Pagina 1 van 1

kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 19:28
door Jan Willem
Ik heb een kloink in de aandrijflijn.

Het kwam het eerste voor op het parkeerdek op de zaak bij het maken van een bocht (dan verdenk je de diff)
Op de weg naar huis geen problemen in de eerste bochten maar bij optrekken bij het stop licht wel weer een kloinkje
vervolgens wel en niet meer in een bocht en wel en niet meer tijdens rechtuit rijden (op snelweg dus echt recht uit)

Om mijzelf en toekomstige problemarissen te helpen. Waar gaan we allemaal zoeken en Wat verdenken we allemaal!!!

Ikzelf denk eerst de achteras van de grond en de wielen draaien om zo het diff te manipuleren.
Vervolgens de steekassen eruit en nader inspecteren.

Maar kan de tussenbak meedelen in de ellende???
Tijdens de rit naar huis van de DLRS ging vlakbij huis spontaan het diflock lampje aan

Iemand tips en tricks??

Tnx

JW

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 19:38
door defendertje90
Diff, tussenbak (lampje kan de schakelaar zijn die niet helemaal helder is of een draad die bloot ligt en dus zorgt dat lampje gaat branden) hoofdbak zou ook nog kunnen. Speling op kruisjes in de cardanas, meenemers.

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 19:45
door Arthur Verhalle
Jan Willem,

Om te beginnen zou ik eens kijken naar je cardan-assen en niet je steekassen/tussenbak verdenken. Als het een steekas betreft, kom je niet weg (lees eerdere thread waarbij ik een soortgelijk akkefietje had, bovendien klinkt dat niet als kloink, maar meer alsof er een bak knikkers in je versnellingsbak zit).

Het difflock-lampje kan om drie redenen spontaan gaan branden:

-1- kortsluiting op het contact als gevolg van water (terrein gereden?)
-2- kortsluiting in de kabelboom als gevolg van hitte (smeltende isolatie + vocht). altijd goed voor een enorme zoektocht
-3- difflock is niet goed uitgeschakeld

Als je met diflock hebt gereden en deze is niet goed uitgeschakeld, dan is het je voorste cardan, of beter de kruisstukken van dat ding, die het loodje gaat leggen. Remedie: ONMIDDELLIJK verhelpen. Als die cardan losgaat, is de ravage en persoonlijk letsel niet gering.


Arthur

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 21:42
door Frank 110V8
Hoi,

Krik jewielen eens op en draai ze rond terwijl wij max links/rechts gestuurd staat. Kloink: homokineet stuk.

Groet Fank

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 22:40
door Jan Willem
Kep het idee dat het de achtertrein is.
Dus tussenbak, aandrijfas, dif e.d.

JW

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 22:41
door Jos Daalmans
Hoi,

Neem aan de Defender of 90/110. De klink kan ook van de kogel van het A-Frame komen. Ik had er twee, die meteen achter elkaar zich melden bij het gas geven en loslaten te horen waren.
Toen ik de auto voor de APK aan het voorzien was van nieuwe rubber bussen, moest ik ook het A-Frame demonteren. De moer van de kogel maakte me veel zorgen, maar wat schetste mijn verbazing, toen ik de splitpen van de kroonmoer er uit gehaald had, kon ik deze met de hand loshalen. De vorige eigenaar had deze kogel die nog vrij nieuw uit zag vervangen, maar had blijkbaar geen grote steeksleutel (zal de oude wel met hamer en bijtel hebben los gehaald.
De conus van de kogel was niet beschadigd en na het persen van de rubbers uiteraard wel vast gedraaid, en dan met een flinke buis op een passen steeksleutel.

Hierna heb ik nog wel een kloink, maar minder als ik eerst had. Deze kloink komt overigens duidelijk ergens van achter de versnellingsbak vandaan en ik verdenk de tussenbak van dit geluid. Dit geluid zal hij de laatste 100.000KM gemaakt hebben en zal dit de komende 100.000Km ook nog wel maken. Dit is een voordeel van een Laro, speling en rammelen, maar wel blijven lopen, dit in tegenstelling tot alle moderne auto's die maar een keer een geluid maken en dan meteen defect zijn.

Zoals al gezegd, kijk toch maar even naar de kruisjes in de cardan assen. Als er iets afbreekt en de voorste aandrijfas valt naar beneden, heb je kans dat je "air-borne" wordt, alleen de landing zal niet gepland en te sturen zijn. De achterste cardanas kan dit effect overigens veroorzaken.

Verder kan het tussen differentieel behoorlijk versleten zijn en veel speling hebben, zonder dat je er verder iets van merkt. Je krijgt dan een vrije slag in de aandrijving, die dus ook de kloink kan veroorzaken.
Til eens een wiel op, zet de auto in de vierde versnelling (prise direct) en draai dan eens aan het opgetilde wiel.
De speling ofwel vrije draaiing die je met het wiel kunt doen, is een optelling van alle spelingen en wel:
driving member met steekas spiebaan,
steekas spiebanen met differentieel wheel en gear, kroonwiel en pion,
de kruisjes en het schuifdeel van de cardanas,
het complete differentieel in de tussenbak,
de tandwielen in de tussenbak
de uitgaande as van de versnellingsbak met de spiebanen die in de tussenbak rijken
de speling van de synchromesh van de vierde versnelling met de primaire as en
de spiebanen van de koppelingsplaat.

