Losse draadjes: OPGELOST
Losse draadjes: OPGELOST
Ik was vandaag onder de motorkap aan het loeren aangezien er her en der nog wat modder zit van Inor wat weg gebikt moet worden toen mij in eens 2 losse draadjes bij de dynamo opvielen.
Op bijgaande foto's heb ik er een rood pijltje bij gezet. Het ene draadje in geel/bruin en de ander is zwart die naar een aansluiting op de dynamo gaat aangeduid met een rode 1.
Weet iemand waar deze draadjes voor zijn? Zover ik kan beoordelen werkt alles aan boord van de RRC (wat opzich al bijzonder is).
Lossedraadjesdynamo013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aff1aaed330aa4b1c23e963434e53afd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo013.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraadjesdynamo013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo013.jpg', '', 15736017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lossedraadjesdynamo015.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7fbff12d359ac6809bafba5ca38b6bbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo015.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraadjesdynamo015.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo015.jpg', '', 15736017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lossedraadjesdynamo014.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a79f872dab6697af068d48d7ef9ae03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo014.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraadjesdynamo014.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo014.jpg', '', 15736017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2012 11:45 door RaRo74.
Op bijgaande foto's heb ik er een rood pijltje bij gezet. Het ene draadje in geel/bruin en de ander is zwart die naar een aansluiting op de dynamo gaat aangeduid met een rode 1.
Weet iemand waar deze draadjes voor zijn? Zover ik kan beoordelen werkt alles aan boord van de RRC (wat opzich al bijzonder is).
Lossedraadjesdynamo013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aff1aaed330aa4b1c23e963434e53afd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo013.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraadjesdynamo013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo013.jpg', '', 15736017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lossedraadjesdynamo015.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7fbff12d359ac6809bafba5ca38b6bbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo015.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraadjesdynamo015.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo015.jpg', '', 15736017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lossedraadjesdynamo014.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a79f872dab6697af068d48d7ef9ae03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo014.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraadjesdynamo014.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraadjesdynamo014.jpg', '', 15736017, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2012 11:45 door RaRo74.
Re: Losse draadjes
Voor zover ik weet is bruin/geel voor het laadspanning-waarschuwingslichtje. Die gaat branden als de laadspanning te laag is. Maar met een los draadje vermoed ik dat'ie helemaal niet brand?
Het lijkt me nuttig om achter een werkplaatshandboek met elektrisch schema aan te gaan
succes!
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Het lijkt me nuttig om achter een werkplaatshandboek met elektrisch schema aan te gaan

succes!
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Re: Losse draadjes
Als je auto op kontakt zet brand dan het dynamo lampje wel?
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3336957705432c3ae225bbf43b11083', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15736988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3336957705432c3ae225bbf43b11083', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15736988, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: Losse draadjes
Kijken .....
1. er zit nog genoeg modder op de dynamo
2. die twee draadjes lijken ooit 1 draad te zijn geweest
3. het bovenste uiteinde verdwijnt in dezelfde huls als de laadstroomdraad
4. de 3e draad in die huls lijkt me de veldbekrachtiging vanaf het contactslot
Vragen ...
1. wil je nog meer modder weghalen?
2. diesel of benzine?
3. staat er spanning op het korte uiteinde als de motor loopt?
4. als er spanning op staat, is die spanning constant of pulserend?
5. Indien pulserend, heb je een toerenteller?
6. Indien pulserend, zo ja, werkt die toerenteller?
7. Indien pulserend, zo nee, welke indicatie heb je dat er op het dashboard ooit een toerenteller heeft gezeten?
8. heb je al gekeken waar die draad uitkomt?
Concluderen ...
ad 1. wel of geen modder heeft niets te maken met de losse draadjes
ad 2. bij een diesel zou het de W-aansluiting kunnen zijn, voor aansturing electronische toerenteller; bij een benzinemotor ook.
ad 3./4.. meten; kan wat lastiger zijn als het pulseert.
ad 5./6./7. net als bij 2.: misschien is het wel de W-aansluiting, maar wordt die niet gebruikt omdat er een andere (betrouwbaardere) meetpuls beschikbaar is.
ad 8. als die wit/zwarte draad voor de veldbekrachtiging is, moet het niet zo moeilijk zijn uit te vinden waar die andere draad naartoe gaat.
