Pagina 1 van 1

hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 02:45
door Everhard Mulder
Ik heb 2 temperatuurmeters: één VDO meter (waarvan de sensor zit in het 200TDI-blok) en één waarvan de sensor in de koelwaterslang vlak na de thermostaat zit. Een tijd geleden heb ik een heel gedoe gehad met te hoge motor-temperaturen: de oorzaak was een verstopte radiateur. Vanavond reed ik met lampen (Xenon-lampen) aan én kachel volop aan (om natte schoenen te drogen!) en dat ik dan -na het aanzetten daarvan- mijn voltmetertje iets terug zie lopen, dát snap ik. Maar dat beide temperatuurmeters opeens iets oplopen, snap ik niet. Toen ik de kachel uitzette, liepen beide metertje weer iets terug, kachel weer aan en meters liepen weer iets op. Hoe kan dit?
Groeten!
E. Mulder

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 06:30
door westfries.
Mooi he een thermostaat maar helaas niet in de kachel

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e12f7088676515bfc81c284fe66202ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15853276, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 09:45
door Stage-2
Als je zegt 'kachel aan' bedoel je dan dat er warm water door de matrix loopt? Of zet je dan de ventilator aan?

Een simpele test is eerst bij koude motor alleen de ventilator aanzetten. Kijk of dan de tempmeters ook reageren.
Zo ja, dan zorgt de spanningsval veroorzaakt door de ventilator voor een beïnvloeding van de tempmeters.
Zo nee, door naar de volgende stap.

Vervolgens kun je met warme motor de kachel aan zetten (zonder ventilator). Als dan de meters reageren ... geen idee. Ik weet niet hoe de koelvloeistof door welk blok stroomt. Maar het lijkt me niet optimaal.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a96462d710d16f656bbe8b2d8d5c5beb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15853323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('683a8c86df8455d5c83ce282ee9731df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15853323, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 10:05
door Franc
Everhard, Mo,

De koelvloeistof van een Defender (neem ik aan) loopt altijd door de matrix. Als je de kachel op warm zet stuur je de warme lucht ook daadwerkelijk naar binnen (zit alleen een luchtklep in). Zal wel spanningsval zijn zoals Mo aangaf. Alle metertjes zijn in feite voltmetertjes, de betreffende sensor is een variabele weerstand.

Je zou eens kunnen kijken wat je voltage doet op het moment dat je de kachelventilator aanzet. Die trekt aardig wat stroom trouwens.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 15:03
door Puffino
Everhard, wat bedoel je met kachel aan en uitzetten?

Er is maar EEN switch die hiermee iets electrisch doet, en wel de kachelventilator, de andere twee zijn klep bedieningen, ergo: mechanische. Deze mechanische bediening zou nooit maar dan ook nooit enige gevolgen mogen hebben voor electrische signalen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 20:53
door Ron Mulder
Lijkt verdacht veel op een slechte massa, kachel blower heeft veel vermogen nodig.

Ron

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 23:14
door Everhard Mulder
Met "kachel aan" bedoel ik dat ik de blower aanzet. Zoals ik al schreef: als ik dat doe, zie ik het voltmetertje iets teruglopen. Zet ik dan ook de lampen (Xenon) aan, dan loopt het voltmetertje nog iets terug. Snap ik: blower en lampen vragen nogal wat en als de elektrische fan ook nog aan gaat.... maar heo kan het dan dat de beide temperatuurmeters oplopen? Niet veel, maar toch.....van 90 graden naar 95 graden, zoiets. Het koelwater op zich wordt niet warmer want als ik blower en lampen uitzet, lopen de temperatuurmeters weer iets terug.
Zoals gezegd: hoe kan dit?
E. Mulder

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 23:18
door Frans Bonnes
Zal wel iets met de spanningsregelaar te maken hebben.

fb



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2012 21:19 door Frans Bonnes.

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:07
door Art van Blondie
Eigenlijk kan het niet, het klinkt niet logisch. En als er in de elektriek rare dingen gebeuren dan is vaak een slechte massa de oorzaak. Ik sluit me dus bij Ron aan.

Groet, Art

Re: hoe kan dit?

Geplaatst: di 28 aug 2012, 00:30
door Exfietser
Kan geen massa zijn. De massa van je temperatuur meetsystemen is je motorblok. En als dat een slechte massa heeft krijg je ook allerlei rare gebeurtenissen als je start.

Kan in dit geval alleen maar de voeding van je metertjes zijn. Die voeding gaat waarschijnlijk door dezelfde (te dunne draad) als de voeding van je (kachel)ventilator. Die trekt waarschijnlijk zoveel stroom dat de spanning aan het einde van die draad daalt. De voeding spanning van de metertjes daalt dan dus ook. VDO gebruikt waarschijnlijk een interne referentie spanning die wel hard blijft.
De spanning over de je meet(NTC) is waarschijnlijk wel de boordspanning. Die zakt dus een beetje. Dus ook de gemeten spanning die vergeleken wordt met de harde interne referentie. Je metertje zal dan iets meer gaan aangeven.

Dit zou een verklaring kunnen zijn die gebaseerd is op een aantal aannames en gissingen. (Kan dus fout zijn). Om de oorzaak te vinden moet er gewoon gemeten worden en exact bekend zijn hoe die vdo meters werken.

Oplossing is het voedingspunt van de vdo meters op een andere plaats zoeken. Een draad die niet zwaar wordt belast. Het makkelijkste is direct aan de plus van de accu.

De kruisspoel meters in de militaire series landrovers zijn een andere zeer goede oplossing voor dit probleem. De voedingsspanning en de referentie spanning zijn daar hetzelfde en die wordt vergeleken met de gemeten spanning. Alle spanningen hebben de zelfde fouten die in het kruisspoel meetsysteem tegen elkaar wegvallen. Hetgeen overblijft is een juiste meetwaarde.

Arnold.