Pagina 1 van 1
Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: di 24 jul 2012, 14:36
door Jacob
Wat vinden jullie en wat zijn de ervaringen?
Is het beter, of maakt het veel meer herrie.
Mvg Jacob
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: di 24 jul 2012, 15:58
door Stage-2
Ja.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('184fbc01acb6467e11957158c8b98aaf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15760373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad34013ca1e893eacb74f24025fdb75d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15760373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: di 24 jul 2012, 16:42
door JanTD5
Beetje duidelijker Mo Ja, doen/ beter of Ja, meer lawaai?
Weet zelf niet wat er aan mijn Td5 hangt. Hoop dat ie het nog een tijdje volhoudt, heb de komende maanden er geen tijd voor. Volgens mij maakt het niet zo gek veel uit, geloof dat je koppeling plaat wat langer mee gaat met een dual-mass omdat de frictie in het vliegwiel (veren) iets slip opnemen. Of je dat gaat merken, geen flauw idee.
Groet Jan
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: di 24 jul 2012, 17:55
door Bart van Dessel
Een dual massa vliegwiel is veel beter voor je aandrijflijn, die krijgt wat minder klappen te verduren. heb vaker gehoord dat de differentieëlen en de kruisjes in de cardanassen een minder lang leven hebben. Paddock heeft relatief goedkope setjes met massief vliegwiel en koppelingsplaten maar ik zou het persoonlijk niet doen.
Gr, Bart
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5 (meerherrie)
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 18:49
door Jacob
Zijn er ervarings deskundige die echt hebben ontdekt dat het meer herrie maakt.
Vergelijkbaar met mutjes of is her erger
Mvg Jacob
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5 (meerherrie)
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 19:03
door Bart van Dessel
Ik ben geen ervarings deskundige, heb alleen het dual massa en koppeling nieuw geplaatst ivm adviezen, maar ben wel benieuwd naar andere ervaringen! Misschien op buitenlandse forums.
gr, bart
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5 (meerherrie)
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 22:53
door Jup haans-klunder
Juppe ; Vraagt zich zelf af . Wat is herrie ??? alles wat in een '' Serie '' , Kan rammellen , piepen , bonken . Ik vindt dat Heerlijk . Gr ; Juppe .
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5 (meerherrie)
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 23:02
door Bart van Dessel
Hoi Juppe, daarom begrijp ik die mensen soms niet helemaal die met zo'n rammelende, piepende en bonkende auto rond rijden. Die mij maar een beetje comfort. Karakter heb ik zelf wel
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5 (meerherrie)
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 23:37
door Jup haans-klunder
Bart , een ieder heeft zijn eigen meug . . Daarom gaat het ook zo goed , met onze '' LAND - ROVER '' , Prikpagina . IK ; Juppe dus : wenst een ieder een prettige tijd . Ik ga mijn hüske verven en mijn stalen liefde opknappen . Dus zal niet veel op de Prik zijn . Gr : Juppe .
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: do 26 jul 2012, 23:00
door Rob van Leeuwen
Beste Jacob,
Ik heb in mijn TD5 een massief vliegwiel en maakt volgens mij niet meer geluid dan een met een dual massa.
De extra belasting op je kruisjes en diff herken ik ook niet.
Dus als je mijn mening vraagt zal ik dit vervangen indien je dual massa de geest geeft wat wel een onderkend probleem is.
Gr Rob
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 00:04
door Bart van Dessel
Hoi Rob,
ik ben blij je bericht te lezen, in welke mate wordt jouw aandrijflijn belast? Terreinrijden? Regelmatig zware aanhanger?
Gr, Bart
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 01:36
door Exfietser
Uiteraard zet landrover er een duur dualmass vliegwiel in om de wagen duurder te maken. Niet vanwege ons misschien onbekende technische redenen. Het gewone goedkope nep vliegwiel doet het immers uitstekend.
Arnold.
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 01:53
door Oscar
Arnold,
Ik denk dat de werkelijkheid iets anders is.
De eerste Puma defenders hadden ook geen dual mass vliegwiel met alle koppeling en versnellingsbak problemen tot gevolg. Niet zo heel gek als je weet dat een Ford Transit waar het blok uit komt haast nooit dergelijke problemen heeft, een van de redenen is het dual mass vliegwiel dat wel in de Transit aandrijflijn zit. En dat vond Land Rover niet nodig, was dus makkelijk verdienen geweest
Zo'n vliegwiel wordt alleen ingebouwd als het nodig is, technisch of voor het comfort.
Ergens ga je dus iets inleveren wanneer je 'm vervangt door een old school vliegwiel.
