Afgelopen zaterdag onderweg met de Ambu naar de sortout Zeewolde gestrand met pech.
Startmoter komt voldoende rond dus geen accu dynamo probleem. Ook de brandstof toevoer benzine en LPG geen probleem. Het motorblok 2,25 liter ligt dubbel aan massa, dus ook dit is niet de oorzaak.
ANWB erbij gehaald blijkt er geen vonk op de bougies te komen, geen defecte bobine maar doorslag op de rotor.
T,ja die had ik niet op reserve bij me, nog een aantal telefoontje gepleeg maar helaas zonder succes.
Dus uiteindelijk door een bergingsauto laten afslepen, jammer BBQ gemist.
Zondag met de disco toch nog de sortout bezocht, prachtig weertje gezellige sfeer en de complimenten voor de organisatie.
Tevens een mooie gelegenheid om een nieuwe rotor, bobine, contactpunten en condensator te kopen.
Dindagavond de nieuwe rotor geplaatst en jawel starten lopen, tijdens het proefrijden kreeg ik wel het gevoel dat de onsteking nagesteld moest worden.
Vanavond de ambu weer gestart sloeg direct aan, maar liep niet echt geweldig. Daarna krijg ik hem niet meer aan het lopen. Alles gecontroleerd en opnieuw het zelfde euvel geen vonk op de bougies, bobine getest is oké, contakt stift in de verdelerkap is oké. Zoals ik nu kan vast stellen is opnieuw de (nieuwe) rotor het probleem.
Heeft iemand hier ervaring mee en of kan mij de oorzaak van het probleem uitleggen.
Ontsteking problemen Ambu 109 serie 2A
-
Dirk109
Re: Ontsteking problemen Ambu 109 serie 2A
Henk
Je bougie's misschien nakijken.Kan zijn dat een van de bougie's sluiting maken of dit maken nadat ze opgewarmd zijn.
De vonk is dan misschien niet in de bougie maar in de verdeler.
Wat je ook kan proberen is de motor starten(laten starten) in het donker zodat je goed kan zien of er ergens overslag plaatsvind op of rond de kabels/hoogspanning.
succes
Dirk109
Je bougie's misschien nakijken.Kan zijn dat een van de bougie's sluiting maken of dit maken nadat ze opgewarmd zijn.
De vonk is dan misschien niet in de bougie maar in de verdeler.
Wat je ook kan proberen is de motor starten(laten starten) in het donker zodat je goed kan zien of er ergens overslag plaatsvind op of rond de kabels/hoogspanning.
succes
Dirk109
-
Henk
Dirk, bedankt ik zal je adviezen gaan checken.
Gr Henk.
Gr Henk.
-
G-men (Gargamel)
" nieuwe rotor, bobine, contactpunten en condensator te kopen "
Ik mis in dit rijtje de verdeelkap. Die willen nog weleens kapot gaan..... kan ook heel goed gebeuren als ie warm wordt.
Ik mis in dit rijtje de verdeelkap. Die willen nog weleens kapot gaan..... kan ook heel goed gebeuren als ie warm wordt.
-
Henk
G-men (Gargamel) bedankt voor je reactie.
De verdeelkap lijkt mij in orde, ik heb een draadverbinding gemaakt vanaf de contaktstift (spanning bobine ) die centraal in de verdeelkap zit en deze tijdens het starten tegen het moterblok (massa) gehouden en er was voldoende vonkoverslag. Ook de veerdruk van de koolstift is oké.
Vervolgens de bougiekabels tussen het ontstekingpunt in de verdeelkap en de bougiedop doorgemeten, ook dit was in orde. (op weerstand doorgemeten)
Verder heb ik geen breuk of scheurvorming in de verdeelkap aangetroffen, dus vroeg ik mij af of vernieuwen in dit geval zinvol is.
Tot op heden heb ik nog niet de oorzaak kunnen ontdekken waarom ik geen vonk op de bougies krijg.
Zijn er nog andere mogelijkheden om de verdeelkap en de rotor te testen?
Met vr gr Henk.
De verdeelkap lijkt mij in orde, ik heb een draadverbinding gemaakt vanaf de contaktstift (spanning bobine ) die centraal in de verdeelkap zit en deze tijdens het starten tegen het moterblok (massa) gehouden en er was voldoende vonkoverslag. Ook de veerdruk van de koolstift is oké.
Vervolgens de bougiekabels tussen het ontstekingpunt in de verdeelkap en de bougiedop doorgemeten, ook dit was in orde. (op weerstand doorgemeten)
Verder heb ik geen breuk of scheurvorming in de verdeelkap aangetroffen, dus vroeg ik mij af of vernieuwen in dit geval zinvol is.
Tot op heden heb ik nog niet de oorzaak kunnen ontdekken waarom ik geen vonk op de bougies krijg.
Zijn er nog andere mogelijkheden om de verdeelkap en de rotor te testen?
Met vr gr Henk.