Speling op flens achterdiff (salisbury, 110)
-
Sander van Beek
Speling op flens achterdiff (salisbury, 110)
Heb mn 110 voor de APK aangeboden, en nu blijkt er aardig wat speling te zitten op de flens van het achterdiff. Horizontale/vertikale speling, dus niet bij het ronddraaien. Ik denk zelf aan slijtage van het diff en/of de lagers. Is hier nog wat aan te doen cq te stellen? Of zou het mogelijk nog een andere oorzaak kunnen hebben? Diff dat er niet goed in zit oid? Lees al veel verhalen over dat je zelf weinig aan een salisbury as kunt doen zonder het juiste gereedschap..
-
Oscar
Re: Speling op flens achterdiff (salisbury, 110)
Sander,
Staat de centrale moer in de flange nog wel op het juiste aanhaalmoment?
Daarmee stel je namelijk de voorspanning in de lagers van de pinion as.
Als je het daarmee oplost, kom je waarschijnlijk door de apk, maar hoeveel slijtage heeft deze situatie al veroorzaakt?
Ik heb nog een zgan diff liggen voor een late-type salisbury achteras, evt. met zgan steekassen.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2012 23:42 door Oscar.
Staat de centrale moer in de flange nog wel op het juiste aanhaalmoment?
Daarmee stel je namelijk de voorspanning in de lagers van de pinion as.
Als je het daarmee oplost, kom je waarschijnlijk door de apk, maar hoeveel slijtage heeft deze situatie al veroorzaakt?
Ik heb nog een zgan diff liggen voor een late-type salisbury achteras, evt. met zgan steekassen.
Oscar
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2012 23:42 door Oscar.
-
Sander van Beek
Sja.. ik heb 'm wel los gehad om de keerring te vervangen, die lekte olie. Maar de flens en moer gemarkeerd en exact met het zelfde aantal windingen waarmee ie er af ging ook weer vastgezet (en volgens mij zit ie goed, laatste stukje ging flink zwaar). Maar de as is natuurlijk al even oud, kan zijn dat er daarvoor ook al speling op zat. Heb er eerlijk gezegd toen niet op gelet. Zal de kap van het diff er eens af halen om de boel te kunnen bekijken.
Intussen ook eens op de engelse fora gezocht, en zag daar dat je met een stukje touw om de flens en (volgens mij) een veerunster de preload kunt meten. Je trekt dan aan het touw en meet hoeveel kracht het kost om de flens/as rond te draaien. Maar dan moet wel het diff er uit, omdat je anders geen goede meting kunt doen. En daar heb je begreep ik weer allerlei speciaal gereedschap voor nodig zoals een axle case spreader.
"late-type salisbury achteras".. zit er verschil in de diffs van salisbury assen? Of is het vroege type de gene die in de 109 werd gebruikt?
Intussen ook eens op de engelse fora gezocht, en zag daar dat je met een stukje touw om de flens en (volgens mij) een veerunster de preload kunt meten. Je trekt dan aan het touw en meet hoeveel kracht het kost om de flens/as rond te draaien. Maar dan moet wel het diff er uit, omdat je anders geen goede meting kunt doen. En daar heb je begreep ik weer allerlei speciaal gereedschap voor nodig zoals een axle case spreader.
"late-type salisbury achteras".. zit er verschil in de diffs van salisbury assen? Of is het vroege type de gene die in de 109 werd gebruikt?
-
Oscar
Sander,
Je kunt beter met een momentsleutel werken en in het wph het juiste aanhaalmoment opzoeken.
De methode om de voorspanning te meten op het diff is correct maar dan wel met een gemonteerd diff. De voorspanning wordt namelijk veroorzaakt doordat de as-buizen tegen de lagers van het diff drukken. Het lastige bij een salisbury is echter dat wanneer je een verkeerde voorspanning meet, het diff eruit moet. En die klus is lastig en riskant, je kunt het huis te ver vervormen waardoor je het diff nooit meer goed terug kunt plaatsen.
Daarnaast moet het kroonwiel op de juiste wijze in het pinion grijpen. Aangezien jij speling hebt op je as richting t-bak zullen er wellicht nieuws lagers in moeten en dan moet juist dat afgesteld worden. Het diff moet er echter wel uit om bij alle lager te komen.
Ik hoop dat je met het juiste nm op de flens-bout de meeste speling eruit kunt halen..
Oscar
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Je kunt beter met een momentsleutel werken en in het wph het juiste aanhaalmoment opzoeken.
De methode om de voorspanning te meten op het diff is correct maar dan wel met een gemonteerd diff. De voorspanning wordt namelijk veroorzaakt doordat de as-buizen tegen de lagers van het diff drukken. Het lastige bij een salisbury is echter dat wanneer je een verkeerde voorspanning meet, het diff eruit moet. En die klus is lastig en riskant, je kunt het huis te ver vervormen waardoor je het diff nooit meer goed terug kunt plaatsen.
Daarnaast moet het kroonwiel op de juiste wijze in het pinion grijpen. Aangezien jij speling hebt op je as richting t-bak zullen er wellicht nieuws lagers in moeten en dan moet juist dat afgesteld worden. Het diff moet er echter wel uit om bij alle lager te komen.
Ik hoop dat je met het juiste nm op de flens-bout de meeste speling eruit kunt halen..
Oscar
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl