Pagina 1 van 1
Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 13:14
door Willem Slok
Een vraag voor misschien wat ervarings deskundige over mijn parabool veren van een ex mil 109 '82
Eind deze maand ga ik weer naar Servie met de Laro maar wil wel al mijn gereedschap en nog wat huishoudelijk spul meenemen.
Nu heb ik even proef geladen en de parabool veren zakken behoorlijk door en buigen bijna de andere kant op, de stootblokken raken de as bijna.
Het laadvermogen is dus zwaar onvoldoende en ben van plan om mijn oude miliaire veren er weer onder te zetten maar is er nog iets te bedenken om de parabolen te verzwaren o.i.d.
Of is er iets wat ik nog met de oude veren moet/kan doen b.v. fink in de olie zetten.
Parabolen voor en oude veren achter moet wel kunnen dacht ik.
Graag jullie mening over e.a.
Alvast hartelijk dank
Regards Willem
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 13:56
door Exfietser
Hee, Willem. Lang geleden.
Bekende nadeel van parabolen. Maar aanpassen moet kunnen hoor. Ik zou eens met deze jongens gaan praten: Eeltink
En anders de heavy duty veren bij van Dam in Rehnen halen. De zwaarste die hij heeft zijn de heavy duty voor de 109 ambu.
Arnold.
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 16:24
door neef Henk
Dit bedrijf, [www.niveauplus.nl] , kan je helpen. Voor een niet al te grote investering kan je zelf je laadvermogen instellen.
Groeten neef Henk
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 17:05
door Exfietser
Veerballen tussen veerbladen en het chassis zijn heel erg leuk maar creeren een punt belasting op de plek in het chassis waar dit niet de bedoeling is. Gevolg kan een op die plaats geknakt chassis zijn.
Vrienden van mij hadden een nissan king cab met een camper afzet unit. Als de unit er op zat plaatsten ze ook de veerballen tussen het chassis en het veren pakket. Na een x aantal jaren camperen (dus maar een paar weken per jaar) was het chassis op de plek waar de bal drukte geknakt. Bij navraag bleek dat bij alle nissans die de veerballen in combinatie met zware last gebruikten dit probleem te hebben.
Ik weet niet of een landrover chassis dit probleem ook kan krijgen maar ik zou eerder kiezen voor gewoon een stuk sterkere veren. De mechanische belasting komt dan op de plaatsen van het chassis waar dat de bedoeling is. En bij mijn weten is een extra veerblad er bij de zetten. Het zal alleen specialistisch klusje zijn dat door een vakman gedaan (en gemaakt) zal moeten worden. En dat kost gewoon geld.
Arnold.
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 18:55
door jamaar
HOE DURF JE EEN NISAN CHASSIS MET EEN LANDROVER CHASSIS TE VERGELIJKEN
geintje
maar het LR chassis kan het makkelijk hebben ik heb jaren met iets soortgelijks gereden en kan rustig zeggen dat het heel blijft tenzij het op die plek doorgerot is
zowel nisan als toyota hi lux hebben het probleem van scheurende chassis bij zware belasting
ik lag me ook altijd dood om die rotzooi van afzet campers, topzwaar, overbeladen, weinig ruimte en totaal geen offroad eigenschappen meer
was nog vergeten DUUR zijn ze ook nog
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2012 16:56 door jamaar.
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 20:20
door neef Henk
Precies, een vriend van mij heeft jaren rond gereden met deze ballen op zijn parabool veren en heeft nooit last gehad met het chassis. Wat denk je dat die bumpstops krijgen te verduren bij een zware lading en wat bobbels? Het chassis zal dan ook niet breken tenzij het heel rot is. Als ik mijn 101 zou moeten overbelasten met lading zou ik ook kiezen voor deze ballen vanwege de prijs, de goede functie en het gemak van aanbrengen en verwijderen.............................maar ik belast hem niet over dus nvt
Willem, ik denk dat je beter een goedkoop aanghangertje kan kopen en die overbelaad, blijft je wagen lekker rijden en hebben ze daar weer een aanhanger voor het hooi van het land af te halen, hout te verrijden etc.
Gr.neef Henk
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: vr 06 jul 2012, 21:04
door Exfietser
Een gewone afzetunit vind ik wel duur. Maar om te zeggen dat het rotzooi is. Nee. Het is ongeschikt om terrein te rijden ja. Maar een opzetunit op een gewone stevige pickup vind ik niet zo gek. Ik ken mensen die er jaren met heel veel plezier mee op vakantie geweest zijn. Er bestaan overigens wel units waarmee je de rimboe in kan. Maar die zijn zo onmogelijk duur dat er voor dat geld veel andere alternatieven mogelijk zijn.
En een landrover chassis kan er misschien beter tegen, feit blijft dat een puntbelasting op die plek niet hoort. En een neef van mij is met een nissan Africa doorgetrokken en dan zwaar beladen door de wat minder begaanbare wegen zeg maar. De nissan had toen al twee expedities achter de rug. En deze heeft de wagen ook weer zonder problemen gedaan.
Hier staan ze in de bagger:
links.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0aa32fead8d2d753425157a36365eb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.africalive.nl%2Fimages%2Flinks.jpg', 'http://www.africalive.nl/images/links.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.africalive.nl%2Fimages%2Flinks.jpg', '', 15659470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jullie maken mij niet wijs dat alleen landrover chassis goed zijn en die van nissan en toyota niet. Ik ken aardig wat overlanders (ook voormalige prikkers) die met een gebroken series chassis ergens in africa gestaan hebben. Met een kort oponthoud en wat geknetter later konden ze weer verder natuurlijk maar toch. Neef Henk jij moet dat toch ook gezien hebben in India. Ze kunnen daar gewoon alles fixen. Ik heb daar vorige week een winkeltje gezien waar ze een koppakking voor je konden maken. Hier kopen ze alles nieuw. Daar maken ze echt alles.
Van het winkeltje zelf heb ik geen foto maar wel van een winkel die daar heel veel op lijkt. Alleen recoveren ze daar banden.
Deze foto heb ik vorige week gemaakt.
GroteFoto-UJIYT3Y7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('065d609a780977c6e460345b08e52a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UJIYT3Y7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UJIYT3Y7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UJIYT3Y7.jpg', '', 15659470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je daar toevallig met een lekke koppakking zou stranden weten ze trouwens altijd wel een neef/oom/vriend die eigenaar is van een soortgelijke vuilnishoop verderop die je koppakking kan maken.
Eigenlijk vind ik het supergaaf dat die mensen dat op die manier kunnen.
Arnold.
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: za 07 jul 2012, 00:22
door ignace
Extra blad eronder!
Bij mij heb ik 4 bladen paraboolveren en ik vind de auto bij zware belasting net goed gaan!
Re: Paraboolveren verzwaren
Geplaatst: za 07 jul 2012, 11:37
door Willem Slok
Zeer bedankt voor de leuke reacties.
Ja Henk het idee van een aanhanger had ik ook al maar ja ik heb daar al een travelsleeper staan en vorig jaar heb ik mijn motorfiets mee genomen op het motorkarretje en als ik nu ook weer een een karretje mee neem dan staat straks mijn perceel vol met karren.
De laro staat al op 2 bokken en ga van het weekend toch maar de zware militaire veren weer terug plaatsen en dan weer even proef laden.
Mocht dat ook weer tekort zijn toch maar weer een karretje kopen.
Dank voor alle tips en ik laat het nog wel weten hoe het afloopt.
Groet Willem