Pagina 1 van 1
na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: di 24 jul 2012, 00:13
door Edwin109
Goedendag allemaal,
mijn 2.25 ltr benzine heeft nog wel eens de neiging om na te dieselen.
Niet zo gek want ik tank octaan 95 en rij meestal korte stukjes.
De oorzaak weet ik dus en de oplossingen ook wel;stationair toerental lager, octaan 98 tanken,octaan booster toevoegen,lange rit maken zodat de motor schoon kan branden of motorreiniger.
Nu wist een buurtbewoner mij te vertellen dat motorreiniger meestal hele schrale diesel is en ipv motorreiniger er ook wel eens een halve liter diesel op een volle tank benzine wordt getankt.
Dit zou de benzine schraler maken en voor een betere verbranding zorgen.
Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Iemand hier bekend mee?
Gr Edwin
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2012 19:31 door Edwin109.
Re: na-dieselen
Geplaatst: di 24 jul 2012, 08:45
door RoLandrover
ontsteking een tikkie later zetten. kan te vroeg staan.
vervuilde verbrandingskamers kan ook. koolaanslag kan gaan gloeien.
grtn
RoLandRover
Re: na-dieselen
Geplaatst: di 24 jul 2012, 20:08
door Jurgen van Aken
Effe een rare vraag, maarre, brand je laadstroomlampje zwakjes als ie na-dieselt?
Jurgen
Re: na-dieselen
Geplaatst: di 24 jul 2012, 20:17
door Edwin109
geen idee Jurgen,niet opgelet.Ben op dat moment drukker met de koppeling oplaten komen(na het uitzetten van het contact)met de versnelling in de 2 en op de rem staan dan dat ik op het dashboard kijk
Zou dus best kunnen,vanwaar de vraag?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2012 18:18 door Edwin109.
Re: na-dieselen
Geplaatst: di 24 jul 2012, 20:22
door Edwin109
heb nu wel octaan booster in de tank gegooid dus het moet binnenkort voorbij zijn.Is het dat niet dan word het dus ontsteking nakijken of de carburateur.
Re: na-dieselen
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 01:03
door berrys2a
Een beetje diesel door de benzine brand de motor wel weer lekker schoon van. dit verhaal klopt. doe ik ook wel eens met een MG die wat nadieselt.
Re: na-dieselen
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 01:13
door Edwin109
Hoeveel noem jij een beetje?
Een halve liter op een volle tank zoals mijn buurtbewoner zei is natuurlijk wel erg koffiedik.(kleine inhoud,grote inhoud)
Is er ook een percentage te noemen?
Ik zou het wel eens willen proberen.
Gr Edwin
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2012 23:20 door Edwin109.
Re: na-dieselen
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 01:33
door JustinvS
En toch, is je mengsel wel in orde? Draai er eens een bougie uit en kijk eens naar de kleur? Evt met foto.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('319db59ed647f499c388cfad3b2642be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15762900, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/07/2012 23:34 door JustinvS.
Re: na-dieselen
Geplaatst: wo 25 jul 2012, 09:29
door Jurgen van Aken
Die van mij heeft ook eens zoiets gehad, er liep stroom terug via 't laadstroomlampje, dat hield de ontsteking / lpg op spanning, en ging ie dus niet uit als je 't contact afzette.
Als oplossing heb ik de luie methode gekozen -> diode ertussen
't Is een nihil kansje dat dat bij jou ook zoiets is, maar je weet 't nooit hé.
Jurgen
Re: na-dieselen
Geplaatst: za 28 jul 2012, 00:59
door Edwin109
lampje brandt niet bij nadieselen.
Re: na-dieselen
Geplaatst: za 28 jul 2012, 01:03
door Edwin109
octaanbooster helpt wel iets maar het is nog niet helemaal over.Misschien met de volgende tankbeurt.
Re: na-dieselen
Geplaatst: za 28 jul 2012, 01:11
door berrys2a
Ik gooi een liter diesel op een volle MG B tank benzine.
Gaat ie wat blauw van pluimen en brand ie lekker schoon!
