Pagina 1 van 1

Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 12:59
door Jan-Wijbrand Kolman
Ik heb dit bericht ook op het lrch forum gepost, maar omdat ik hier op het prikbord zo langzamerhand ook enorm veel informatie verzameld heb, dacht ik "ik deel mijn ervaringen hier ook". Ik hoop dat degene die "beide" fora volgen er geen probleem mee hebben. Soms zou ik willen dat er maar één forum was...

Eergisteren zijn we weer veilig thuisgekomen na een geslaagde vakantie in, wederom, Zwitserland.

In een aantal opzichten leek deze vakantie op die van vorig jaar: zelfde land, zelfde tussenstop (voor twee nachtjes) en zelfde camping - Camping Des Glaciers in La Fouly - en zelfde auto natuurlijk

Daarmee was het nog geen saaie vakantie :-)

Voorafgaand aan vertrek weer een hele hoop gesleuteld aan de auto, vooral wat betreft "comfort" en waterdichtheid (nieuwe doortops, raamgeleiders rondom, cubbybox voor de achterbank), maar ook olie en oliefilter vervangen, carterpan schoongemaakt en voorzien van een nieuwe pakking (die blijft nu mooi droog!), stuurbollen van vers sap voorzien (er zat niet zoveel meer in: de keerringen lekken een beetje) en nog even gauw twee dagen voor vetrek het flexibele deel van de koppelingsleiding moeten vervangen...

Die slang bleek een doorslijtplek te hebben. Waarschijnlijk heeft deze al geruime tijd tegen de bezineleiding aan geschuurd en inmiddels was de plek zo dun geworden dat'ie de pedaaldruk niet meer kon hebben - de vloeistof kwam er met elke pedaalslag in stoompjes uit. Waar we het geluk vandaan hebben, dat dit vlak vóór vertrek gebeurde, op tijd om nog te repareren, weet ik niet, maar hoe dan ook, dat moest dus ook nog even gefixt. En dan ga je alsnog licht nerveus op weg...

Toch verliepen de ritten naar tussenstop en einddoel eigenlijk probleemloos. Alleen het laaste stuk, 25km achter een tractor aan sukkelend, in 30 graden flink de bergop, kreeg Stacey het behoorlijk warm. De olietemperatuurmeter liep vervaarlijk dicht naar de max. Dat is de paradox van goed functionerende meters (sinds vorig jaar heb ik deze meter vervangen door eentje die wel werkt); je hebt ineens gegevens om je zenuwachtig over te maken... Ook bleek dat de motortemperatuurmeter waarschijnlijk wat te optimistisch is.

Vlak voor de terugreis hebben we nog even het oliepeil in de stuurbollen gecontroleerd (vanwege lekkende keerring) en wat aangevuld. Ook de versnellingsbak druppelde na elke rit iets meer dan "normaal" dus ook die gecontroleerd.

Een paar kiekjes:

Alle bagage past er ruim in:

la%20fouly%202012%201.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0a146a0bfe4559df89fd0ab82e3f603', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25201.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%201.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25201.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De heren op de achterbank vinden de rit meestal vrij ontspannen:

la%20fouly%202012%202.jpg --> mod_embed_images_loadimage('394be35014523ce47456f376cbfc16f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25202.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%202.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25202.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Op weg naar een dagje Aosta (in Italië, over en door de St. Bernard):

la%20fouly%202012%203.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6dcce35b4e9f9a5fc07737c244e76884', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25203.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%203.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25203.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Een fijne plek voor de tent:

la%20fouly%202012%204.jpg --> mod_embed_images_loadimage('497e06cad5bc79f9e76a49a843b1a6d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25204.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%204.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25204.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En natuurlijk een prachtige omgeving om in te wandelen en te rijden:

la%20fouly%202012%205.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d13fc513c57a4714d12eb7e488959460', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25205.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%205.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25205.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

la%20fouly%202012%207.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b26d7db745d12d305a7d4787ed7b2388', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25207.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%207.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25207.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

la%20fouly%202012%206.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9cb9c36de334631fea3da32df25ab9a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25206.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%206.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25206.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En ook 's-nachst was het prachtig:

la%20fouly%202012%208.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc210473b7457729edab3e596ecf7c09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25208.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/la%20fouly%202012%208.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fla%2520fouly%25202012%25208.jpg', '', 15798897, 600, 600, 'Loading image ...', false);