Mannen met ballen verbinden die uiteinden even als de motor loopt. Dan blijkt vanzelf waar het gaat roken. Of niet.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1655d2e540f3a2c789f1e0833119f836', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15738404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f617b4622f676dca47f73e35e0c0962c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15738404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1. er zit nog genoeg modder op de dynamo
2. die twee draadjes lijken ooit 1 draad te zijn geweest
3. het bovenste uiteinde verdwijnt in dezelfde huls als de laadstroomdraad
4. de 3e draad in die huls lijkt me de veldbekrachtiging vanaf het contactslot
Vragen ...
1. wil je nog meer modder weghalen?
2. diesel of benzine?
3. staat er spanning op het korte uiteinde als de motor loopt?
4. als er spanning op staat, is die spanning constant of pulserend?
5. Indien pulserend, heb je een toerenteller?
6. Indien pulserend, zo ja, werkt die toerenteller?
7. Indien pulserend, zo nee, welke indicatie heb je dat er op het dashboard ooit een toerenteller heeft gezeten?
8. heb je al gekeken waar die draad uitkomt?
Concluderen ...
ad 1. wel of geen modder heeft niets te maken met de losse draadjes
ad 2. bij een diesel zou het de W-aansluiting kunnen zijn, voor aansturing electronische toerenteller; bij een benzinemotor ook.
ad 3./4.. meten; kan wat lastiger zijn als het pulseert.
ad 5./6./7. net als bij 2.: misschien is het wel de W-aansluiting, maar wordt die niet gebruikt omdat er een andere (betrouwbaardere) meetpuls beschikbaar is.
ad 8. als die wit/zwarte draad voor de veldbekrachtiging is, moet het niet zo moeilijk zijn uit te vinden waar die andere draad naartoe gaat.
Mannen met ballen verbinden die uiteinden even als de motor loopt. Dan blijkt vanzelf waar het gaat roken. Of niet.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1655d2e540f3a2c789f1e0833119f836', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15738404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f617b4622f676dca47f73e35e0c0962c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15738404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Losse draadjes
Precies..... alleen voor echte mannen, en mocht je teveel rook kwijtraken dan kun je de originele nog kopen :
[www3.telus.net]
Maar geod schoonmaken en het schema erbij lijkt me toch efficienter
[www3.telus.net]
Maar geod schoonmaken en het schema erbij lijkt me toch efficienter
Re: Losse draadjes
Een dynamo werkt niet met stroom maar met rook, en de rook moet in de dynamo blijven. Als de rook eruit komt is hij stuk
Re: Losse draadjes
LaRobbie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een dynamo werkt niet met stroom maar met rook, en
> de rook moet in de dynamo blijven. Als de rook
> eruit komt is hij stuk
precies, maar dat ruik je wel....
-------------------------------------------------------
> Een dynamo werkt niet met stroom maar met rook, en
> de rook moet in de dynamo blijven. Als de rook
> eruit komt is hij stuk
precies, maar dat ruik je wel....
Re: Losse draadjes
Alle elektrische apparaten werken op rook! De rook moet idd in het apparaat blijven, als het eruit komt is het apparaat stuk!
mvg Hans
mvg Hans
Re: Losse draadjes
Bij gebrek aan tijd ivm vakantie er niet meer naar kunnen kijken maar nadat de auto 4 weken stil heeft gestaan probeerde in deze gisteren te starten.
Helaas zonder succes want de accu was leeg maar met startkabels staren de motor gelijk.
Vervolgens er enkele uren mee gereden maar zonder succes want de accu laad niet meer op dus de multimeter vertelde mij dat er op geen enkele pool van de dynamo spanning vanaf kwam.
Helemaal niets en de accu gaf een waarde van 8.8 volt door.
Mijn conclusie is dus dat de dynamo kapot is. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd? Ik meet dus via de massa en ga met de + van de multimeter alle drie de polen op de dynamo langs zonder succes en ik zie alleen de spanning die nog op de accu staat.
Wanneer dit laad/start probleem opgelost is pak ik het losse draadje weer op. Jan-Wijbrand Kolman, Roelie en Stage-2 bedankt voor jullie input en ik zal jullie vragen beantwoorden zodra er weer laadstroom aanwezig is.
Ik denk overigens niet dat het kleine losse draadje het probleem van het niet opladen kan zijn. De dikke + van de dynamo loopt namelijk direct naar de accu zonder onderbrekingen.
