Pagina 1 van 1
td5 dynamo
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 16:23
door jacob
Ik heb het vermoedden dat mijn td5 90 1999. iets raars doet.
De dynamo bij het straten goed laat koude motor. echter op langere ritten auto baan. lijkt de dynamo steeds slechter te gaan laden.
(voltmeter in de auto) voltage zakt tot accu spanning. bij motor uitzetten en verbruikers afschaken krijg ik weer meer spanning.
echter het accu lampje gaat niet branden.
door dat ik vaak helekorte stukjes rij 2 min afstanden. laat is soms mijn accu handmatig bij.
echter als de accu eens behoorlijk leeg is en ik rij er 45 min mee is die niet echt op geladen. soms zelfd nog net zo zwak.
dus er gaat ietsw niet helemaal goed. maar het is ook niet helemaal kapot.
zijn er mischien hele grote verbruikers die ingeschakelt worden bij langer rijden.
wie herkent deze simptonen en kan een versleten dynamo 300.K. kilometer deze simtonen geven.
(ik denk namerlijk meer aan het is kapot of heel maar half?????
kan er nog niet helemaal bij met mij gedachte.
groetjes jacob
Re: td5 dynamo
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 16:38
door Andrew Colville
Het kan best zijn dat de koolborstels versleten zijn, of dat de diode brug niet meer goed werkt.
Het kan ook zijn dat je accu versleten is.
De Td5 is afhankelijk van een goede accu en een goed laad systeem, als deze niet op orde zijn dan Kun je een hele waslijst aan andere storingen krijgen.
Een grotere automateriaalenzaak heeft test apparatuur om de conditie en staat van je accu en dynamo te kunnen bekijken.
Boezoet eens eengarage of automateriaalenzaak die je laadsysteem en accu goed kan door meten, met de antworden van deze test kun je een plan van aanpak maken.
Groetjes Andrew
Re: td5 dynamo
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 17:44
door jacob
Dank je andrew,
Ik geloof zeker dat een garage dit voor mij kan opmeten en oplossen.
het leuke aan landrovers is dat wij (ik) dit het liefste zelf doe.
vandaar mijn vraag hier op het prikbort.
mischien dat je kan vertellen wat ik zo al moetn meten. en hoe ik kan zien of die koolborstels versleten zijn.
ps ik ben slimmer dan in schijf
dat heet te maken met mijn handicap.
mvg jacob
Re: td5 dynamo
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 18:59
door Andrew Colville
Wat je kunt doen is meten hoever de accu terug valt in voltage tijdens het starten onder de 9 a 10 volt dan is je accu al niet de beste meer, ook kun je meten in hoeverre de accu spanning terug valt met je verlichting radio en kachel aan, ook weer onder de 10 volt is niet denderend.
Herhaal de laatste test met lopende motor, spanning op de accu met lopende motor moet 14,2-5 zijn en blijven ongeacht wat je aanzet. onder de 12 volt is weer niet de bedoeling ronde de 13,00 volt met alle denkbare verbruikers aan is niet ongewoon met stationair draaiende motor.
Om de kool borstels te bekijken zal je dynamo gedemonteerd moeten worden ( altijd eerst de accu los denk aan je radio code ) als de dynamo los is zul je deze moeten open maken dit kan lastig zijn, Ik breng ze persoonlijk altijd naar een dynamo en starter revisie bedrijf en krijg hem een dag later als nieuw terug met een jaar garantie voor gemiddeld 80 - 150 euro liggend aan de type dynamo en de gevonden defecten.
Als je een Nanocom hebt dan kun je alle spanning waardes zo zien, en loggen dit kan v.a. een koude start.
Maar om het simpel te houden is het nog steeds makkelijker om de boel met een accy/dynamo tester door te laten meten en vervolgens het defecte onderdeel er af te schroeven.
De Td5 begint al bij een spanning van net onder de 12 volt al te klooien, moeilijk starten, onregelmatig lopen, en soms zelfs niet willen aanslaan.
Het is dus wel belangerijk de oorzaak te vinden.
Groetjes Andrew
Re: td5 dynamo
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 19:16
door jacob
oke ga ik meten.
kan ik de accu ook los koppelen met draainende motor.
dan weet ik zeker of de dynamo laat of niet.
of kan de td5 daar niet tegen?
mvg jacob
versleten koolborstels zorgen dier er voor dat de dynamo het bij lage toerentaalen en koude motor wel doet en bij hogeren / warme niet?
Re: td5 dynamo
Geplaatst: ma 03 sep 2012, 20:42
door Exfietser
Nooit de accu loshalen van een draaiende dynamo.
Breng hem dan liever weg naar de dynamoboer..
Arnold.
Re: td5 dynamo En de oorzaak was!
Geplaatst: wo 26 sep 2012, 17:31
door jacob
Beste allemaal,
Na dit draatje besloot mijn dynamo het spontaan weer te gaan doen.
Tot opeens weer minder wert.
En de effecten steeds vreemder.
auto gedraagde zich als of de accu leeg was. Want wilde niet starten. naja alle lampen gingen dan wel spontaan branden.
en na een half uurtje was de acu spontaan weer vol. en kon ik wel weer starten.
Tijdens het rijden lade de dynamo soms wel en soms niet. maar det waarschuwings lampje brande nooit.
soms bij het starten gingen alle lampen spontaan branden relais klapperen. en het alarem af.
ja het werd vreemt. maakte mij dus zorgen om de computer iets met doet heel vreemd bij lage spanning.
maar tien minutten later starten lopen en weer helemaal goed.
Het werkt mij te gortig dus maar eens een specialist gebeld (in dit geval auto rega) Probleem voor gelecht en gevraagt of een nieuwe dynamo de oplossing zo zijn.
ANDWOORD NEE: Je motor licht niet goed aan de massa. dus maak die kabel weer goed vast/schoon. en bel dan eens terug.
En jaar hoor losse massa kabel boutje weer aandraaien. en auto en dynamo weer 100%
dus een dynamo die niet lekker laat kan gewoon een los massa kabeltje zijn.
mvg jacob.