Pagina 1 van 1
dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 23:51
door Mario
Hallo,
Ik ben afgelopen week naar de alpen geweest met mijn 110 300tdi. Hier merkte ik dat bij het intrappen van het gaspendaal en het nog niet op toeren zijn er veel zwart rook vrij kwam.
Tevens merkte ik bij lang een berg oprijden de motor te warm werd.
Waar moet ik aan denken de dieselpomp of aan een verstopte luchttoevoer aan de motor (intercooler, luchtcompressor en inlaatspruitstuk).
Veel gelezen op dit forum, maar er zal vast wel iemand op dit forum zijn die mij de weg kan wijzen.
Alvast bedankt
Groet
Mario
P.s. bij stationair draaien en even het gaspendaal flink indrukt geef hij ook een behoorlijke zwarte plump
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 02:37
door Bart van Dessel
Klinkt als tekort aan zuurstof, zijn je slangen nog heel? Luchtfilter niet dicht? Zit je wastegate niet vast? Turbo in orde? kan zoveel zijn........wat zijn je eigen bevindingen?
Gr, Bart
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 09:22
door Hendrik "Blue-Box"
Ik ben het (gedeeltelijk) met Bart eens.
Zwarte rook is meestal lucht tekort maar kan ook een te laat inspuit moment zijn of slechte verstuivers.
Je inspuitpomp heeft als het waren twee aansturingen:
1 Je gaspedaal
2 De turbodruk, De inspuitpomp gaat pas veel verrijken (zwarte rook) nadat deze turbodruk gemeten heeft (slangetje vanaf turbo naar pomp).
Als een van de twee niet werkt geef je als het ware maar een beetje gas en wordt er niet ernstig veel verrijkt. (beetje zwarte rook)
Als beide wel werken maar er is dan niet voldoende lucht heb je echt een vette dikke pluim.......
Als je luchtfilter verstopt zit (zit voor de turbo) of als de turbo niet goed werkt, of als er slangen los zitten kan er amper druk opgebouwd worden, geen grote verrijking, wel wat zwarte rook maar geen dikke zwarte pluimen.
Wat het ook kan zijn, is een vervuilde intercooler, slangen, spruitstuk, onjuiste klepspeling.
In al deze gevallen wordt er wel druk opgebouwd (dus wel veel verrijking) maar is de luchtaanvoer niet optimaal/slecht waardoor er teveel brandstof is.
En het kunnen ook een te laat inspuit moment, slechte verstuivers, of een defecte inspuitpomp zijn.
Ik zou zelf er eerst de intercooler en luchtfilter, slangen en klepspeling.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b58316bdc169b5cb66f7f194f3a2121f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15801697, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 12:29
door Mario
Vroeger ging ik eerst op cursus om de techniek achter de auto te leren kennen, maar ja die mafkees is verhuist naar Frankrijk. He Hendrik!
Lang geleden ben ik bij jou op cursus geweest met mijn 109 stawag. Lang haar, schor en geen verstand van auto,s. Misschien weet je het nog! Ik was toen nog wel knap!
Ik heb deze 110 300tdi 3 maanden geleden uit Engeland gehaald en bij een Landrover expert een grote beurt laten uitvoeren. (600 pond) Hiermee zijn alle olies en filters vervangen en kleppengesteld.
Volgens Gumtree (landrover expert) was de dieselpomp aan vervanging toe, echter lees ik nu veel over vervuiling of verstopping van de luchttoevoer. Natuurlijk moet ik nog de kennis over deze turbo diesel op bouwen.
Hendrik zoals je zegt wil ik beginnen met de intercooler en de slangen na te kijken. De klepspelling is een andere zaak. Dit heb ik nog nooit zelf gedaan of bekeken.(immers de cursusleider is verdwenen.) De kleppen tikken dus lijkt mij volgende de theorie dat de klepspeling te groot is.
