afstellen stuurhuis ?
-
peter
afstellen stuurhuis ?
Ik heb de stuurstangen enz. voorzien van nieuwe kogels en nu alles los ligt valt me op
dat er best wel een grote vrije slag op het bekrachtigd suurhuis zit, kan ik dit afstellen ?
gaat om een defender uit '84
dat er best wel een grote vrije slag op het bekrachtigd suurhuis zit, kan ik dit afstellen ?
gaat om een defender uit '84
-
Puffino
Re: afstellen stuurhuis ?
Valt je dat nu pas op?
Dat doet het ergste vrezen voor de rest van verborgen gebreken.
Maar nu effe serieus, ja, dat kan. Er zit een schroef bovenop waarmee je de speling kunt stellen op een bepaalde overbrenging die in dat stuurhuis zit. Ik ga er nu vanuit dat daar de speling vandaan komt.
ECHTER, als de speling komt van de uitgaande as op de pitmanarm (die heen en weer zwengelende arm er onder) dan moet je deze pitmanarm strakker zetten. Wel eerst kijken of de spiebanen nog OK zijn op de as en de arm. Andesr heb je een keer echt grote shit en of je dat gaat navertellen is maar de vraag (wel te hopen).
Of de speling daar af komt: houd die arm vast, laat een andere een KLEIN stukje heen en weer jutteren aan het stuur. En houd met een hand de overbrenging van as op die arm vast, dan voel je heel goed wat er gebeurt.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Dat doet het ergste vrezen voor de rest van verborgen gebreken.
Maar nu effe serieus, ja, dat kan. Er zit een schroef bovenop waarmee je de speling kunt stellen op een bepaalde overbrenging die in dat stuurhuis zit. Ik ga er nu vanuit dat daar de speling vandaan komt.
ECHTER, als de speling komt van de uitgaande as op de pitmanarm (die heen en weer zwengelende arm er onder) dan moet je deze pitmanarm strakker zetten. Wel eerst kijken of de spiebanen nog OK zijn op de as en de arm. Andesr heb je een keer echt grote shit en of je dat gaat navertellen is maar de vraag (wel te hopen).
Of de speling daar af komt: houd die arm vast, laat een andere een KLEIN stukje heen en weer jutteren aan het stuur. En houd met een hand de overbrenging van as op die arm vast, dan voel je heel goed wat er gebeurt.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
peter
het is de ingaande as waar de stuurstang opkomt, die heeft iets vrijeslag,
de pitman-arm is o.k
de pitman-arm is o.k
-
defendertje90
moet bovenop de deksel van het stuuhuis los draaien en dan met een inbus sleutel die inbus bout indraaien (niet te ver want dan gaat het sturen daarna heel moeilijk) iets of wat speling moet erop blijven zitten maar mag bijna nihil zijn (en is zeker te behalen)
Daarna zul je ook je droparm moer opnieuw moeten aandraaien (is iets wat veel mensen vergeten) door het stellen van die inbus bout draai je de complete as waar de droparm ook aan bevestigd zit naar beneden en hierdoor draai je de droparm weg van het stuurhuis
Daarna zul je ook je droparm moer opnieuw moeten aandraaien (is iets wat veel mensen vergeten) door het stellen van die inbus bout draai je de complete as waar de droparm ook aan bevestigd zit naar beneden en hierdoor draai je de droparm weg van het stuurhuis
-
Franc
Dat laatste lijkt me raar. De as waar de pitman arm op zit is conisch.
Goed vastzetten en BORGEN is wel belangrijk. Als je ze los wilt hebben krijg je ze niet los, maar soms komen ze vanzelf los (als je niet wilt).
Groeten,
Franc.
Goed vastzetten en BORGEN is wel belangrijk. Als je ze los wilt hebben krijg je ze niet los, maar soms komen ze vanzelf los (als je niet wilt).
Groeten,
Franc.
-
Henk Bossinade
Peter,VOOR je begint met afstellen moet je er eerst voor zorgen dat je het stuurhuis in de preciese middenstand zet.Alleen dan kun je hem spelingsvrij afstellen.Wat de droparm betreft heeft Franc gelijk . Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2012 21:46 door Henk Bossinade.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2012 21:46 door Henk Bossinade.
-
Puffino
Inderdaad, de droparm klem je op een conische as, niet op de onderkant van een stuurhuis.
En zeker, stuur in rechtuit positie!
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
En zeker, stuur in rechtuit positie!
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL