Steve Parker in S3 conversie: Klopt dit?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Landsy

Steve Parker in S3 conversie: Klopt dit?

Bericht door Landsy »

Hallo allemaal,

Ik bekeek laatst een series 3 met daarin een z.g. Steve Parker conversie t.b.v. een andere motor.

De aansluiting van de versnellingsbak op de conversiering vond ik er opvallend uit zien. Zowel is er ruimte te zien tussen de originele bak en de nieuwe conversiering - deze volgt niet de omtrek. Tevens is er zichtbaar dat er een boutgat in de bak zit, waarvoor er geen gat in de ring zit. Lijkt mij vreemd.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Wanneer je de foto vergroot is het echt goed te zien

Met groet, Ronald
jamaar

Re: Steve Parker in S3 conversie: Klopt dit?

Bericht door jamaar »

ik heb bij mijn conversie (perkins 4.236) ook het een en ander moeten aanpassen en er zit ook een kier ergens maar alle bouten zitten vast en hij is goed gecentreerd dus het werkt, al 25 jaar
bij mij was dit omdat de startmotor nu op een andere plaats zit

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('458dff4390a7e76492b5066d7522305b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15880331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Landsy

Bericht door Landsy »

Op de site van Steve Parker wordt er nog wel een opmerking gemaakt, maar ik weet niet of deze omschrijving betrekking heeft op wat er op de foto te zien is. Het lijkt logisch te klinken wanneer er stat dat er iets bij geboord moet worden. Maar het gaat tenslotte om de conversie ring die op de foto te zien is en niet het vliegwiel zelf zoals in onderstaande bschrijving genoemd wordt. Maar misschien is er toch sprake van hetzelfde?

"Leyland Daf 400 (Sherpa) engines are the most suitable engine for the conversion as the sump is the correct shape for fitting into the Land Rover, however the flywheels will need redrilling to accept the Land Rover 9 ½" diaphragm type clutch."
Berrys2A

Bericht door Berrys2A »

je bent bezig met een Perkins Prima conversie begrijp ik uit je verhaal.
Landsy

Bericht door Landsy »

Berrys2A Schreef:
-------------------------------------------------------
> je bent bezig met een Perkins Prima conversie
> begrijp ik uit je verhaal.

Nee, ik zoek een wagen en bekeek een Series 3 waar m.b.v. een Steve Parker kit de 2,25 n/a vervangen is door een Peugeot XD3, 2.5 n/a.
<edit> series 3 ex-defensie ambu

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2012 12:47 door Landsy.
jamaar

Bericht door jamaar »

waarschijnlijk bedoelen ze de gaten waar de pinnen in gaan om de drukgroep te centreren 3x, die kan je trouwens in de praktijk weglaten, hij centreert redelijk op de gewone bouten als je die kruislings en een paar slagen per keer aandraait

@berry
daf heeft de peugeot motor voor de sherpa gebruikt
marco

Bericht door marco »

jamaar Schreef:
> ik heb bij mijn conversie (perkins 4.236) ook het
> een en ander moeten aanpassen en er zit ook een
> kier ergens maar alle bouten zitten vast en hij is
> goed gecentreerd dus het werkt, al 25 jaar
> bij mij was dit omdat de startmotor nu op een
> andere plaats zit

hallo,

Ik zelf rij ook met een pekins 4.236 in combinatie met een lt95 bak. Was benieuwd welke bak jij eraan hebt hangen ???, want ik wil graag de lt95 vervangen om reden dat deze veel te lang is waardoor het blok tever naar voren komt, en de carterpan het diff huis raakt.

grt,

marco
jamaar

Bericht door jamaar »

