Pagina 1 van 1
olie druk
Geplaatst: zo 09 sep 2012, 01:40
door plaetje
is er verschil van druk tussen een dunne slang en een dikke
BV als het carter een druk van 4 heeft en ik heb er een oliedruk meter op zitten, met een slang van 4mm binnen maat of een slang van 2mm binnen maat.
de slang loopt van de oliepomp tot aan het dashbord
limburgrover
Re: olie druk
Geplaatst: zo 09 sep 2012, 02:00
door Hans 109
Zeker weten is er drukverschil. Neem een dikke tuinslang of een dunne als je je tuin spuit...
maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes
mvg Hans
Re: olie druk
Geplaatst: zo 09 sep 2012, 02:30
door Exfietser
Drukverschil is er alleen als er een flow is. Als de olie niet stroomt is er geen verschil. Als de leiding naar een manometer gaat en dat is het eindpunt van de leiding dan is er geen stroming. Dan is er dus geen verschil en kun je de leiding zo dun maken als je maar wilt. Moet geen capillair worden natuurlijk.
Vergelijking met een tuinslang gaat niet omdat de vloeistof daar stroomt en vanwege de weerstand die het bij het stromen ondervind een drukval ondergaat.
Arnold.
Re: olie druk
Geplaatst: zo 09 sep 2012, 17:45
door jamaar
goed ik maak het zelf af en dat zal je verrassen( gekleurd plaatje)
de DRUK loopt in de dunne tuinslang zelfs op omdat de doorstroming beperkt wordt
de hoeveelheid water neemt af.
test het zelf maar
knijp een slang aan het eind bijna dicht en je spuit het verst laat hem los en het water valt bijna meteen naar beneden, geen druk meer.
de rest heeft Arnold goed uitgelegd en klopt als een bus
Re: olie druk
Geplaatst: ma 10 sep 2012, 00:47
door richard78
je haalt druk en hoeveelheid vloeistof dat er stroomt door elkaar. Als er in een buis met grote diameter een bepaalde hoeveelheid vloeistoof door stroomt dan zal er bij een buis met kleinere diameter bij dezelfde druk een kleinere hoeveelheid vloeistof door stromen. Als dezelfde hoeveelheid vloeistof erdoorheen moet komen (in dezelfde hoeveelheid tijd) dan moet je harder persen, dus hogere druk, om de stroom snelheid omhoog te krijgen. (bv dik rietje of een dun rietje gebruiken om je cola te drinken.
Als je dus een dunnere olie leiding gebruikt krijg je bij een gelijke druk minder olie bij het te smeren onderdeel. Gevolg, portemonnee trekken.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cc55c97f4e28c04316be2d5bff6e59c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15896768, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: olie druk
Geplaatst: ma 10 sep 2012, 01:40
door plaetje
oke, er zit een meter aan het einde dus geen verschil.
de druk is namelijk goed, alleen wil ik de slang anders leggen en moet die langer worden.
ik heb alleen die dikte niet meer moet dus een dunnere nemen
limburgrover
Re: olie druk
Geplaatst: ma 10 sep 2012, 01:49
door Dieseldriver
De definitie van druk in een gesloten systeem is, dat het zich in alle richtingen met de zelfde druk verplaatst. Dus zowel in een dikke of dunne leiding.
De druk is altijd afhankelijk van de weerstand, en die word in dit geval bepaald door de motor. Bij koude motor door de overdrukklep van de motor en bij warme motor door de weerstand in de motor van de bewegende gesmeerde delen. Als je dus ruime lagerschalen hebt in de motor heb je dus druk verlies (verminderde weerstand) en moet je idd op den duur je portomonnee gaan trekken.
Dus als het gaat om een oliedrukmeter in het dashbord maakt de dikte van de leiding niets uit, want die is niet druk bepalend. (Deze geeft alleen maar de weerstand van de oliedruk in de motor aan) Grt'n Leo
Re: olie druk
Geplaatst: ma 10 sep 2012, 02:34
door Exfietser
Richard je leest niet goed. Het gaat niet om een onderdeel dat gesmeerd moet worden maar om een manometer. De stroming is dan nul. De drukval dus ook. In het allereerste begin als de meter net gemonteerd is stroomt er olie naar de manometer. Dat stopt als de z.g. Bourdonbuis van de manometer gevuld is met olie. Vol is vol.
486px-Manometer_inside.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02af4e5195ae37c7d6ccf228d01ade1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Ff%2Ff7%2FManometer_inside.jpg%2F486px-Manometer_inside.jpg', 'http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Manometer_inside.jpg/486px-Manometer_inside.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Ff%2Ff7%2FManometer_inside.jpg%2F486px-Manometer_inside.jpg', '', 15896949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
301f4770.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25b300f59afc8ee0105766e35787b0de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.spitfire1500.nl%2F301f4770.jpg', 'http://www.spitfire1500.nl/301f4770.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.spitfire1500.nl%2F301f4770.jpg', '', 15896949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Re: olie druk
Geplaatst: ma 10 sep 2012, 22:47
door Eric&Betty Boop
Arnold,als je zo'n meter nieuw monteerd is de bourdonbuis leeg neem ik aan??
Als de olie de buis gaat vullen waar kan de lucht die in die buis zit dan weg?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5faf342f69bc9870707c61e89dc575a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15899323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2e9399932189d7a6013a162c5e192013', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15899323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: olie druk
Geplaatst: ma 10 sep 2012, 22:49
door richard78
I stand corrected!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7fd16c78d947cbfc6527b1a855cb1fbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15899334, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: olie druk
Geplaatst: di 11 sep 2012, 02:42
door Exfietser
Niet. Die kan niet weg en blijft er gewoon in. De lucht wordt alleen samengeperst tot het volume dat bij de aanwezige oliedruk hoort. Het heeft verder geen invloed op de aanwijzing van de meter. De bourdonbuis reageert alleen op druk en het maakt niet uit of die door een gas of vloeistof in de buis komt. alleen de reactie snelheid van de meter wordt hierdoor beïnvloed. Maar door het kleine beetje lucht dat er inzit zul je daar niets van zien. Meeste meters zijn toch op een of andere (mechanische) manier gedempt.
Arnold.