Goedemiddag,
Ik heb een RRC 3,9i op lpg. Als ik een half uurtje gereden heb, of met beladen aanhanger rij, dan word de motor te warm, loopt tegen het rode aan...
nu dacht ik aan de thermostaat, maar als die stuk is staat ie meestal open en zou de motor niet warm genoeg worden.
nu denk ik verder aan de radiateur (Verstopt?) en de waterpomp (versleten en minder capaciteit daardoor, kan dat?).
motor heeft ca.200.000km gedraait. op benzine dezelfde problemen als op gas, voldoende koelvloeistof erin.
weet iemand wat de (waarschijnlijke) oorzaak kan zijn? ik heb nog niets verandert verder.
alvast bedankt voor de reacties!
gr, Nick
v8 3,9 word te warm
-
Bart van Dessel
Re: v8 3,9 word te warm
kan van alles zijn, verstopte radiateur, defecte viscofan, kapotte koppakking, etc etc. Je kunt laten controleren of er uitlaatgassen bij het koelwater zit (koppakking of cylinder gescheurt), verbruikt ie koelvloeistof? Je kunt evt. je koelsysteem flushen met een potje van Wyns of Forté.
gr, bart
gr, bart
-
Nick
Hoi Bart,
bedankt voor je reactie!
hij gebruikt een klein beetje koelvloeistof, ca 0,5 l per 2500km. vorig jaar heb ik er nieuwe composieten koppakkingen opgezet.
hoe kun je de werking van de viscofan controleren?
flushen is spoelen neem ik aan?
bedankt!
bedankt voor je reactie!
hij gebruikt een klein beetje koelvloeistof, ca 0,5 l per 2500km. vorig jaar heb ik er nieuwe composieten koppakkingen opgezet.
hoe kun je de werking van de viscofan controleren?
flushen is spoelen neem ik aan?
bedankt!
-
Bart van Dessel
Flushen is spoelen inderdaad, de goede werking van de viscofan dat hoor je meestal, als ie koud is, eerste start 's morgens dan hoor je 'm even flink loeien en dat moet ie ook gaan doen als ie te warm wordt. Anders uit voorzorg een nieuwe monteren en het koelsysteem inderdaad spoelen. Misschien kun je beginnen met spoelen, is goedkoper Radiateur kan echt dicht zitten en dan koelt ie slecht, zie je aan de buitenkant trouwens niet, het zit echt inwendig.
groetjes, bart
groetjes, bart
-
Kees van den Tol
De redenatie dat een thermostaat juist open gaat staan als deze stuk zou zijn, ontgaat mij.
Hij zou juist open moeten gaan staan als de temperatuur oploopt maar indien stuk blijft hij dicht of gaat niet volledig open.
Verder hoor je de viscofan loeien bij voldoende motor toeren.
Wat mij wel is overkomen, 3,5V8 is dat de spanning stabilisator dienst weigerde zodat het temperatuur metertje een eigen leven ging lijden maar ook die van de benzine meter.
Het was dus geen koelwater probleem wat ik in eerste instantie dacht maar de stabilisator.
Hij zou juist open moeten gaan staan als de temperatuur oploopt maar indien stuk blijft hij dicht of gaat niet volledig open.
Verder hoor je de viscofan loeien bij voldoende motor toeren.
Wat mij wel is overkomen, 3,5V8 is dat de spanning stabilisator dienst weigerde zodat het temperatuur metertje een eigen leven ging lijden maar ook die van de benzine meter.
Het was dus geen koelwater probleem wat ik in eerste instantie dacht maar de stabilisator.