Aantal vragen aan jullie:
-klopt mijn conclusie dat de dynamo defect is? Ik denk het wel want door de jaren heen heb ik vele dynamo's versleten van diversen merken/auto's en wanneer de dynamo een te lage/hoge of geen spanning afgeeft dat deze inderdaad defect is.
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer
Helaas zonder succes want de accu was leeg maar met startkabels staren de motor gelijk.
Vervolgens er enkele uren mee gereden maar zonder succes want de accu laad niet meer op dus de multimeter vertelde mij dat er op geen enkele pool van de dynamo spanning vanaf kwam.
Helemaal niets en de accu gaf een waarde van 8.8 volt door.
Mijn conclusie is dus dat de dynamo kapot is. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd? Ik meet dus via de massa en ga met de + van de multimeter alle drie de polen op de dynamo langs zonder succes en ik zie alleen de spanning die nog op de accu staat.
Wanneer dit laad/start probleem opgelost is pak ik het losse draadje weer op. Jan-Wijbrand Kolman, Roelie en Stage-2 bedankt voor jullie input en ik zal jullie vragen beantwoorden zodra er weer laadstroom aanwezig is.
Ik denk overigens niet dat het kleine losse draadje het probleem van het niet opladen kan zijn. De dikke + van de dynamo loopt namelijk direct naar de accu zonder onderbrekingen.
Aantal vragen aan jullie:
-klopt mijn conclusie dat de dynamo defect is? Ik denk het wel want door de jaren heen heb ik vele dynamo's versleten van diversen merken/auto's en wanneer de dynamo een te lage/hoge of geen spanning afgeeft dat deze inderdaad defect is.
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer

Re: Losse draadjes
Bij gebrek aan tijd ivm vakantie er niet meer naar kunnen kijken maar nadat de auto 4 weken stil heeft gestaan probeerde in deze gisteren te starten.
Helaas zonder succes want de accu was leeg maar met startkabels staren de motor gelijk.
Vervolgens er enkele uren mee gereden maar zonder succes want de accu laad niet meer op dus de multimeter vertelde mij dat er op geen enkele pool van de dynamo spanning vanaf kwam.
Helemaal niets en de accu gaf een waarde van 8.8 volt door.
Mijn conclusie is dus dat de dynamo kapot is. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd? Ik meet dus via de massa en ga met de + van de multimeter alle drie de polen op de dynamo langs zonder succes en ik zie alleen de spanning die nog op de accu staat.
Wanneer dit laad/start probleem opgelost is pak ik het losse draadje weer op. Jan-Wijbrand Kolman, Roelie en Stage-2 bedankt voor jullie input en ik zal jullie vragen beantwoorden zodra er weer laadstroom aanwezig is.
Ik denk overigens niet dat het kleine losse draadje het probleem van het niet opladen kan zijn. De dikke + van de dynamo loopt namelijk direct naar de accu zonder onderbrekingen.
Aantal vragen aan jullie:
-klopt mijn conclusie dat de dynamo defect is? Ik denk het wel want door de jaren heen heb ik vele dynamo's versleten van diversen merken/auto's en wanneer de dynamo een te lage/hoge of geen spanning afgeeft dat deze inderdaad defect is.
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer
Helaas zonder succes want de accu was leeg maar met startkabels staren de motor gelijk.
Vervolgens er enkele uren mee gereden maar zonder succes want de accu laad niet meer op dus de multimeter vertelde mij dat er op geen enkele pool van de dynamo spanning vanaf kwam.
Helemaal niets en de accu gaf een waarde van 8.8 volt door.
Mijn conclusie is dus dat de dynamo kapot is. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd? Ik meet dus via de massa en ga met de + van de multimeter alle drie de polen op de dynamo langs zonder succes en ik zie alleen de spanning die nog op de accu staat.
Wanneer dit laad/start probleem opgelost is pak ik het losse draadje weer op. Jan-Wijbrand Kolman, Roelie en Stage-2 bedankt voor jullie input en ik zal jullie vragen beantwoorden zodra er weer laadstroom aanwezig is.
Ik denk overigens niet dat het kleine losse draadje het probleem van het niet opladen kan zijn. De dikke + van de dynamo loopt namelijk direct naar de accu zonder onderbrekingen.
Aantal vragen aan jullie:
-klopt mijn conclusie dat de dynamo defect is? Ik denk het wel want door de jaren heen heb ik vele dynamo's versleten van diversen merken/auto's en wanneer de dynamo een te lage/hoge of geen spanning afgeeft dat deze inderdaad defect is.
