Pagina 1 van 1

Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 02:06
door Maartenb
Ik ga een 3,9l V8 blok in mijn 110 plaatsen en wil hier meteen een Edelbrock inlaatspruitstuk en Holley 4160 carburateur op monteren. Beiden heb ik al op de plank liggen.
Heeft iemand ervaring met deze conversie?
Welke onderdelen heb ik behalve het spruitstuk en de carburateur nodig? Moeten er andere sproeiers/naalden in de Holley? Alle info is welkom, aangezien ik door de Google-bomen het Google-bos niet meer zie.

Greetz, Maarten

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 18:07
door Geert Oude Luttighuis
Ander thermostaathuis, kachel-/waterpompslangen moeten aangepast worden.
Ik heb uiteindelijk de Holley toch vervangen door een Edelbrock-carb, de Holley was zeer lastig af te stellen.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 19:44
door Maartenb
Bedankt voor je reactie.

Wat moet een aangepast of vervangen worden aan het thermostaathuis? Zit dit huis op het inlaatspruitstuk of op de motor zelf?
Heb jij de Holley vooraf nog van andere sproeiers en/of naalden moeten voorzien, of gewoon uit de doos gemonteerd?

Groet, Maarten

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 20:52
door Bart van Dessel
De Holly is een carburateur die eigenlijk in de kleinste uitvoering al te groot is voor de Rover V8, je moet de kleinste sproeiers monteren die er zijn, en in het terrein kun je last krijgen dat ie even geen benzine krijgt omdat de Holly steile hellingen niet zo leuk vindt. Een Weber/Edelbrock is inderdaad een veel betere keuze. Beter geschikt voor een kleine V8 zoals onze Rover V8.

Gr, Bart

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 22:26
door RoLandrover
Bart,

toch is de kleinste Holley 390CFM en de kleinste Edelbrock 500CFM. Ook die is dus eigenlijk te groot en zelfs dus groter

desalniettemin is de Edelbrock/Weber een véél betere keus om de boven genoemde redenen ; afstellen is een crime en de maximale werkhoek is te klein bij de Holley

Ik zou zeggen; verkoop de Holley en koop een Edelbrock!

Trouwens ook de Edelbrock moet je een kleinere sproeier bezetting geven voor een 3.5 en 3.9. Voor een 4.6 is hij precies goed.
BCCP.nl weet welke en doet postorder.

grtn

RoLandRover

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 23:39
door Mrah
Wat bedoel je met maximale werkhoek van de Holley carburateur???

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 23:47
door Roelie
Als hij b.v. op helling staat

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b9d820a4d356a93a729fd6f309ab6e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15800946, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: do 09 aug 2012, 01:20
door Maartenb
Ja, dat heb ik ook begrepen. Door de plaats van de vlotter slaat deze op een steile helling dicht en krijgt de motor dus geen benzine meer. Toch vervelend als je een lange helling moet nemen.
Nu ben ik van plan om eigenlijk altijd op LPG te rijden, dus dat ik hier problemen mee zou krijgen is niet waarschijnlijk.

Overigens neig ik er toch steeds meer naar om toch maar voor een Weber/Edelbrock 500 te gaan.

Greetz, Maarten

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: do 09 aug 2012, 10:43
door Geert Oude Luttighuis
Gewoon meteen doen! Bij mij was de Holley al voorzien van de kleinste sproeiers, maar goed afstellen is nooit gelukt, na 5+ pogingen. Toen de Edelbrock erop en fluitje van een cent...

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: do 09 aug 2012, 18:33
door Maartenb
Bij BCCP proberen de mij er een jettingkit bij aan te smeren. Heb jij deze nodig gehad, of doet hij het prima met de standaard sproeiers en naalden?

Groet, Maarten

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 01:18
door Geert Oude Luttighuis
Ai, daar moet ik je het antwoord schuldig blijven. De Edelbrock was nagenoeg nieuw, hij was al een keer ingeregeld op een Camaro. Geen idee of ze daarbij andere sproeiers hebben gemonteerd. De verkoper was erbij toen we 'm op de RRC probeerden, en garandeerde dat-ie met de huidige bezetting goed zou lopen. En dat was ook zo.
Volgens mij was-ie gewoon überstandaard.

Kijk even op Youtube naar wat installatiefilmpjes (van Edelbrock zelf), dan weet je dat het echt een no-brainer-carb is.

Voor de Weber weet ik het dan weer niet, maar zijn er hier ook anderen die daar mee rijden volgens mij?

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 10:59
door Maartenb
Bedankt. Volgens het bedrijf waar ik de Edelbrock inmiddels heb besteld (viel mij mee €378 incl verzenden) moet ik hem monteren en dan zou hij meteen moeten starten.
Daarna even aan het CO-apparaat om de afstelling helemaal in orde te krijgen. Dat is alles.

Ik kreeg overigens via een andere weg nog wel het advies om andere (massieve) vlotters te monteren, omdat de standaard vlotters kunnen imploderen door het koude LPG.
Ervaringen???????