In wat voor auto zit die perkins? zit die lt95 aan een serie tussenbak? of heb je permanent 4X4

er zijn veel verschillende uitvoeringen van de 4.236
ik heb er een uit een berlit en de carter past perfect, maar bij de ombouw set die ik ooit gekocht heb zat een beschrijving welk deel je uit de carterpan moest slijpen en opnieuw dicht lassen om de motor te laten passen.
verder heb ik gewoon de standaard serie bak er onder maar wel sufix D want dat is de sterkste en springt niet uit de versnelling bij slijtage
je zit wel vast aan een overdrive of de ashcroft High Ratio Transfer Case Kit, die heb ik nu ter vervanging van de fairly overdrive en ben bezig de bak er onder te zetten
en je zal de drukgroep moeten laten verzwaren want het koppel is te groot voor een standaard serie koppeling
als je het voor elkaar krijgt om de lt95 te houden zou ik dat doen, misschien het geheel naar achter plaatsen, is heel veel werk en niet makkelijk maar wel de beste oplossing
Kijk hier eens

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c02c7b595888962ff9b6992728871a49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15988331, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Stage-2

Bericht door Stage-2 »

marco Schreef:
>
> ik wil graag de lt95
> vervangen ...

... dat wil je niet!

> ... om reden dat deze veel te lang is
> waardoor het blok tever naar voren komt, en de
> carterpan het diff huis raakt.

Daarvoor heb je een veel simpeler oplossing. Neem de prise as en het bell house van een 101FC. Die zijn aanmerkelijk korter. Misschien wil je dan het schutbord aanpassen omdat het blok dan heel dichtbij komt.

Het is jammer dat je daar nu mee komt. Ik heb juist een paar maanden geleden zo'n setje verkocht naar Finland (of all places). Hij had er een riant bedrag voor over.

Neem eens contact op met N K Recovery. Die heeft vast wat liggen.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8403ccc0b679ead8237d807c8abbbc45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15988702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('82c42dacecd0888684da823e6ccb98a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15988702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
louis

Bericht door louis »

Ik heb nog 2 defecte LT95's (van 101). Bellhousing/Prius as/Conversieplaat voor TDI.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2012 21:44 door louis.
Marco

Bericht door Marco »

jamaar Schreef:
> In wat voor auto zit die perkins? zit die lt95 aan
> een serie tussenbak? of heb je permanent 4X4
>
> er zijn veel verschillende uitvoeringen van de
> 4.236
> ik heb er een uit een berlit en de carter past
> perfect, maar bij de ombouw set die ik ooit
> gekocht heb zat een beschrijving welk deel je uit
> de carterpan moest slijpen en opnieuw dicht lassen
> om de motor te laten passen.
> verder heb ik gewoon de standaard serie bak er
> onder maar wel sufix D want dat is de sterkste en
> springt niet uit de versnelling bij slijtage
> je zit wel vast aan een overdrive of de ashcroft
> High Ratio Transfer Case Kit, die heb ik nu ter
> vervanging van de fairly overdrive en ben bezig de
> bak er onder te zetten
> en je zal de drukgroep moeten laten verzwaren want
> het koppel is te groot voor een standaard serie
> koppeling
> als je het voor elkaar krijgt om de lt95 te houden
> zou ik dat doen, misschien het geheel naar achter
> plaatsen, is heel veel werk en niet makkelijk maar
> wel de beste oplossing
> Kijk hier eens

bedankt voor de gegeven reacties;

De perkins 4.236 zit gemonteerd in een serie 3 stage one V8 (de V8 is er uiteraard uit.)
Tegen het motorblok zit een conversie ring van ongeveer 10 cm dik, waartegen aan de lt 95 zit, met een lange bellhouse. Wanneer ik nu een korte bellhouse gebruik, dan zal de motor max 16 cm richtin schutbord schuiven, maar is nog niet genoeg. De carterpan blijft dan nog steeds boven het diff huis hangen. Wat betreft tussenbak, de lt95 is compleet met tussenbak, het is dus 1 geheel, en is permanent 4x4. Deze versnellingsbak met geintegreerde tussenbak wordt ook toegepast in de range rover classic. Verder kan ik nog melden dat o.a de carterpan is geleverd door een bedrijf uit engeland, welke toen conversies deden. Het bedrijf heet Miller, en staat ook op diverse aangepaste onderdelen.

grt,

marco
peter

Bericht door peter »

ja het klopt dat Millner diverse conversion ringen heeft gemaakt
ik heb er zelf nog een liggen voor een 2.5 ford diesel met motorsteunen
past zo tegen serie 3 bak aan.

