Pagina 1 van 1

2,5 petrol ter vervanging van 2,25

Geplaatst: wo 08 apr 2009, 19:11
door Justus Christus
Hoi,

Aangezien gisteren mijn 2,25 benzine motor in onze s3 88" de geest heeft gegeven, en deze waarschijnlijk geheel uit elkaar moet om hem te repareren. Lijkt het me verstandig te kijken of het niet makkelijker is om een heel ander blok te monteren.

Nou zit ik met de gedachte te spelen een 2,5 benzine te monteren. Iets meer vermogen, stukje betrouwbaarder.
Past dit straight on in een s3 88" benzine?
Hoe zit het met radiator / ventilator tunnel, motorsteunen, carburateur aanstuuring enz enz.


Groeten,
Just.

Re: 2,5 petrol ter vervanging van 2,25

Geplaatst: wo 08 apr 2009, 21:05
door Dennis101
Qua betrouwbaarheid zal een 2.5 de 2.25 niet ontlopen, want ze zijn nagenoeg hetzelfde opgebouwd.
Het wat grotere slagvolume zal wel iets meer vermogen op kunnen leveren.

Met de motorsteunen van de 2.25 is de 2.5 zo te monteren zonder aanpassingen.
Met het thermostaathuis inclusief thermostaat kun je de radiateur en de slangen gebruiken van de 2.25.

Het uitlaatspruitstuk van de 2.5 wijkt af t.o.v. een 2.25 en kent 2 varianten. Bij beide varianten moet de eerste bocht van de uitlaat aangepast worden, maar vooral bij de latere versie met pakking is dat wat meer werk.

De Weber 32/34 DMTL carburateur van de 2.5 heeft een kabel bediening i.p.v. een stang bediening, dus hier zal je iets op moeten verzinnen. Omdat de gasklep precies de andere kant op draait als bij de series carburateur ben je gebonden aan de kabel bediening.
De zuigbuis bovenop de carburateur wijst bij de 2.5 naar links voor i.p.v. naar rechts, dus met de originele slang vanaf het luchtfilter zal je niet uitkomen.
De 90/110 hebben het luchtfilter links naast de radiateur, maar daar past het niet bij een series. Een rechtstreeks op de carburateur gebouwd filter is een oplossing, maar misschien is een universeel filter op de zuigbuis ook een optie.
De carburateur heeft mogelijk 2 solonoids, de stationair afsluiter is er altijd en een solonoid t.b.v. de vlotterkamer ventilatie is mogelijk ook aanwezig.
Beide solonoids moeten via het contactslot geschakeld worden.

Op mijn fotopagina:

[gallery.me.com]

Kun je op de laatste foto's een indruk krijgen wat er mogelijk is als een Weber DMTL (in dit geval op een 2.25) in een series wordt ingebouwd.

Dennis B

Re: 2,5 petrol ter vervanging van 2,25

Geplaatst: do 09 apr 2009, 11:57
door Justus Christus
Hoi Dennis,

Bedankt voor je reactie. Ik heb even je album bekeken, en zag inderdaag hoe je de kabel aan de carburateur hebt gemaakt, maar hoe koppel je deze nu aan het stangen stelsel?

Ik zie dat je het ook hebt gedaan bij een RHD, wij hebben ook een RHD dat scheeld.


Bedankt,
Groete,
Just.

Re: 2,5 petrol ter vervanging van 2,25

Geplaatst: do 09 apr 2009, 19:46
door Dennis101
De arm aan het schutbord waar de buitenkabel aan komt is de arm die normaal gesproken voor het handgas was.
Deze arm heeft al een gevorkt uiteinde met een dwars geplaatste pen met een boring haaks op de diameter. Deze boring heb ik tot ongeveer 2/3 uitgeboord tot de buitendiameter van de buitenkabel met eindstuk.
Het vaste deel waar de binnenkabel op gemonteerd wordt is een stukje plat waar een pijpje op is gelast.
De binnendiameter van het pijpje is iets groter als het eindstopje op de (fiets) binnenkabel. Het pijpje is in het midden doorgezaagd, zodat de binnenkabel kan zwenken. Aan een kant van het pijpje heb ik een zaagsnede in de lengterichting van het pijpje gemaakt, zodat de kabel eenvoudig te vervangen is.

Om de benodigde 35 mm slag in de kabel te krijgen bij een aangename slaglengte bij het pedaal heb ik de arm op de pedaalas gewisseld met die van de dwarsstang. De arm bij het pedaal moet namelijk langer worden en die van de dwarsstang juist korter.
Als het het dan zo zou houden komt het gaspedaal op gelijke hoogte met het rempedaal en dat rijdt erg onprettig, vandaar dat ik het kleine gaatje waar normaal de veer aan hangt heb uitgeboord tot de dikte van de trek/duw stang en dichter naar het schutbord een klein gaatje heb gemaakt waar de veer aan komt te hangen.

Omdat het pedaal nu wel erg licht te bedienen is moet er aan de overgebleven arm aan de andere kant van de dwarsstang ook nog een veer komen, maar die heb ik nog niet gemonteerd.

Dennis B

Re: 2,5 petrol ter vervanging van 2,25

Geplaatst: do 09 apr 2009, 20:22
door ex-fietser


Omdat het pedaal nu wel erg licht te bedienen is moet er aan de overgebleven arm aan de andere kant van de dwarsstang ook nog een veer komen, maar die heb ik nog niet gemonteerd.

Last van een zware voet Dennis? Je natuurlijk wel snel te hard met de spagettie en snelle carbs.

Arnold.

Re: 2,5 petrol ter vervanging van 2,25

Geplaatst: za 11 apr 2009, 15:31
door Justus Christus
Haha,

een te licht gaspedaal bij een series landrover. het moet niet gekker worden.

Maar het is wel goed maakbaar lijkt me.

Bedankt voor de tips!