Pagina 1 van 1

Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:09
door Provence
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, maar kan iemand helpen met informatie voor aanschaf van een 109 2.5na diesel.rhd. Zelfs met de afkortingen ben ik nog aan het stoeien na bv geen idee. Alle informatie is welkom.
Groet,

Henk

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:21
door Reinoud W
Hallo Henk

Welkom
Ik rij zelf al jaren Landrover de laatste 3 jaar een 109 6 Cilinder Benzine ,bevalt uitstekend.

Moet zeggen daarvoor had ik een 88 Gas maar daar had ik veel problemen mee,

Daarvoor een 88 Cabrio Diesel 88,reed perfect weinig problemen.

Heeft wel aardig wat lawaai ,

maar ik zou het je aanraden ,zijn leuke hobbyauto,s, je moet opletten dat het schutbord goed is en het chassis,
En opletten aan de achterdwarsbalk wil ook wel een slecht zijn.
opletten dat de auto niet scheef staat (slechte Bladvering)

Dit zijn maar een paar dingen en demotor Uiteraard Olieverbruik zwarte olie schoon koelwater ect.

Groet Reinoud W

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:24
door camprover
Pff ja, dat is nogal een brede vraag. Er is heel veel te vinden als je wat onderzoek doet, of bijvoorbeeld op wiki kijkt naar de geschiedenis van landrover.
Maar enige richtlijnen: 109 staat voor de wielbasis van 109 inch. De lange landrover dus (de korte was 88).
De 109 is geleverd in de series IIa en series III. Beiden series zijn nog bladgeveerd. De opvolgers (de 110 en later defender) hebben schroefveren.
Verder staat LHD voor Left Hand Drive (linksgestuurd) en RHD voor Right Hand Drive (rechtsgestuurd).

Qua motorisering was diesel en benzine beschikbaar (en in de series III uiteindelijk zelfs een V8). Diesel beteknt 2,5 de motorinhoud in liters en NA staat voor Natural Aspirated (natuurlijk ademend, met andere woorden: geen turbo). Er is beperkte tijd een zescilinder benzine beschikbaar geweest waarvan in zijn algemeenheid wordt gezegd dat je die het beste kunt vermijden (tenzij je een specifieke liefhebber daarvan bent uiteraard).

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:27
door camprover
@Reinoud W: zie net jouw bericht terwijl ik mijn reactie aan het typen was: no offense uiteraard. Heb niets tegen een zescilinder maar ze staan niet bijzonder goed bekend en is niet de meest 'gangbare' landrover motor

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:54
door Reinoud W
Heb dat verhaal vaker gehoord , zal wel zo zijn.

Geeft niks . Is niet erg ,

Gr.

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 11:07
door Provence
Heren,

Bedankt voor het reageren ik ben erg benieuwd hoe de wagen rijd bladveren zijn volgens mij niet erg comfortabel. Alleen Rhd is dat te doen in ons links gestuurde landje
Dit zijn waarschijnlijk allemaal beginners vragen mijn excuses hiervoor.
Groet

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 11:21
door die zijn onderweg
dag Henk ergens moet je beginnen! En nee joh, een en al comfort die bladveren! Zo ie zo is de Land Rover geen uitblinker in comfort, maar wel in een spartaans uiterlijk!
RHD is te doen, beetje meer opletten, rotondes, maar als het toch allemaal wat minder hard gaat ... alweer winst!
Tja waar woon je? En vraag desnoods iemand in de buurt voor 'n ritje, ben je genezen of ... heeft Ron Bolleboom nog wat staan?
veel succes, Martijn 109exleger linksgest. (Rotterdam en had jij ook een posting als Daf-rijder op de LRCH site?)