Uiteraard telt het gedeelte aan de voorzijde van de tussenbak ook meer en dan zijn er nog twee homokineten van de vooras erbij.

Als ik dit bij mijn Ninety doe, kan ik het wiel ongeveer 10 minuten op een klok naar voor en achter bewegen. Gezien de opsomming van alle spiebanen en tandwielen, lijkt mij dit geen ramp.
Doe je dit met veel kracht, hoor je wel een kleine kloink, maar met de draaiende motor en de massa van de auto genereer je natuurlijk veel meer krachten en dus geluid.

Succes en sleutel ze, ik hoop dat je de klionk kunt traceren.

Jos

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 23:22
door sander "one10"
Janwillem

Zijn je rubbers/bushes van je hockeysticks nog goed ? , die waren bij mij ook versleten
En dat was ook een kloink....

Succes met speuren bij de kameel

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd


Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 00:17
door Jan Willem
Das allemaal nieuw (zegt trouwens ookl nix)

Morgen til ik eens 1 kamelenpoot op en laat weer wat van me horen.

Gr

JW

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 00:18
door Rickske
RRC? 90/110?

Check alle bussen, kogel op a-frame is zeker een hoofdverdaxchte als je al denkt aan tussenbak en of achtertrein. Bussen vervang is een karwijtje! maar soms moet t en hij rijd/stuurd stukken beter daarna! Speling in de tussenbak kan ook, maar verklaard niet met bochten, wel met optrekken/stoppen/optrekken. maar ook dan kan kogel aframe al een heleboel schelen!

Je difflock lampje zal ik zeker eens nakijken, je zal niet willen dat je op de snelweg in difflock rijd...

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3601f1b33f5b1427fd4ddfd3fd24c139', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15940773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2012 22:19 door Rickske.

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 00:41
door sander "one10"
Kijk uit voor de bulten hè !
Als je hulp nodig hebt geef je maar een belletje
Dan kom ik met de Niksan de kameel aansporen....

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: di 25 sep 2012, 00:04
door sander "one10"
en al wat gevonden ?

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: di 25 sep 2012, 17:25
door Jan Willem
Heb jij gisteren naar buiten gekeken ?

Ik wel en dacht...nou ik blijf mooi binnen

JW

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: di 25 sep 2012, 20:19
door sander "one10"
vandaar ook de vraag JW !
was zulk lekker sleutelweer , ik dacht hij heeft vast wat gevonden

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: di 25 sep 2012, 22:35
door Jan Willem
En vanavond moet ik aan de studie dus komt er ook nix van.

Wanneer regelt de regering eens een keertje dat er 48 uur in een dag zit pffffffff

JW

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: di 25 sep 2012, 22:49
door Jos Daalmans
Hoi,

Wat mij nog "tebinnenschiet", ik heb de LT85 bak van mijn Ninety voorzien van nieuwe lagers, vijfde versnelling en synchromesh.
De uitgaande as van de V-bak had wat slijtage op de splines en ik had de as willen vervangen (1mm weggesleten). Helaas was voor een nieuwe schakelas op dat moment een levertijd van vier weken en heb ik besloten om de oude as maar te gebruiken. Achteraf heb ik toch vier weken moeten wachten op de stop-pin en stop-plaat, dus zou het niks hebben uitgemaakt.

De splines van de schakelas (met name dus datgene wat in de tussenbak prikt) hebben een probleem dat deze helemaal droog lopen, ondanks dat ze in een versnellingsbak of tussenbak zitten. De olie wordt door het tandwiel (wat door de uitgaande as van de v-bak wordt aangedreven) rondgeslingerd en daardoor blijft de olie weg van de splines.
Er is een oplossing met een pick-up ring, die de olie die in de tussenbak boventegen wordt geslingerd, wordt opgevangen en naar de splines wordt geleid. Dit voorkomt slijtage.
Je kunt de slijtage van deze splines controleren door het ronde deksel achter op de tussenbak zit (met 6 schroeven vastgezet) los te halen, de auto op te krikken aan een wiel en met een extra paar handjes het opgetilde wiel naar voor en naar achter te bewegen. De versnellingsbak in de vierde versnelling zetten en de tussenbak in de hoog zetten. Kijk dan of je speling ziet tussen de splines van de uitgaande as en het tandwiel dat wordt aangedreven.

Er is ooit discussie geweest over de oil-pickup ring en het bijbehorende "gootje". Ik heb even gezocht en kwam op deze discussie uit:
[landrover.startpagina.nl]

Waarbij een gootje op het deksel wordt gemonteerd.
Ook is er een volgend deel:
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
geweest of nog leverbaar.

Succes en sleutel ze,

Jos

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: di 25 sep 2012, 23:01
door sander "one10"
Studie gaat voor sleutelen....
Het schijnt dat de regering als proef volgend jaar enkele 48uurs dagen wil invoeren.....

Studeer ze.....

Re: kloink in aandrijflijn

Geplaatst: za 29 sep 2012, 19:18
door Jan Willem
Kogel A-frame zat wel wat los en is inmiddels aangedraaid.

Hoe check je speling op de kruisjes??

Mag je cardan as geen mm bewegen of is hier een tollerantie toegelaten!

Ik sjek me suf maar tis mooi weer

JW