En wat betreft de auto? Die heeft het dus goed gedaan! Er blijft natuurlijk nog steeds een hele lijst van dingen die moeten of die we willen: het was sinds vorig jaar nog niet gelukt om de dakgoot te doen, de deurrubbers rondom moeten nog, ook dit jaar wenste ik een overdrive voor de lange einden (hoewel ik nu eigenlijk eerdere een iets langere eindoverbrenging overweeg. Dat schijnt redelijk makkelijk aan te passen te zijn in een LT95 bak), een cruise-control, de keerringen van de stuurbollen moeten vervangen, en het druppen van de versnellingsbak daar moet ook iets mee.

En het liefst zou ik ergens tussen nu en volgende zomervakantie de motor eens door een V8-kenner laten bekijken: is het nuttig om aan een koprevisie te denken? Andere nokkenas wellicht? Ik verdenk de motor er namelijk van wat puf te zijn verloren.

Al met al een prima vakantie dus!

Volgend jaar gaan we ergens anders heen. Er zijn nu al vage plannen voor Scandinavië. Maar nu eerst uitkijken naar het lrch kampeerweekend in september :-)

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2012 11:00 door Jan-Wijbrand Kolman.

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 13:30
door Jup haans-klunder
Zelfs thuis , hier in Apeldoorn . Is het genieten van jullie mooie , klasse foto`s . Hoe worden kleine kinders , gek op een '' Land - Rover ''???? Op dees manier dus . Veel plezier en veilige kilometers . Gr ; Juppe .

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 13:34
door De Waldpiek
hallo


ziet er geweldig uit , en inderdaad mooie omgeving om te wandelen.

groet Nimrod

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 14:35
door Roel
>ook dit jaar wenste ik een overdrive voor de lange einden (ook dit jaar wenste ik een overdrive voor de lange einden (hoewel ik nu eigenlijk eerdere een iets langere >eindoverbrenging overweeg. Dat schijnt redelijk makkelijk aan te passen te zijn in een LT95 bak)

Daarover heb ik ook nagedacht (eindreductie verlengen), ik ben er alleen nog niet achter wat de meest ideale dan zou zijn. Er zijn meer mogelijkheden, alleen zijn de tandwielen niet zo heel eenvoudig te vinden. Besloten voor een OD omdat ik hiervan ervaringsdeskundigen heb gesproken, van aanpassen eindreductie heb ik nog niemand getroffen.
Sinds kort ook een Fairly OD gemonteerd en het bevalt super. Montage is ook niet veel werk.

Ik ga 750 omw/h omlaat op de snelweg waardoor nu én mijn krijssnelheid hoger is geworden (omdat je dan toch weer op een redelijke manier kunt communiceren en nu dus ook iets harder gaat rijden tot 105/110) en het motortoerental ca. 300 omw/h gedaald is. Boven 110 Km/h nemen windgeruis weer toe overhand.

Mocht je iemand zoeken voor een overdrive, in Zuid limburg zit een zeer betrouwbaar adres voor zoiets (ik ben het niet hoor ). Als je dan toch in die buurt bent is er ook een hier veelvuldig posende zuid limburgse prikker die waarschijnlijk met plezier je V8 eens beoordeelt en je van alle advies kan voorzien. twee vliegen in een klap met als toetje rondrijden in omgeving klein zwitserland haha

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 14:53
door Wim Janssen
Roel,

Ik heb een Excelbestand met een rekenmodel voor alle overbrengingen in de tussenbak. Als je mij jouw e-mail adres stuurt zal ik je dit mailen. Ikzelf ga echter ook voor de overdrive omdat bij de LT95 het verschil tussen 3 en 4 best groot is en in de bergen dus veel eerder behoefte heb aan een "drieeneenhalf". Deze heb ik trouwens al bijna 4 jaar in de garage liggen, maar om de een of andere reden komt het er niet van om hem in te bouwen.

groeten
Wim Janssen

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 15:15
door Exfietser
Ziet er leuk uit allemaal. Behalve een andere eindoverbrenging kun je mischien ook iets veranderen in je diff verhoudingen door een ander diff te plaatsen. Dit werd vroeger bij de series wel vaker gedaan. Ik weet alleen niet of er bij een stage-one ook mogelijkheden voor zijn.

