Verslagje vakantie IJsland
Geplaatst: do 09 aug 2012, 12:38
Dit jaar wederom met de 110 naar IJsland geweest. Een verslagje leek me wel leuk om jullie te delen.
Voor onze foto's zie:
[www.puffino.nl]
In de afgelopen periode heb ik veel gedaan aan het onderstel en wat "accessoires":
- achteras met schijfremmen, laten "reviseren" en daarna gemonteerd met:
- nieuwe veren en dempers, Terrafirma ProSport medium
- vooras en stuurinrichting alles nagelopen, een kant fuseepen en railko vervangen
- stuurhuis en stuurpomp lekken, best flink maar deden het nog wel goed, dus reserve pomp maar mee, stuurhuis al wel gekocht maar moet nog gemonteerd worden in de komende periode. Tijd was op
- bussen vervangen van Deflex en origineel (gemengde setup
) naar SuperPro
- onboard air systeem van Viair ingebouwd
- waeco 50l compressor coolbox in plaats van twee van die peltier boxjes.
- zonnepaneel op dak, met mppt-lader, om service systeem te laden
Land Rover verscheept per container (Samskip natuurlijk) naar Reykjavik, beviel nu helemaal paradijselijk goed. Je hoeft namelijk niet meer zelf naar de douane heen en weer, en je wordt netjes gebracht naar je auto. Het kost je nu echt bijna geen tijd meer..... WOW.
Grofweg was dit de vakantieindeling:
- 10 dagen mijn moeder voor haar eerste keer IJsland laten zien. NIet echt gebruikelijk meer om op mijn leeftijd met je moeder op vakantie te gaan, maar ik vond dat zij toch echt, voor het te laat was, IJsland gezien moest hebben. Zij vond dat namelijk ook maar deed het zelf niet. Route: Reykjavik via Kjolur naar Akureyri, Myvatn, en daar eindigen, ze vloog van Akureyri terug.
routemarjan.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a95bcc49cda81ad340de822100274e95', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutemarjan.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/routemarjan.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutemarjan.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
- 20 dagen met mijn vrouw van Myvatn (zij vloog van Amsterdam naar Akureyri) de noordoosthoek ingedoken, en daarna als een speer terug naar Reykjavik.
routesonja.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54b025795c81fbcba8c35fa21adecdb6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutesonja.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/routesonja.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutesonja.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Al vroeg tijdens de vakatie op de wasborden van de Kjolur route (een grindweg dwars door het binnenland) kwam ik er achter dat ik kennelijk niet goed had gedaan met het monteren van de remklauwen. Hoe het kan weet ik niet, maar er zal olie/vet op de bouten. Hoort niet, en weet ik ook, maar het zat er wel. Raar.
Hoe ik er achterkwam? Oh ... simpel..... Hij remde opeens nauwelijks meer en het remcontrole lampje brandde....
remweg.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6079cfa38d52f0eb3050f71056c27247', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fremweg.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/remweg.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fremweg.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Remklauw kan gelukkig niet er vanaf donderen, maar die zat dus mooi niet meer waar ie hoorde, remleiding afgescheurd. Deze dus maar ter plekke afgeblind op het verdeelpunt op de achteras, door een schroefje omgekeerd in de nippel te zetten, voor de zekerheid wat band-reparatielijm er tussen te persen en dan de nippel weer aan te draaien. Gelukkig waren we met zijn tweeen (mijn moeder moest dus effe helpen) om de rem te ontluchten, ik had gelukkig remvloeistof mee. Werkte goed, hij remde weer als een tierelier. Wel scheef als je hard remde. Maar dat hoeft toch nooit in IJsland, er is toch nauwelijks verkeer en elanden komen er ook niet voor....
De dag er op in Akureyri een garage opgezocht en met hulp van zijn gereedschap (felssetje) en vervangende remklauwbouten de boel gemonteerd, was natuurlijk snel gedaan. Het zoeken van een garage die deze bouten had kostte me nog de meeste tijd. Dus, weer wat geleerd: check diverse bouten op "voorspanning" en of ze nog wel op hun plek zitten.
