Pagina 1 van 1

Veren en schokbrekers

Geplaatst: di 21 aug 2012, 00:26
door Ruud
Er is teveel keus, graag ervaringen.
Ik wil op mijn RRC van 1984:
Goede wegligging
Geen stuiterbak
Geschikt voor trekken zware aanhager (autoambulance)
Zelfleveling troep verwijderen
Niet verhogen

Stabilisatoren plaatsen?
Achter 1inch hoger? Iemand hier ervaring mee?

Wat is wijsheid?

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: di 21 aug 2012, 00:55
door Bart van Dessel
Stabilisatoren is heel verstandig, alleen is een '84 daar niet op voorbereid. Beugels op je chassis lassen is niet zo'n probleem maar je assen hebben waarschijnlijk geen aansluitingen en die zet je er niet zomaar op. Assen van een Disco zijn er echter genoeg te koop, die zet je er zo onder.
Veren en schokbrekers kun je evt. betaalbaar via Paddocks laten komen. Monroe is prima en de gele HD veren zijn prima, echte stuiterbak wordt het niet echt.

gr, Bart

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: di 21 aug 2012, 02:01
door Franc
Ik heb recent een Air Lift onder de RRC gezet.
[www.paddockspares.com]
Bevalt me prima. Boge self leveller had ik al eerder verwijderd. Merk je trouwens weinig van, alleen bij belading.

Je kunt met een simpel fietspompje van een tientje de druk verhogen als je zware spullen of een aanhanger hebt. Met hoge druk krijg je ook een auto die minder overhangt in de bochten. En je achteruitkijkspiegel doet het nog
Niet te duur en installatie is simpel te doen. Die controller zou ik lekker links laten liggen.

Ik heb overigens ook alle bushes vervangen door Superpro en ik heb sterk de indruk dat dat een positieve invloed heeft op het overhangen.
Ook heb ik rondom de veren vervangen en nieuwe schokbrekers (DeCarbon) gedaan. Alles bij elkaar een wereld van verschil op de wegligging t.o.v. gedeeltelijk versleten oude spullen.

Van verhogen wordt de wegligging nooit beter.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: di 21 aug 2012, 02:17
door Ruud
Zie ik het goed dat de veren rechts en linksvoor anders zijn?
En dan ook nog verschillend voor lhd en rhd?

Wat ben je kwijt voor hele goeie disco assen?

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:19
door Andtee
franc rijdt de auto nu ook comfortabeler, gaat ie wat beter over de drempels ?
of is het vooral tegen het inzakken met belading ?

Andre

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 01:19
door Franc
Andre,

Leeg (en met de Airlift op lage druk) merk je niets van de Airlift. Rijdt als een standaard RRC.
Met een volle kofferbak en Airlift op hogere druk staat de RRC weer horizontaal en rijdt comfortabel over drempels.
Op vakantie dit jaar met een volle auto rijdt het eigenlijk alsof er geen lading in zit. Tevens is het zo dat de vering door de luchtbalgen als het ware progressief wordt. En minder overhellen. Zelfs met de Airlift op 2 bar is rijden over een goede weg met een lege auto nog net zo comfortabel. Pas bij grotere hobbels merk je verschil.

Vorig jaar op vakantie (met nog een grote koffer op de trekhaak) reed het als een dweil en zat ik bij drempels achter op de bumpstops. Vandaar de airlift maar geprobeerd. Briljant...

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: do 23 aug 2012, 21:30
door EvertRRC3.9
Vraagje, wanneer je Boge self leveler er af haald, en je hebt een 100 liter lpg tank achterin liggen, gaat de auto dan niet te ver inzakken?

Re: Veren en schokbrekers

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 19:51
door EvertRRC3.9
Frank welke veren heb je gebruikt, bij mij zijn iets verhoogde veren gebruikt maar ik vindt deze te stug, dit was me aangereden vanwege een 100 liter gastank achterin, verder zijn de standaard boge schokdempers geplaatst, de auto helt niet echt extreem over, maar ik mis wel wat comfort. Suggeties??