Pagina 1 van 1

Stromberg carburateurs

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 15:22
door Bas van Soest
Hallo,
Ik ben al 30 jaar in het bezit van een 79 er RR V8.
De auto heeft bijna 500.000 kilometer op LPG gelopen zonder dat de gas zuiger in de carburateur en de naald waren vast gezet. Gevolg naald en sproeier volledig versleten en op benzine niet meer af te stellen.
Nu had ik nog een mannivolt met carburateurs van een wat verser type liggen en besloot dit met het versleten deel te wisselen.
Op mijn oude spul zitten er op de rechter carburateur twee vacuüm aansluitingen. Een voor en een achter de gasklep.
Beide slangen gaan naar de vavuum vervroeger op de ontstekeing.
Een aan de voor en een aan de achterkant. Ze werken elkaar als het ware tegen.
De "nieuwe" carburateur heeft echter maar een vacuum aansluiting. De aansluiting die als het ware tegenwerkt ontbreekt.
Bij het blok waar het setje afkomt was de aansluiting op de vacuum vervroeger afgesloten met een plastic dopje.
Heb het het op mijn blok ook zo aangesloten maar het loopt voor geen meter.
Boven de 50 tot 60 km per uur begint de auto te pingelen.
Als ik de ontsteking later zet wil hij onder in de toeren niet lopen.
Wie weet hier het fijne van??????????

Groeten,

Bas van Soest

Re: Stromberg carburateurs

Geplaatst: vr 17 aug 2012, 17:43
door Franc
Bas,

Bij mij zitten er ook 2 aanslutingen op (175CD strombergs) op de ontsteking. Er zit op de carburateur maar 1 aansluiting, nl. aan de onderkant net naast de vlotterbak.
De andere aansluiting zit op het inlaatspruitstuk (aan de bovenkant, net naast de rechtercarb).

Nog ter aanvulling:
Het slangetje aan het inlaatspruitstuk zit op onder onderdrukdoos aan de linkerkant. Het slangetje van de carb loopt via een "potje" naar de rechterzijde van de onderdrukdoos.

Nog wat vragen ter opheldering:
50 of 60 km per uur zegt niet zoveel, toeren wel. Treedt het altijd bij hetzelfde toerental op?
En bij lage toeren en veel gas?
En hoe rijdt hij zonder vacuumslang aangesloten?

De onderdukdoos zorgt voor veel vervroeging als je weinig gas geeft en weinig als je veel gas geeft.
De mechanische vervroeging loopt op met het toerental.

Sluit een stroboscoop aan en kijk eens wat je statische vervroeging is. Dus zonder slang aangesloten.
Dan kijk je wat je vervroeging doet als je langzaam het toerental opvoert.
Dan nog eens stationair kijken hoeveel graden vervroeging je hebt met vaccumslang aangesloten (bij mij staat de wijzer dan op de "o" van before).

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2012 15:43 door Franc.

Re: Stromberg carburateurs

Geplaatst: di 21 aug 2012, 00:04
door Bas van Soest
Franc,

Dank je voor je reactie.
Mijn RR is van 1979 en heeft origineel ook de twee aansluitingen die jij noemt
De carburateurs die ik wil monteren heeft maar een aansluiting.
De aansluiting aan de onderkant van de carburateur ontbreekt.
Er zit wel een vorm in die er op wijst dat er een aansluiting zou kunnen zitten alleen is de aansluiting er niet.
Van welk bouwjaar is jouw auto?
Ik heb mijn ontsteking altijd dynamisch, met de vervroegingslangen los en afgedopt, op 7 graden BFDC gezet.
Heeft hij het ruim 500.000 km goed op gedaan.
Ik wil nu graag de nieuwere carburateurs monteren maar mis dus de onderste aansluiting.
Ik hobby nog wat en houd je op de hoogte.

Groeten,

Bas

Re: Stromberg carburateurs

Geplaatst: di 21 aug 2012, 01:26
door Franc
Bas,

De mijne is van 85, ook verser dus, maar ik heb er een keer andere carbs opgezet (Defender type volgens mij). De oude had trouwens dezelfde aansluitingen.
Zit er nog een labeltje aan? Zit normalerwijze op de hoed geschroefd.

Groeten.
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen