lier
-
Rick90
Re: lier
Hier is veel over te vinden in het archief als je even zoekt.
Gebruik je de lier zomaar sporadisch een keer dan volstaat een enkele goede startaccu wel. Zolang die elke keer maar genoeg tijd krijgt om weer op te laden voor het volgende gebruik gaat het goed. Ben je van plan om er een dagje mee te gaan off roaden en veelvuldig te lieren dan is het verstandig om een extra accu of extra dynamo te plaatsen.
Gebruik je de lier zomaar sporadisch een keer dan volstaat een enkele goede startaccu wel. Zolang die elke keer maar genoeg tijd krijgt om weer op te laden voor het volgende gebruik gaat het goed. Ben je van plan om er een dagje mee te gaan off roaden en veelvuldig te lieren dan is het verstandig om een extra accu of extra dynamo te plaatsen.
-
Exfietser
Extra dynamo? Wat een onzin zeg.
In archief staan zeer uitgebreide postings over de reden waarom je extra of grotere dynamo zou kunnen plaatsen of juist niet. Ook over wat je moet doen om een accu sneller te laden. Dat bereik je dus niet met plaatsen van een extra of grotere dynamo.
Arnold.
In archief staan zeer uitgebreide postings over de reden waarom je extra of grotere dynamo zou kunnen plaatsen of juist niet. Ook over wat je moet doen om een accu sneller te laden. Dat bereik je dus niet met plaatsen van een extra of grotere dynamo.
Arnold.
-
BlueMotion
Tsja, ik heb hem nu nog op mn startaccu zitten.
Na een avondje 'spelen' zat ik vast. Ik kon op mijn (toen nieuwe en volle) accu één keer lieren.
Nu zat ik wel heel goed vast en was het ook wel een tijdje lieren. Maar met één keer lieren was ik er nog niet.
Je trekt je accu wel helemaal leeg op een kleine startaccu.
Nu net een 210Ah monster accu staan, die moet alleen nog een plekkie hebben.
...en een scheidingsrelais
...en een pluskabel van de lier naar accu (die achterin komt)
Conclusie: het kan wel, maar ideaal is het niet.
Na een avondje 'spelen' zat ik vast. Ik kon op mijn (toen nieuwe en volle) accu één keer lieren.
Nu zat ik wel heel goed vast en was het ook wel een tijdje lieren. Maar met één keer lieren was ik er nog niet.
Je trekt je accu wel helemaal leeg op een kleine startaccu.
Nu net een 210Ah monster accu staan, die moet alleen nog een plekkie hebben.
...en een scheidingsrelais
...en een pluskabel van de lier naar accu (die achterin komt)
Conclusie: het kan wel, maar ideaal is het niet.
-
Exfietser
Als jouw monster accu een gewon startaccu is, monteer dan ook een spanningsbewaking die zorgt dat jouw accu niet verder ontlaad dan een volt of 10. Anders lier je je accu in no time stuk. Om lange tijd te kunnen lieren is een andere accu dan een startaccu geschikter.
Arnold.
Arnold.
-
Rick90
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Extra dynamo? Wat een onzin zeg.
>
> In archief staan zeer uitgebreide postings over de
> reden waarom je extra of grotere dynamo zou kunnen
> plaatsen of juist niet. Ook over wat je moet doen
> om een accu sneller te laden. Dat bereik je dus
> niet met plaatsen van een extra of grotere
> dynamo.
>
> Arnold.
Een extra dynamo zorgt er voor dat de accu minder belast wordt door de lier. De accu wordt dus minder snel leeggetrokken en zal dus ook weer eerder vol zijn. Hij laadt dus niet sneller bij maar de accu is minder ver leeg na het lieren en zal dus weer sneller vol zijn. Geen onzin oplossing dus.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2012 08:42 door Rick90.
-------------------------------------------------------
> Extra dynamo? Wat een onzin zeg.
>
> In archief staan zeer uitgebreide postings over de
> reden waarom je extra of grotere dynamo zou kunnen
> plaatsen of juist niet. Ook over wat je moet doen
> om een accu sneller te laden. Dat bereik je dus
> niet met plaatsen van een extra of grotere
> dynamo.
>
> Arnold.
Een extra dynamo zorgt er voor dat de accu minder belast wordt door de lier. De accu wordt dus minder snel leeggetrokken en zal dus ook weer eerder vol zijn. Hij laadt dus niet sneller bij maar de accu is minder ver leeg na het lieren en zal dus weer sneller vol zijn. Geen onzin oplossing dus.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2012 08:42 door Rick90.
-
disco ronl
met een goede (merk) zware start accu heb ik zeker 5 jaar probleemloos gereden en vaak gelierd (ook lange echt zware stukken en meerdere malen direct achter elkaar).
Wel zorg ik voor wat extra motor toeren als ik lier (kan met de gaspendaal, maar ik heb nu ook handgas ingebouwd hiervoor).
de accu ging van de winter wat minder performen met starten (gebruik de auto niet zo vaak).
Heb er nu ter vervanging een redtop in gezet, en dat gaat nog beter.
1 accu volstaat dus echt wel .
Wel zorg ik voor wat extra motor toeren als ik lier (kan met de gaspendaal, maar ik heb nu ook handgas ingebouwd hiervoor).
de accu ging van de winter wat minder performen met starten (gebruik de auto niet zo vaak).
Heb er nu ter vervanging een redtop in gezet, en dat gaat nog beter.
1 accu volstaat dus echt wel .
-
Gert
Ik mis nog steeds het belangrijkste betreft lieren en accu's ....het verschil tiussen de gewone platenaccu's en de agm/gel accu's die véél beter geschikt zijn voor lieren omdat die niet kunnen koken en waarbij dus géén accuzuurdamp vrij komt en waarbij de platen niet kunnen kromtrekken omdat er gel met een separator tussen de platen zit of zoals bij optima de cellen opgerold zijn .
Tip : neem een optima of andere deep cycle agm accu en géén gewone platenaccu , optima kost ca 150 euro inklusief btw bij een bekende landroverrijder die ook in de scheepvaatbusiness zit
Tip : neem een optima of andere deep cycle agm accu en géén gewone platenaccu , optima kost ca 150 euro inklusief btw bij een bekende landroverrijder die ook in de scheepvaatbusiness zit
-
Jup haans-klunder
Juppe zegt : zal wel een domme opmerking zijn !!!! Zorgen dat je niet vast komt te zitten , heb je de lier ook niet nodig . Gr ; Juppe . Ps . Zie de film :The got must by Crazy . ( gaat over een coca cola flesje dat uit de lucht komt vallen , bij de bosjes mannen in de kalahari woestijn . ) Dan zie je waar voor een ; ''Kabel - lier'', gebruikt wordt . Gr ; Juppe .