2 kratjes juppiler en dan veranderd deze zeer mooie conversion ring van eigenaar.

mvg peter regio tilburg
marco

Bericht door marco »

beste peter,

2 kratjes jup is bespreekbaar, echter wat moet ik met een conversie ring voor een ford, als ik zelf een perkins heb.

of past deze ook tegen de perkins aan ??
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Stage-2 Schreef:
> marco Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > ik wil graag de lt95
> > vervangen ...
>
> ... dat wil je niet!
>
>
> > ... om reden dat deze veel te lang is
> > waardoor het blok tever naar voren komt, en de
> > carterpan het diff huis raakt.
>
> Daarvoor heb je een veel simpeler oplossing. Neem
> de prise as en het bell house van een 101FC. Die
> zijn aanmerkelijk korter. Misschien wil je dan het
> schutbord aanpassen omdat het blok dan heel
> dichtbij komt.
>
> Het is jammer dat je daar nu mee komt. Ik heb
> juist een paar maanden geleden zo'n setje verkocht
> naar Finland (of all places). Hij had er een riant
> bedrag voor over.
>
> Neem eens contact op met N K Recovery. Die heeft
> vast wat liggen.

Het klinkt wel simpel maar die bellhouse en prise as van een 101 liggen niet voor het oprapen. Ik snap wel dat die Fin er een riant bedrag voor over had Misschien kan je bij Jeroen informeren wat hij wil hebben voor zijn 101 bak met overdrive, hij gaat volgende week over naar een 300tdi met automaat.

Groeten neef Henk
peter

Bericht door peter »

hoi marco

ik heb deze ring al een aantal jaren liggen en de kans dat ik deze ga gebruiken is klein.
Ik heb een 88 met een 2.5 na ( bevalt erg goed)
en nog een 88 county met een steve parker conversion met een gloednieuwe peugeot xd 3 td ( maar deze staat alweer 3 jaar stil vanwege teveel werk rond huis)

Of de ring tegen een jouw blok past weet ik niet ,maar misschien simpel aan te passen?
voor 18 euro weet je het ( 2 kratjes jup)

kunt altijd komen kijken

mvg peter ( regio hilvarenbeek)
Landsy

Bericht door Landsy »

Hoi,
Ik haak even an vanwege onderstaande quote. Het betreft een XD3 conversie met Steven Parker kit.
* Wat kun je zeggen over de foto waar ik deze post mee ben gestart?
* Evt andere ervaringen met die conversie hoor ik natuurlijk ook graag
Alvast bedankt voor je input,
Ronald

> en nog een 88 county met een steve parker
> conversion met een gloednieuwe peugeot xd 3 td (
Nick

Bericht door Nick »

Hoi Ronald,

ik haak even in op je posting. In mijn ambulance zat namelijk zo`n conversie (Peugeot XD3 (non turbo dus) blok) met Steve Parker conversieplaat en uitlaat) en ik kan mij vaag herinneren dat er inderdaad ergens een "gat" in het bellhouse zat omdat de ring de omtrek van de versnellingsbak niet volgde. Ik heb ook even in mijn foto`s liggen zoeken, maar ik heb jammer genoeg nét dat stukje niet op de foto staan, dus je kunt het niet zien, ik heb echter wel foto`s van het ingebouwde blok, mocht je die willen zien moet je maar even een pb sturen.

Het blok is eigenlijk prima, super hufterproof en bijna niet kapot te krijgen, het vermogen is echter niet veel meer als een 2,25, alleen het koppel is wat meer volgens mij. Het rijdt wel wat soepeler, zeker als je een ambu hebt. Ik had echter veel problemen met de conversie op zich (koelproblemen, dieseltoevoer problemen e.d.) doordat deze SLECHT was uitgevoerd, het lag dus zeker niet aan het blok. Omdat er meer aan de wagen mankeerde heb ik toen besloten om hem uit elkaar te draaien en om met een goede basis opnieuw te beginnen, dat hield in: alles origineel. Ik heb het Peugeot blok toen dus uitgebouwd (en verkocht) en vervangen door een gereviseerde 2,25 diesel.