Dat kleppen stellen? Is dat Lastig? Kan ik iets mollen?
groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 12:57
door Rickske
hier uit het archief: kleppen stellen regel van 9
Uitleg over wat er precies gebeurd van de site van Puffino: slagen motor/werking kleppen
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c707bb1329c94f83f9ba1df9d427621', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15802025, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 13:13
door Puffino
+1
Mooie handleiding zo
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 13:18
door Puffino
Mario, inderdaad is het jammer dat Hendrik het niet meer hier kan doen, voor vele nieuwe sleutelaars was het echt een uitkomst, die cursus van hem! Ook ik ben bij hem begonnen en als ik kijk waar dat toe geleid heeft, aiaiaiai.... nu is de hele Land Rover al aardig bekend terein geworden (al gaat natuurlijk nog wel eens iets mis

Blozend geef ik dat gerust toe)
Als de kerel van Gumtree al aangeeft dat de pomp niet lekker is, ga er mee naar een Dieselspecialist in de buurt, en laat hem afstellen, of wat er dan ook moet gebeuren.
Blijf verder rustig nadenken. Als je problemen echt alleen maar merkt met flink gas en zwaar werken, dan liggen al bepaalde zaken minder voor de hand. Sommige genoemde troubles namelijk zou je altijd moeten merken, ook bij rustiger rijden.
Met logisch nadenken k om je een eind.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 13:47
door Mario
He Sander,
Ik ben altijd een beetje eigenwijs en wil graag stap voor stap bekeken hebben voor dat ik naar een dieselspecialist ga. Ik wil natuurlijk wel intelligent overkomen of begrijpen waar hij over praat.
En nieuwe dieselpomp laten plaatsen kan altijd nog.
Groet
Mario
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 13:51
door Puffino
Eigenwijs zijn is goed, dat ben ik ook. Daarom
Ik heb het zeker niet over het plaatsen van een nieuwe, kom nou, zo slecht is ie nog niet!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 14:27
door Mario
Ha nee ik hoop dat hij nog verder kan met deze dieselpomp.(volgens gumtree wel)
Daarom wil ik eerst de luchttoevoer en kleppen controleren en dan over naar de dieselpomp.
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: do 09 aug 2012, 18:04
door disco ronl
1- kontroleer het slangetje van de turbo wastgate op eventuele lekkage (klein dun slangetje achter de turbo)
2- doe een blindplaatje tussen het uitlaatspruitstuk en de EGR klep.
3- maak je slangen en intercooler schoon (van binnen spoelen)
4- is je luchtfilter wel schoongenoeg
Re: dieselpomp of verstopte luchttoevoer 300tdi
Geplaatst: vr 10 aug 2012, 10:49
door Hendrik "Blue-Box"
Goedemorgen,
Leuk te horen dat je/jullie veel plezier hebben van wat je op de cursus geleerd hebt.
De meeste cursisten herinner ik me zeker, was jij toen niet bezig met de elektronica in je 109?
staat me iets van bij dat je veel met elektra werkte.
Maar al met al zijn het ca. 300 oud cursisten dus ik kan ernaast zitten........
kleppen stellen is al beschreven, als je stellen de eerste keer lastig vindt doe dan rustig aan.
Het verdraaien van de stelbouten en het borgen met de moeren gaat in héle kleine stapjes.
zelfs als je denkt dat je de stelbout goed hebt staan, kan de afstelling weer verlopen als je deze gaat borgen.
Zelf hou ik niet "de regel van 9" aan, al werkt deze prima.
Ik stel cilinder 4 als cilinder 1 "op tuimelen: staat, en andersom.
Het zelfde geld voor cilinder 2 en 3.
Cilinder 1 en 4 (2 en 3) zijn "gelijklopers" en staan op het zelfde moment op het hoogste punt.
Als cilinder 4 "op tuimelen" staat (uitlaatklep is bijna dicht, inlaatklep gaat open) weet je dat deze in het hoogste punt staat.
Op dit moment zijn de kleppen van de "gelijkloper" helemaal dicht omdat dit het begin is van de arbeidsslag.
Het voordeel van deze methode vindt ik dat je hierbij de motor minder vaak hoeft rondt te draaien en dat je de de afstelling echt per cilinder doet.
Indien er een probleem zou zijn met een bepaalde cilinder, merk je deze gewoon eerder op........
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d479f3afe7e78aecafbb7746ccca5cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15804199, 600, 600, 'Loading image ...', false);