Greetz, Maarten

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 19:54
door G-men (Gargamel)
Heb zelf een 3.5 voorzien van een edelbrock; en dezelfde edelbrock zit nu op een 4.6......
Hi Maarten,

Voor een 3.5 zijn de standaard sproeiers en naalden zoals hij uit de doos komt zitten te groot. Die zijn echt voor een wat grotere motor.
Hij loopt overigens wel prima en je krijgt ook CO prima afgeregeld; maar belast krijgt hij in het middengebied teveel bandstof en bij hogere toeren (veel) te veel. hij loopt en rijdt overigens prima maar zwarte bougies krijg je wel, en echt zuinig wordt hij ook niet. Ik kwam uit rond de 1:4, wat overigens wel was icm een wat "moe" motorblok.

Na het plaatsen van de 4.6 heb, die overigens meteen perfect liep, heb ik hem af laten stellen bij een expert op het gebied van (amerikaanse V8) blokken, die veel ervaring had met deze carbs (en een 4 gas meter)
Hij controleerde uit zichzelf eerst even onsteking & afstelling ervan, toen warmdraaien en aan de testkast.
Bleek dat zelfs met een 4.6 hij bovenin nog teveel benzine keerg. Ook stonden de vlotters wat te hoog afgesteld. (af fabriek) Hij heeft het vlotterniveau verlaagd en kleinere sproeiers en naalden gemonteerd. (edelbrock heeft daar een hele mooie selectietabel voor !)
Scheelt een berg; met benzine heb je nu duidelijk meer vermogen en een veel levendiger blok als op gas. Verbruik is ook lager, rond de 1:5, bij stad/binnenweg gebruik. Bij 90km p/u zal de 1:6 wel gehaald worden.
Ik rijd regelmatig een ritje op benzine en het werkt elke keer weer perfect.
Op LPG is er nog steeds zat vermogen en gezien de prijs daarvan..... blijft dat toch de hoofdbrandstof. )
Vlotters zijn bij mij standaard; en ik zie niet in waarom daar problemen zouden ontstaan. Ik heb een IMPCO systeem en deze verdampers werken volgens een wat ander principe en er komt bijna geen vloeibaar gas (microdruppels) meer uit. Bovendien is de mixer (zit in luchtfilter) dusdanig groot dat het beetje dat erdoor komt allang verdampt is voor het bij de carb komt. DIe koelt dus nauwelijks af.
Bij conventionele mengstukken, die direct op de carburateur geplaatst zijn zou ik me er wel iets bij voor kunnen stellen.
Verbruik op LPG zit gemiddeld op de 1:4,5 (gemengd gebruik), waarbij ik wel moet zeggen dat de funfactor een wat negatieve impact heeft op het gebruik. Het kan met een 3.5 en rustige rijstijl dus echt nog zuiniger.
Maar verwacht geen wonderen.... het blijft een V8

G-men

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 22:31
door Eric&Betty Boop
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vlotters zijn bij mij standaard; en ik zie niet in
> waarom daar problemen zouden ontstaan.

--> mod_embed_images_loadimage('b78e1574835c27d67ffb7a651aa506cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FFoto-M66Z3BUA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-M66Z3BUA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FFoto-M66Z3BUA.jpg', '', 15805493, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vraag hier maar eens naar bij Roland.

Kunstof vlotters schijnen ook te helpen. Die veren weer terug in de oorspronkelijke vorm.

Edit: Maarten de oorzaak is niet de koude LPG,maar waarschijnlijk backfire.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5322e0a0fe049d305197023a9c28cb46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15805493, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ed32d23ebddca71c4ccb1748ee50d0fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15805493, 600, 600, 'Loading image ...', false);



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2012 20:35 door Eric&Betty Boop.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 22:51
door G-men (Gargamel)
Die zien er niet geweldig uit idd. Zou op zich kunnen; ik heb gelukkig nog nooit een backfire gehad.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: di 14 aug 2012, 11:17
door Geert Oude Luttighuis
@G-men: heb je een tip/link voor die (Amerikaanse) V8-specialist waar je de finetuning hebt laten doen?

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: wo 15 aug 2012, 19:40
door G-men (Gargamel)
Roels cars and bikes in Hillegom.
Wel even vooraf bellen, hij heeft niet altijd tijd om even tussendoor te kijken.

G


Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> @G-men: heb je een tip/link voor die (Amerikaanse)
> V8-specialist waar je de finetuning hebt laten
> doen?

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 20:16
door Mrah
Hoe zit het eigenlijk met de carterventilatie als je zo'n carburateur monteerd?

Moet je dan gewoon de slangen met vlamdovers die vanaf de carterventilatie van de kleppendeksels af komen, aansluiten op het vacuum van onder de gasklep? Plus nog een aftakking met grotere diameter aansluiten van voor de gasklep?

