Pagina 1 van 1
Aanwijzing brandstofmeter
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 21:59
door De Defender
Toen ik de auto kocht (90 2.5d) gaf de meter in het dashboard altijd een volle tank aan.
Het lampje ging wel branden wanneer de tank bijna leeg was.
Nu heb ik alles gedemonteerd en ben ik gaan testen / meten.
Volgens mij gaat de +12V op het ene contact van de meter en op het andere contactpunt komt de - vanaf de vlotter.
Dit lijkt mij een "variabele" - , afhankelijk van de stand van de vlotter is er meer of minder weerstand "in de - draad".
Het lijkt erop dat er te weinig weerstand is.
Is er door de vorige eigenaar een verkeerde vlotter gemonteerd of moet er ergens nog een extra weerstand?
Iemand een idee of ervaring?
B.v.d.
Groeten,
Sybolt
Re: Aanwijzing brandstofmeter
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 22:15
door jamaar
als hij altijd vol aan dan is het draadje naar de vlotter met massa verbonden of de bedrading in de vlotte maakt kortsluiting
als je het draadje bij de vlotter los haalt dan moet de meter naar 0 gaan zo niet is het ergens in de draad zo wel is het de vlotter
het lampje gaat in de vlotte op een aparte aansluiting
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2e4e2a8e7750604f200c8b6bd3c7932', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15800546, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Aanwijzing brandstofmeter
Geplaatst: do 09 aug 2012, 01:48
door Carawagon
Heb je de weerstand gemeten bij de vlotter zelf of op de teller achter je dashboard? Het kan wel kloppen dat het weerstandsverschil niet heel groot is (niet van 2 tot 2M ohm), maar het zou wel meetbaar moeten zijn met een voltmetertje.
Als het goed is loopt er overigens maar 1 draadje van de vlotter naar de meter in je dash (tenzij je een kunstof tank hebt) de - geschied via het chassis van de auto.
Mocht je een vlotter hebben met 2 contactpuntjes erop dan kan het zijn dat er al een universele vlotter in zit waarbij:
contact 1 : lage weerstand = volle tank
contact 2 : lage weerstand = lege tank
al naar gelang het type meter in je auto.
Ik zou het eerst eens verder doormeten met de draadjes los zoals jamaar voorstelt.
je kunt tevens je brandstof meter testen op functioneren door het vlotterdraadje van je meter af te trekken en het contactslot om te draaien.
Als de meter hetzelfde aangeeft als tevoor is de meter defect, of er zat een breuk in de draad. Dit is dan weer te testen door het contact van de meter te verbinden met het chassis en wederom op contact te zetten.
succes!