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer

Re: Losse draadjes
Bij gebrek aan tijd ivm vakantie er niet meer naar kunnen kijken maar nadat de auto 4 weken stil heeft gestaan probeerde in deze gisteren te starten.
Helaas zonder succes want de accu was leeg maar met startkabels staren de motor gelijk.
Vervolgens er enkele uren mee gereden maar zonder succes want de accu laad niet meer op dus de multimeter vertelde mij dat er op geen enkele pool van de dynamo spanning vanaf kwam.
Helemaal niets en de accu gaf een waarde van 8.8 volt door.
Mijn conclusie is dus dat de dynamo kapot is. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd? Ik meet dus via de massa en ga met de + van de multimeter alle drie de polen op de dynamo langs zonder succes en ik zie alleen de spanning die nog op de accu staat.
Wanneer dit laad/start probleem opgelost is pak ik het losse draadje weer op. Jan-Wijbrand Kolman, Roelie en Stage-2 bedankt voor jullie input en ik zal jullie vragen beantwoorden zodra er weer laadstroom aanwezig is.
Ik denk overigens niet dat het kleine losse draadje het probleem van het niet opladen kan zijn. De dikke + van de dynamo loopt namelijk direct naar de accu zonder onderbrekingen.
Aantal vragen aan jullie,
-klopt mijn conclusie dat de dynamo defect is? Ik denk het wel want door de jaren heen heb ik vele dynamo's versleten van diversen merken/auto's en wanneer de dynamo een te lage/hoge of geen spanning afgeeft dat deze inderdaad defect is.
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer
Helaas zonder succes want de accu was leeg maar met startkabels staren de motor gelijk.
Vervolgens er enkele uren mee gereden maar zonder succes want de accu laad niet meer op dus de multimeter vertelde mij dat er op geen enkele pool van de dynamo spanning vanaf kwam.
Helemaal niets en de accu gaf een waarde van 8.8 volt door.
Mijn conclusie is dus dat de dynamo kapot is. Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd? Ik meet dus via de massa en ga met de + van de multimeter alle drie de polen op de dynamo langs zonder succes en ik zie alleen de spanning die nog op de accu staat.
Wanneer dit laad/start probleem opgelost is pak ik het losse draadje weer op. Jan-Wijbrand Kolman, Roelie en Stage-2 bedankt voor jullie input en ik zal jullie vragen beantwoorden zodra er weer laadstroom aanwezig is.
Ik denk overigens niet dat het kleine losse draadje het probleem van het niet opladen kan zijn. De dikke + van de dynamo loopt namelijk direct naar de accu zonder onderbrekingen.
Aantal vragen aan jullie,
-klopt mijn conclusie dat de dynamo defect is? Ik denk het wel want door de jaren heen heb ik vele dynamo's versleten van diversen merken/auto's en wanneer de dynamo een te lage/hoge of geen spanning afgeeft dat deze inderdaad defect is.
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer

Re: Losse draadjes
Als een van die losse draadjes naar je laadlampje gaat is dat dus nu niet aangesloten. En zonder dat lampje doet je dynamo niets en krijg je dus ook wat jij beschrijft.
Dus kijk even op je dashboard of je laadlampje brand. Als dat niets doet. Het moet branden voordat je gestart hebt en als de motor eenmaal loopt moet het uitgaan. Dan zou ik eerst daar eens naar kijken voordat ik een nieuwe accu, dynamo enz zou kopen.
Arnold.
Dus kijk even op je dashboard of je laadlampje brand. Als dat niets doet. Het moet branden voordat je gestart hebt en als de motor eenmaal loopt moet het uitgaan. Dan zou ik eerst daar eens naar kijken voordat ik een nieuwe accu, dynamo enz zou kopen.
Arnold.
Re: Losse draadjes
Bedankt Arnold, goeie tip. Net even naar het laadlampje gekeken en deze doet het niet. Dan zou het inderdaad een eenvoudige oplossing kunnen zijn.
Ik heb trouwens nooit geweten dat het laadlampje invloed heeft op de werking van de dynamo en mij lijkt dat er altijd waardes gemeten moeten worden vanaf de dynamo wanneer deze draait ongeacht of de bedrading wel/niet is aangesloten.
Dan rest nu de vraag, aan welke pool moet het het losse draadje zitten? Het lijkt er namelijk op dat 2 losse draadjes ooi aan elkaar hebben gezeten maar ik heb liever zekerheid en dat het gelijk goed zit.
