Pagina 1 van 1

Vliegwiel

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 23:07
door Sven
Dag,

Ik word door mijn lr specialist gewezen op het feit dat bij ongeveer 200k op teller het vliegwiel, koppeling en drukgroep mogelijk moet worden vervangen. Naar het schijnt een veel voorkomende kwaal van de defender td5

Is dat bij defender rijders onder jullie bekend?
En zo ja wat was ongeveer kwijt voor de reparatie?

Sven

Re: Vliegwiel

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 23:28
door Exfietser
Even de zoekfunctie gebruiken en KLIK

Arnold.

Re: Vliegwiel

Geplaatst: do 20 sep 2012, 03:00
door Andrew Colville
Het dubbel masa vliegwiel heeft geen service interval, ook de koppeling druk groep etc heeft geen specifieke service interval.

De dubbelmassa vlieg wiel meld zig vanzelf, namelijk bij geluiden uit het koppelings huis, maar ook metaal veilsel, en mogelijk ook een slecht signaal van de krukas positie sensor ( deze is magneties ) en dus ook mogelijk een motor storing.

In de meeste gevallen begint het met een vervelende trilling of een hoorbare rammel, tussen tijds kan je of je garage kijken of er vijlsen uit het vliewiel huis komt door de doorwadings plug te verwijderen.

gemiddels sneuvelen de koppelingen bij 250 000 Km, in de regel is het verdtandig om dan ook het vlieg wiel meet te nemen, dan hoeft de versnellings bak niet 4000 km later er weer onderuit. ( de uuren bij de garage zijn duurder dan de onderdelen )

Maar zolang er geen slippende koppeling is of rare geluiden kun je gewoon door rijden.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Vliegwiel

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 13:28
door Tata-D2
Hallo Sven,
Ben het helemaal met Andrew eens. Als bv de koppeling aan vernieuwing toe is vliegwiel ook vervangen want de boel ligt dan toch los.
Voor mij geen experimenten, ik ga voor origineel dus voor een gewoon vliegwiel.
Heb het bij Vis in Scheveningen laten doen 2 jaar terug ivm koppelingsproblemen en dat kostte rond de euro 1100.
De dealer is ook zeer goed, iets duurder. Auto Rega heb ik (nog) geen ervaring mee, maar die hebben er ook kaas van gegeten.
Groet, Willem

Tata-D2.

Re: Vliegwiel

Geplaatst: di 25 sep 2012, 23:54
door Sven
Dank voor de inzichten. Heeft nu 200k geloen en heeft nu bij koud wegrijden een huiltje. Schijnt een koperen flens of ring te zijn. Daar waar de krukas de bak ingaat. Is dat ook de plaats van vliegwiel en drukgroep?

Re: Vliegwiel

Geplaatst: do 27 sep 2012, 19:23
door Grumpy Old Sil
Toplager heet dat ding. Daar waar je v-bak je krukas ingaat (andersom dus, maar is niet belangrijk). Vliegwiel en drukgroep zitten daar ook.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e1fd94d955a64b60c5044df0b6dced5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15952830, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III

Re: Vliegwiel

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 18:02
door jacob
tja dat begong hij van mij ook te doen bij 200k. en ik zit nu al op de 330k.
en af en toe bij kout weer hoor ik hem weer.

geld ook voor het vlieg wiel die begint nu een beetje te komen. (word tijd voor vervanging)

mvg jacob

Re: Vliegwiel

Geplaatst: za 29 sep 2012, 20:50
door Sven
dank allemaal voor jullie informatie.