Pagina 1 van 1
turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: do 23 aug 2012, 23:44
door Mario
Hallo,
Anderhalve week geleden mijn 300tdi motor op hol geslagen. Turbo kapot.
Een andere goedwerkende gebruikte turbo bij Bart van Dessel gehaald en het hele intercool systeem schoongemaakt.
Contactsleutel omdraaien en niet lopen!!! (wel de startmotor)
Wat kan dat zijn? Het lijkt mij niet dat het iets met de nieuw geplaatste turbo te maken heeft. Wie kan mij een tip geven?
Ik dacht zelf dat het misschien iets te maken kan hebben met het achter blijven van motorolie op de cilinders.
Toen de turbo defect raakte kon ik de warme motor gewoon nog starten, maar nu 1,5 week later helaas.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 00:03
door Grumpy Old Sil
Da's niet fijn nee. Lijkt me ook niet dat dat aan de turbo ligt.
Wellicht per ongeluk iets anders geraakt/ los gekomen? Luchtslang die dicht zit? Zou eerst eens kijken of de solenoid op de pomp stroom krijgt en of er wel diesel bij de verstuivers komt. Dan opvoerpompje controleren. Is moeilijk te zeggen zo. Proberen dingen uit te sluiten en steeds verder zoeken.
Succes
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('30729314cd29332d40d0428133ef54f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15843388, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2012 22:04 door Grumpy Old Sil.
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 00:29
door laro
Probeer eens met een andere accu of laad hem eerst eens op,geft misschien te weinig spanning,probeer eens met remmenreiniger in de lucht inlaat of hij dan wel start en blijft lopen.
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 00:35
door Mario
He Wim,
Ik dacht ook even aan lucht. Ik heb het geprobeerd met het luchtfilter los. Ik ga morgen de rest van de slangen bekijken.
Dit solenoid op de dieselpomp is bedoeld om de diesel vrij te geven? Dit hoor je toch vrij schakelen of is dat wat anders?
Ik kan in ieder geval meten of er spanning op de solenoid staat.
Het zal inderdaad een zoektocht worden. haaaaaaaa ook wel leuk en je leert ervan
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 00:39
door Mario
Ben inderdaad de accu aan het laden. Ik zal morgen ook de gloeistiften na meten
Wat gebeurd er met remmenreiniger in je luchtinlaat (bij het spruitstuik toch)??
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 01:00
door Grumpy Old Sil
Dan gaat je motor geheid lopen (op remmenreiniger dan wel, niet blijven doen!) dan weet je in elk geval dat je motor het doet en moet je gaan kijken waarom die geen diesel krijgt.
De solenoid op de pomp zorgt ervoor dat er diesel komt. Kun je eenvoudig testen (als je solenoid tenminste niet in kunststof is gegoten zoals de mijne.grrr. moet ik nog eens stuk maken) Contact aan geeft een klikje via de solenoid. Geen klikje, geen stroom.(of solenoid kapot, betwijfel ik). Geen stroom, geen diesel. Kunt ook met een losse draad van de plus even de solenoid aan tikken, hoor je meteen de klik of niet.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39edb7c44b58ec2adf6bb04e3432db0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15843694, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2012 23:01 door Grumpy Old Sil.
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 01:12
door Mario
Dat doe je met ze tweeen lijkt mij? De één starten de ander spuiten.? benieuwd morgen! haaaaaaaa
Ik heb die solenoid horen klikken bij het inschakelen van het contact. Zal hem toch morgen na meten.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 12:16
door Arthur Verhalle
Mario,
Heb je niet, met het vervangen van de trubo, per ongeluk de draadboom geraakt? Die paar draadjes die een defender heeft, lopen precies rechts van de turbo (als je aan de (LHD) bestuurderskant staat en in het motorcompartiment kijkt) bij de luchtslang.....