Zelf zou ik voor een overdrive gaan omdat je die uit kunt schakelen als je bijvoorbeeld een berg op moet. En je kunt hem ook tussen de drie en vier gebruiken en hij doet het ook in de lage gearing. Dat zou soms handig kunnen zijn.

Kijk hier eens: (Dit is wel voor de LT76. Voor de LT95 moet je ze gewoon even bellen denk ik.)

Klik

Arnold.

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 17:58
door Roel
Wim, het is anders niet veel werk en brengt daarna rust in de tent. Cubbybox, onderliggende afdekplaat en deksel op T-case is alles wat ik gedemonteerd heb, dan heb ik wel de pook naast me staan en niet de verlengde versie waarbij de pook in de tunnelbak uitkomt. Die optie zal wellicht wat meer werk zijn mbt aansluitingen maken voor de bediening.

Uitgevoerd op een hefbrug, van bovenuit moet ook lukken, alleen zal het gewicht en de vorm van de Od je wellicht laten kiezen voor hem van onderuit erin te hangen

Ik zal je een PM sturen voor het file, thnxs alvast

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 18:04
door laro
Hoi,mooie vakantie,heb je op gas gereden, heb je je fuseebollen niet gevuld met vet, met olie erin lekken de keerringen altijd wat is mijn ervaring;

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 18:26
door Wim Janssen
Nee klopt, is ook niet veel werk, maar om de een of andere reden schuift het steeds een plaats naar achteren op mijn eindeloze to do lijst. Misschien heb ik wel niet eens zoveel behoefte aan de overdrive en speelt dat onbewust ook mee.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:36
door Jan-Wijbrand Kolman
Ik ben wel geinteresseerd in het spreadsheet, ik stuur je een PB!

Zelf heb ik met een grafiekje zitten stoeien (klik erop voor een grote versie):

gear%20ratios.png --> mod_embed_images_loadimage('d43f81f37ec63cb84a269594e899d0cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fgear%2520ratios.png', 'http://jw.n--tree.net/stacey/gear%20ratios.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fgear%2520ratios.png', '', 15800105, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De lijnen in rood zijn de huidige, oorsponkelijke verhouding van de LT95 (1 : 1.1336). Op x-as het aantal omw./min, op de y-as de theoretische snelheid (die overigens behoorlijk goed overeenkomt met de werkelijkheid in mijn geval). De lijnen in groen zijn met het tandwiel-paar 32 x 47 tanden (1 : 1.174), en de blauwe lijnen die van het tanwwiel-paar 28 x 43 tanden (1 : 1.123). Ik zou die van de groene lijn overwegen.

Maar jullie hebben gelijk: met een overdrive vergroot je de keuzevrijheid. Mijn overweging voor de eindoverbrenging was: zijn er nog goeie overdrives te vinden? En hoe betrouwbaar zijn ze? En, met minder draaiende delen, kan er ook minder stuk.

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2012 18:11 door Jan-Wijbrand Kolman.

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:42
door Jan-Wijbrand Kolman
laro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,mooie vakantie,heb je op gas gereden, heb je
> je fuseebollen niet gevuld met vet, met olie erin
> lekken de keerringen altijd wat is mijn ervaring;

Nee, ik rijd "gewoon" op benzine. Bij de pomp doen we onze oogkleppen op. Het is voor de lol, niet voor dagelijks gebruik, dus we doen het er mee :-)

Overigens lees ik her en der dat vet in de fuseebollen van een Series niet slim is: de lagers worden ook gesmeerd door de olie. Dit in tegenstelling tot die van latere modellen. Daarom mag er geen vet in, dat spat niet genoeg. Het lijkt me dat ik met nieuwe keerringen de boel allicht beter afgedicht krijg dan ze nu zijn :-)

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:44
door Jan-Wijbrand Kolman
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien
> heb ik wel niet eens zoveel behoefte aan de
> overdrive en speelt dat onbewust ook mee.

