Pagina 1 van 1

afstellen diff

Geplaatst: za 15 sep 2012, 09:26
door Eelco
Hallo,
Ik ben bezig met een 1974 6 cil 109 project. De vooras nemen we nu onderhanden. We hebben het diff uit zijn behuizing gehad en zit nu weer terug. Volgens het werkplaatshandboek moet dat nu afgesteld worden. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? Kan ik dit zelf? Wie kan mij hiermee helpen?

Alvast dank
Groet Eelco

Re: afstellen diff

Geplaatst: za 15 sep 2012, 21:29
door disco ronl
ik heb het zelf gedaan bij een rover dif uit een disco1 (is gelijk aan defender, maar mogelijk toch weer anders als jou 109)
zet de dif in ht huis, draai de grote moor aan de zijde van het kroonwiel zo ver vast zodat er geen speling meer voelbaar is tussen kroon en pignon tandwielen.
draai nu de andere moer zo ver vast zodat er weer net wat speling ontstaat.
deze speling moet je meten met een meetklok, is echt op gevoel niet te doen, je denk nl al snel dat het goed is maar als je dan na meet met de meetklok zie je dat het niet goed is.
eventueel testen met blue... (een soort verf/vet) dat je smeert op het kroonwiel en na verdraaing van het kroonwiel kan je dan de afdruk zien van het pignon wiel
deze moet ongeveer in het midden van de tand zitten.
gewoon even mee spelen en uitproberen met verschillen de afstelling, dan zie je algauw hoe het zou moeten.

meetklok moet je vast kunnen zetten op het difhuis met een verstelbare beugel.
meetklok en verstelbare houders zijn bv tekoop bij Conrad.