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 12:04
door Provence
Ik woon in Brabant en heb nooit op enig forum gestaan

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 12:15
door Edwin109
rhd is prima te doen in Nederland.Inhalen is lastig maar dat hoef je met een 109 ook niet te proberen,lukt je toch niet.Parkeergarage geeft ook problemen maar daar pas de 109 toch niet in.Weet ik uit ervaring op een zaterdagmiddag in hartje Hengelo Door de Mac drive kun je in zijn achteruit(laat de mensen maar lachen,je hamburgertje krijg je er wel om).Verder heb je een beter zicht op fietser en voetgangers.
Bladveren zijn idd niet comfortabel.Heb je kids,zet ze achterin en rij eens over een drempel.Kijk naar die lachende gezichtjes en je weet,je hoeft nooit meer naar een kermis.
Zelf rij ik in een 2,25 ltr benzine.Is iets sneller dan een 2,5 diesel maar ook iets duurder in gebruik.
Let goed op roest aan chassis en schutbord.Vaak ingrijpend om te repareren.
Onderdelen zijn goed,eenvoudig en goedkoop te verkrijgen.Wel moet je handig zijn en durven te sleutelen.
gr Edwin

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 13:19
door camprover
Als je een 109 overweegt kan ik maar 1 ding zeggen: DOEN. Het is een echte klassieke landrover en nee die zijn niet snel en zeker niet comfortabel. Maar ze zijn wel ontzettend LEUK. Elke rit waar je ook heen gaat is 1 groot avontuur. Maar ga zorgvuldig te werk en laat je bij aanschaf niet leiden door emoties. Het beste is om er eens een paar te gaan rijden, zowel benzine als diesel, RHD en LHD om in de praktijk te kijken wat bevalt. Heb een series 1 gereden RHD vond dat geen enkel probleem maar dat was een 80 en die zijn super klein en overzichtelijk; net een grote skelter dus da's weer anders dan een 109. Heb nu een 109 V8 LHD. Power zat maar verbruikt ook veel. En stuurt veel zwaarder. Zo heeft iedere auto weer wat.

Als je een auto overweegt aan te schaffen kijk dan goed of chassis, bulkhead (schutbord) en outriggers goed zijn. Zo is het staal voor chassis uit de late jaren 70 beduidend slechter dan dat uit de jaren 50 en 60. (British Leyland was toen ongeveer op zijn dieptepunt; zowel financieel als qua kwaliteit) dus zeker juist bij een series III is dat belangrijk. Maar er zijn ook meer dan genoeg goede auto's in omloop. Neem bijvoorbeeld iemand mee met verstand van zaken, en die het rationeel kan bekijken of de auto het waard is

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 13:51
door Bart van Dessel
Wat voor auto ben je gewend te rijden? Kun je zelf goed sleutelen? Technisch inzicht? Ga eerst 'ns een goede proefrit maken of het wel iets voor je is. Als je er van afhankelijk bent als dagelijkse auto zou ik het nooit doen, maar dat is mijn mening,

gr, Bart

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 14:47
door Dirk109
Henk, ik rij al jaren een 109 op benz/lpg en dat bevalt prima.Inderdaad wat andere al vertelde eerst een paar proefritjes maken dan weet je wat je te wachten staat.
Ben je bekend met techniek? Zou wel handig zijn in dit geval want als je voor iedere scheet naar de garage moet wordt het kostbaar, en er gaat nog wel eens iets kapot.
Als je er geen verstand van hebt geeft ook niks want alles is te leren en de techniek van de landrover is zeer eenvoudig en(bijna) alles past op elkaar en onderdelen zijn er volop en niet kostbaar.
Ook de hulp van de prikpagina is enorm en een vraag wordt meestal binnen een paar uur al beantwoord dus dat is leuk.
Ik ben zelf ook begonnen met een 109 en wat handigheid.Na een paar jaar lezen en vooral zelf doen kan ik alles en heb ik ook alles uit elkaar gehaald en weer gemonteerd met succes.
Zelf heb ik bij mijn eerste aankoop ook wat foutjes gemaakt(chassis) die ik je wel wil toelichten.
Als je meer info zoekt dan stuur je maar een pbtje

Dirk109

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 23:16
door René de Geeter
Edwin109 Schreef:

> Bladveren zijn idd niet comfortabel.Heb je
> kids,zet ze achterin en rij eens over een
> drempel.Kijk naar die lachende gezichtjes en je
> weet,je hoeft nooit meer naar een kermis.


Ik heb 3 auto's hier voor de deur staan, en mijn dochtertje van bijna 3 1/2 jaar wil altijd met "de beige auto" (das de 109). En dat roept ze al 2 1/2 jaar !!
Niet met de "kleine zwarte" (Wagon R+ van 4 1/2 jaar oud) of met de "grote bus" (Transit dubbele cabine van 1 jaar oud).

René
109 serie III StaWag



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2012 21:16 door René de Geeter.