Voor het comfort zal het niets uitmaken in een Defender..
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 10:25
door JoostKenya
Met het vorige ben ik maar voor een deel eens.
Het probleem met de Puma is niet de drukgroep maar de koppelingsplaat. Na verloop van tijd komen de veren los. Het gaat eerst rammelen en vervolgens kan de koppeling volledig uitvallen doordat de loslatende veren de drukgroep blokkeren. De nieuwere platen hebben nu andere veren (ik dacht met een winding meer) en het probleem is de wereld uit.
Dat een zelfde koppelingsplaat in de transit geen problemen geeft kan natuurlijk wel door het dual mass flywheel komen. Maar dat wil niet zeggen dat je geen degelijke single mass koppeling kunt ontwerpen.
Bovendien is het ook niet zo dat dat de TD5 dual mass vliegwielen allemaal zo probleem loos draaien!!
De Defender Td5s die ik goed ken hebben allemaal bijgeluiden in het koppelingshuis.
En er zijn relatief veel TD5s met koppelingsproblemen.
De opmerking over meer slijtage in de aaandrijflijn is meer theoretisch. In de praktijk zal het geen verschil maken.
Ik denk dat het dual mass flywheel vooral vanuit comfort bedacht is. De DiscoII kwam als eerste met dat vliegwiel en die auto is meer op comfort gericht. Voor de Defender hebben ze de zelfde combinatie overgenomen.
Ik heb zelf wel ervaring met een TD5 singlemass race koppeling gekoppeld aan een R380. Maar dat is in een heftig gemodificeerde auto voor wedstrijden. Op lage snelheid trilt alles en daardoor is die ervaring niet erg representatief. Maar de koppeling zelf doet het goed. Uiteraard rijdt ik ook geen duizende kilometers met deze auto.
Zelf zou ik wanneer je de auto nog lang wilt rijden wel degelijk een single mass flywheel overwegen. Mijn Puma laat zien dat het met comfort reductie en slijtage wel meevalt. En is het niet ook nog eens goedkoper?
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 11:49
door Exfietser
De geschiedenis van de vliegwielen weet ik niet. Ik weet alleen dat Landrover niet zomaar een duur vliegwiel gaat gebruiken als het niet echt ergens voor nodig is. Een landrover is al een dure wagen in aanschaf en heeft daardoor veel last van concurentie. Als landrover de wagen goedkoper kan maken door o.a. een minder duur vliegwiel zullen ze dat echt niet nalaten.
Dat wij de technische reden niet weten komt door onze beperkte technische kennis van landrovers en autotechniek in het algemeen. De ingenieurs van landrover die het bedacht hebben weten heus wel van het hoe en waarom en hebben het heus niet voor de lol bedacht.
Arnold.
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 14:16
door jacob
Hoi het begint intresant te worden. Mischien moet ik het maar gewoon gaan uitproberen!
Dank al vast voor jullie input.
de druk op de kruisjes ed. zo mischien wel meer vallen. licht denk ik eerder aan hoe spoepelt je koppelt.
slijtage koppleing plaat daar zie ik wel wat in.
en comfor verlies door meer geluit en meer trillingen dat zal wel een feit zijn.
De duscussie dat landrover het zo bedacht heeft en dat dat dus het beste is. ze heben ook genoeg dingen bedacht die niet zo handig zijn.
steek assen welke nu niet echt dick zijn.
afstandbussen wat het na stellen van lagers niet mogenlijkmaakt.
en pakkingen die al in de shoroom lekken.
dus is dat dumassa vliegwiel nu echt nodig voor de defender of is het indedaart voor de disco gemaakt en uitgemak 1 op 1 over nenomen in een defender.
goed ik denk er nog heel even over. en dan zal ik tog de enen of de ander moetten gaan bestellen.
mvg jacob
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 22:45
door Rob van Leeuwen
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Rob,
>
> ik ben blij je bericht te lezen, in welke mate
> wordt jouw aandrijflijn belast? Terreinrijden?
> Regelmatig zware aanhanger?
>
> Gr, Bart
Beste Bart
Mijn 110 met TD5 staat regelmatig voor een paardenkar met twee paarden er in goed voor zo,n 2500 3000 kg.
En af en toe komt hij ook in het terrein, verder ben ik voor een Ldr rijder iemand die behoorlijk hard rij regelmatig 140 km/u.
Ik denk gezien wat ik allemaal doe met mijn Ldr het niet veel uitmaakt of dit een dualmas vliegwiel is of een enkel massa vliegwiel.
Vwb de overbrenging krachten zitten er ook tangentiële veren in je koppelingsplaat deze moeten ook deze krachten deels opvangen.