Verder is het handig om van te voren te checken (maar waardan als je geen internet hebt???) of binnelandwegen al open zijn, ik heb met mijn moeder aardig wat rondgedoold langs ettelijke sneeuwvelden, welke over de track lagen. Op een gegeven moment kun je er niet meer langs, en moet je terug.... Eind juni willen nog niet alle wegen open zijn. Haha.
snowdetour.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4efbe0710766f7689e9c1a042a20b9aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fsnowdetour.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/snowdetour.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fsnowdetour.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met deze dame op toch wel enige leeftijd heb ik uiteindelijk best spannende tracks gereden, niet zo zeer vanwege de track zelf maar de omleidingen waren soms goed uitdagend. Het arme mens, wat moest haar nou weer overkomen? Maar ze vond het prachtig, ondanks haar bijna 70 jarige leeftijd....
Dec ompressor heeft aardig wat overuren gemaakt, maar dat mocht ook, daar is 'ie voor, dus lekker de bandjes laten aflopen op de binnenwegen, voor nog meer veercomfort, al waren de nieuwe veren geniaal vergeleken met de oude stugge zware mariniers dingen. Bij met name wasborden ging als de ribbels te sterk waren de toch de boel te hard trillen, en met bandjes op lagere spanning veel minder, dat was echt fijn. Het oppompen ging ook razendsnel, super!
Was de handleiding van de zonnelader wat beter geweest en duidelijker vooral (Victron, are you listening!? Maak die handleidingen duidelijker! En SNEL een beetje) dan had ik dat paneel misschien wel goed aangesloten, nu was alles wel mee maar deed het dus niet. Helaas ben ik niet via de telefoon er achtergekomen wat er loos was, dat was pas bij terugkomst en een ritje naar de leverancier. Die vervolgens klaagde dat dit heel vaak fout ging bij deze setup.... HAD DAT GEZEGD aan de telefoon! Dan was het wellicht goedgekomen in IJsland, maar goed. We reden zo vaak dat we het paneel niet nodig hadden.
Mijn vrouw en ik kamperen met de tent, campings nauwelijks aangedaan. Wildkamperen dus, op de mooiste plekjes. Ook een dag, eindelijk, helemaal niemand gezien, de hele dag niet.
En wil je weten wat "druk" is in IJsland? Bij Theistareykir, vlak bij Myvatn, troffen we een man van het tourisme bureau die enquetes afnam. We waren op de drukke dag al nummer 8! Om 20 uur in de avond. Hij stond er al sinds 9 uur die ochtend. "Gisteren was wat normaler, 3 auto's gezien".
Ook Viti bij Askja weer aangedaan, waar we flink moesten ploeteren door sneeuwvelden om er te komen, erg leuk. Vorige keer , later in het seizoen, was alles zwart lavagruis, maar dat hebben we nu dus verstopt geweten onder de sneeuw. Het water was weer super, het blijft het mooiste zwembad ter wereld.
attractions%2004%20-%20askja%20viti%203.JPG --> mod_embed_images_loadimage('0d729388eec9e2702d39ea67b27ebb22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fi%2Fattractions%252004%2520-%2520askja%2520viti%25203.JPG', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/i/attractions%2004%20-%20askja%20viti%203.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fi%2Fattractions%252004%2520-%2520askja%2520viti%25203.JPG', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder ERG veel mooi weer gehad. Dus ja, toen we terugkwamen.... moesten we even wennen.
Walvissen zijn ook erg leuk, Husavik een prima plek, we hadden zelfs een bijna-aanvaring met zo een kanjer die bijna net zo groot was als de boot zelf. Gelukkig ging het goed, het arme beest zal goed geschrokken zijn.
Afijn, na het rem-debacle, Land Rover deed het verder uitstekend, we hebben weer genoten. Enne, portaalassen of vet grotere banden, ze zouden toch wel relaxed wezen, want wat kunnen die karrespoor achtige tracks toch eng zijn soms, poe. Het diff heeft aardig de boel uitgesleten her en der. Mijn volgende bandjes, wie weet ga ik toch eens een klein maatje groter zoeken. Want we pompten op sommige tracks de banden maar weer flink harder (barrete of 3) om ze maar zo hoog mogelijk te hebben. Niet dat dat zo heel veel uitmaakte maar alles hoeger dan we waren was winst....
En oja, we hadden dit keer meer bekijks dan ooit, veel mensen die toch even een babbeltje wilden maken.
En dit lijkt me ook wel cool in combinatie met een cycloonfilter dan: dubbeleinlaat.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90233a6cdc6b51615eac0a21e4979fb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fdubbeleinlaat.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/dubbeleinlaat.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fdubbeleinlaat.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dus als Snorkel ooit met twee paddo's is uitgerust.... Wees niet verbaasd.
Want wat een stof zo af en toe zeg! De nadelen van mooi weer
Voor onze foto's zie:
[www.puffino.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2012 10:40 door Puffino.