Re: na-dieselen
Geplaatst: za 28 jul 2012, 01:16
door Dirk109
Ben ook wel benieuwd waar het probleem zit.Volgens mij heeft het niks met een vervuilde motor te maken, eerder met een veel te rijk mengsel.
Die van mij 2.25 loopt altijd op lpg en dus brandschoon en dieseld ook na zodra ik een keer op benzine rijd.Nooit met lpg.Het mengsel wat hij krijgt op benzine is veel te rijk door een niet goed werkende carb. die ik niet goed kan krijgen.
Ik rij altijd op lpg maar heel soms op benzine wat ik dan gelijk merk met nadieselen.
Ik volg dit verhaal met belangstelling.
Dirk109
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: do 23 aug 2012, 21:37
door Edwin109
oplossing;
V-power tanken (is octaan 97)
contactpuntafstand vergroot(stond op 0.25,nu op 0.43 zoals voorgeschreven voor Ducelier)
Mengsel rijker gezet,ik weet het ,klinkt tegenstrijdig maar werkt wel in mijn geval.
Ontsteking is niet later of vroeger gezet.
Laatste keer door een garage laten afstellen,nu zelf maar gedaan.
Motor loopt rustiger en stiller.
Gr Edwin
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: do 23 aug 2012, 22:09
door Hans 109
V Power werkt ook goed in de diesel. 2.25.
Minder rook
de 109 rijdt sneller (nah....)
start vlotter
motot loopt rustiger dwz minder "plofjes"bij stationair
rijdt zuiniger (maar duurdere brandstof, dus netto nul)
Verder wist een kameraad van mij te vertellen, werkt hier in Pernis bij die grote olieboer, dat V power de nodige additieven heeft om de motor schoner te houden.
mvg Hans
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: do 23 aug 2012, 22:14
door Edwin109
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> de 109 rijdt sneller (nah....)
moet je nu hard lopen om haar bij te houden
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 00:14
door Frank 110V8
Hoi,
Als je de contactpuntafstand gewijzigd hebt zonder de ontsteking te verdraaien is hij vroeger komen te staan. Hij gaat eerder open om verder open te gaan.
Groet Frank
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 02:00
door HLaan
lijkt me niet helemaal kloppen:
QuoteAls je de contactpuntafstand gewijzigd hebt zonder de ontsteking te verdraaien is hij vroeger komen te staan. Hij gaat eerder open om verder open te gaan. Door de ontsteking te verdraaien "verplaats" je het moment waarop de vonk komt tov de stand vd zuiger. De contactpunten gaan door de ontsteking te verdraaien echter niet verder open respectievelijk minder ver open >>er veranderd nl niets aan de nokken die de contactpunten doen openen. Andersom dus ook niet:door de opening contactpunten te verstellen wordt het moment waarop de vonk komt niet gewijzigd.
GrT,
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 11:54
door Frank 110V8
Zeker wel, doordat ze verder opengaan komt ne nok ook iets eerder tegen de punten aan en gaan ze dus ook eerder open.
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 16:27
door Rickske
"Andersom dus ook niet:door de opening contactpunten te verstellen wordt het moment waarop de vonk komt niet gewijzigd" wel! controleer dat maar eens met een stroboscope!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f61e05b3a2b425da9c26c91dd8a36de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15845423, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: na-dieselen Opgelost!
Geplaatst: vr 24 aug 2012, 17:14
door Edwin109
helaas heb ik geen stroboscoop maar wat Frank zeg klopt volgens mij.
Het bewegende deel van de contactpunten zal altijd de zelfde hoogte hebben tenzij je nok versleten is of het nokje op het bewegende deel van de contactpunten.Dan word de contactpuntafstand kleiner.
Om de contactpuntafstand te vergroten of te verkleinen verander je dus het vaste deel van de contactpunten.
Als de afstand groter maakt zullen de punten dan ook eerder open gaan want aan de nok en het bewegende deel van de punten verandert niks.
Ze moeten dus wel eerder open gaan want anders kun je de afstand niet vergroten.
Gr Edwin