Mocht je overwegen alsnog niet de overdrive te installeren.... (hint )

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:49
door Wim Janssen
QuoteDe lijnen in rood zijn de huidige, oorsponkelijke verhouding van de LT95 (1 : 1.1336). De oorspronkelijke overbrenging voor de 110 en de Stage One is 1 : 1,3362.


Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:50
door Jan-Wijbrand Kolman
Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mocht je iemand zoeken voor een overdrive, in Zuid
> limburg zit een zeer betrouwbaar adres voor zoiets
> (ik ben het niet hoor ). Als je dan toch in die
> buurt bent is er ook een hier veelvuldig posende
> zuid limburgse prikker die waarschijnlijk met
> plezier je V8 eens beoordeelt en je van alle
> advies kan voorzien. twee vliegen in een klap met
> als toetje rondrijden in omgeving klein
> zwitserland haha

Het genoemde lrch kampeerweekend is dit jaar in Limburg... Misschien niet zover bij de betreffende prikker vandaan???

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:53
door Jan-Wijbrand Kolman
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> De oorspronkelijke overbrenging voor de 110 en de
> Stage One is 1 : 1,3362.

Ja, dat bedoel ik te zeggen inderdaad. Misschien schreef ik het wat ongelukkig op. De groen en blauwe lijn tonen enkele van de mogelijke alternatieven. Ik heb de gegevens van de verhouding van de site van Vis: [www.vislandrovers.nl]

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 20:25
door Jup haans-klunder
Juppe , heeft in elke bol ; 1 gestampte banaan gedouwd . bij mijn 1 ste Liefde en bij de Gateway - Devil . Dit op aanraden van een Sumatraanse - oud ; Mijn ingenieur .Dit speelde in 1972 , bij de 88'' Devil . Bij de Gateway - Devil sinds Sept : 1996 . Nie prutse nie , als alles goed gaat . Leve de vakanties en de prachtige beelden van de '' Prikkers '' . Gr ; Juppe .

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 21:06
door Exfietser
Hmm, Das geinig. Ik weet van een stel overlanders met een lelijke eend die ergens in zuid amerika alle carterolie kwijt waren geraakt. Na een noodreparatie en wegens gebrek aan olie hebben die het carter ook vol bananen gestopt. Daar hebben ze toen nog een 1000 km mee gereden voordat ze ergens olie konden krijgen ter vervanging van de bananen.

Arnold.

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 21:17
door Jup haans-klunder
Toen waren de bananen nog goedkoop . Tom Knook ; zei toen ! Die Brabantse Amsterdammer , spoort , voor geen meter . ( memories ) . Gr ; Juppe .

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 22:09
door richard78
Is er niet een lijst van defensie met wat je kan gebruiken als er geen olie is. Beste alternatief bovenaan en slechtste onderaan. Geloof dat bananen schillen best hoog stond. Onderaan stond water, altijd beter dan niks.

En mooie foto's van de vakantie, ziet en leuk uit. Hoelang hebben jullie erover gereden?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28319b6e4533371d54ee463a722ffd91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15800526, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 23:52
door Jan-Wijbrand Kolman
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> En mooie foto's van de vakantie, ziet en leuk uit.
> Hoelang hebben jullie erover gereden?

Tussenstop in Oberried (ter hoogte van Freiburg), op bijna precies 700km, 05:00 vertrokken, 14:30 op camping inclusief twee pauzes. Van Oberried naar La Fouly in Zwitserland, ietsje meer dan 300km, 09:15 vertrokken, 14:30 inclusief één pauze en een laatste langzamere klim van een kilometer of 25, 30.

Terugweg heb ik minder precies bijgehouden maar zal ongeveer net zo "snel" zijn geweest.

Al met al geen slechte gemiddeldes, al zeg ik het zelf.

Re: Vakantie in Zwitserland

Geplaatst: za 11 aug 2012, 00:01
door sander "one10"
Gaaf om te lezen !
En leuk om de foto's erbij te zien !
Goeie vakantie gehad iig lees ik zo
Leuk om de andere landrover vakantie ervaringen te lezen....


Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd