Pagina 1 van 1
hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: di 21 aug 2012, 17:37
door Everhard Mulder
Ik heb een tweede accu in mijn 110 uit 1984, die ik gebruik voor het koelkastje en extra verlichting etc. als ik op vakantie ben. Maar nu ik terug ben, wordt de accu nauwelijks gebruikt of belast en wel elke rit opgeladen. Ik heb me laten vertellen dat dat eigenlijk niet zo goed is voor je accu: die schijnt daar lui van te worden. Hoe kan ik die accu een beetje fief houden: heeft iemand een idee daarvoor?
E. Mulder
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: di 21 aug 2012, 18:12
door Dirk109
Accu eruit halen en druppellader er aan hangen, een klein apparaatje die "voelt" de conditie van de accu aan en belast of laad de accu geregeld op zodat hij altijd in topconditie blijft.
Zo'n dergelijk dingetje wordt veel in de motor wereld gebruikt om je accu goed de winter door te brengen zonder kwaliteits verlies.
Ik meen C-tek heeft hele goede.(heb er zelf een van de aldi werkt ook super)
Zolang een accu maar regelmatig wordt belast en weer opgeladen is er niks aan de hand.
Hoe is de tweede accu aangesloten in de auto?Het laden van een tweede accu gaat volgens mij niet zonder een speciale schakeling.
Dirk109
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: di 21 aug 2012, 18:27
door Everhard Mulder
Dank voor de tip.
Zodra de dynama spanning afgeeft, gaat, via een aparte draad van dynamo naar relais, een (ik meen 80 Amp-) relais om dat beide acuu's verbindt. Tijdens het draaien van de motor worden beide acuu's opgeladen. Zodra de motor uitgaat, verbreekt het relais het contact tussen de 2 accu's en zijn ze gescheiden. Ik kan dan de 2de acuu belasten zonder dat dat ten koste gaat van de start-accu.Werkt prima.
E. Mulder
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: di 21 aug 2012, 18:58
door Hans 109
bij o.a.Conrad koop je voor rond de zeven tientjes een "Megapuls 12V accupulser".
Ik gebruik een dergelijk apparaat voor mijn bootaccu's, wanneer deze in de winter opgeslagen staan. Het "regenereert" je accu's, waardoor de levensduur tot 5x verlengd kan worden. Parallel aan de druppellader, gedurende een maand of twee. Voorlopig werkt het ding bij mij perfect.
mvg Hans
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: di 21 aug 2012, 19:39
door Carawagon
Veel recente modellen acculaders hebben een druppellaad functie ...na het opladen blijft de lader de accu druppelladen. Dan heb je niet 2 verschillende apparaten nodig.
Heb er zelf een van het merk Absaar. 11ampere lader met accucheck en druppel/herconditioneringsfunctie.
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: wo 22 aug 2012, 12:06
door sjeroens
afschrijvingstijd accu's: 5 jaar, gaan ze langer mee: das mooi!
Als je accu's gescheiden zijn door een relais dan zou ik mij geen zorgen maken: bv zoiets
Tweede_accu2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f68e1729bd97e249585f5f7ecfeb357', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.hrps.demon.nl%2Fjwbus%2FNederlands%2FTweede_accu2.jpg', 'http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.hrps.demon.nl%2Fjwbus%2FNederlands%2FTweede_accu2.jpg', '', 15836982, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tijdens het starten/ motor lopen is er een open verbinding tussen accu 1 en accu 2. Dat betekend dat je een nivellerend effect krijgt. Ook zal er ontlading plaats vinden door het starten.
betere systemen zijn permanent gescheiden systemen zoals een diodebrug of fet-brug. allebei met zijn voor en nadelen.
Als je er regelmatig mee rijdt (en dan verder als 100meter ) dan is er niks aan de hand.
Wil je meer weten over accuscheidingen zoek dan op in google landrover fetbrug
sccs,
Jeroen
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: wo 22 aug 2012, 12:35
door Bart van Dessel
Ik heb een C-tek intelligente druppelaar, echt top!! CTEK 4003 heb ik geloof ik.
gr, bart
Re: hou houdt je je acuu fief?
Geplaatst: wo 22 aug 2012, 15:41
door Stage-2
Een accu in geladen toestand slijt niet. Voorop gesteld dat die accu ook helemaal wordt geladen. Dat laatste is bij de door jou gebruikte schakeling niet het geval, omdat je de accu's verschillend belast en met elkaar laat nivelleren. Door het verschil in lading zullen de accu's elkaar blijven beinvloeden en nooit de volledige laadtoestand bereiken. Dus wat je ook doet om de huishoudaccu door de winter te helpen, het gaat al fout bij het gebruik.
De oplossing is een deugdelijke, permanente accuscheiding. Dan worden beide accu's onder alle omstandigheden voldoende geladen.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7edc68c6d1b16a41a8eee00484c13ad7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15837809, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95ac9263e9094337804771c5d98f26d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15837809, 600, 600, 'Loading image ...', false);