Pagina 1 van 1

Draaien van turbo

Geplaatst: vr 21 sep 2012, 00:48
door De Defender
Hoi,

ik ben een 300tdi met automaat aan het inbouwen in een 90 van 1985.
De motor / aandrijflijn komt uit onze discovery van 1997.
Alles gaat best goed en de motor heeft alweer even gelopen (met een mechanisch brandstofpomp van een 200tdi)

Om de buis vanaf de turbo naar de intercooler wat meer ruimte tegeven wil ik de turbo draaien.
De leidingen van de olie wil ik graag ik dezelfde positie houden.
Moet ik voor het draaien van de "lucht-pers-zijde" de turbo demonteren i.v.m. de grote segering(?)
Of kan ik zonder iets te demonteren de buitenkant met een kunststof hamer voorzichtig in een andere positie tikken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

B.v.d.

Groeten,
Sybolt

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: vr 21 sep 2012, 22:08
door Mud Machine
Ik begrijp niet waarom je de turbo wil draaien. Dat moet bij een 300Tdi gewoon passen. Of zit de motor niet op de 300Tdi plaats?

Om te draaien de boutjes waarmee het alu deel geklemd zit iets lossen en royaal inspuiten met kruipolie. Tijdje in laten werken en dan met een passende pijp (zo veel mogelijk draagvlak) in de turbo voorzichtig verdraaien.

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: vr 21 sep 2012, 22:17
door sjorsboomschors/aka/PP
denk dat hij bedoelt dat de stuurstang in de weg zit ( LHD ) maar kan er ook zomaar naast zitten.....

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: za 22 sep 2012, 01:32
door Dixo
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp niet waarom je de turbo wil draaien.
> Dat moet bij een 300Tdi gewoon passen. Of zit de
> motor niet op de 300Tdi plaats?
>

Misschien een andere intercooler dan standaard, waarbij de aansluitingen net wat anders zitten?

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 14:13
door Han van Gelder
Hallo Sybolt,

Indertijd bij iemand een 200tdi ingebouwd en bij deze turbo hebben we het huis ook gedraaid dmv de seegerring te verwijderen, los te halen en dan op nieuwe positie weer erop zetten.
Rond tikken met een "hamer"zou ik afraden aangezien er een O-ring zit ter afdichting en die wellicht stuk gaat met alle grappen vandien.
Bij de turbo die ik toen verdraaid heb moesten we wel nieuwe gaatjes boren/tappen voor de wastegate klep....
Dit was echter ook geen probleem.

hopelijk helpt diet antwoord je op de goede weg.

Grtzzz,

Han

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 18:03
door RoLandrover
Hey Han!

Long time no see op de prik .

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 20:37
door Han van Gelder
Hallo Roland,

Meelezen laat geen sporen na ;-)
En bij deze kon ik het niet nalaten om te reageren.

Grtzzz,

Han

Re: Draaien van turbo

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:12
door De Defender
Hallo allemaal,

Een beetje late reactie van mij maar met een goed excuus; weekendje NK challenge

De 300tdi ligt volgens mij inderdaad een paar centimeter verder naar achteren dan standaard.
De radiateur en intercooler zijn nog standaard en zijn ook een paar centimeter naar achteren geplaatst.

Het "probleem" zit in de buis vanaf de turbo naar de intercooler, deze heeft heel weinig ruimte tussen de turret (niet staadaard) / binnenscherm en de dynamo.
Wanneer ik de hoek van de lucht- / pers- kant van de turbo iets kan veranderen (omhoog) dan heeft alles weer genoeg ruimte.

Ik ga dus de seegering loshalen en de turbo draaien, met eventueel nog wat aanpassingen aan de klep.

Bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Sybolt