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 21:17
door G-men (Gargamel)
Ik heb hem via een terugslagklepje aangesloten op de wat grotere aansluiting die achterop midden op de carb zit.
De aansluitingen aan de voorzijde zijn voor de vacuumvervroeger (links als je voor de wagen staat) en de andere (rechts dus) voor de sper van de LT95.
NIet omdraaien, want dan krijg je de ontsteking niet goed (ported en non-ported vacuuum aansluitingen)

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 21:40
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Heb je daar soms een schetsje van hoe je het heb aangesloten?

Ik wil straks mijn 90 ombouwen naar een V8 3,5L met een Edelbrock en een LT95.

De meeste onderdelen heb ik al, maar eerst moet de auto nog met de Diesel worden gekeurd alvorens ik hem ombouw.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 22:14
door Mrah
Achter op het midden zit een draadgat met imbus er bij in de set (Edelbrock/Weber).

Ik moet daar dus een pijpje in draaien en aansluiten op de carterventilatie. Moet die aansluiting geen gecalibreerde diameter hebben want anders trekt ie het hele blok te veel vacuum?

Aan de voorzijde heb ik 3 aansluitingen. Waarvan 1 grote. Die grote gebruik ik nu om impco verdamper aan te sluiten. Is dat goed of niet goed?

Die 2 kleine zijn inderdaad voor de vacuum en sper.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 22:39
door Henk Bossinade
Beste Mrah,de motor kan niet vacuum gezogen worden,zolang je ervoor zorgt dat de carterventilatie INLAAT goed open is De inlaat zit of op de achterkant van het linkerklepdeksel(latere motoren) of rechts achter op het motorblok via een slang en een filtertje naar je luchtfilterhuis(vroegere motoren).Deze luchtinlaat wordt vaak over het hoofd gezien bij het motoronderhoud,waardoor de motor inwendig veel meer vervuild. Vr gr Henk B.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 22:41
door Maartenb
Hoi Gerrit,

De gaskabel in mijn RHD blijkt te kort. Heb jij ook een RHD en hoe heb jij dit opgelost?
Is er een langere gaskabel in een andere LR te vinden?

Groet, Maarten

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: za 18 aug 2012, 22:46
door Mrah
Ok, duidelijk.

Met andere woorden, het carter word voortduren gespoeld met verse lucht uit luchtfilter of filtertje. Dit is dus wel valse lucht voor de motor en kan dus voor minder goede loop zorgen.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 01:03
door Henk Bossinade
De luchtinlaat van de carterontluchting is bij beide types gecalibreerd.De motor zelf moet echter wel volledig luchtdicht zijn voor een goede carterventilatie.Hij kan bijv. valse lucht zuigen langs O ring peilstok , Oring olievuldop , losse klepdeksels ,Oring ontsteking etc. .Deze valse lucht lekken zijn wel gevaarlijk omdat ze later plotseling kunnen optreden en kunnen het lopen van de motor beinvloeden . .De ''valse lucht'' van de cartervenilatie wordt ''meegenomen'' in de carburateurafstelling . Vr gr Henk B..

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 01:49
door Geert Oude Luttighuis
Ik heb overigens een LHD, maar je kunt de gaskabelaansluiting toch naar de andere kant verplaatsen indien nodig?
De originele choke-kabel was bij mij dan wel weer te kort, daar heb ik een langere (universele) voor gehaald.

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 11:15
door Dixo
Als je dan toch gaat ombouwen, waarom pak je niet gelijk een vijfbak of automaat als ik vragen mag?

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 11:43
door G-men (Gargamel)
Dan is hij denk ik ooit ingekort. Standaard gaskabel paste prima bij mij. En dat is ook een RHD.

Check wel even of de veer van je gaspedaal wel sterk genoeg is om hem goed naar de 0-stand te brengen. die willen weleens wat zwak worden en de retourveer van de weber is een stuk zwakker als die van de solex carbs. Ook kan je dan net een paar cm te kort komen...

G

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 11:57
door G-men (Gargamel)
In mij geval zat er al een slangaansluiting op en was de inbus er niet bij.

Heb het dus pragmatisch opgelost, linker carterontluchting naar de carb, rechter naar de aansluiting voor carterontluchting van de IMPCO mixer / luchtfilter..
Daar zit ook een aansluiting voor de carterventilatie.
Je kunt ook beide slangen samenvoegen en alleen op het luchtfilter/mixer daansluiten. Dan kun je de imbus gewoon laten zitten.

Voor het lopen maakt het niet uit. Zoals Henk al aangaf.

Gerrit

Re: Holley op 3,9l V8, ervaringen en wat heb ik nodig?

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 11:58
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Dixo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je dan toch gaat ombouwen, waarom pak je niet
> gelijk een vijfbak of automaat als ik vragen mag?

Kan altijd nog.

In principe wil ik de auto straks in Spanje gaan rijden, daar is de benzine wat goedkoper en ik rij daar allemaal korte stukken.