Voor onze foto's zie:
[www.puffino.nl]
In de afgelopen periode heb ik veel gedaan aan het onderstel en wat "accessoires":
- achteras met schijfremmen, laten "reviseren" en daarna gemonteerd met:
- nieuwe veren en dempers, Terrafirma ProSport medium
- vooras en stuurinrichting alles nagelopen, een kant fuseepen en railko vervangen
- stuurhuis en stuurpomp lekken, best flink maar deden het nog wel goed, dus reserve pomp maar mee, stuurhuis al wel gekocht maar moet nog gemonteerd worden in de komende periode. Tijd was op
- bussen vervangen van Deflex en origineel (gemengde setup
- onboard air systeem van Viair ingebouwd
- waeco 50l compressor coolbox in plaats van twee van die peltier boxjes.
- zonnepaneel op dak, met mppt-lader, om service systeem te laden
Land Rover verscheept per container (Samskip natuurlijk) naar Reykjavik, beviel nu helemaal paradijselijk goed. Je hoeft namelijk niet meer zelf naar de douane heen en weer, en je wordt netjes gebracht naar je auto. Het kost je nu echt bijna geen tijd meer..... WOW.
Grofweg was dit de vakantieindeling:
- 10 dagen mijn moeder voor haar eerste keer IJsland laten zien. NIet echt gebruikelijk meer om op mijn leeftijd met je moeder op vakantie te gaan, maar ik vond dat zij toch echt, voor het te laat was, IJsland gezien moest hebben. Zij vond dat namelijk ook maar deed het zelf niet. Route: Reykjavik via Kjolur naar Akureyri, Myvatn, en daar eindigen, ze vloog van Akureyri terug.
routemarjan.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a95bcc49cda81ad340de822100274e95', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutemarjan.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/routemarjan.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutemarjan.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
- 20 dagen met mijn vrouw van Myvatn (zij vloog van Amsterdam naar Akureyri) de noordoosthoek ingedoken, en daarna als een speer terug naar Reykjavik.
routesonja.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54b025795c81fbcba8c35fa21adecdb6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutesonja.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/routesonja.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Froutesonja.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Al vroeg tijdens de vakatie op de wasborden van de Kjolur route (een grindweg dwars door het binnenland) kwam ik er achter dat ik kennelijk niet goed had gedaan met het monteren van de remklauwen. Hoe het kan weet ik niet, maar er zal olie/vet op de bouten. Hoort niet, en weet ik ook, maar het zat er wel. Raar.
Hoe ik er achterkwam? Oh ... simpel..... Hij remde opeens nauwelijks meer en het remcontrole lampje brandde....
remweg.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6079cfa38d52f0eb3050f71056c27247', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fremweg.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/remweg.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fremweg.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Remklauw kan gelukkig niet er vanaf donderen, maar die zat dus mooi niet meer waar ie hoorde, remleiding afgescheurd. Deze dus maar ter plekke afgeblind op het verdeelpunt op de achteras, door een schroefje omgekeerd in de nippel te zetten, voor de zekerheid wat band-reparatielijm er tussen te persen en dan de nippel weer aan te draaien. Gelukkig waren we met zijn tweeen (mijn moeder moest dus effe helpen) om de rem te ontluchten, ik had gelukkig remvloeistof mee. Werkte goed, hij remde weer als een tierelier. Wel scheef als je hard remde. Maar dat hoeft toch nooit in IJsland, er is toch nauwelijks verkeer en elanden komen er ook niet voor....
De dag er op in Akureyri een garage opgezocht en met hulp van zijn gereedschap (felssetje) en vervangende remklauwbouten de boel gemonteerd, was natuurlijk snel gedaan. Het zoeken van een garage die deze bouten had kostte me nog de meeste tijd. Dus, weer wat geleerd: check diverse bouten op "voorspanning" en of ze nog wel op hun plek zitten.
Verder is het handig om van te voren te checken (maar waardan als je geen internet hebt???) of binnelandwegen al open zijn, ik heb met mijn moeder aardig wat rondgedoold langs ettelijke sneeuwvelden, welke over de track lagen. Op een gegeven moment kun je er niet meer langs, en moet je terug.... Eind juni willen nog niet alle wegen open zijn. Haha.
snowdetour.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4efbe0710766f7689e9c1a042a20b9aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fsnowdetour.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/snowdetour.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fsnowdetour.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met deze dame op toch wel enige leeftijd heb ik uiteindelijk best spannende tracks gereden, niet zo zeer vanwege de track zelf maar de omleidingen waren soms goed uitdagend. Het arme mens, wat moest haar nou weer overkomen? Maar ze vond het prachtig, ondanks haar bijna 70 jarige leeftijd....
Dec ompressor heeft aardig wat overuren gemaakt, maar dat mocht ook, daar is 'ie voor, dus lekker de bandjes laten aflopen op de binnenwegen, voor nog meer veercomfort, al waren de nieuwe veren geniaal vergeleken met de oude stugge zware mariniers dingen. Bij met name wasborden ging als de ribbels te sterk waren de toch de boel te hard trillen, en met bandjes op lagere spanning veel minder, dat was echt fijn. Het oppompen ging ook razendsnel, super!
Was de handleiding van de zonnelader wat beter geweest en duidelijker vooral (Victron, are you listening!? Maak die handleidingen duidelijker! En SNEL een beetje) dan had ik dat paneel misschien wel goed aangesloten, nu was alles wel mee maar deed het dus niet. Helaas ben ik niet via de telefoon er achtergekomen wat er loos was, dat was pas bij terugkomst en een ritje naar de leverancier. Die vervolgens klaagde dat dit heel vaak fout ging bij deze setup.... HAD DAT GEZEGD aan de telefoon! Dan was het wellicht goedgekomen in IJsland, maar goed. We reden zo vaak dat we het paneel niet nodig hadden.
Mijn vrouw en ik kamperen met de tent, campings nauwelijks aangedaan. Wildkamperen dus, op de mooiste plekjes. Ook een dag, eindelijk, helemaal niemand gezien, de hele dag niet.
En wil je weten wat "druk" is in IJsland? Bij Theistareykir, vlak bij Myvatn, troffen we een man van het tourisme bureau die enquetes afnam. We waren op de drukke dag al nummer 8! Om 20 uur in de avond. Hij stond er al sinds 9 uur die ochtend. "Gisteren was wat normaler, 3 auto's gezien".
Ook Viti bij Askja weer aangedaan, waar we flink moesten ploeteren door sneeuwvelden om er te komen, erg leuk. Vorige keer , later in het seizoen, was alles zwart lavagruis, maar dat hebben we nu dus verstopt geweten onder de sneeuw. Het water was weer super, het blijft het mooiste zwembad ter wereld.
attractions%2004%20-%20askja%20viti%203.JPG --> mod_embed_images_loadimage('0d729388eec9e2702d39ea67b27ebb22', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fi%2Fattractions%252004%2520-%2520askja%2520viti%25203.JPG', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/i/attractions%2004%20-%20askja%20viti%203.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fi%2Fattractions%252004%2520-%2520askja%2520viti%25203.JPG', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder ERG veel mooi weer gehad. Dus ja, toen we terugkwamen.... moesten we even wennen.
Walvissen zijn ook erg leuk, Husavik een prima plek, we hadden zelfs een bijna-aanvaring met zo een kanjer die bijna net zo groot was als de boot zelf. Gelukkig ging het goed, het arme beest zal goed geschrokken zijn.
Afijn, na het rem-debacle, Land Rover deed het verder uitstekend, we hebben weer genoten. Enne, portaalassen of vet grotere banden, ze zouden toch wel relaxed wezen, want wat kunnen die karrespoor achtige tracks toch eng zijn soms, poe. Het diff heeft aardig de boel uitgesleten her en der. Mijn volgende bandjes, wie weet ga ik toch eens een klein maatje groter zoeken. Want we pompten op sommige tracks de banden maar weer flink harder (barrete of 3) om ze maar zo hoog mogelijk te hebben. Niet dat dat zo heel veel uitmaakte maar alles hoeger dan we waren was winst....
En oja, we hadden dit keer meer bekijks dan ooit, veel mensen die toch even een babbeltje wilden maken.
En dit lijkt me ook wel cool in combinatie met een cycloonfilter dan: dubbeleinlaat.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90233a6cdc6b51615eac0a21e4979fb9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fdubbeleinlaat.jpg', 'http://www.puffino.nl/fotos/iceland2012/dubbeleinlaat.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.puffino.nl%2Ffotos%2Ficeland2012%2Fdubbeleinlaat.jpg', '', 15801980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dus als Snorkel ooit met twee paddo's is uitgerust.... Wees niet verbaasd.
Want wat een stof zo af en toe zeg! De nadelen van mooi weer
Voor onze foto's zie:
[www.puffino.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2012 10:40 door Puffino.