Pagina 1 van 1

LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 11:37
door Roel
De LT95 heeft een inwendige lekkage van de versnellingsbak naar de tussenbak. Daarr blijven rijden met een te laag niveau in de versnellingsbak ook niet levensduurverlengend is heb ik dus dus ik nog wat werk zo net voor Billing. Mijn werkplaatsmanuals beschrijven de lekkende keerring nergens, en de tekeningen in de partsmanuals zijn geen echte exploded views waardoor ik de reparatie niet geheel kan voorzien. Dus daarom wat vragen;

1) kan de tussenbak gescheiden worden van de versnellingsbak als het geheel nog onder de auto zit?

2) is de lekkende keerring 571838?

3) tips? Ik heb al eens iets gelezen dat men de vulopeningen van versnellingsbak en tussenbak met een leiding had verbonden. Maar dan heb je of een overvulde tussenbak of een "ondervulde" versnellingsbak. Beide lijken me niet optimaal

4) verandert het niveau van de tussenbak als er een overdrive is gemonteerd? Ik ben in afwachting van een overdrive en die zit gemonteerd boven de vulplug van de tussenbak. Ik veronderstel dat die overdrive een eigen oliesysteem heeft en niet meelift op dat van de tussenbak. Als dat niet zo is zou dit mijn probleem namelijk direct oplossen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2012 10:44 door Roel.

Re: LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 12:41
door Frans Bonnes
1) Nee, is een geheel. Zelfs een behuizing

2) ?????

3) Is een goede oplossing, en er is niks over of ondervuld.

4) ?????

fb

Re: LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 12:51
door Roel
>3) Is een goede oplossing, en er is niks over of ondervuld.

Frans, horizontaal gezien zit de vulplug van de versnellingsbak schat ik 5 cm hoger dan de vulplug voor de tussenbak. Als ik dit ga middelen dmv een verbindingsleiding heb ik toch 1 niveau dat 2.5 cm te hoog (t-case) is en 1 niveau dat 2.5 cm te laag (v-bak) is. Dan zou ik zelfs helemaal niets hoeven te doen, want de lekkende keerring neemt dan de plaats over van de verbindingsleiding.

Dus waar maak ik dan de denkfout als jij zegt dat beide niveau's goed blijven?

Re: LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 13:00
door Wim Janssen
Van de LT95 is bekend dat de tussenbak overhevelt naar de versnellingsbak. In dat geval werkt de verbindingsleiding prima. Als het bij jou van de versnellingsbak naar de tussenbak lekt, dan helpt deze leiding niet omwille van het door jezelf beschreven hoogteverschil.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 13:04
door Roel
Dan snap ik er ff niets meer van. Wat zorgt er dan voor dat de olie "bergop" stroomt als de tussenbak overhevelt naar de versnellinmgsbak?

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 13:08
door Roel
> 1) Nee, is een geheel. Zelfs een behuizing

Kan de keerring wel worden vervangen met de versnellingsbak nog gemonteerd?

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: LT95 lekkage van versnellingsbak naar tussenbak

Geplaatst: zo 08 jul 2012, 13:25
door G-men (Gargamel)
1) Er is geen losse tussenbak. De versnellingsbake en tussenbak zitten in dezelfde behuizing. Scheiden gaat dus niet lukken.
2) Met baknummer even checken in parts manual. Dat is de enige zekere manier.
3) Bij dergelijke lekkage loopt de olie van de tussenbak naar de V-bak. Als je deze met een slang doorverbind, is er een soort overloop. Omdat het in de nivoplug zit, zal alleen het "teveel" teruglopen naar de tussenbak. Werkt prima, maar is wel symptoombestrijding.
4) Nee, bij montage moet je de overdrive eenmalig vullen (via deksel), daarna zal tijdens gebruik olie uit de tussenbak naar de OD verplaatst worden. Door een intern overloopje gaat dit weer terug naar de tussenbak. Bij het vervangen blijft dus altijd wat olie achter in de OD; dus je hoeft niet extra bij te vullen.

Uiteraard zul je dan wel in beide bakken dezelfde olie moeten gebruiken. Voorschrift is gewone motorolie en dan is er geen probleem. sommige vullen echter de tussenbak en OD met 80W90. Zolang de seal goed is geen punt, maar bij lekkage krijg je die olie dus ook in de V-bak. De oliepomp in de V-bak is echter niet berekend op dergelijke dikke olie en wil dan nog weleens stuk gaan.

Gerrit

Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De LT95 heeft een inwendige lekkage van de
> versnellingsbak naar de tussenbak. Daarr blijven
> rijden met een te laag niveau in de
> versnellingsbak ook niet levensduurverlengend is
> heb ik dus dus ik nog wat werk zo net voor
> Billing. Mijn werkplaatsmanuals beschrijven de
> lekkende keerring nergens, en de tekeningen in de
> partsmanuals zijn geen echte exploded views
> waardoor ik de reparatie niet geheel kan voorzien.
> Dus daarom wat vragen;
>
> 1) kan de tussenbak gescheiden worden van de
> versnellingsbak als het geheel nog onder de auto
> zit?
>
> 2) is de lekkende keerring 571838?
>
> 3) tips? Ik heb al eens iets gelezen dat men de
> vulopeningen van versnellingsbak en tussenbak met
> een leiding had verbonden. Maar dan heb je of een
> overvulde tussenbak of een "ondervulde"
> versnellingsbak. Beide lijken me niet optimaal
>
> 4) verandert het niveau van de tussenbak als er
> een overdrive is gemonteerd? Ik ben in afwachting
> van een overdrive en die zit gemonteerd boven de
> vulplug van de tussenbak. Ik veronderstel dat die
> overdrive een eigen oliesysteem heeft en niet
> meelift op dat van de tussenbak. Als dat niet zo
> is zou dit mijn probleem namelijk direct oplossen.