Pagina 1 van 1
turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 00:28
door Thimo
Beste sleutelaars,
Wat zijn de kenmerken van een kapotte turbo-wastegate?
Met andere woorden wat gebeurd er dan of juist niet?
Ik vermoed dat die van mijn 300TDI defect is.
Waarom:
hoor een lichte sis
geen motorvermogen
vermogen wordt drastisch minder bij een korte rit
veel zwarte walm als de motor even gelopen heeft en dan vermogen vraagd
bij loskoppelen van slang intercooler-inlaat weer meer motorvermogen
De slangen zijn allemaal goed en bij twijfel vervangen.
Mvg Thimo, die nu wel een beetje met zijn handen in het haar zit.
PS wie is een expert op 300TDI gebied in de regio Tilburg-Breda die met mij een blik wil werpen ( eventueel tegen vergoeding ).
Ik kan niet met de auto naar je toe komen i.v.m. de problemen.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 00:47
door Bart van Dessel
Het kan zijn dat de wastegate open blijft staan zodat de turbo geen druk kan opbouwen, misschien vast geroest of roet ophoping. Vaak oorzaak van lang stilstaan. Misschien dat de actuator vast zit in de "drukstand". De actuator kun je testen door er voorzichtig wat perslucht op te zetten. Je moet toch wel een beetje een kenner zijn om er aan te werken, je handige neef of buurman of wie dan ook die alles zgn weet zou ik er niet naar laten kijken.
gr, bart
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 02:25
door Franc
Thimo,
Waarom heb je meer vermogen als je de inlaatslang lostrekt? Dat lijkt me eerder op een verstopping "ergens" te wijzen dan de wastegate.
Is je intercooler schoon? Luchtfilter? Trek ook eens wat slangen verder terug in het inlaattraject los.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 09:05
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik ben het met Franc eens, als je meer power hebt wanneer je de slang tussen turbo en intercooler loshaalt zit er iets dicht in het aanzuigtraject. haal de slang van het luchtfilter naar de turbo aan de turbozijde maar eens los en probeer dan nog eens. Als dat het niet is een keer goed de slang van de turbo naar de intercooler controleren of die aan de binnenkant geen losse flappen heeft als je hem buigt.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 09:18
door Thimo
Beste Franc en Paul,
Ik heb alles bekeken m.b.t. het luchttraject en alles is goed ( wat er aan slangen zit is goed en bij enige twijfel heb ik die vervangen ).
Wat er nog kan zijn is dat de intercooler onderin vol zit met olie ( voor montage uitgespoeld, viel op dat na 70km gereden te hebben dat het luchtcircuit inwendig vies is van de olie vanuit de carterafzuig ( zwart potje aan de zijkant van de kop ).
Ook heb ik slang voor slang losgehaald en getest, zonder verbetering.
Wat mij opviel was dat bij fors hogere motortoeren de slang naar het inlaatspruitstuk niet hard wordt door overdruk.
Het vaantje van de turbo zit ook niet vast en loopt soepel.
Voel ik aan de slang vanaf de intercooler ( losgehaald ) wordt er wel druk opgebouwd ( maar niet erg veel ).
Vandaar dat mijn conclusie is dat er iets met de wastegate aan de hand is.
Mvg Thimo.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 09:24
door Thimo
Beste Bart,
Ik heb de actuator getest bij montage van de turbo ( nieuwe spruitstukpakking gemonteerd, was op meerdere plekken kapot ) en deze was goed.
Het blok loopt zeer mooi en de problemen zijn de dag na de roetmeting gekomen ( hierna maar 6 km mee kunnen rijden ).
Ik ben inderdaad niet op zoek naar de handige buurman of neef maar een echte expert.
Ik hoop vanavond even tijd te hebben om weer te moeten gaan sleutelen.
Kan een 'hangende" actuator dan ook bij het warmer worden van het blok een forse motorvermogendaling veroorzaken?
Mvg Thimo.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 13:10
door Joadalama
Thimo, als je het zoekt in de richting van de wastegate/wastegate actuator dan is er eigenlijk maar 1 manier om er achter te komen, namelijk even bij conrad of autostyle een turbodrukmeter aanschaffen. Ik had ook wat problemen met de turbo en kon er maar niet achterkomen wat het was. Heb bij autostyle een hele foute td meter besteld en deze gemonteerd (is echt niet veel werk!). Je kunt dan controleren wat er met de druk gebeurd. Wordt er überhaupt druk opgebouwd, is er weinig druk of juist te veel. Geen druk (zoals bij mij) dan staat de wastegate open, weinig druk, dan zou het kunnen zijn dat het "staafje" van de actuator naar de wastegate te lang is afgesteld.
Als je zegt dat als je er een slang afhaalt het wel goed is, dan sluit ik me bij bovenstaande prikkers aan, dat er toch een blokkade in de luchtaanvoer zit. Hoe ziet je intercooler er van buiten uit? Veel beschadigingen? Ik weet niet of dat kan met een intercooler, maar misschien kan je die eens af laten persen bij een revisie bedrijf. Kan zijn dat er (veel) kanalen dichtzitten en er daardoor te weinig lucht naar de turbo komt. Hoe is met de uitlaat? Ligt er een uitlaat voor een tdi motor onder? Benzine uitlaten schijnen te veel tegendruk te geven. Gebeurd nog wel eens bij conversies dat mensen de benzine uitlaat laten zitten.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 14:07
door Thimo
Beste Joadalama,
Ik ga er inderdaad even een drukmeter aanhangen om het een en ander duidelijk te krijgen.
Als ik er een slang afhaal heb ik wel druk maar betwijfel of deze juist is.
Het vreemde is dat het wel goed gewerkt heeft maar dat dit probleem letterlijk van de een op de andere dag is gekomen ( 's-middags nog gereden zonder problemen, geparkeerd en de volgende ochtend de problemen ).
Er ligt een compleet nieuwe uitlaat onder voor een 110 300TDI, dus hiermee verwacht ik geen probleem.
Het staafje van de acuator is niets mee gebeurd, het heeft zoals geschreven goed gewerkt.
Mvg Thimo.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: di 21 aug 2012, 17:02
door Thimo
Beste sleutelaars,
Tijdens het zoeken naar het probleem kwam ik de volgende site tegen:
[www.uniteddiesel.co.uk]
Hier staat zeer nuttige informatie.
Waarschijnlijk is mijn wastegate het probleem.
Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg Thimo.
Re: turbo wastegate
Geplaatst: wo 22 aug 2012, 21:09
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Heb je inmiddels ontdekt waar het aan ligt?
Re: turbo wastegate
Geplaatst: do 23 aug 2012, 08:48
door Thimo
Beste sleutelaars,
Gisteren de eerste rit na de reparatie ( naar het Oosterhoutse-heerlijkheidstreffen ).
De problemen zijn weggebleven!
De oorzaken waren een blijvend openstaande wastegate en een intercooler die niet voldoende lucht doorlaat.
De intecooler moet ik nog verder bekijken ( rijdt nu met een bypass ).
Geen rook meer en veel power.
Bedankt allen voor het meedenken!
Mvg Thimo.