Mits de conversie goed uitgevoerd is, is deze best leuk en het blok is gewoon goed. De vermogenswinst is echter niet wonderbaarlijk als je een non turbo hebt (een gewone XD3 dus).

Even wat waardes:

Land Rover:
2,25 diesel: 45 KW
2,5 N/A: 50 KW
2,5 TD: 63 KW

Peugeot:
2,5 XD3: 52 KW
2.5 XD3T: 68 KW

Zoals je ziet lopen de vermogens niet echt veel uit elkaar met de vergelijkbare Land Rover blokken, de vraag is dus of je dan voor een ander merk moet gaan of dat je het beter bij Land Rover kunt houden, ook met het oog op terreinbestendigheid, passing van het blok in de wagen en verkrijgbaarheid van onderdelen e.d. Voor de N/A motoren hoef je denk ik niet over te stappen, die zijn mij inziens net zo degelijk. Voor de TD zou je waarschijnlijk wel beter naar Peugeot kunnen gaan, de Land Rover 2,5 TD equivalent is in verhouding gewoon een veel minder sterk blok.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
peter

Bericht door peter »

hoi landsy

wat jij op foto laat zien heb ik zeker niet.
bij mij past de steve parker set perfect.

ik heb eerst de set in een xd 2 motor gehad
maar 3 jaar geleden omgebouwd naar een gloednieuwe ( 0 km) xd 3 turbo
een supermotor met veel trekkracht.
alleen al weer 2.5 jaar niet mee gereden.

maar wat wil je nog meer weten ??
Landsy

Bericht door Landsy »

Hi Nick,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om een non-turbo. Je omschrijft mogelijke problemen die na inbouw kunnen ontstaan. Koeling, brandstoftoevoer, etc. De wagen waar de post om begonnen is heeft een andere brandstoftoevoer, omdat de pomp harder pompt dan de originele, waarmee de leidingen niet toereikend waren. Het retoursysteem is daarmee enkel op de linkertank gemodificeerd. Koeling is bij deze wagen opgelost met een aparte fan met daarop aangesloten sensor die afstelbaar is. Wat de hufterproefheid betreft, is het enige wat ik lees dat de kop sneller scheurt, omdat ie van alu is en niet van staal.

Ik lees en hoor best verschillende geluiden over de terreincapaciteiten en het droog komen te staan van de motor bij flinke helling. De karterpan die eronder zit is de rechte. Maar ik vroeg me af of je zelf ervaring hebt met terreinrijden. Nou stel ik me overigens niet voor extreem te gaan terreinbeulen, het blijft een ambu...

Met groet! Ronald
Landsy

Bericht door Landsy »

Hi Peter,

Nick schreef al een uitgebreide toelichting, waarop ik mijn reactie gaf. Zijn ervaring was minder omdat de conversie slecht was uitgevoerd. Waar ik benieuwd naar ben zijn de ervaring van iemand die langere tijd met sit blok en deze conversie heeft gereden en zo uit eigen ervaring iets kan zeggen over de prestaties, de werking van dit nieuwe deel in de aandrijflijn, terreingebeuren en evt. de slijtage, vervangen onderdelen en de verkrijgbaarheid daarvan. etc.

