Pagina 1 van 1

Radiator verversen

Geplaatst: za 28 jul 2012, 16:29
door Roy
Weet iemand hoe je het beste de radiator van een 2.5 TD ververst/verschoont? Is er een stappenplan voor? Waar kan ik hem het beste laten leeglopen en vullen? De motor wordt namelijk regelmatig warm. Ik heb laatst toen motor was afgekoeld radiator helemaal bijgevuld en toen was het probleem gedurende 350 km opgelost. Eergisteren reed ik boven honderd en het was erg warm buiten en liep temperatuur weer op. Er zit roestig water in met soms schuim. Koppakking is vorig jaar door vorige eigenaar vervangen dus dat lijkt me niet de oorzaak. Wil hem daarom leeg laten lopen en vullen met nieuwe vloeistof.

Re: Radiator verversen

Geplaatst: za 28 jul 2012, 17:19
door sjeroens
roestig water kan bar's leak zijn. is een middel om kleine scheurtjes (preventief) te dichten. los van allerlei middelen om radiators schoon te maken (zowel in de handel als "oma's middelen&quot is volgens mij het eenvoudigste om deze leeg te laten lopen en doorspoelen met water, eventueel tegen de richting in.
Lees ook dit prikje ff mee
sccs,
J.

Re: Radiator verversen

Geplaatst: za 28 jul 2012, 17:30
door Bart van Dessel
Je kunt beter je systeem flushen, dat lost ketelsteen en roest op en tast het materiaal niet aan.

Re: Radiator verversen

Geplaatst: za 28 jul 2012, 17:49
door sjeroens
ok,weer wat geleerd, thnks
J.

Re: Radiator verversen

Geplaatst: do 02 aug 2012, 22:58
door Roy
Dank. Heb vandaag het spul gehaald. Ik heb eerst doorgespoeld en heb de dikke slangen afwisselend op 3 punten losgemaakt. Heb echter nog een vraag hoe ik moet ontluchten?

Re: Radiator verversen

Geplaatst: do 02 aug 2012, 23:46
door Eric&Betty Boop
Er zit aan de linkerkant van het onderblok(dus aan de spruitstukkant) nog een messing aftapplug om de koelvloeistof ook uit het blok af te kunnen tappen.
Als je alleen de slangen gebruikt om af te tappen is de waterpomp het laagste punt en dan blijft er nog best veel achter in het onderblok.
Op onderstaande foto kan je hem zien zitten. Bij een TD zit hij net voor de olieretourleiding vanaf de turbo.
--> mod_embed_images_loadimage('b79740dfabfd9bb655476453a4620fd6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.landroverwiki.nl%252Fimages%252F5_keer_gelagerd.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverwiki.nl%2Fimages%2F5_keer_gelagerd.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.landroverwiki.nl%252Fimages%252F5_keer_gelagerd.jpg', '', 15784420, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De 2,5Na en TD ontluchten zichzelf heel goed.
Gewoon afvullen en dan warm draaien/rijden totdat je zeker weet dat de thermostaat open is.
Daarna wat af laten koelen en bijvullen.
Ik weet niet in wat voor Laro hij zit,maar bij een 90/110 is de kachelmatrix het hoogste punt dus eventueel kan je de retourslang van de kachel ff iets lossen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f9faa49a8b01bc3f7f7eddba79f9986', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15784420, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d11430fc841dfab201c0dedc500bcdc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15784420, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Radiator verversen

Geplaatst: vr 03 aug 2012, 02:03
door Dirk109
Schuim bij je koelwater? verlies hij wel eens water of olie?
Wel eens je oliebijvuldop omgedraaid en in de binnenkant gekeken? zit daar ook schuim?Hoe ziet je olie eruit? Wel eens een knettertestje gedaan aan de pijlstok met een aanstekervlammetje?
Zekerheidshalve zou ik deze dingen ook even nalopen.

Succes Dirk109

Re: Radiator verversen

Geplaatst: vr 03 aug 2012, 03:00
door Jaap 109
Ik heb ook dit probleem maar verlies geen olie. De olie ziet er goed uit, maar ik zal morgen even een knettertest doen (bedankt voor de tip)

m.vr.gr.
Jaap
Portugal

Re: Radiator verversen

Geplaatst: vr 03 aug 2012, 10:45
door Dirk109
ook toevallig, zit ook net in potugal aan de algarve...
straks weer naar huis, lekker naar mijn landrovertje.....

Re: Radiator verversen

Geplaatst: zo 05 aug 2012, 14:19
door De Defender
Hoi,
heb je ook bewust voor een bepaalde soort koelvloeistof gekozen?
Of is dat wat je bij een automaterialenzaak altijd goed?
Een poos geleden was er een draadje over verschillende soorten koelvloeistof, helaas kan ik het niet terug vinden.

Groeten,
Sybolt