op olie gaat lopen).
Weet jij misschien waar ik een turbo kan laten reviseren?

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 08:51
door sjeroens
Henk,
Kak dat ie kapot is.
Misschien kun je deze mail mailen:
[www.ebay.co.uk]
Hij heeft er meer dan 10 tgv's te koop staan en weet ook misschien wel de juste kanalen...
Misschien de 300tdi van turbo Marianne even "lenen"
op het forum:
[forums.lr4x4.com] staan ook een hoop links o.a. Prins maasdijk.
sccs,
jeroen

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 11:14
door Bart van Dessel
Mario Koks had een revisiebedrijf gevonden die turbo's voor een heel acceptabel bedrag deed reviseren. Mail hem maar eens,

Gr, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 11:34
door Alan T
baale Henk
maar t weekend was weer goed

heb helaas het antwoord niet
maar zou het niet mogelijk zijn om van een ander merk {op de sloop} een variabelle turbo te gebruiken
of is dat.....

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 11:58
door Bart van Dessel
Dat past niet, de turbo van de 2.8 is uniek in z'n soort volgens mij.

gr, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 12:44
door RoLandrover
[www.amt.nl]

leesvoer.

grtn

RoLandRover

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 12:54
door Bart van Dessel
Goh, wist ik niet, niet te reviseren..de mijne is ook in 2011 gewoon vernieuwd trouwens....dit AMT document stamt uit 2009, misschien dat het nu wel mogelijk is om te reviseren. Paar telefoontjes naar bedrijven doet wonderen, Google staat er vol mee.

Gr, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 14:32
door RoLandrover
Eigenlijk is het heel simpel zoals ik van een aantal 'reviseurs' heb gehoord :

Garrett levert geen onderdelen voor de VNT's omdat ze niet goed te reviseren zijn.
bedrijven die dit wel doen gebruiken imitatie onderdelen welke misschien ook in verschillende kwaliteiten te koop zijn.
(ebay staat er vol mee uit China) Deze info heb ik rond April Mei van dit jaar gekregen.

Misschien dat ik het zelf wel zou proberen ,...maar adviseren kan ik het zeker nog niet.

grtn

RoLandRover

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 17:31
door Puffino
Ik hoor wel heel veel problemen met die 2.8TGV. Is dit nu toch een ... minder leuk blok dan het lijkt?

Sterkte Henk, is niet leuk dit. Toch in elk geval maar zoeken naar een 300tdi turbo om er op te zetten, dan heb je in elk geval een betrouwbare turbo. Is denk ik makkelijker en sneller te regelen dan turbo revisie. Dan kan de revisie op de kalm-aan stand.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 17:37
door Bart van Dessel
Heel veel problemen? Dit is de eerste keer dat ik van een kapotte TGV turbo hoor eigenlijk. Ik zit er misschien niet zo in, dan hoor en zie je ook minder.

Gr, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 18:13
door Puffino
ik twijfelde of een tgv soms mijn blok moest gaan worden, in plaats van een 200tdi. Toch maar voor de disco-donor route gegaan en dus een 200tdi e rin gegooid (na enige aanvangstroubles ;-) ).

In dat twijfeltraject hoorde ik nogal vaak dat die tgv toch niet zo betrouwbaar was als hij had moeten zijn.

WAT er loos is weeet ik niet, ik heb niet de indruk dat de turbo vaker het probleem was, eerlijk gezegd.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 18:39
door Bart van Dessel
Je hoort meestal alleen de probleem gevallen, wat ze dan niet erbij vertellen is dat er continue een aanhanger van 5 ton erachter hangt of 50.000 km dezelfde olie. Maar ik moet eerlijk zeggen dat je met een 200/300 tdi gewoon safer zit, veel goedkoper in onderdelen en makkelijk en overal beschikbaar dus je hebt wel gelijk. Ik heb ooit de demo-disco van Prins gekocht, daar zat ook een probleem in wat Prins heeft verzwegen helaas.

gr, bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 19:11
door Puffino
ai zelfs zo aardig zijn ze dus daar bij Prins. Beetje jammer.

Ik ben ook nog steeds blij met de keuze. Fijne blokken. Rauw maar sterk.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 19:41
door RoLandrover
De turbo's gaan inderdaad kapot. Ik heb er hier ook één liggen.

Ik denk, maar dat is een aanname met mijn 'beperkte' kennis van motoren en turbo's;

dat de turbo teveel belast word. Bij een normaal blok word de stand van de variabele turbo electronisch bediend.
De TGV heeft dat niet. De turbo blaast zo hard hij kan, tot de druk te hoog word en dan pas veranderd de stand van de schoepen in de turbo. Dat betekend dat wanneer de motor amper belast word (half gas op een 80 weg b.v. of afremmen op de motor en zelfs stationair) dat de turbo staat te pompen zonder dat het nodig is. De electronische varianten zullen dan de vaantjes veranderen zodat de turbo het even 'rustig' aan doet.

grtn

RoLandRover

btw, heeft iemand toevallig een turbo liggen van een VW LT28 2002-2006 2,8? Ik heb er één nodig,...