Ik heb trouwens nooit geweten dat het laadlampje invloed heeft op de werking van de dynamo en mij lijkt dat er altijd waardes gemeten moeten worden vanaf de dynamo wanneer deze draait ongeacht of de bedrading wel/niet is aangesloten.
Dan rest nu de vraag, aan welke pool moet het het losse draadje zitten? Het lijkt er namelijk op dat 2 losse draadjes ooi aan elkaar hebben gezeten maar ik heb liever zekerheid en dat het gelijk goed zit.
Re: Losse draadjes
Vergis ik mij nou of moeten beide draadjes gewoon aan elkaar? Volgesns mij is de ene s hroefverbinding de w voor je toerentellen en de andere de b+ voor je veldwikkeling, hier moet je laadstroomlampje op. Je kan eenvoudig checken of de draad mnaar het lamje loopt, lampje moet gaan branden met auto op contact en draad tegen de massa.
Succes Frank
Succes Frank
Re: Losse draadjes
Nee je vergist je niet, vandaag een klein gokje genomen door de losse draadjes aan elkaar te verbinden waarna het rode lampje op het dashbord gelijk begon te branden met het contact aan.
De check met het losse draadje tegen de massa aanhouden gaf overigens aan dat het losse draadje inderdaad van het dashbordlampje is. Goeie tip dus!
Dan gok ik dat de andere pool van de toerenteller is.
Lossedraad.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc737714363f3ba2a9ed9754b6ffdab6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraad.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraad.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraad.jpg', '', 15913039, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar goed, de accu was inmiddels ook weer opgeladen met de acculader dus toen de motor maar gestart. Helaas blijft het rode lampje op het dashbord branden
Universeelmeter geeft helaas geen laadwaarden gemeten vanaf de dynamo dus behalve dat het draadje van het lampje los was lijkt de dynamo niet meer te laden.
Terug dus naar deze vragen:
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
De check met het losse draadje tegen de massa aanhouden gaf overigens aan dat het losse draadje inderdaad van het dashbordlampje is. Goeie tip dus!

Dan gok ik dat de andere pool van de toerenteller is.
Lossedraad.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc737714363f3ba2a9ed9754b6ffdab6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraad.jpg', 'http://i1177.photobucket.com/albums/x347/Raro74/Losse%20draadjes%20Dynamo/Lossedraad.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1177.photobucket.com%2Falbums%2Fx347%2FRaro74%2FLosse%2520draadjes%2520Dynamo%2FLossedraad.jpg', '', 15913039, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar goed, de accu was inmiddels ook weer opgeladen met de acculader dus toen de motor maar gestart. Helaas blijft het rode lampje op het dashbord branden

Universeelmeter geeft helaas geen laadwaarden gemeten vanaf de dynamo dus behalve dat het draadje van het lampje los was lijkt de dynamo niet meer te laden.
Terug dus naar deze vragen:
-heeft iemand een schema van de dynamo? Wat geven de 3 aansluitpolen af aan spanning?
-huidige dynamo laten reviseren? Voor 100 euro een nieuwe dynamo kopen? Of een dure originele dynamo kopen van 370 euro?
Re: Losse draadjes
gewoon de dynamo er even uit sleutelen en meenemen naar een revisie bedrijf, die zet hem op de testbank en weet alle aansluitingen
heb het laatst ook gedaan en was in een uurtje veel wijzer zonder een duit uit mijn zak te halen, dynamo was goed en hij heeft niets gerekend voor het testen, echt super
hij verteld je ook wat het kost om te laten maken, meestal is een revisie niet echt nodig
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57f2445dc40e27a91f4bdf13cc018f54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15913368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
heb het laatst ook gedaan en was in een uurtje veel wijzer zonder een duit uit mijn zak te halen, dynamo was goed en hij heeft niets gerekend voor het testen, echt super
hij verteld je ook wat het kost om te laten maken, meestal is een revisie niet echt nodig
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57f2445dc40e27a91f4bdf13cc018f54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 15913368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Losse draadjes
Dat is een mogelijkheid maar een dynamo is toch goed of niet goed?. Bij een draaiende dynamo moet deze een minimale en een maximale laadspanning afgeven. Dit doet de spaningsregelaar. Dan zit er een rotor in met draadwikkelingen die ronddraait in het veld welke gecorrodeerd kan zijn. Draadwikkeling is vaak niets mis mee en corrosie is nog wel te verwijderen. Dan zitten er nog wat sleepringen en koolborstels in die versleten kunnen zijn net als de lagers.