Voor de duidelijkheid, het is een S3 ambu

Met groet! Ronald
peter

Bericht door peter »

Beste landsy

ik ben altijd heel erg tevreden geweest over de peugeot motoren
eerst de xd 2 met een 2300 cc
altijd goed starten, niet roken m goed met verkeer mee kunnen ( serie 3 88 inch)
onderdelen nooit nodig gehad ( behalve olie filter)
deze conversion heb ik 6 jaar gereden.
Ik heb de ombouw helemaal zelf gedaan, dus gewoon goe.
geen gezeur met brandstof, electrische of koelingsproblemen
ik heb wel een ander carterpan onder de 2300 gebouwd ( een sierra motor heeft een andere pan , welke
niet geschikt is voor terrein rijden)

toen heb ik 2.5 td blok ingebouwd ( gloednieuw blok)
trekt als de brandweer.
alleen staat deze auto al weer een jaartje of 2 in de hoek
wel af en toe starten
maar te veel dingen om er eens echt aan te beginnen ( een ook nog een super leuke serie 3 pick up die
ik nu dagelijks gebruik)
ja kwestie van weelde of te veel omhanden,

maar een peugeot ( en zeker de 2.5 td is een goede keuze voor je ambu)
wel dient er dan een olie koeler extra gemonteerd te worden om je turbo olie te koelen

mvg peter ( regio hilvarernbeek)
Nick

Bericht door Nick »

Hey Ronald,

De problemen die ik gehad heb, die hoef je zeker niet te hebben als de ombouw goed gedaan is, zoals ik al zei. Ik kom bij ombouwverhalen jammer genoeg erg vaak beun-oplossingen tegen, zoals het gebruik van kroonsteentjes, het ontbreken van zekeringen, slecht gemonteerde leidingen en slangen en ga zo maar door. Het is een doorn in het oog om zulke dingen te zien. Op dat moment werkt het, maar vroeg of laat krijg je er altijd problemen mee en ga dan maar eens de fout zoeken.... Zolang een ombouw dus echt GOED gedaan is, dus de motor als het ware geïntegreerd is in de auto, zodat het lijkt of de auto zo uit de fabriek is gerold, dan weet je nagenoeg zeker dat je er ook vele prettige en probleemloze kilometers mee zult hebben. Bij mij was dit dus niet zo en het was dan ook altijd hopen dat de auto het naar behoren bleef doen zolang je onderweg was, en vervolgens afwachten wanneer het volgende probleem zich weer voordeed. Op die manier gaat je de zin gauw over, dus kies hier niet voor is mijn advies.

Ook het retoursysteem zoals jij het beschrijft is weer erg jammer naar mijn mening. Bij mij was de retour ook op één tank aangesloten, de andere zou afgekoppeld zijn en de brandstofmeter bleek (achteraf gezien) slecht te werken, hij gaf de waardes van allebei de tanks aan omdat de schakelaartjes op de omschakelkraan vast zaten... Je raad het al, ik stond `s avonds hartje winter stil, midden in het centrum en alle diesel was weg?!? Het heeft even geduurd voordat ik door had wat er aan de hand was, ik reed namelijk op de linker tank, maar de retour zat op de rechter. Alle diesel werd dus overgeheveld... Op die manier kan de tank ook overlopen trouwens...

Maar goed, tot zover mijn pleidooi over slecht uitgevoerde conversies. Als die van jou goed uitgevoerd is, dan is er gewoon niks aan de hand, aan het blok ligt het niet!

Terreinervaring heb ik niet echt met het blok, de auto was te onbetrouwbaar om "gek" mee te doen zal ik maar zeggen... Ik heb wel een paar keer terrein gereden met het blok, maar de oliedruk o.i.d. is nooit weggevallen, geen rare geluiden, geen problemen eigenlijk. Ik weet niet wat er gebeurt als je onder extreme hoeken zou gaan staan, maar waarschijnlijk kun je daar de carterpan wel voor aanpassen als je echt graag met dat blok wilt terreinrijden.

Met een ambu kun je prima terreinrijden trouwens, net nog uitgeprobeert! Waar een gewone 109 doorheen komt, kom ik over het algemeen ook gewoon doorheen. Soms makkelijker, door de hogere achterasdruk waardoor de wielen makkelijker wegzakken op de harde onderlaag, soms moeilijker in moerasachtige grond, dan is de achterasdruk weer een nadeel.

Over welke ambu hebben we het eigenlijk als ik vragen mag? (Mag ook via PB )

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Plaats reactie