Pagina 1 van 1

Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 20:10
door Carlo
Afgelopen jaar ben ik bezig geweest met mijn LW te restaureren, en van het weekend het blokje gestart. Blokje loopt lekker, alleen komt er bij het draaien van het blok nogal wat olie uit de waadplug. 5 minuten het blok laten draaien is goed voor zo'n 50ml olie. Aan de olie te zien is het motorolie.

Het blok is een 2.25 Diesel van een ex-def Lightweight. Ik heb het blok van nieuwe schraapveren en lagerschalen voorzien. Wat kan dit zijn?

Groet, Carlo

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 20:12
door Nijhuis
Ik weet niet precies hoe het bij een LW zit, maar het klinkt als een keerring.

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 20:20
door Benno
Klinkt als achterste krukas kering

Benno

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 20:53
door Carlo
Heeft iemand zo de stappen om deze keerring te vervangen? Blok helemaal uitbouwen? Of kan het via een truckje eenvouderig?

Groet! Carlo

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 21:07
door Hendrik "Blue-Box"
Als het een 3x gelagerd blok is zou ik de motor uitbouwen,
Als het een 5x gelagerd blok is zou ik de bak uitbouwen (je hebt een uitneembare chassisbalk als het goed is)

De oliekering is voor beide blokken verschillend en zitten ook op een andere plek gemonteerd.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f79701eaaf2a9eeec4ecc92a2859bed4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15814728, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 21:49
door richard78
Ik heb dat klusje nu zo'n 5 maal gedaan bij een 3 maal gelagerd blok. Ik heb het gedaan door de vbak eruit te halen omdat dat ging zonder takel. Maar je moet ook een hoop los halen bij het blok dus het blok eruit halen als je een takel hebt kan best makkelijker zijn.
Motor van Vbak af. Drukgroep en vliegwiel eraf. Carterpan eraf. blokje van achterste kruikas lager eraf halen. 2 halve manen eraf halen. Op deze halve manen moet de keerring komen. Let goe op hoe je de keerring monteerd! Deze moet op de halve manen en niet tussen het blok en de halve manen! EN dan alles weer monteren in omgekeerde volgorde. Wel de pakking van het krukaslagerblokje vervangen!

Als je iets fout gedaan hebt merk je dat aan oilie wat uit je waadplug stroomt. En dat weet je wel te herkennen

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbcb55e55dbb1a1489c76e561deb2570', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15814847, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 22:20
door Carlo
Beste Prikkers, Bedankt voor de uitgebreide reacties!!

Op het moment is de zitbak/interieur nog niet opgebouwd, het minste werk zou zijn om de versnellingsbak uit te bouwen (Alleen de aandrijfassen los, chassis-ligger, de bouten in het Bellhouse en het slave-pompje > mooi project voor morgen.) Zou het meteen verstandig zijn om de axiaal-lager te vervangen? En moet er iets met popnagels uitgeboord worden, wat ik op Landyzone heb gelezen?)

Bedankt!

Carlo

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 22:29
door WillemJ
Beste Carlo,

Zonder twijfel je achterste krukaskeerring. Ik heb deze keerring nu 3x vervangen, waarvan 1x bij mijn eigen LW. Alle keren heb ik ervoor gekozen om de bak er onderuit te halen. Onze auto's hebben nu eenmaal het voordeel dat de dwarsbalk onder de V-bak eruit kan.
Het is bewerkelijk klusje, maar als je de beschrijving uit het Land Rover werkplaatshandboek volgt kan er eigenlijk niet veel verkeerd. Wellicht nog een aantal aandachtspunten:
1. Wanneer je ervoor kiest om de V-bak te verwijderen, zul je het motorblok ergens anders moeten ondersteunen dan onder het vliegwielhuis. Het vliegwielhuis moet namelijk verwijdert worden. Zodra de carterpan verwijdert is kun je dit met een potkrik o.i.d. doen;
2. Controleer de zone van de krukas, waarop de keerring loopt, op overmatige slijtage. Overmatige slijtage zal ervoor zorgen dat er bij een hagelnieuwe keerring ook lekkage optreed.
3. Toen ik het achterste lagerblok van mijn LW verwijderde trof ik op de pasvlakken met het onderblok een soort van zwarte kit aan. Bij het terugplaatsen van het lagerblok heb ik eveneens kit aangebracht op de pasvlakken met het motorblok. Ik heb daar Loctite 5910 voor gebruikt. Zeer hoogwaardige kit en bijzonder geschikt voor deze locatie. Deze kit is te verkrijgen bij Conrad. Mocht je ervoor kiezen om deze kit te gebruiken, breng hem dan spaarzaam aan. Het aanbrengen van kit op die locatie staat overigens niet in het werkplaatshandboek beschreven.
4. De 'halve manen' waarin de keerring zich bevindt zijn voorzien van een soort rubber. In mijn geval zaten er aan dit rubber nog een groot aantal 'gietuitlopers' op de binnendiameter, zeg maar de diameter waarin de keerring zit. Die horen er niet te zitten en ik heb ze dan ook voorzichtig verwijderd.

Succes,
Willem

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: di 14 aug 2012, 23:30
door Carlo
Beste WillemJ,

Klinkt verhelderend! Bedankt voor deze tips!! Net in het werkplaatshandboek gekeken en daar wordt gesproken bij punt 14 over 'Verwijder de achterste hoofdlagerkap'. Betekend dit dat hier het onderste gedeelte van de oliekeerringhouder op bevestigd is en de keerring dus precies tussen deze twee helften valt? En de veer die hierachter zit, dient die ook vervangen te worden?

Al met al denk ik een leuk klus die toch wel een dag in beslag neemt!

Bedankt!

Carlo

Re: Plens olie uit waadplug

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 20:43
door WillemJ
Carlo,

Op de achterste hoofdlagerkop zit inderdaad de onderste keerringhouder bevestigd. De bovenste keerringhouder zit op het blok bevestigd. Echter, ik lees in jou verhaal iets opvallends:
Je hebt het over een veer áchter de keerring. Let op, deze veer dient IN de keerring gemonteerd te worden. Doe je dit niet dan krijg je absoluut een lekkage. Bij de nieuwe keerring zit ook een nieuwe veer. Bij het monteren van de nieuwe keerring plaats je eerst de nieuwe veer rondom de krukas; beide uiteinden van de veer haak je in elkaar. Controleer dit goed. Laat desnoods iemand anders een blik werpen.
Hierna plaats je de keerring rondom de krukas, met de opening op de 12 uurs positie. Nu piel je de veer in de keerring. Let op; de sluiting van de veer moet 90 graden verdraait zitten t.o.v. de opening van de keerring, dus op 3 uur of 9 uur.
Dit alles staat ook in het werkplaatshandboek beschreven.

Succes!
Willem