Helaas zit er geen revisiebedrijf dicht in de buurt anders zou ik er even langs gaan maar ik vraag me af of ik die moeite moet doen aangezien ik ze nieuw te koop zie staan vanaf €65,-. Uiteraard zal naarmate de prijs omhoog gaat ook de kwaliteit verbeteren.
Helaas zit er geen revisiebedrijf dicht in de buurt anders zou ik er even langs gaan maar ik vraag me af of ik die moeite moet doen aangezien ik ze nieuw te koop zie staan vanaf €65,-. Uiteraard zal naarmate de prijs omhoog gaat ook de kwaliteit verbeteren.
Re: Losse draadjes
Is allemaal iets ingewikkelder hoor. Je vind ook een bruggelijkrichter en de spanningsregelaar. Die spannings regelaar houd de spanning constant op meestal 13,8 volt. Bij moderne wagens is het tegenwoordig iets meer. Maar die 13,8 (of wat je wagen hebben moet), moet constant 13,8 zijn. Ik weet niet wat je bedoelt met maximale en minimale waarde? Maar als je het hebt over +/- 0.1 volt? Ja dan zou het kunnen.
Arnold.
Arnold.
Re: Losse draadjes
Mijn ervaring is dat de laadspanning toerentalafhankelijk is dus zeker niet altijd een constant voltage. Vooral de oude Britse dynamo's die ik gemeten heb functioneren al vele en vele jaren met een laadspanning die varieert tussen de +/-13 en 14 volt. Ook in dezen verwacht ik dat de betere spanningsregelaars een mooie constante laadspanning geven.
Re: Losse draadjes
Als je het over de ouderwetse gelijkstroom dynamo met een mechanische regelaar hebt heb je gelijk. Het was ooit de technisch enige manier om een laadregeling te maken. De modernere elektronische laadregeling is verre te prefereren boven zo'n mechanisch ding.
Ik gooi dat hele systeem er uit om te vervangen door een modernere dynamo met ingebouwde laadregelaar. Zo'n mechanisch kreng moet je vervangen door een moderner exemplaar wil je een betrouwbare wagen hebben.
Die gelijkstroom dynamo's beginnen ook pas wat te doen bij een hoog toerental. In tegenstelling met de moderne(re) drie fase wisselspanning dynamo's die al bijna vanaf stationair spanning af gaan geven.
Als je op de juiste plaats meet dus niet bij een elektrische verbruiker achter een dun draadje moet je een harde stabiele laadspanning hebben. En ook bij wat lagere toerentallen. Als je een grote verbruiker aanschakeld kun je even een dip hebben op je boordnet. Maar die dip duurt zo lang als de laadregelaar nodig heeft om de spanning op te regelen. Zeer kort dus.
Arnold.
Ik gooi dat hele systeem er uit om te vervangen door een modernere dynamo met ingebouwde laadregelaar. Zo'n mechanisch kreng moet je vervangen door een moderner exemplaar wil je een betrouwbare wagen hebben.
Die gelijkstroom dynamo's beginnen ook pas wat te doen bij een hoog toerental. In tegenstelling met de moderne(re) drie fase wisselspanning dynamo's die al bijna vanaf stationair spanning af gaan geven.
Als je op de juiste plaats meet dus niet bij een elektrische verbruiker achter een dun draadje moet je een harde stabiele laadspanning hebben. En ook bij wat lagere toerentallen. Als je een grote verbruiker aanschakeld kun je even een dip hebben op je boordnet. Maar die dip duurt zo lang als de laadregelaar nodig heeft om de spanning op te regelen. Zeer kort dus.
Arnold.
Re: Losse draadjes: OPGELOST
Vorige week een nieuwe dynamo geplaatst. Gewoon een standaard 200TDI dynamo van 65A
Inclusief verzendkosten was ik €93,-- kwijt en de montage is uiteraard zo gepiept.
Alles werkt weer, het laadlampje gaat na het starten uit en ik heb een constante landspanning van 14.3 volt. Helemaal goed dus
Inclusief verzendkosten was ik €93,-- kwijt en de montage is uiteraard zo gepiept.
Alles werkt weer, het laadlampje gaat na het starten uit en ik heb een constante landspanning van 14.3 volt. Helemaal goed dus