Arthur
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 14:54
door Mario
He Arthur,
Ik heb een zo,n RHD. Uhh nee volgens mij niet maar je weet maar nooit. ik ga controleren wat ik geraakt kan hebben.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 17:03
door bart van dessel
Mario, géén remmenreiniger gebruiken als het niet nodig is! Als je teveel spuit dan kan je blok op hol slaan! Kijk eerst of je diesel krijgt, de wartels op de injectors kun je iets losdraaien, je moet dan diesel zien komen tijdens starten Je kunt ook kijken of je solenoid wel aangesloten is, je kunt er ook even 12volt van de accu op zetten, kan geen kwaad. Zijn je inlaat slangen en intercooler vrij van olie? Anders gaat je motor ook een eigen leven leiden als er nog veel inzit dat aangezogen wordt.Er is een heel reeële kans dat je koppakking eruit ligt en dat de motor daardoor geen compressie meer heeft.
groetjes, Bart van Dessel
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 20:26
door Mario
Goedenavond Arthur, Wim en Bart,
Hij start weer. Mhhh! draadje op de solenoid van de dieselpomp losgeraakt . De motor draait rustig stationair.
Ik stond klaar met een multimeter en startvoeistof, maar gelukkig allemaal niet nodig. Een stom draadje los.
Wel nog de gloeibougies eruit gehaald en gecontroleerd, Allemaal goed.
Ik durf nog niet te rijden met de nieuwe turbo, ivm de enorme rook. (woon in de binnenstad)
Morgenochtend in de vroegte de uitlaat schoonrijden en kijken of de motor netjes blijft draaien.
Jullie bedankt voor het meedenken.
Goed weekend
Groet
Mario\
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 21:49
door Grumpy Old Sil
Mooi, da's opgelost. Rijee..
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9765fbc4fb102779f7a0fb3df070d23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15846650, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: za 25 aug 2012, 00:30
door Bart van Dessel
Sta maar extra vroeg op want in het begin rij je echt rond met een rookgordijn achter je, doe in het begin niet te veel vragen vd motor zodat de turbo een beetje kan wennen....
gr, Bart
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: za 25 aug 2012, 12:01
door Marijn & Simba
Hihi, bekend "probleempje" heb ik in het begin met de indenor ook een week op moeten broeden
Mooi dat ie t weer doet, goed dat je meteen de turbo hebt vervangen!
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('49457db3b12b1f12293d8e35c2dd0304', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 15847959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: zo 26 aug 2012, 18:18
door Mario
Vandaag gereden met de nieuwe turbo. ik verwachtte heel veel rook. Dus heel voorzichtig weg door de binnenstad van Purmerend richting weilanden.
Wat schept mijn verbazing? Helemaal geen rook sterker nog hij geeft nu nog wat minder zwarte rook dan voor de turbo crash.
Het blijven aparte auto,s die Landrovers.
Weet iemand hoe de motor olie door de turbo wordt gepompt? Ik neem aan van uit de turbo zelf dat er iets wordt aangedreven?
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: zo 26 aug 2012, 18:36
door Erik One-ten+LW op 't werk
De motorolie komt uit je motorblok en gaat bovenin je turbo,slang met een banjo-koppeling.
Het loopt vanzelf terug het carter in door de wat dikkere slang aan de onderzijde.
Grtz. Erik
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: zo 26 aug 2012, 21:29
door Mario
He Erik,
Wat ik nog niet begrijp hoe de oliecirculeert ? Met een natuurlijke flow dus? Geen schoepje wat ronddraait in de turbo.
Groet Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: turbo vervangen maar helaas niet starten
Geplaatst: zo 26 aug 2012, 21:33
door Bart van Dessel
Je turbo wordt gesmeerd door een hydrodynamisch lager, dat is geen glijlager, geen kogellager maar een lager in de vorm van een oliefilm, dat is ook de reden dat een turbo goed uitgebalanceerd moet zijn en de olie van schone en goede kwaliteit. En dat zijn inderdaad die dunne en dikkere slang vanuit je blok naar je turbo. Bij dat lager zit ook de olie-afdichting, als die kapot is dan zuigt je blok olie aan vanuit je turbo en gaat de motor op smeerolie lopen ipv diesel.
Gr, Bart