Pagina 1 van 1

Luchtinlaat defender V8 met td5 voorscherm

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 21:41
door TVR
Goedenavond,


Na een omrol-ongelukje moet ik een nieuw rechter voorscherm hebben voor mijn defender en zat te denken om er 1 te nemen met luchtinlaat zoals bij de td5's aan de zijkant; (hier moest ik namelijk toch nog iets voor verzinnen)
lrp500tr_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74847a30b5d13017fe0467ebc41b41c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F306x306%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fl%2Fr%2Flrp500tr_1.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/306x306/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/r/lrp500tr_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F306x306%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fl%2Fr%2Flrp500tr_1.jpg', '', 15828599, 600, 600, 'Loading image ...', false);
http://www.paddockspares.com/lrp500tr-front-outer-wing-skin-abs-plastic-rh-with-air-intake.html
(hoe is deze kwaliteit van deze schermen?)


Echter heb ik een V8 3,5 liter, en neem aan dat die meer(1liter meer cil.inhoud) lucht nodig heeft, en dus ook een dikkere luchtinlaatslang? Zou dat werken hiermee of krijg ik hiermee een restrictie in de inlaat en minder vermogen?



Alvast bedankt voor het meedenken.


Groet, Tom
PS weet iemand toevallig het part no van de flens met buis eraan die aan de binnenkant tegen het voorscherm komt?

Re: Luchtinlaat defender V8 met td5 voorscherm

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 23:52
door Paul
Oh oh, wat heb je nu gedaan?

Paul

Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: di 21 aug 2012, 11:41
door TVR
Hebben hier mensen nog een theorie over?

Hier een plaatje hoe het zou komen te zitten:
ahjxpc5b.gif --> mod_embed_images_loadimage('83ccd06bd1904df6734a8a651144937a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allbrit.de%2FDataImages%2FMGROVER%2Fahjxpc5b.gif', 'http://www.allbrit.de/DataImages/MGROVER/ahjxpc5b.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allbrit.de%2FDataImages%2FMGROVER%2Fahjxpc5b.gif', '', 15833101, 600, 600, 'Loading image ...', false);

http://www.allbrit.de/DataImages/MGROVER/ahjxpc5b.gif

Diameter is dus wel een stuk kleiner dan bij de v8....


Groet, Tom

Re: Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: di 21 aug 2012, 19:17
door jacob
hoi een natte vinger theorietje :-)
je hebt waarschijnlijk evenveel lucht nodig ongeveer.
dus geen probleem.

simpele som Een 3.6 heeft per omwenteling 3.6 liter lucht nodig.
td5 is 2.5 liter maar met turbo voor het gemak 1 bar boven nominaal. dat is dan 2.5 keer 2 is 5 liter lucht per omwenteling.

echter ik denk dat jou 3.6 meer toeren kan maken dan de dt5 dus dat zal het op op vol vermogen weer gelijk trekken.
want beide motoren zijn ongeveer even sterk. dus zal het lucht verbruik bij benadering ook gelijk zijn.
Ja ik weet het natte vingen werk: peren en appel vergelijken. echter zal het gewoon werken naar mijn mening


mvg jacob

Ps de aanvoerlijdingen zijn behoorlijk overbementen. je kan er ook 200 pk uit persen zonder je lucht toevoer aantepassen.

Re: Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: di 21 aug 2012, 19:43
door G-men (Gargamel)
Als ik kijk naar de originele ronde luchtfilter van de 110V8, dan denk ik dat het wel mee zal vallen. Het oude luchtfilter had ook maar een relatief kleine luchtinlaat.

Misschien dat een medeprikker met een V8 die diameter eens kan opmeten ?

Re: Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: di 21 aug 2012, 21:08
door Boelo
Hi Tom, hi Gerrit,

Origenele luchtinlaat is 9 cm in doorsnee.

Mvg,
Boelo

Re: Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 21:45
door Jos Daalmans
Hoi,

Ik ben zelf bezig om mijn V8 aan de snorkel te krijgen. De inlaat van het filterhuis is inderdaad 9cm. De uitlaat is echter maar 8 cm.
Een snorkel heeft een doorsnede van 7 cm. De carburateurs hebben een diameter van rond 46 mm (en dan moet je plankgas rijden).

Het oppervlak van de snorkel is ongeveer 38 cm2 (vierkante centimeter). Het oppervlak van een carburateur is ongeveer 16,6 cm2 (vierkante centimeter). Dit past voor twee carburateurs in de 38cm. Er zal dus nauwelijks tot geen restrictie optreden.
Ik weet dat de jongens die echt racen met de Landrovers V8 twee snorkels hebben, maar die hebben dan ook een grotere motor en draaien veel meer toeren om ook veel vermogen te krijgen.

Ik maak zelf een "verloopkast" vanaf het gat in de wing, tot voor de voetenbak (zoals de tekening al laat zien) en ga daar met een stukje 8 cm PVC buis naar een Defroster slang van 8cm ( [www.rubberhuis.nl] ) en van daaruit met een stuk PVC pijp en een mooie bocht naar de inlaat van het filterhuis.
Om de 9cm inlaat van het filterhuis passend te krijgen heb ik om een PVC bocht van 8cm twee ringen van een 100mm PVC buis gelijmd en dat is net die 90 mm. Dit zit goed klem en kan ook nog eens worden losgehaald.

Succes en sleutel ze,

Jos

Re: Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 21:50
door Wim Janssen
Jos,

Ik zou wel voor zo'n Safari snorkelkop gaan want mijn ervaring met de bekende paddestoel is dat deze niet voldoende lucht geeft op snelheid. Het leidingwerk is met die afmetingen van rond 70 mm groot genoeg.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Oude post Wim janssen luchtinlaat met snorkel

Geplaatst: do 23 aug 2012, 01:01
door TVR
dank voor de reacties! was even langs elkaar heen gelopen... ik ga het maar proberen, koude lucht is altijd beter!

Verder kwam ik dit nog tegen:
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/13143543/snorkel-op-35-v8#msg-13143543





Groeten, Tom



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2012 23:08 door TVR.

Re: Exploded view air intake td5 defender

Geplaatst: do 23 aug 2012, 01:14
door Jos Daalmans
Hoi Wim,

Ook vanwege die eerdere "post" die je ooit gedaan hebt met het uit de hand lopende CO gehalte, ben ik bezig met de toepassing van een snorkel.
Ik heb inderdaad zo een "paddestoel" en als ik het goed heb, heb jij daar nog eens zo een spoilertje onder gefabriekt, om voldoende lucht binnen te krijgen.
Ik denk dat de oppervlakte/doorlaat van de sleuven onder in de paddestoel te klein is, mede ook omdat de lucht er eigenlijk "vanzelf" door naar binnen moet "vliegen".

Ik ga eens kijken voor zo een Safari inlaat, bij LR-Series voor GBp 55,- incl VAT en dat is toch wel behoorlijk aan de prijs.

Groeten en bedankt voor de tip,

Jos