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: di 21 aug 2012, 23:59
door Leo van der Poel
Hey Henk

Eigenlijk is alles hier al gezegd. maar houd er rekening mee dat je voldoende tijd hebt om aan je Laro te sleutelen. De techniek is niet zo moeilijk. Is het een restauratieproject dan gaat er heel veeeeeeeel tijd inzitten. Ik heb zelf alle tijd om aan de 109 te sleutelen, maar wegens ziekte van mijn vrouw heb ik vanaf de pinksteren niet veel gedaan. Ik weet zeker dat ik er weer mee verder gaat, daar ik niet zo nodig moet werken. De meeste projecten stranden door tijdsgebrek. Heb je de tijd en heel weinig kennis dan zou ik zeggen gewoon doen. De mensen hier op het prikbord zijn veelal ook begonnen met een weinig nowhow. Wat je niet weet kan je vragen en hier in brabant zijn genoeg larofielen die je met raad en daad bij willen staan en die eventueel de ruimte hebben om je te helpen met de laro. Bij mij ben je altijd welkom.

mvrgr
Leo van der Poel

www.photobucket.com/lvanderpoel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd944e6b516ed0daa9185a9c87500e2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 15835668, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 00:24
door Edwin109
ik kan die tweede zitrij in mijn stawag wel verkopen,wordt nooit gebruikt.Mijn dochter van 12 en haar vriendinnetjes gaan altijd helemaal achterin zitten.Het liefs op de vloer ipv de bankjes.Dan vlieg je zo lekker de lucht in als je over een drempel gaat.
Over enkele jaren kan ik aan dochterlief vragen wanneer ik mijn 109 weer een keer mag lenen
gr Edwin



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2012 22:27 door Edwin109.

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 01:05
door Rudolff
Een 109 is prachtig, inderdaad wat al werd gezegd, het is een avontuur om er mee op pad te gaan. Zelf ben ik er vrij roekeloos ingevlogen: als 10 jarig heb ik ooit bij Ford Hennekam in Roosendaal voor een (waarschijnlijk 109 IIa) gestaan. Ik was verkocht, maar 1000 gulden was toen teveel voor me. 40 jaar later ben ik naar Engeland gegaan en een series 3 109 diesel gekocht. Het was de eerste keer dat ik in een Land Rover zat.... Maar het klopte allemaal, ik ben er nog steeds gek op. het stuur aan de verkeerde kant was in Engeland (natuurlijk)geen probleem, het links rijden wel. Toch is het rijden met een RHD hier geen probleem. Je zit hoog en met een goede linkerspiegel red je het wel. Het schakelen met je linkerhand met de soepelheid van de gemiddelde Land Rover, dat is wel even wennen, maar een ritje Cambridge-Emmen was genoeg om daar aan te wennen. De bladveren in goede staat rijden best goed, ik heb er onlangs 1 vervangen en die kant veert duidelijk beter, de rest gaat nog volgen. Een defender is natuurlijk allemaal wat minder spartaans, maar het blijft een echte Land Rover. Zou er ook wel eens in willen rondkarren om te kijken hoe dat rijdt. Zelf kunnen sleutelen is wel een must wil je het betaalbaar houden. En let op: de roestbestendigheid is niet best als je het over het chassis hebt. Dat nog 70% van deze oermodellen rondrijdt is meer de verdienste van de berijders dan van de fabriek. Als je er in gaat rijden schijn je het in stand houden van dit icoon ook meteen als je levensmotto te gaan zien. Een Land Rover laten wegroesten is een soort mishandeling, dat wil je niet op je geweten hebben. Dus alles bij elkaar, je koopt geen auto, maar begint een hobby, en een leuke... Succes met je keuze

Groet Ruud

Re: Informatie over aanschaf 109

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 01:12
door Gromit
Ik ben zelf een paar jaar geleden mijn eerste oude Land Rover gekocht zonder technische kennis en ben nu verslaafd. Voor mij geen schroefveren, ik vindt de bladveren prima hoor. Je zou kunnen overwegen om later nog een de bladveren voor paraboolveren te vervangen, maar goed onderhouden bladveren rijden prima op de Nederlandse wegen.

Ik zeg DOEN!

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0935655bfff294a66c5589d54b94227a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 15836130, 600, 600, 'Loading image ...', false);