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:02
door Bart van Dessel
Ik heb een turbodruk meter op m'n TGV zitten en het effect zoals RoLandRover omschrijft dat klopt precies, bij volgas schiet ie effe naar 1,6 bar en gaat dan terug naar 1,2 ongeveer. Bij half gas gaat ie ook snel rond de 1 bar staan. Je hebt wel direct vermogen als je dan in 1 keer veel gas geeft.

gr, bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:39
door neef Henk
Dank allemaal voor de info en tips tot nu toe. Ik heb enkele mailtjes de deur uit gedaan voor een originele VNT maar ik verwacht dat het boven mijn budget gaat Ik ga in ieder geval op zoek naar een 300tdi turbo, die zijn vast wel betaalbaar te vinden. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:48
door RoLandrover
Henk,

je zal de downpipe ook weer passend moeten maken helaas.
Ik dacht te weten dat je in een FC beperkte ruimte hebt. Check dus effe hoe je uitkomt.

Een 300Tdi past ook in een FC dat weet ik, maar misschien zit er nu net weer iets op een andere plaats dat je daar last
van gaat krijgen....

grtn

RoLandRover

ps met deze man heb ik nog geen zaken gedaan enkel veel met hem gecommuniceerd over turbo's en onderdelen.
[www.santentechnics.com] Hij heeft er naar mijn idee verstand van en



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2012 19:46 door RoLandrover.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:58
door Bart van Dessel
downpipe van TGV loopt inderdaad heel anders, ongeveer hetzelfde als een 200 tdi,

gr, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 23:21
door Sergej
[www.budget-parts.nl]

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 23:41
door neef Henk
Ik hou het graag origineel dus ik ga op zoek naar een VNT turbo. Misschien is mijn oude nog te reviseren....................ik ga vrijdag dat ding uitbouwen en kijken wat er nu echt mee aan de hand is. Er druipt in ieder geval olie uit de turbo en uit de uitlaatpijp

Groeten neef Henk


Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 00:04
door Wiel
Controleer eens de olie retour/ afvoerleiding(richting carter) of deze verstopt is. Bij mijn VNT was namelijk de retourslang richting carter geknikt, waardoor de oliedruk te hoog werd en de olie via de turbine kant de uitlaat in werd geperst.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 00:37
door laro13
Heb je hier al is geïnformeerd:

http://www.mdengineering.co.uk/i

de TGV international specialisten in Engeland.

Succes!

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 08:31
door neef Henk
Ik heb ze al een mail gestuurd dus ben benieuwd of ik reactie ga krijgen, zoniet dan ga ik bellen met ze.

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 08:32
door neef Henk
Dat is een goede tip, ik hoop dit weekende te kunnen sleutelen aan de turbo dus misschien levert dat wel het probleem op.

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 20:25
door neef Henk
Ik heb een reactie van ze gehad (md engineering) en bij hun kost een nieuwe 995 pond excl. vat. Dat gaat em dus niet worden helaas.

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 21:47
door sjeroens
995 pond?
Ik denk dat we binnekort maar weer naar de uk moeten, voor dat geld hebben we een hele auto...
man, man, man, wat een bedrag...
heb je al contact gehad met Brazilië? daar werd dat ding toch gemaakt?
J.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 21:47
door louis
Hoi Henk,

Jammer, da's balen.
Bart vind 't leuk speelgoed! maar ik zag te veel verhalen van dat die dingen stuk gaan.
Daarom heb ik op mijn TGV 'n 300 TDI turbo laten zetten.
Louis

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 22:06
door louis
hiero in brazilie:
[lista.mercadolivre.com.br]

dat is ook pak 'm beet 1000 euro (voor 'n 2e handse), en dan heb je hem nog niet hier.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 22:24
door neef Henk
Ik ben ben dat het ook een 300tdi turbo zal gaan worden, ik kan op dit moment geen maandsalaris missen. Eerst van het weekend dat ding demonteren en eens kijken wat er precies is gebeurd, ik heb nog enige hoop dat de turbo zelf nog heel is maar een oliekeering ofzo stuk is. Dit hoop ik omdat er olie uit de urbo loopt en uit de uitlaat................

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 22:31
door Paul Kampeerrover
Hoi Henk,
In Amerfoort heb ik dit bedrijf gevonden. Een telefoontje er aan wagen i misschien de moeite waard.
[www.turbo-hulp.nl] Mijn "bevriende garage"hier in het dorp laat daar vaker turbo's reviceren.

Gr. Paul

P.s., wel bijzonder dat er 3 101's met pech waren op de terugreis van het evenement.

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: di 25 sep 2012, 23:53
door neef Henk
Dank je Paul, heb vanavond flink aan het surfen geweest op internet en heb een aantal adressen gevonden die ik van de week maar eens ga bellen waaronder jou tip.
Ik vond het ook al erg verdacht dat er op 1 dag 3 101 kapot waren

Groeten neef Henk

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: wo 31 okt 2012, 19:27
door Bart van Dessel
[link.marktplaats.nl]

Groetjes, Bart

Re: VNT Turbo of 300tdi?

Geplaatst: wo 31 okt 2012, 20:02
door neef Henk
Ik heb een nieuwe turbo aangeschaft, kostte wel een rib uit me lijf maar ik rij weer als vanouds

Groeten neef Henk