En wat de opmerkingen van Arnold betreft Land Rover heeft altijd hoog technische zaken in de Land Rovers toegepast
De reden waarom ik een massief vliegwiel heb geplaatst is dat mijn dualmas aan alle kanten begon te rammelen kwestie van tijd en breken de veren er uit en ik heb mijn TD5 gekieteld waardoor ik van mening bent dat daar een degelijk vliegwiel tegenover moet staan.
Gr Rob
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: za 28 jul 2012, 11:35
door Andrew Colville
Het dubbel maasa vlieg wiel zit er net voor niets.
Wie gaat lezen en leren ( Google ) over "Project storm" komt ook bevindingen van de test fases en problemen tegen die men vond tijdens de ontwikkeling van de Td5.
Een reden voor het dubbel massa vlieg wiel was het vroeg tijdig overlijden van de R380 bak ( uitgaande splins) maar ook het klappen van de bak als men niet voorzichtig kopelde, dit worde vermeden met het dubbelmassa vliegwiel, en een modificatie aan de input gear van de tussenbak ( cros drilled input gear )
Ook loopt de Td5 door zijn 5 cillinders zeer onregelmatig, de motor is van nature uit balance ( anders dan en 6 of 12 cillinder )
In de test fase kwam landrover er al achter dat met name bij de R380 het koppeligs huis simpel weg scheurde door het torderen en de onbalance dit is ook de reden dar er een contra gewicht hangt aan de tussenbak van een Td5 deze is ook ontworpen om trillingen op te vangen.
Landrover heeft de Td5 dus bewust ontworpen met een dubbelmassa vlieg wiel om trillingen/onbalance op te vangen en daarme het comfort te verhogen en de aandrijflijn te beschermen, een moderne auto heeft in 99% van de gevallen een dubbelmassa vliegwiel zowel benzine als diesel dat doen die fabriekanten ook niet voor niets.
Ik zou vor het behoud van je Td5 ten alle tijden een dubbelmassa vlieg wiel behouden, en niet overstappen naar en buget alternatief met andere schades en problemen als gevolg.
Let ook op dat je een OE ( Original Equipment )of OEM ( Original Equipment Manufaturer ) vliegwiel koopt, ik heb mijn twijfels bij de Chineese paddock variant van ( Br )(Sh) itparts.
En dat je eens in de 10 - 15 jaar een nieuwe moet monteren Tja dat hoort bij het onderhoud van een dergelijke auto. de meeste standaard autotjes liggen na 10jaar / 250.000km al bij de sloop, en Landrover niet en dat heeft gevolgen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2012 09:42 door Andrew Colville.
Re: Wel of geen massief vliegwiel td5
Geplaatst: za 28 jul 2012, 13:47
door Exfietser
Eindelijk een verhaal waar ik iets mee kan.
Opmerkingen als dit kan ik bijvoorbeeld niets mee:
De duscussie dat landrover het zo bedacht heeft en dat dat dus het beste is. ze heben ook genoeg dingen bedacht die niet zo handig zijn.
steek assen welke nu niet echt dick zijn.
afstandbussen wat het na stellen van lagers niet mogenlijkmaakt.
en pakkingen die al in de shoroom lekken.
Hoeveel mensen kopen er hier op dit PB een nieuwe landrover uit de showroom? De meeste rijden in een wagen die minstens 10 jaar oud is. Vaker dertig jaar. Bij dergelijke leeftijden lekt een golfje, mazda of een escort nog al eens. En daar wordt alleen maar op de weg mee gereden. En elke fabrikant heeft missers. Toyota heeft afgelopen jaren ook een paar terugroepacties gehad.
En steekassen? Mijn vijftig jaar oude s2a had twee maanden terug nog de orginele assen er onder.Die zijn nu ge-upgrade naar s3 assen omdat wielbouten slecht werden. En dat na 50 jaar vind ik niet zo verkeerd eigenlijk. En die afstandsbussen is een keuze die tegenwoordig bij de meeste auto's gedaan wordt. Als het stuk is: oude troep wegsmijten alles vervangen. Onderdelen zijn goedkoper dan labourskills.
Een landrover is nu eenmaal duur in zowel onderhoud als als aanschaf en is dat ook altijd geweest.
Maar ieder moet uiteraard zelf weten wat doen. Mijn menig is dat (in elk geval de oude series.) zo gegroeit is door de practische ervaring van landrover in het veld. En door heel veel testen. Net als de toyota's trouwens. En dat is iets dat je niet zomaar opzij kunt zetten.
Arnold.